Recenze
Hyundai i30
Technické info
Přezdívka auta Brumla Rok výroby 2023 Koupeno nové najeto [km]:2000 palivo: benzin počet válců: 4 výkon [kW]: 206 kroutící moment [Nm]: 395 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.4 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 11
Popis vozu
Hyundai i30 Fastback N recenze
Uběhl rekordně krátký čas a mě před domem stojí zase nové auto, které po 4 letech nahradilo Škodu Superb v plné výbavě a postupem času upravené u APR na 360 koníků a 520Nm, díky čemuž z toho byl velice příjemně rychlý a prostorný vůz. Spousta lidí se teď diví, že Superb byl nahrazen objektivně horším, pomalejším, užranějším a menším autem, ale ono je to reálně celé jinak. Tak pojďme na věc.
Začátkem roku přišla manželka s tím, že si bude kupovat nové auto. Vzhledem k době jsme si začali půjčovat auta na víkendy a většina z nich byla elektrická. Zkusili jsme Volvo, 2 Tesly, 3 VW, Hyundai a naftový MB. Malá vsuvka - Superb bylo auto, které zvládlo pohodlně odvézt rodinu na dovolenou a já si na něm zároveň trochu uspokojoval svojí touhu po sportovnějším svezení. V průběhu zkoušení aut mi manželka řekla, že pokud si ona koupí něco, kam se rodina nacpe, tak si já mohu „dotuzit“ Superba (podvozek, výfuk atd.), jak jsem vždycky chtěl a nebo si koupit to něco pro zábavu, co jsem vždycky chtěl. Náhoda pomohla tomu, že při vypůjčení BMW iX3 jsme se zakecali s prodejcem a zjistili, že nové BMW 5 se vejde do rozpočtu v slušné výbavě a pokud to zkrátím - půjčeno - vejde se tam rodina - manželka objednává BMW do výroby. Rodinné auto tedy přešlo na manželku a já si mohl jít vybírat. Nikdy jsem neřešil, jestli jezdím v BMW nebo Škodovce, nemusím si autem léčit ego.
Já jsem v tu chvíli dostal volnou ruku a měl jsem vlastně dva parametry, co jsem hledal. Zaprvé cena měla být prodej Superba + pár set tisíc z kapsy. Něchtěl jsem a reálně neměl volný rozpočet na auta nad milion. Zadruhé jsem chtěl auto podle sebe a tam byly dvě volby. Buď nějaký rychlý nesmysl ala hothatch a nebo naopak něco elektrického, protože mě EV hodně baví. Tam jsem koukal po ojetém BMW i3 a nebo ojeté Tesle Model 3. Tesla měla velký mínus v podobě ceny, která sice nebyla extrémně vysoká, ale dostal bych za to dost ojeté auto. V mezičase jsem si byl prolézt (nebyl kus, co by mohl jezdit) Hyundai i20 N a projet i30 N. i20 N se mi líbila. Byla levná, rychlá, prděla, vrčela.
