Recenze
Tesla 3 Tesla Model 3 Long Range
Technické info
Přezdívka auta Sněhurka Rok výroby 2019 Koupeno ojeté najeto [km]:93000 palivo: elektřina výkon [kW]: 327 kroutící moment [Nm]: 500 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.4 maximální rychlost [km/h]: 233 počet rychlostí: 1 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 pohon kol: 4x4
Popis vozu
Tesla recenze
Neuběhl ani rok v Hyundai i30 Fastback N a mě stojí před domem nové auto. Auto, které je úplně jiné, není uřvané, není neekologické, ale je to další splněný sen. Jak to ale celé začalo?
Značku Tesla jsem sledoval s obdivem už od prvního modelu, když nacpali baterky do Lotusu a v Top Gearu s tím dělali kraviny. Loni jsme uprostřed února testovali dvě Tesly - Model 3 Highland Standard Range a Model Y Performance. Tahle dvě auta mi ukázala, že mi Tesla opravdu sedí. Je to opravdu tablet na kolech narvaný technologiemi, který je navíc docela řidičský, protože má tuhý podvozek a dost rychlé řízení, takže působí, že se chce vrhat do zatáček. Já vím, není to HH, není to eNko, ale prostě to byl příjemný zážitek po přestoupení z uhoupaného Superba. Už loni jsem koukal tou dobou na ojeté Tesly, ale byly dost drahé a dost ojeté, prostě špatná kombinace….a tak šel čas a měl jsem eNko, splněný sen o rychlém, uřvaném a sportovním autě.
Pak přišel rok 2025 a najednou se začalo více jezdit. Cest bylo až 5x tolik a to se při dlouhodobé průměrné spotřebě 11l prostě projeví v peněžence. Navíc přišla opravdová zima a zatímco manželka nasedala do vyhřátého BMW a rovnou odjížděla na cesty, kde auto vše hlídalo, jelo napůl samo, já škrábal okna hnujdaje a netrpělivě čekal na to, až se zahřeje ledový volant a zároveň se vztekal nad tím, jak je i nejnižší stupeň výhřevu sedaček opravdu peklo, co mi smažilo koule. Zároveň jsem při těch daily trasách po okreskách poznal, že mě eNko začíná tak trochu štvát. Podvozek byl sportovní, ale na denní ježdění mě to přestalo bavit, zimní pneu nedovolovaly moc blbnout a tak zmizela i ta radost z jízdy a asistenti byly na úrovni žáka praktické školy.
Jednoho dne jsem si zadal do sauto Teslu, Jižní Čechy a najednou na mě vyjelo, že se dají trojky sehnat i pod půl milionu. Ano, 6 leté auto, najeto 100 tisíc, ale je to EV, kde se v principu skoro nemá, co podělat. Tak jsem se došel jednou trojkou SR+ projet. Nebylo to špatné, auto vevnitř moc hezké. Začal jsem hledat a zjišťovat, že do 600k se dá sehnat 2019 v Long Range, co má nyní přes 450 koní a najeto do 100 tisíc km. A červíček v hlavě byl na světě. Jenže jak to vyřešit? Bez prodeje eNka jsem nemohl koupit jiné auto, zároveň jsem si nemohl dovolit být x dní bez auta. Takže jsem našel prodejce, co si eNko vzal, já odjel v Tesle a na účet mi přistálo hezké kapesné. Po 2 nových autech jsem si opět koupil ojetinu, tentokrát takovou, která nebude skrytou pastí a kterou beru jako osobní projekt. Upravím si ji k obrazu svému a nedokonalosti vyřeším ve stylu Pata a Mata. Zapomeňme na to, že tuhle firmu vede tak trochu blázen, co by si měl své názory nechávat pro sebe a pojďme se podívat na velmi povedené auto.
