BMW řada 5 (2001)
26.6.2007Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Luke (BMW_fans)". >[UNDER CONSTRUCTION]< Ze začátku bych chtěl říct, že auto není moje, ale protože s…
BMW 530d (Lukas06)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
"-- skrytý --" 22.01.10 09:48
« Re: xDrive vs. Quattro
Tak hlásím, k čemu jsem se dopátral v materiálech pro Q7:
Dopátral jsem se možného rozuzlení ohledně EDS. Z textu na straně 5 vpravo nahoře (možná nepřímo) vyplývá, že (mechanicky) bez zásahu EDS se přenáší předek:zadek v poměru 15:85 až 65:35, a na zbytek je tu EDS...
Podle mě musí umět srovnat rozdíl otáček i mezi nápravami. Když k otevření diferenciálu stačí, aby zadek měl poloviční adhezi předku, tak je to dost zoufalé a v zimě byste viseli každou chvíli... Dost bych se divil, kdyby A8 tuhle funkci neměla, ale bohužel k tomu nemám žádné podklady. -
Ricardo 22.01.10 00:57
« Re: xDrive vs. Quattro
Přesně tak. Ono dát motor napříč a pohon zadních kol (potažmo 4x4) je vcelku konstruktérský oříšek. Ale pořád je to levnější, než mít speciální podvozkovou platformu pro TT a A3 v quattru. Díky množství aut na PQ35 (platforma Golfu) s Haldexem se ty náklady na vývoj snadněji rozpustí. Navíc umístění motoru vpředu podél by dost zásadním způsobem ovlivnilo design těch aut, jednoduše řečeno, A3 by musela mít čumák tak dlouhý jako A4 nebo A6.
Naopak motor podél před přední nápravouje jedna z největších blbostí co jde udělat, ale u Audi se z toho jaksi stala tradice a platforma MLB (výhledově společná všem novým modelům od A4 výš) značnou část negativních stránek potlačuje díky vhodnějšímu umístění motoru vůči nápravě.
Jinak kombinace příčného motoru a Torsenu není čistá fikce, systém Alfa Romeo Q4 je navržený právě tak. Takže teď mě vlastně napadá, že má Vampix pravdu - A3 má Haldex hlavně kvůli financím. Protože Torsen by tam dát šel, ale Audi používá už existující techniku od VW a naopak Torsen až na naprosté výjimky žádný model VW Group mimo Audi zásadně nemá. Takže Haldex je tam vlastně proto, že to je po všech stránkách nejsnazší. -
white label 21.01.10 23:20
« 530d
Luke
Taky máme doma (úplně od novoty!) jednu stříbrnou 530d v manuálu s M-packetem a docela "hustou" výbavou (na tu dobu), je to modelový rok 2000. Něco jsem s ní najezdil a ještě s ní občas i jezdívám...Je v naprosto perfektním stavu...
Je to až neuvěřitelně nadčasové auto, včetně motoru... :yes: -
white label 21.01.10 23:08
« Re: xDrive vs. Quattro
Haldex se u menších koncernových platforem (včetně A3 a TT) používá nejen k vůli ceně, ale i koncepci uložení motoru napříč, která je pro menší auta s předním pohonem (ze které verze s haldexem vycházejí) výhodnější jak zástavbou prostoru menší karoserie, tak "přímějším" přenosem síly motoru na přední nápravu (kliková hřídel motoru je rovnoběžná s přední "osou" poháněné přední nápravy...
