BMW řada 5 (2001)
26.6.2007Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Luke (BMW_fans)". >[UNDER CONSTRUCTION]< Ze začátku bych chtěl říct, že auto není moje, ale protože s…
BMW 530d (Lukas06)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
"-- skrytý --" 09.12.10 09:26
« Re: xDrive vs. Quattro
Hlavní důvod použití Haldexu v A3 a TT je ten, že se jedná o platformu Golfu s motorem napříč. Torzní tuhost tady problém nepředstavuje (takové Audi 100 z roku 1992 s Torsenem má nepoměrně menší torzní tuhost než soudobý Golf). Tato platforma je vyvinuta tak, aby zástavba pohonu 4x4 byla co nejjednodušší a bylo nutno udělat co nejméně úprav. Takže se vezme auto s přednim pohonem, na převodovku se našroubuje náběh kardanu, dozadu se dá Haldexka a hotovo. -
_MT_ 09.12.10 00:19
« Re: xDrive vs. Quattro
Ten pohon čistě zadní nápravy není novinou poslední generace, už předchozí generace 5er (Banglovská) měla v propagačních materiálech, že při rychlostech nad 160 a při parkování je hnaná pouze zadní náprava, čímž se odlehčí řízené nápravě a auto se pohodlněji ovládá. -
_MT_ 08.12.10 23:46
« Re: xDrive vs. Quattro
Q7: Pokud vím, Touareg a Cayenne používají BorgWarner a Q7 Torsen. Těžko říci, jestli všechny modely mají stejný diferenciál, tedy speciální Torsen vyvinutý BorgWarnerem, a jen to jinak prodávají zákazníkům, nebo jestli Q7 má skutečně jiný diferenciál. Nikdy jsem to nezkoumal, ale vím, že v souvislosti s Touaregem a Cayennem jsem vždy slyšel BorgWarner, ale s Q7 tradičně Torsen.
Haldex: Co já vím, tak hlavní důvod je, že konstrukce téhle platformy (A3, TT) by Torsen neutáhla - nemá dostatečnou torzní tuhost. Takže by Audi skutečně muselo navrhnout auto od základů, což se jim nechce dělat - je to doplňový model v nabídce a je pro ně lepší převezmout platformu bráchy v koncernu.
A8: Tady je skutečně problém jak říká WL. Elektronika přbržďuje kola jen v rámci nápravy. A tahle A8 měla určitě v době uvedení 50:50. Pohybuji, že se diferenciál měnil během výroby, maximálně tak s faceliftem. Ale i tak, nová generace byla "nutností" pro menší modely, které jsou spíš zaměřené na řidiče, ne na cestující. Pokud vím, uvažovalo se řešení, že elektronika zkusmo přibrzdí všechna kola a uvidí, co se stane. Což simuluje ono přitažení ruční brzdy. Díky tomu se chytne Torsen a auto sjede z válců. -
Ricardo 24.01.10 11:29
« Re: xDrive vs. Quattro
Hele hele, ty mě sám zatáhneš do půlky diskuse a pak mě tady pořád předhazuješ, že to už se tady psalo >:D a myslím samozřejmě mezinápravový diferenciál, Torsen na nápravě mají spousty aut a Audi jich je z celkového počtu jen pár.
No a pokud nejdou do historie, tak jim tam trochu přebývají třeba A4 první generace a naopak chybí A8 2003, která je starší než Q7, tak do sledovaného období spadá taky. A chybí tam třeba i VW Phaeton, který se v USA taktéž prodával... Takže to není přehled, ale výběr (no sestavoval to asi nějaký Američan >:D ) -
white label 24.01.10 11:15
« Re: xDrive vs. Quattro
Ta tabulka řeši jen některé současnější modely a do nějaké "hisrorie" nejde...
Audi V8 Qauttro mělo Torsen vždy, ale vzadu, druhý "středový" Torsen měla opravdu jen verze s manuální přev., verze s automatem měla místo střed. Torsenu planetové převody uprostřed s elektonicky kontrolovanou několika vrstvou uzavíratelnou spojkou, ale to už jsem tu psal ještě než ses zapojil do této quattrodiskuse... ;-) -
Ricardo 24.01.10 10:51
« Re: xDrive vs. Quattro
Ráno moudřejší večera, tak jsem na to kouknul znovu a měním svoje původní prohlášení >:D Ten nákres u Q7 se funkcí shoduje s Torsenem typ C v odkazu, co jsem včera přidal. Ale podle toho, co jsem dál našel, není identický s ostatními Audi, je to konstrukce navržená specificky pro Q7/Touareg/Cayenne. Mimochodem podle těch popisů ze stránek Torsenu už na typu C asi není nic patentovaného (u typů A a B jsou patentem chráněné části v nákresech označené).
Jinak ta tabulka je taková zmatená... míchá tam starší a novější modely, spousta novějších tam přitom chybí, rozhodně to není kompletní přehled. Např. zrovna Audi mělo Torsen už v 100 C3 nebo V8 manuál (automat ne).
K předchozí A8 nic víc nevím. Asi se to u tohoto typu auta prostě "neřeší"... -
white label 24.01.10 00:52
« Re: xDrive vs. Quattro
[odkaz]%20Applicatio… />
Myslím, že tenhle odkaz jako důkaz toho, že v Q7 skutečně je, od r. 2006, středový Torsen 3(C) stačí, takže v tomto jsem měl pravdu určitě... ;-)
P.S. A jak jsem psal, je už déle také v RS4, S4...
A nověji taky v A5/S5...
edit-odkaz se nevlezl, takže dejte tento
[odkaz]
a klikněte vpravo nahoře "Applications" -
Ricardo 24.01.10 00:30
« Re: xDrive vs. Quattro
Já myslím, že tady ten planetový diferenciál má trochu odlišný princip než Torsen typ B ( [odkaz] ) i Torsen typ C ( [odkaz] ), i když typu B se hodně podobá. Ale zase si netroufnu na nějaká kategorická tvrzení, jsem jen technik-amatér :-)
Jinak ten popis a grafy k EDS jsou jasné - diferenciál má určitý rozsah a zbytek do 100% přenosu momentu na jednu nápravu je řešen dobrzďováním kol druhé nápravy. -
white label 24.01.10 00:25
« Re: xDrive vs. Quattro
Jj, zmínka přímo "jménu" Torsen tam nebyla, ale tecnický popis i nákres mu odpovídal, takže nějaká forma licence, nebo vlastní invence je taky možná..., také to mohou brát jen jako komponent pro svůj celkový produkt a nemají zrovna zájem dělat "konkurenci" zbytečnou reklamu... :-) -
"-- skrytý --" 24.01.10 00:04
« Re: xDrive vs. Quattro
U Q7 je planetový diferenciál, ale nikde tam není zmínka o tom, že by to byl přímo torsen (protože torsen je mimo jiné ochranná známka Gleason Corporation, vynálezce těchto diferenciálů). Může to být torsen vyrobený v licenci u BorgWarner, ale může to být taky něco trošinku jiného s podobným principem funkce.