Přesouváme se na konec února a já mám v práci volnější den. Koukám na videa s BMW i3, při obědě na test ojeté TM3, kterou měl tester půjčenou od zeleného prodejce elektroniky a pak byla v prodeji jako soukromý vůz…lol. A odpoledne jsem měl čas přemýšlet, zvedl telefon a zavolal prodejci Hyundai. Zeptal se ho na tu černou i20 N, co měl mít na centrálním skladu, pořešili jsme cenu a řekl jsem mu, že to auto chci. Za hodinu mi volá, že se mu to prodalo v podstatě pod rukama a že by měl přímo u sebe černý HB i30 N a nebo šedý FB i30 Fastback N. Opět jsme pořešili cenu a já se druhý den ráno zastavil v prodejně auta omrknout. Černý HB vypadal moc hezky, ale černá barva je ta nejhorší na něčem, co se má použivat a ne jen leštit a praktičnost FB byla taky fajn. Takže jsem jen řekl - to auto chci, připrav ho, kdy může být moje? To byla středa a prodejce mi slíbil předání v pátek dopoledne. Ten den jsem mu ještě volal s otázkou „co s tím sakra děláte? Sundáte folie, přilepíte mašli a může být moje ne?“. A ve 2 odpoledne mi zazvonil telefon „auto je připravené, umyjeme ho a v půl 4 si ho můžeš převzít“. Vystřelil jsem z práce, vyházel ze Superba 4 letý bordel, protože šel na protiúčet, naložil rodinu naposled do Superba a jel pro eNko. Je trošku srandovní, že poslední den se Superbem jsem s ním vůbec nejel, pro eNko jsem nechal řídit manželku a byl s malým synem vzadu a dopoledne ho měla taky ona. U prodejce jsem pak vyřešil papíry na prodej Superba, následně papíry na koupi eNka a za necelou hodinku odjížděl v mém prvním novém autě v životě. Ne ojetém, ne ročním, ne předváděčkou, ale úplně novým kusem.
Než se pustím na samotné psaní o autě, tak chci zmínit jednu věc. HH, ačkoli tohle je spíše hotliftback jsou všeobecně považovaná za auta pro každý den s možností zábavnějšího svezení. A k tomu mám dvě věci - nechtěl jsem nic z VW koncernu. Ta auta nejsou špatná, ale jsou spíše to první než to druhé. Chtěl jsem hotové auto, co kterého nebudu muset nasypat 100 tisíc hned po koupi, aby dělalo prasárny. Ta druhá je, že 99% testů i30 N je o tom, jak je to zábavné auto. Málo který test řeší nějaké praktické využití pro denní provoz, což je nesmírně škoda. Tohle auto má totiž řadu blbostí, které jsou nelogické a k naštvání. K tomu se dostaneme.
Tak pojďme na auto samotné. Jedná se tedy o nejnovější vydání Hyundai i30 Fastback N ve verzi Performance Sport. To první značí silnější verzi s výkonem 206Kw, elektronicky řízeným samosvorem a dalšími věcmi, co obyč verze nemá. To druhé pak především sportovní sedačky a kovaná kola s úsporou hmotnosti 14kg. Tady se trochu míchají informace, zda je ta úspora 14kg jen na kolech a nebo na celku včetně sedaček. N mimo paketu Sport nabízí ještě Everyday packem, který má pohodlnější elektrické sedačky a může mít panoramu. Tohle je tedy krom limitek ta nejostřejší verze. V roce 2024 dostane eNko omlazení a pak bude výroba spalovacích N ukončena. i20 N už se ani nedá objednat v konfigurátoru.
Začneme exteriérem. Auto se mi osobně moc líbí. Klasičtější tvar liftbacku mi přijde o něco elegantnější a méně hulvátský než HB. A tak nějak vzhledem k své práci se hodí nemít úplnou kravinu pro puberťáka a nebo chlapa s krizí středního věku. Přední část vozu je prakticky totožná s N-Line obyčejných i30 až na malý nápis „line“ u loga N. Chápu, že Hyundai chce nabídnout sportní look i pro obyčejné modely, ale trošku mě to štve. I tak auto vypadá parádně agresivně, naštvaně a 19“ kola vypadají v malých podbězích parádně. A ani 18“ na tom nevypadá zle (ty lze jen jako