Jedná se tedy o sněhobílou Teslu Model 3, verze Long Range s původním výkonem 327kW, po pár updatech by tam mělo být lehce přes 450 koní, baterie s degradací 10% a využitelnou kapacitou 69kWh. Normovaný dojezd přes 400km, což je naivní přání výrobce, ale o tom později. Auto mělo v době koupě najeto cca 90 000km. I přesto, že bych eNko mohl vyměnit za model 2021 tzn. Refresh, který má řadu praktických vylepšení, nepřišlo mi, že by za to těch pár set tisíc stálo, takže jsem šel do staršího modelu. Jeho výhodou je Panasonic baterie, která zvládne větší výkon nabíjení držet déle.
Jak auto používám a proč pro mě EV není problém?
Tím, že moje auto je jen moje auto, nečekají ho výlety do Chorvatska, do alp na hory apod., je prakticky vzato jedno, jestli má dojezd 200 nebo 1000km. Najezdím denně do 200km, spíše méně. Delší cesty absolvuji max 10x do roka a i nyní jsem se se spalovákem zastavoval po 150-250km, protože jsem člověk, co se musí najíst, vyčůrat a protáhnout. Jediný rozdíl tedy bude, že až budu baštit vepřový Mcmuffin fresh, auto se bude nabíjet. Nabíjení bude a probíhá z 99.9% doma, kde jsem zvolil 11kW nabíječku, která zvládne baterii naplnit na NT do 80% v noci. Přijedu, připojím kabel, auto se v nastavený čas nabije, v nastavený čas se vyhřeje interiér, nahřeje baterie, odpojím kabel a jedu. Pohoda ne?
Jaký je dojezd v zimě?
Jednou z nevýhod předRefresh je absence tepelného čerpadla na delších trasách. Samotný dojezd resp. spotřebu pak ovlivňuje i to, zda je slunečno. Pokud svítí sluníčko, skleněná střecha funguje jako skleník a auto při nastavených 21C fouká spíše chladný vzduch a tak topení žere takřka prd. Na 30km trasu se bavíme o rozdílu 3 vs 0.5 spotřebovaných % z baterie na držení teploty. Venkovní teplota stejná, jediný rozdíl bylo zataženo vs. slunečno. Od koupě jsem najel lehce přes 3000km a spotřebu mám průměrnou pod 20kWh/100km, ale pomalu ale jistě klesá. Okreskové jízdy končím při jízdě s rozumem pod 20kWh/100km, několikrát i pod 17. Stačí zapomenout na to stádo koní a jet prostě normálně. Průměr zvyšují hodně krátké trasy po městě, kde auto nárazově vyhřívá interiér, který po 5min jízdy zase chladne na parkovišti. Kdybych chtěl fakt šetřit, prostě vypnu topení, ale nejsem blázen. Dojezd v zimě je tedy minimálně 200km při nabíjení do 80%, reálně spíše 250, při nabití do plna je to přes 300km. Je to hodně? Je to málo? To je přece na každém z nás. Neměl jsem zatím důvod ho reálně testovat, je mi příjemnější vyjíždět denně s plnou (80%). Na jaře/v létě odhaduji dojezd od 100 do 10% na necelých 400km.
Co jsem na autě upravil?
Už od začátku jsem věděl, že auto nezůstane v původním designu a dostane pár doplňků. Mám rád, když je mé auto lehce odlišené od ostatních a taky jsem si říkal, že tahle bílá žába si zaslouží trochu něčeho navíc. Myšlenka byla jednoduchá - vzhledově auto upravit někam mezi Refresh a Performance. Takže na zadek přibylo decentní křidélko a černý nápis Dual Motor a logo jsou vyměnil za nápis. Kliky, boční kamery a přední logo šlo do černé. Zadní okna dostala zatmavení a sloupky střechy šly do černé. Původně jsme chtěl dělat i dechrom oken, ale nakonec se mi líbí, že tam je nějaký kontrast a auto nevypadá úplně plastově. Uvnitř jsem vyměnil lesklé plochy a dřevo za alcantaru a nainstaloval decentní ambientní osvětlení.
