Recenze

10 Majitel

Ford Focus ST 225

9.78 Uživatelé

Hodnoceno: 96× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Ford Focus, foto 1 Ford Focus, foto 2 Ford Focus, foto 3 Ford Focus, foto 4 Ford Focus, foto 5 Ford Focus, foto 5 Ford Focus, foto 6 Ford Focus, foto 6
Ford Focus, foto 7 Ford Focus, foto 8 Ford Focus, foto 9 Ford Focus, foto 10 Ford Focus, foto 11 Ford Focus, foto 12 Ford Focus, foto 13 Ford Focus, foto 14 Ford Focus, foto 14 Ford Focus, foto 15 Ford Focus, foto 16 Ford Focus, foto 17 Ford Focus, foto 18 Ford Focus, foto 19 Ford Focus, foto 20 Ford Focus, foto 21 Ford Focus, foto 22 Ford Focus, foto 23 Ford Focus, foto 24 Ford Focus, foto 25 Ford Focus, foto 26
 

Technické info

Přezdívka auta Focus ST225 Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:116000 palivo: benzin počet válců: 5 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2522 výkon [kW]: 166 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.8 maximální rychlost [km/h]: 241 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10.5

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Krokouš".

Pro někoho příliš výstřední, pro někoho kýčovité ale pro hodně lidí ikona mezi hothatchi.
Už delší dobu jsem toužil po autě s motorem přes 200 koní a uvažoval jsem o nějakém starším BMW nebo Audi. Subaru WRX ani Mitsubishi EVO už bych asi neuživil i když jsou to krasavci.
Také jsem neuvažoval o novém autě díky velkému poklesu ceny v prvních 2 letech a taky auta která jsem měl v té době v úmyslu stojí nová přes milion.
Focuse jsem dlouho ve svých myšlenkách opomíjel, považoval jsem ho za příliš malý na to aby se v něm dala vozit rodina a navíc jsem neměl tušení že se ST dělá také v 5ti dvéřové verzi. Jedno nedělní dopoledne jsme se s kamarády stavili na projižďce na kolech tradičně v zahrádce na pivo a stál tam zaparkovaný tenhle krasavec. Hned se stočila řeč kolem aut a samozřejmě jsme po něm vrhali obdivné pohledy. Všem se nám líbil, byl oranžový s tmavě stříbrnými pruhy na karoserii. Od té doby mě myšlenka na ST hlodala v hlavě ale jelikož jsem neměl dostatek peněz tak jsem si tou myšlenkou jen tak pohrával.
O dva měsíce později ale moje žena dostala nabídku se vrátit do práce po mateřské dovolené a potřeba dvou aut byla najednou velice aktuální. Tím se muselo moje rozhodování urychlit a hlavně jsem musel nějak sehnat potřebné peníze alespoň na akontaci. Rozhodl jsem se prodat motorku, stejně jsem to chtěl udělat už dřív. Byla to Suzuki GSXR 1100 v barvách Corona Extra. Měl jsem ji moc rád, ale poslední dobou jsem se o sebe na silnici už bál. Tím jsem získal nějaké peníze pro začátek a začal jsem srovnávat různé varianty jaké auto, za kolik, jestli nové nebo ojeté.
Nakonec nad variantou ojetiny od Audi nebo BMW zvítězila možnost koupě předváděcího vozu na který byla 22% sleva (něco Ford, něco dealer).
Nikdy jsem nebyl skalní fanda Fordů, ale ST mě skutečně dostalo. Než jsem si jej projel tak jsem o něm dost přečetl. Samé ódy na podvozek, zvuk, motor, design, sedačky.
Vlastně jsem se pro něj rozhodl ještě dřív než jsem se svezl. A jak jsem se svezl tak už by mě nikdo nepřesvědčil o jiném autě. Z toho orchestru pro 5 válců a 20ventilů jsem byl opravdu unešený. Všechny ostatní hothatche za podobnou cenu jako jsou Astra OPC (nelíbí se mi), Golf GTI (příliš nenápadný), Seat Cupra (s tím jsem dlouho váhal), Renault Megane Sport (nevěřím Renaultu) používají 4 válce a já chtěl auto s výjímečným motorem, zvukem a taky aby bylo nápadné a zároveň ještě relativně pohodlné.
Proto jsem se rozhodl pro Focus ST a bezpodmínečně v oranžové metalíze. Pouze pro verzi ST si můžete objednat tuto barvu. Splácím teď jak mourovatej a ještě dlouho budu, ale nelituji toho jsem přesvědčen, že jsem zvolil velmi dobře.