zimní). Zadní části pak dominují dvě koncovky výfuku, které se po FL zvětšily a jsou fakt velké. Pravá je ta hodnější, levá má v sobě klapku a je to ta zlejší a hlučnější. Nebudeme řešit další designové detaily, fotek je plný internet, tak to vezmu na praktičnost - přední LED světla svítí v noci lépe než bixenony v Superbu. Nemají ovšem nic z moderních věcí - dálkovky jsou jen automatické, není zde matrix, není zde natáčení do zatáček, přední mlhovky, nic. Auto umí přisvítit do začátky do 90km/h, což je fajn věc. Automatické dálkovky pak fungují velmi dobře, jen občas ignorují města a zhasínají později. Reálně na mě zatím nikdo neblikal, že bych oslňoval. Kufr je zde jen mechanický, nelze mít elektrické vzpěry. Nj. stará škola. Jako velmi nepříjemné nedostatky osvětlení vozu bych uvedl, že nelze ve dne rozsvítit zadek, nelze nastavit, kdy se rozsvítí světla, takže svítí až když je opravdu skoro tma a co navíc, nelze přes den zapnout zadní mlhovku. Je nutně ručně rozsvítit auto a pak zapnout mlhovku. Pitomé, nebezpečné. Bezklíčový přístup je pak řešen tlačítkem na předních klikách, které tedy nejsou dotykové. Jedinou výhodou je to, že při mytí se auto nezamyká/odemyká pořád dokola. Z pohledu na mytí vozu má eNko obrovskou nevýhodu v černých matných prazích. Pokud auto jen opláchnu za 50kč na wapce a nevysuším opravdu detailně ručníkem, tak zbytek špinavé vody vyteče z mezidveřního prostoru na ty prachy a ušpiní je.
Auto má parkovací senzory vpředu a vzadu. Tam je pak ještě širokoúhlá kamera, co poslouží, ale nenadchne. Senzory se aktivují automaticky při přiblížení k překážce (vpředu), takže třeba nenarazíte do zdi. Nemají ovšem tak široký výhled, jako měl Superb. Je fajn tady i zmínit, že auto má docela malý rejd.
Na autě jsme provedl drobné designové úpravy. Loga Hyundai jsem plastidipem hodil do černé a loga N jsem vyměnila za červená.
Pojďme dovnitř a protože jsem dolňák, vezmeme to od zadku. Kufr je díky prodloužení oproti HB o 11cm opravdu slušně velký a nevidím problém odvézt rodinu na dovolenou. Pokud samozřejmě nejste ten typ člověka, co veze korbičku, postýlku, lednici a další kraviny. Do kufru hodím složený „sporťák“ a pořád je polovina volná. Příjemné je vybrání za podběhy, které přidává prostor. V kufru jsou pak 2 háčky a 1 12V zásuka. Háčky jsou oproti Superbu výše, takže nákup více visí a lépe drží. V kufru jsem chtěl použít organizační systém se suchými zipy (koncernisté znají), ale koberec má menší vlas, takže tam sice drží, ale ne tak pevné. Výhodu to má naopak v tom, že bordel jde lépe vysávat. Pod tenkou podlahou se nachází rezerva a trochu místa pro povinnou výbavu apod. V kufru jsou také háky pro dodávanou síť. Využití auta pro větší stěhování znesnadňuje vzpěra v kufru a já se fakt těším, až tam budu cpát koloběžku o rozměrech jízdního kola.
Na zadních sedadlech je překvapivě hodně místa, protože skoroskořepiny vepředu jsou hodně tenké a dovolím si tvrdit, že v mém autě je vzadu více místa než v Octavii 4. generace. Tam jsme skoro nenacpali synovu rozměrnou sedačku. Je svými 176cm mám velkou rezervu před koleny a nic mě vzadu vyloženě neutlačuje. Je ale pravda, že dítě v auto sedačce tu přední okope prakticky hned, takže boty dolů. Vzadu je jedinou komfortní výbavou držák na pití ve výklopné loketce. Nejsou zde USB, 12V zásuvka a nebo výdechy klimatizace. Zde je o kus dál modernější i20 N s vyhříváním sedadel. Ale ta alcantra hezky hřeje i sama o sobě. Sedadla jsou sklopná 70/30, ve středové opěrce je i mini díra na lyže. Snowboard se ale nevejde.