Je asi zbytečné rozepisovat kompletní recenzi, protože těch je na netu hromada. Pojďme spíše vypíchnout to, co mě na tom autě baví a co mě štve.
Co mě baví?
Vzhled. Auto mi přijde docela sexy, je takové moderní, vypadává z davu, zároveň moc nekřičí. Myslím si, že tohle je jeden z těch designů, co moc nestárne.
Praktičnost - Model 3 nabízí hromadu místa. V interiéru je to na délku cca jako Octavie, ale je širší a k tomu nabízí obrovskou díru pod podlahou kufru a ještě frunk. Ideální pro člověka, co vozí pořád hromadu kravin. Takže je poschovávám a kufr mám pořád volný. Paradoxně má na délku více místa než o půl metru delší manželky BMW řady 5.
Komfortní sedadla - jsou to opravdu americká křesla. Jen se pohodlně rozvalit a užívat si klidnou jízdu.
Počítač na kolech - je to jedna z věcí, která totálně rozbíjí tu nevýhodu 6 let starého auta. Už tenkrát tam nacpali hromadu kamer, senzorů a slušný HW počítače, takže auto neustále dostává aktualizace, které přidávají nové funkce. Každý si je asi dokáže najít na internetu, ale vypíchnu pár zajímavých - konečně umí nahřát baterku na jinou než Tesla nabíječku, upozornění na auto/chodce v mrtvém úhlu při jízdě/parkování, upozornění na zelenou na semaforu a nebo rozjetí vozidel přede mnou, používání Apple Watch jako klíče, prohlížení videí z kamery v mobilu…atd.
Kamery - Model 3 má okolo sebe hromadu kamer a můžete je i aktivně používat. Buď v režimu Sentry, kdy se auto hlídá a pokud se k němu někdo přiblíží, tak na něj zabliká a nahraje video a nebo jako palubní kameru. Její nevýhodou je kvalita HD a to, že natočí jen posledních 10min jízdy.
Podvozek a řízení - s eNkem jsem si zvykl na tvrdý a sportovní podvozek, manželka má v BMW M podvozek a Tesla je taky poměrně dost tuhá. Mě osobně to vůbec nevadí, je to opravdu na 90% podobné jako to BMW. Samozřejmě jakmile začnete autu šlapat na krk a chcete po něm sportovní jízdu, tak se podvozek umí rozhoupat a přestane to zvládat. Není to sportovní auto, je to jen tuhé auto. K tomu se váže velmi rychlé řízení, mezi krajními polohami volantu jsou jen dvě otočky, takže máte pocit, že auto jezdí jako motokára. Fajn věc.
Výkon - co si budem, nějakých 450-500 elektrických koní je prostě paráda. Sám nevím, jaký výkon tam reálně je. V době výroby to bylo asi 440 koní, ale výkon se aktualizacemi zvyšoval. Fakt je takový, že na stovku mám se 70% baterky změřených 4.4s, za 46 tisíc se dá koupit acceleration boost, který to srazí na 3.8s. S 50% baterie bylo pak zrychlení 4.6s, což je původní papírová hodnota. Takže výkon asi vyšší je. V běžném provozu těžko hledá soupeře a auto dokáže bleskově zmizet kdykoli je to potřeba. Ten nástup výkonu, který je absolutně hned je něco šíleně návykového. Moderním motorům sice pomáhají turba, elektromotory, ale tady je to prostě ihned. Bez přemlouvání a za naprostého ticha. Jediné zvuky od pohonu je jemné zahučení při rozjezdu a nebo jemné zapískání při plném plynu.
Ovládání jedním pedálem - od začátku jsem si auto nastavil tak, že 99% situací zvládnu jen plynem. Při jeho pouštění auto začne plachtit a pak rekuperovat. Celé je to velmi návykové a dovoluje velmi dynamickou jízdu třeba ve městě. Navíc je to bezpečnější, není tam ta prodleva při přendavání nohy na brzdu. Musím říct, že spalováky mi teď přijdou šíleně neintuitivní :-D. Auto ovšem neumí samovolně plachtit, jako jiná EV, prostě to nejde ani nastavit, aby po puštění plynu jen plachtilo. Plachtění lze vyvolat jen držením plynu napůl. Mě osobně to nevadí, krátké trasy jezdím já a delší na tempomat/autopilot.