Při uložení motoru napříč, by při kombinaci s klasickým "Torsen Quattrem" docházelo k podstatně větším výkonovým ztrátám (navíc při složitější konstrukci), než při uložení motoru podélně s tímto systémem... -
Vampix(Diesel Power) 21.01.10 22:54
« Re: xDrive vs. Quattro
mně by spíš zajímala politika Audi, proč používají Haldex, je to cenově tak výhodné, nebo o tolik úspornějši než verze ve vyšších verzích??? Proč se dělaji tyhle 4x4 auta, zdá se mi to škoda. A taky by se šiknul nějaky odborník na 4matic. O tom nemam vůbec páru. Ale jinak pánové má úcta, celý den jsem to sledoval a hltlal informace. V životě jsem Quattro neřídil narozdíl od 2 generací xDrivu takže sem si rád početl... -
white label 21.01.10 22:43
« Re: xDrive vs. Quattro
Tak klidně napiš konkrétně co ti na tom ještě není jasné, mě by to taky docela zajímalo... >:-[]
Kromě toho co už jsem psal, jsem tam nic k naší "problematické" A8 z odkazu nenašel, ale jinak je tam toho dost, bohužel né k tomu co by nás zajínalo nejvíc. Ale třeba tam Hooonza ještě něco zázračně vypátrá, já jsem tomu moc času opravdu nevěnoval... -
white label 21.01.10 17:46
« Re: xDrive vs. Quattro
Pokud je EDS jen berlička, pak torsen ja minimálně pořádná berle.
>:-[]
EDS je přece potřebné jak k Torsenu se "základem" 50:50, tak ke 40:60, třeba v zimě na nestejně kluzkém povrchu na pravé a levé straně... Jestli bude jednotlivá kola přibržďovat "něco" co nazveme EDS, nebo ESP už není příliš podstatné... -
Ricardo 21.01.10 17:27
« Re: xDrive vs. Quattro
Opravdu jsem nepátral po počátku této diskuse (což bych ve stromovém zobrazení udělal, jenže tady...).
Na tvůj příspěvek z 11:14 teď moc reagovat nemohu, systém quattro jsem kvůli už dřív popsaným důvodům nikdy nějak zvlášť nezkoumal. Z funkce Torsenu mi ale vyplývá, že nějaká elektronická regulace pomocí přibrzďování kol u něj nemá význam, jen by dublovala samotný Torsen. Ale to je jen moje teoretická úvaha, muse bych to nastudovat, abych získal bližší představu o tom, jak to je. Nakonec i Torsen třeba v některých modelech může být použitý jako taková "berlička"... opravdu nevím. Ale quattro s torsenem typ C (pokud tedy v zatáčkách "posílá" automaticky víc momentu dozadu) by snad EDS vůbec nemuselo potřebovat.
xDrive III. generace (X6, X1, 7er) rozdělení momentu řídí aktivní elektronickou regulací mezinápravové jednotky na základě propojení se stabilizací (proto nelze u těchto aut už z principu DSC zcela vyřadit). Pokud např. zadek stojí na ledu nebo v písku, má být opravdu schopen mechanickou cestou "poslat" i 100 % na předek. Zajímavostí této verze je taky to, že při pomalé jízdě (třeba parkovaní) úplně odpojí přední kola, taže se s autem líp manévruje a zbytečně se v plnémrejdu neopotřebovávají homokintecké klouby. -
Ricardo 21.01.10 17:04
« Re: xDrive vs. Quattro
WL, nebuď včerejší >:D to je stará A8, myslím samozřejmě TU novou (model 2010, USA 2011) [odkaz]
EDS mně přijde jako laciná náhrada za samosvor. V autě, které má ESP je to vlastně jen další funkce v řídící jednotce, čili podstatně levnější záležitost než skutečná svornost a v teoretické rovině je to funkce kontroly trakce převedená přímo na nápravu. Ale pořád lepší EDS než naprosto otevřené diferenciály. Naopak fandím aktivním diferenciálům, např. v Jaguaru dosahuje v potřebný okamžik až 90% svornost. Nevím jak u Audi (S4, S5, nová A8), ale tam to bude určitě taky víc než běžných 30 % u klasického mechanického samosvoru. -
white label 21.01.10 16:38
« Re: xDrive vs. Quattro
Které A8 říkáš "nová", té z toho odkazu?
[odkaz]
Je možné, že jej tato generace A8 dostala průběžně, ale řekl bych, že hned od její uvedení na trh jej ještě neměla, i když to stejně není pro ten odkaz nijak zásadně podstatné.
Spíš by mě zajímal tvůj názor na to EDS.
Viz moje diskuse s Hooonzou.