Vepředu je to pak mix sportovnosti a skoro až retra. Je zde hromada tlačítek, panel klimatizace s kolečky a další věci. Když vezmu ty důležité věci. Vypnutí SS je nalevo od volantu, což není špatné místo, ale mimo ty běžné úkony - nastartování - řazení. U voliče automatu by to bylo lepší. Vyhřívání sedadel a volantu je pak právě u něj, stejně jako zapnutí zadní kamery a vypnutí automatického spuštění parkovacích senzorů a vypnutí stabilizace. Panel klimatizace je pak samostatný, přehledný a má kolečka. Ta kolečka, kterými jsem po koupi nastavil 22°C a pak na to nesáhl. Asi osobně moc nechápu, proč pořád štelovat teplotu, doma máme taky topení nastavené pořád stejně. Displej navigace šikovně trčí na palubce, což méně odvádí pozornost při řízení. To je fajn. Ale celý ten systém, co běží na Androidu a má navigaci TomTom je šíleně zastaralý. Opravdu jako ovládat 10 let starý tablet s Androidem, jen se to moc neseká. Ale ok, svojí práci odvede. CarPlay je jen po kabelu. Nejhorší na displeji je jeho umístění, protože se z něj stane dokonalé zrcadlo, pokud má spolujezdec světlé oblečení a ve slunečný den je kromě světlé mapy prakticky nečitelný.
Budíky jsou zde klasické s malým displejem uprostřed. Hezky čitelné, displej je fajn a umí ukázat hromadu informací pro běžný život i sportovní jízdu. Jsou na nich dvě vychytávky. Zaprvé ledky signalizující potřebu přeřazení a zadruhé oranžové ledky v otáčkoměru signalizující max bezpečné otáčky, než se motor zahřeje. Je ovšem pravda, že zhasnou již při zahřátí vody a ne oleje. Ten má kolem 70°C. Volant mi přijde opravdu velmi fajn a vytkl bych jen to, že by mohl být trochu menší. Jsou na něm ale tlačítka, kterými obsloužíte 90% potřebných věcí a jeho kůže je velmi příjemná. Já osobně bych vyměnil kolébky za kolečka. Změnit hlasitost z šeptání na party je docela otravné a raději sáhnu po velkém kolečku pod displejem. Uši potěší audio systém…a teď jste čekali nějaké zvučné jméno co? Ani prdku. Je zde 6 reproduktorů, což je vše, co H specifikuje. Nevím výkon, nic. Co vím, je to, že sice tady hrají hlavně výfuky, ale zvuk reproduktorů není tak zlý, jak se říká. Zahraje to výšky, středy a překvapivě silně i basy. Na hiphop, pop, rnb a nějaký ten metal do není špatné a jasně, Canton byl lepší, ale žádná hrůza se nekoná. Jako jedinou nevýhodu bych uvedl to, že vzadu je slyšet hodně špatně a pak především to, že při nižší hlasitosti se ztrácí hlas zpěváka. Čemuž nepomohlo ani ladění ekvalizéru.
Pojďme na sedadla. Tenká sportovní sedadla, která se nastavují pouze mechanicky, bez bederní opěrky a možnosti prodloužení sedáku. Z mého pohledu jsou velmi pohodlná a kromě toho, že mě hezky drží, nemám problém řídit i pár hodin. Jedinou nevýhodou je horší nastupování, pokud mám sedadlo opravdu v té ideální sportovnější pozici. Taktéž si nedokážu představit se tam cpát se 100kg ve špekách. Ale mých 80kg je naprosto ok.
Z pohledu praktické výbavy mám ještě pár výtek. FB neumí senzor mrtvého úhlu a stejně tak vyparkování při couvání. Sport verze neumí sklopit zrcátko dolů při couvání. Vyhřívání zrcátek se zapíná s výhřevem zadního okna. Jinak to nejde. Výhled dozadu je opravdu nic moc, sklo je dost nízké. Další problém je to, že malý displej sice ukáže teplotu oleje, ale jen posuvníkem a pak člověk musí trochu hádat. A nebo si zapnout N Custom zobrazení na hlavním velkém displeji.