Interiér - mnoho lidí říká, že vypadá vykradený, nic tam není. I já jsme plánoval koupi displeje před volant, který pak funguje jako kdyby byl origo. Ale zvykl jsme si během jednoho dne a ta čistota se mi moc líbí. Prostě nic člověka neruší.
Rychloměr - ukazuje přesně, defacto úplně přesně. Proti eNku, kde jsem při 100km/h jel reálně 94 je to příjemná změna.
Adaptivní tempomat - Tesla nevyužívá radar, ale 3 kamery v čelním skle. Díky tomu umí více přemýšlet o tom, co se kolem děje a mnohem jemněji reagovat. Když bych to řekl jednoduše, tak běžné auto s radarem vidí 30m přede sebe a často se lekne, Tesla vidí 100m před sebe a to včetně aut, co se chtějí napojovat.
Hlídání jízdních pruhů - je nastavené dost rozumně a pokud auto pochopí, že čáru chci přejet, tak se nevzteká a nebrání mi v tom. Naopak, pokud se to stane omylem, tak hezky koriguje řízení.
Světla - předRefresh má jen klasické biLED, tzn. bez fce Matrix. A upřímně řečeno svítí opravdu velmi silně. Sice jezdím v noci minimálně, ale velká spokojenost se světly.
Intergrace hudebních služeb - auto má vestavěné Apple Music, Spotify, Youtube Music a další služby. Stačí se tedy přes QR kód přihlásit a hudba hraje. Je to skvělé v tom, že s telefonem můžete třeba na parkovišti dělat cokoli a auto pořád hraje. Není to prostě BT reprák, je to jako chytrý reprák, co hraje sám.
Skvělé audio - premiový audio systém hraje skvěle, opravdu skvěle a může se měřit s hudbou premiových značek v BMW.
Co mě štve?
Autopilot - je nutné rozlišovat Tempomat (pojmenovaný Autopilot) a Autopilota (Pojmenovaný FSD). Tyto dvě funkce se zapínají jinak, takže si snadno vždy vyberete, co chcete. Ale k autopilotu. Moje auto má ten nevyšší FSD za 200 tisíc a upřímně? Je to k ničemu. Víte běžná auta typu Superb nebo BMW při použití nějaké asistované jízdy vás nechají řídit a k tomu vám velmi aktivně pomáhají. Auto pak jede jako po kolejích. FSD v Tesle ale nechce, abyste řídili. Chce řídit samo. Takže ty zatáčky bude prostě řezat tak, jak chce on. Zároveň chce, abyste měli ruce na volantu „vyvíjeli jemný tlak“, jenže občas je ten tlak moc malej a nebo moc velkej, takže se FSD vypne. Další věcí je omezení rychlosti, dovolí jet jen o nějaké x nad limit. Což v principu nevadí, kdyby občas nečetl špatně max rychlost. Takže když jedu z bodu X do bodu Y, tak se může 90, pak pár metrů 70 a pak zase 90. O tom ví a jede správně. Jenže na cestě zpět už neukončí tu 70. Takže půlku cesty mohu jet max 80.
Pak je tu ještě možnost přejíždění z pruhu do pruhu na dálnici a autopilot dle navigace. Zatím se mi ale nepovedla jízda, kde bych ho spokojeně používal celou jízdu. Uvidíme časem. Při posledním pokusu o jízdu podle navigace se mu nelíbil déšť.
Celý autopilot a tempomat mě nejvíce sere v tom, že nemůžu používat něco, co by drželo rychlost a bez větších nároků drželo auto v pruhu, když potřebuji dělat nějaké rodičovské věci. Tempomat má samozřejmě hlídání průhů, kdy mě od čáry odrazí zpět, ale je to jak tenis a navíc se u toho vzteká a řve, ať převezmu řízení.