Než se vrhneme na jízdu, probereme pár věcí z pohonného ústrojí a souvisejících dílů na autě.
Výfuk eNka má vzadu obrovské koncovky, které by měly jít vyměnit, kdyby někdo chtěl třeba černé. FL má koncovky o dost větší a je to jeden z prvků na zadku, kterými se odlišuje. ENko patří asi mezi nejhlučnější běžná auta a dovolím si tvrdit, že s ním mohou soupeřit pouze čistokrevně sportovní auta a nebo sportovní verze ala eMkové bavoráky…atd. Dle dostupných informací má na zvuk vliv i to, že GPF je polopropustný. Stejně tak je možné ho během 15min vyměnit za trubku s cenou cca 4000Kč a auto nehodí žádnou chybu. Výfuk má 3 režimy - Normal, Sport a Sport+. Auto vždy startuje s otevřenou klapkou a studený start je velmi hlučný. Nic jako hodný soused tady neexistuje. Při couvání je pořád hlučný, ale jakmile šlápnu na plyn v D, tak se klapka zavře (režim Normal). Auto v tomto režimu za jízdy pořád vydává mnohem více zvuku než koncernové sportovní deriváty Octavie nebo Golfu. Zvuk je vrčivý, při řazení doprovázený odprdnutím. Které ale nezní tak dementně jako u koncernu. V interiéru je výfuk sice slyšet, ale spíše v pozadí a příjemně.
Na režim Sport a Sport+ se zvuk změní na velmi hutný. A asi za to dostanu čočku v komentech, ale prostě koncernové dvoulitry zní i s laďákem docela traktorově. Tady je zvuk mnohem plnější a dovolím si tvrdit, že úspěšně maskuje počet válců pod kapotou. Pod plným plynem je to opravdový nářez, co silně proniká do interiéru a je slyšet na stovky metrů daleko. V režimu Sport+ se pak přidá ještě střílení do výfuků. A to nejen nad 3000ot, ale stačí jet mezi domy povolenou 20km/h na dvojku, přidat plyn a roztočit motor nad 2000ot a při ubrání zastřílí. V těchto otáčkách to sice není kulometná salva, ale udělá to.
Vůbec si nedokážu představit situaci, že bych si řekl “chce to více”. Leda bych chtěl terorizovat celé město. Reálně je tohle auto hlučnější než třeba BMW M4 C, co máme v rodině. Výfuky eNka spolehlivě donutí většinu kolemjdoucích otočit hlavu, co to je za auto. Ať proto, že je to zajímá a nebo proto, aby si v myšlenkách poklepali na čelo. Z mého pohledu je fajn, že auto má pořád zvuk v režimu Normal, který je decentní a vkusně doplňuje agresivnější vzhled auta, ale není to prostě moc. Je to asi lepší varianta, než kdyby to dělalo bordel a nebo bylo tiché a nebylo by nic mezi.
K výfukům se nepřímo váže generátor zvuku umístěný pod čelním sklem v prostoru pod stěrači. Vydává vrčivý zvuk do kabiny od cca 3000ot pro…nevím proč. Generátor jsem za 5min odpojil a nyní je auto od předu velmi tiché a motor se slabě začne ozývat až ve vyšších otáčkách.
Zajímavostí je zde převodovka. 8 stupňová dvouspojková skříň dostupná až po FL, vyvinutá speciálně pro tento model. Staromilci by určitě raději kvedlali klackem, já se budu raději věnovat držení volantu a klepání do pádel. Převodovka mě v dost věcí překvapila a ve dvou zklamala/štve mě. Vezmem to pozitivní. Zaprvé krásně řadí. Opravdu krásně. Jestli je 8° ZF v BMW topka se 100%, tomuhle bych dal 90%. Ve většině případů řadí naprosto hladce, neškube, nekope. Zároveň je v režimu Normal taková normální, otáčky drží rozumně, nepodtáčí, nedusí. Když chci přidat, podřadí naprosto logicky dle sešlápnutí plynu. Sportovní režimy samozřejmě drží otáčky výše, tam není moc co řešit. Tahle převodovka mi prostě připomíná tu v M4 C, chová se tak, jak chci já a ne jak chtěl manažer ekologie, co sedí ve Škodovce. V režimu eco se pak chová jako Normal ve škodovce - řadí brzy, drží otáčky nízko, avšak nesnaží se dusit motor. Ani na eco nevyřazuje za jízdy. Co mě teda štve? Je to snadné. Občas v režimu Normal řadí později a zbytečně vytočí motor při lehké akceleraci až k 3000ot. Naopak zase zbytečně brzy podřadí na 2 při středním brzdění a pak auto najednou začne brzdit o dost silněji, což kazí plynulost jízdy. Všeobecně mě to ale štve o dost méně než dušení motoru a nechuť k podřazování u Superba.
Pojďme na jízdu a začneme běžným dnem. Sednu do auta, nastartuji, výfuk zaburácí, řadím D, výfuk ztichne a jedu. A teď přijde jedna věc - kdyby si tohle auto koupil v obyčejné verzi, byl bych hodně naštvaný. Odhlučnění podvozku je prakticky nulové, každý kamínek je slyšet a příčné nerovnosti jsou jako pohlavek. Ano, po 2000km jsem si na to zvykl, ale přesednutí ze Superba byl šok. Dobrý, jdeme dál. Na režim Normal a běžné cestování je auto příjemné, nenucené a skvěle poslouchá, co po něm chci. Na delších cestách člověk určitě využije tempomat, který je zde jen ten obyčejný. A má jednu blbou vlastnost - je totiž velmi tolerantní k tomu, kolik auto reálně jede. Takže jedu 100km/h, zapnu tempomat, auto jede na 8 a točí 1500ot. Přijde malé stoupání, auto nechce dusit motor a tak zpomaluji a najednou automat podřadí na 7 a auto vyrazí vpřed a bum jedu 105. Pak přijde klesání, řadí se zpět 8 a ubere plyn. Takže najednou zpomaluji na 95km/h. A takle je to pořád dokola. Prostě ta 8 je moc dlouhá a automat nechce dusit motor. Na dálnici pak motor točí kolem 2000ot a je to v pohodě. Tohle podřazování dělá i na režim Eco.
Celé každodenní použití kazí krom odhlučnění ještě podvozek, protože je sportovní. A to velmi. Reálně mi podobně nesmyslně tvrdá přišla jen Tesla Model Y Performance. Každý výmol, kamínek, nerovnost, čivavu…o všem vám dá vědět. Nechci tvrdit, že je to nepoužitelné, ale prostě tohle se nedá kupovat bez vyzkoušení. A rozhodně bych si to nekoupil na místo, kde bych denně jezdil po kočičích hlavách. K našemu domu vedou dvě cesty. Jedna krátká a přímá, ale rozbitá plná záplat, kočičích hlav a kanálů. A druhá 3x delší a relativně nová. Hádejte, kudy jezdím. Podvozek mi přišel měkký jen při úplné pile, kdy jsem si ho dal do Sportu. Sport+ pak znamená v podstatě auto bez odpružení. To se i z rovné silnice stane zvlněná. Pro někoho, kdo si to koupí nové - nebojte, po 1000km se podvozek začne trochu hýbat a nebude to takové prkno jako to je nové.
Pro zábavné využití máte 3 možnosti. Režim Sport, kdy je vše tužší a ostřejší. Režim N, který je opravdu ultimátní a N Custom. Vše obsloužíte tlačítky na volantu. N custom dovoluje samostatné nastavení pro každý prvek auta - plyn, převodovka, podvozek, LDS, EPS, výfuk. Já tedy volím ostřejší nastavení kromě podvozku. Osobně bych ocenil mít 2 režimy N custom. Jeden pro fakt zábavu a druhý, když chci jet svižně, hlasitě, ale na úplně šíleně.