Nevyužití obřího displeje - ten displej je vážně skvělý, přehledný…bla bla. Ale je obří a je na něm prd. Reálně vidím kromě rychlosti a stavu baterie jen vizualizaci provozu, u ní jsou 3 widgety, co se swipe přepínají - hudba, spotřeba a tlak pneu a pak 2/3 displeje, kde máte mapu a nebo otevřenou nějakou app. Nelze si tedy zobrazit třeba mapu, hudbu a spotřebu najednou. Je znát ta inspirace iPadem, který také dost plýtvá místem.
Hudební app - integrace je skvělá, ale není to tak, že byste měli aplikace Apple Music, Spotify atd. Ale aplikace Hudba do těch služeb sahá. Pak se snadno stane, že se tyto služby míchají. Napíšete Karel Got do vyhledávání a ono to nabízí z obou služeb. Občas pak ani nevím, odkud hudbu poslouchám.
Toky výkonu - líbilo by se mi, kdyby auto umělo zobrazit nějaké toky výkonu, jak to známe z jiných EV. Abych viděl, kolik zrovna odebírá, kolik rekuperuje. Prostě neumí, smůla.
Zobrazení dojezdu - v hlavním zobrazení ukazuje dojezd dle americké normy. Takže reálně se může od reálného lišit až o 30%. Takže je lepší si tam nechat %.
Brzdy - jsou opravdu takové nemastně a neslané. Na 450 koní by si auto určitě zasloužilo ostřejší brzdy.
Další body určitě časem přidám. Pokud máte někdo dotazy, rád na ně odpovím v komentářích.
S autem jsem všeobecně opravdu moc spokojený a dělá mi radost každý den. Je to jiné než HH, je to klidně, tiché, pohodlné a zatraceně rychlé auto.
Dojmy z jízdy se spalovákem po měsíci v Tesle.
Před domem nám ještě stojí manželky BMW 520d xDrive poslední generace a já se v něm po měsíci svezl. Musím říct, že to bylo jako když jsem ze Superba sedl do jedničkové Fabie. Prvně člověka trochu zaskočí interiér. Ano, BMW ho má krásný, lépe zpracovaný, ale po tom nic v Tesle jsem si připadal až přehlcený. Dva displeje, headup, hromada tlačítek. Potřebujeme to reálně? Pak jsem chtěl jet, navolil jsem D a…nic. Aha, musím nastartovat motor. Něco se ozve a do interiéru se přenášejí jemné vibrace. Běžně si jich člověk nijak nevšimne, ale po měsící v EV, kdy to auto neprodukuje nic navíc, žádný hluk a vibrace, to člověka překvapí. Při jízdě samozřejmě řidiče EV zaskočí, že spalovák neumí podávat výkon konstatntně a během zrychlování najednou zvadne a začne se znovu zvedat. Nechci ani zmiňovat nutnost používat brzdu…to je tak otravné. Já vím, že tento odstavec vypadá jak od EV fanatika, což fakt nejsem. Ale přednost EV člověk opravdu pozná, až když si ho vyzkouší a dojde mu, jak jsou spalovací vozy zastaralé. Ale jo, to její BMW ujede 1400km na nádrž, to je asi fajn.
Silné stránky
Komfort, výkon, vzhled, praktičnost.
Slabé stránky
Viz výše.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Žádné.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Tesla 3 Tesla Model 3 Long Range
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy značky Tesla
-
Tesla 3 (2019) Majitel: Peto02
Přidáno: 14.10.2019 3510 Majitel 9.14 Uživatelé
-
Tesla 3 (2021) Majitel: M1A
Přidáno: 30.6.2022 38 Majitel 8.00 Uživatelé
-
Tesla Y (2023) Majitel: AnGeor
Přidáno: 29.5.2023 010 Majitel 6.89 Uživatelé