Když si chci jízdu užít, auto vlastně funguje dobře i v tom Normalu, ale nastavený N custom otevírá nové možnosti. Předně chci ovšem podotknout, že nejsem žádný závodník a rozhodně nejsem schopný využít to, co auto umožňuje. I tak mě baví před zatáčkou tvrdě brzdit, pádlem tam nabouchat dvojku, zatočit, dát plnej a nechat se samosvorem vytáhnout ze zatáčky ven, jak kdyby bylo auto v praku a ten zrovna vystřelil. V tyhle momenty mi tohle auto prostě připomíná tu M4. Můžu s tím jet i já, laik, velmi rychle a zábavně. Ta auta nejsou vůbec stejná, ale dovolí se bavit, podvolí se a pořád mám tak nějak pocit, že se nezabiju. Až v tyhle momenty, kdy jedu pilu, je poznat, že koní by to sneslo trošku více. Protože 280 koní prostě není žádný oheň.
Nakousl jsem to, tak budem pokračovat s motorem. Měl jsem nějakých 360 koní v Superbu, což je čtyřkolka s váhou kolem 1600kg. Tohle je předokolka s 1440kg. Když jsem přemýšlel nad Golfama GTI, děsilo mě mít o tolik menší výkon, než na jaký jsem byl zvyklý, ale testovací jízda s N mě dost uklidnila. A paradoxem je, že eNko jede v podstatě podobně jako Superb, ikdyž jinak. Ačkoli měl Superb upravené sání a s chipem přes 500Nm, eNko působí v těch běžných otáčkách o něco silněji, přesně řečeno pružněji. Celé to samozřejmě může souviset i s převodovkou, která nezdržuje a má více kvaltů, takže je může mít kratší. Ale prostě na využití typu jedu do Prahy a často předjíždím, to působí o něco pružněji. Naopak je zatraceně paradoxní, že je motor sám o dost tišší než u Superba. Jak zvenku u čumáku, tak v interiéru. Kde měl Superb pocitově více síly byla ta pila, ty vyšší otáčky. Prostě tahal více. Čísla nelžou. Tak či tak považuji motor za extrémně zdařilý, je silný, tahá, neduní v nízkých otáčkách. Prostě korejec dle mého názoru udělal mnohem lepší práci než němec. Průběh výkonu skoro nemá smysl sledovat, díky 8 kvaltům to letí nahoru tak, že nestíhám ani koukat na otáčkoměr.
Spotřeba…zajímá tě to u auta na zábavu? Ale samozřejmě. Protože pokud R4 s objemem Coly žere jako V8, je to docela blbý ne? Aktuální dlouhodobý průměr mám 11l/100km. Jenže!! To auto jezdí po městě…teda obci…a to velmi krátké trasy. A při těch jede po startu na bohatou směs a prostě si vezme 14-18l. Ale pak vyrazíme s rodinou do okresního města na nákupy, jedeme po okresce tak nějak s dopravou, občas předjedu, jezdí se tam po městě, pak zpět a na palubním počítači svítí 8l. Pokud ho vyresetuji pár km po startu, tak čistě okresky klidnější jízdou umí jet i pod 7. Je to tedy velmi podobné Superbu. Tam byl dlouhodobý průměr 10-10.5. Pro srovnání ta M4 v rodině jezdí dlouhodobě za 12, Mustang V8 jezdil taky za 12. Když jsem se jel opravdu projet a prostě místo mozku řídily koule, tak jsem skončil s 16l. Ale pořád to nebyl okruh a nebo uzavřená silnice…rozumíme si že? Spotřebě na delší trasy hodně pomáhá převodovka s dlouhou 8.
Na závěr pár poznámek a zamyšlení. Je docela vtipné, že když jsem kupoval Superba, měl všechno to, co jsem od auta chtěl - elektrický kufr, virtuální kokpit, panoramu, adaptivní tempomat…a tohle nemá nic z toho. Ale nic z toho mi vlastně nechybí, protože ikdyž jedu klidně, prostě přesun z bodu A do bodu B, tak mě baví to auto řídit a ovládat.
Spousta lidí se tomu autu vysmívá, že je to Hyundai a pak ten fór s rýmem. A víte co? Je mi to úplně volný, protože tohle auto je můj splněný sen o něčem zábavném.
Pokud máte k autu nějaké dotazy, rád na ně odpovím v komentářích.
Silné stránky
Emoce, které z toho auta vyloženě stříkají.
Skvělá převodovka
Skvělý motor
Slušná prostornost
Slabé stránky
Až přehnaně tvrdý podvozek na daily
Nelze jezdit tiše
Nulové odhlučnění podvozku
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodejce je můj velmi dobrý známý, vše proběhlo bez problémů a rychle.
Novinky v recenzi
Úprava výfuku a SPZ
Jak jsem si myslel, že na auto nebudu moc sahat, přišlo to dost brzo. Kromě vzhledových úprav ala loga H do černa a loga N do červena + červené doplňky jsem udělal 3 úpravy výfuku.
1) OPF delete od RM - s ním má auto bublavější zvuk a zní naprosto fantasticky. Po plným plynem pak dělá neskutečný rachot. Celá instalace je jen o výměně a připojení origo senzorů. Nic se nekóduje apod.
2) Po OPF delete se dělo to, že silnější tlak z výfuku otevíral zavřenou klapku a dělalo to rezonující zvuk. Nahradil jsem tedy origo pružinu silnější.
3) Koupil jsem si externí ovládání klapky s pamětí. To umí dávat origo ovládání a pak nechat otevřeno na 100 a 50% a nebo pořád zavřeno. Nyní je tedy možný jednak tichý start a druhak mohu jezdit na Normal/Eco s otevřenou klapkou. Díky čemuž má auto líbivý zvuk, ale není tak hulvátské jako na režimy N/Sport a méně žere. Jen je škoda, že nejde třeba 20%, ale to motorek klapky prostě neumí.
A na závěr jsem si k narozkám konečně po letech koupil vlastní SPZ. Na tu jsem si dal název své "firmy", aby auto dělalo trošku reklamu.
Přidat názorDiskuse: Hyundai i30
- Re: Re: Najs N 21.05. 12:30 lamal
- Re: Re: Najs N 21.05. 12:30 lamal
- Re: Re: Najs N 21.05. 12:28 lamal
- Re: Re: Najs N 21.05. 11:13 poterienko
- Re: Najs N 21.05. 11:12 poterienko
- Re: Najs N 20.05. 15:01 iudex
- Najs N 13.05. 17:13 lamal
- Najlepší hotheč ? 10.04. 11:10 iudex
- Re: Re: Paráda :-) 05.04. 15:24 ericn
- Re: Paráda :-) 04.04. 07:32 poterienko
- Paráda :-) 02.04. 17:13 ericn
- Dobrá kúpa ... 26.03. 12:06 kekso
- Re: Re: 3x10 22.03. 08:05 Ota4
- Re: 3x10 20.03. 19:37 poterienko
- 3x10 20.03. 10:07 Armin Tamzarian
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2020) Majitel: ericn
Přidáno: 31.8.2023 99 Majitel 10.00 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2018) Majitel: Stephen
Přidáno: 26.6.2018 1310 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2017) Majitel: Stephen
Přidáno: 14.3.2017 6410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2017) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 20.3.2017 5210 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2019) Majitel: Stephen
Přidáno: 7.6.2019 08 Majitel 9.83 Uživatelé