MOTOR

- Původem z Volva 2,5 litru, soft turbo (benzín).
- Objem: 2522 cm3
- Vrtání: 83,0 mm
- Zdvih: 93,2 mm
- Rozsah max momentu 320 N.m: 1600-4000 ot (viz fotky)
- Kompresní poměr 9:1
- Hlava válců z jednoho kusu hliníkové slitiny ze slinutými vodítky a sedly ventilů.
- Blok motoru odlitý vysokotlaký litím z hliníkové slitiny
- Kliková hřídel: ložiska ojnic 50mm, 6 hlavních ložisek o průměru 63 mm, tlumená kladka, celková hmotnost 21,5 kg
- Ventily: - 4 na válec
- přímo ovládaná bezpodložková zdvihátka
- úhel mezi sacími a výfukovými ventily: 58°
- sací ventily průměr 31mm, výfukové 27mm
- Turbo: Kühnle, Kausch & Kopp -Warner.
- Vačková hřídel: hnaná ozubeným řemenem s dynamickým napínákem TI-VCT (Twin independent).
- Proměnné časování: rozsah 50° sání a 30° výfuk
- Odlehčené písty, silicon-hliníkové. Hmotnost 290g (včetně čepu a kroužků 412g)
- Ojnice: kovaná ocel, délka 143 mm
- Řídící jednotka: Bosch ME 9.0,

Využitelný rozsah otáček motoru je od 1600 do 6750 ot/min ale díky obrovskému kroutícímu momentu stačí řadit nahoru už při 5500. Zvukový projev je exkluzivní, v nižších otáčkách (cca do 3000)na vás díky nádherně brumlavém zvuku působí mnohem větším objemem. Ve vyšších otáčkách už dává zvukově najevo svoje závodní ambice a zvuk se už podobá závodnímu speciálu WRC. Bohužel je a chápu, že musí být hodně utlumený. Kdo by ale měl zájem o hlasitější projev, tak si může u Mongoose nebo Magnex koupit tlumič nebo i celý nový výfuk a to už je pak trochu jiná muzika. Sousedi by vás určitě začali mít rádi :)
Pro to aby si člověk mohl té muziky z pod kapoty užívat pokaždé když "přitopí pod kotlem" vymysleli pánové ve vývojovém centru v Duntonu trubici napojenou na sání a vyvedenou do interéru. Moc hezky to tam zní, ale pouze když je více plynu a proto je motor při ustálené rychlosti na dálnici tichý a nedává zbytečně najevo svoji přítomnost.
Spotřeby dle papírových 9,5 litrů jsem zatím dosáhl jen s velmi lehkou nohou. Jezdím 70% po dálnici za 10-11 l/100km.


PŘEVODOVKA

6 ti stupńová manuální, přímo řazená, jednospojková typ M66

Převodové poměry:
6. stupeň = 0.7

5.stupeň = 0.868

4.stupeň = 1.088

3. stupeň = 1.433

2. stupeň = 2.05

1. stupeň = 3.385

Zpátečka = 3.231

Koncový převod = 4.0

1 suchá spojka o průměru 228 mm, dvouhmotový setrvačník

Převodovka má oproti civilní verzi kratší chod a vyznačuje se velice lehkým a přesným řazením všech stupňů. Ještě nikdy se mi nestalo aby rychlostní stupeň sám zaskočil i při předčasném uvolňění spojkového pedálu. Prostě převodovka 10+. Bohužel modely do roku 2007 měly problémy s praskajícími poloosami, hlavně v případě zvýšení výkonu a také montáže samosvorného diferenciálu. Tento neduh byl ale pro modely od r.v. 2007 odstraněn.

PODVOZEK

Co se týká podvozku tak myslím, že nebudu přehánět když napíšu, že je skutečně perfektní. Pro někoho by byl perfektní tvrdý okruhový podvozek, pro někoho by byl perfektní podvozek na mercedesu "S" classe ale jelikož ST nedisponuje stavitelnou tvrdostí podvozku tak považuji jeho naladění za ideální ve smyslu sportovní a pohodlný zároveň.
V ostřeji projetých zatáčkách je krásně poznat jak se zadní náprava dotáčí za přední díky systému pasivního natáčení zadních kol, čímž se výrazně eliminuje nedotáčivost. Víceprvková zadní náprava systéme Short-Long Arm (SLA)také zabraňuje nepříjemnému odskakování v zatáčkách. Oproti normální verzi je podvozek snížen o 35 mm a jsou použity tvrdší, progresivně vinuté pružiny.
Přední stabilizátor: průměr 21,5 mm
Zadní stabilizátor: průměr 21 mm
Poloměr otáčení: 11,7 m (musel být zvětšen kvůli velkému motoru)
Počet otáček od dorazu k dorazu: 2,38
Vždycky jsem si myslel, že sportovní auto musí mít ono kouzelné tlačítko ESP off. ST jej pochopitelně má, ale na vypínání ESP vám dá velmi rychle zapomenout. Tento systém je zde vyladěn opravdu dokonale a bez problému dovoluje lehký prokluz kol při rozjezdu i divočejší průjezdy zatáčkou lehce přetáčivým smykem. Na sněhu jsem si vyzkoušel, že ESP začne korigovat smyk až při zhruba 45° otočení od směru jizdy. Bylo to při použití ruční brzdy. Při vyvolání smyku trhnutím volantu mě to připadalo o něco dřív.

BRZDY
- 2 okruhové hydraulické brzdy
- diagonálně upnuté třmeny v předu 4 pístkové
- EBD - (Electronic brake distribution)- elektronické rozdělení síly brzdného účinku
- kotouče: přední: 320x25 mm - s radiálními chladícími kanálky
zadní: 280x11 mm - plný materiál
- brdná dráha ze 100-0 kmh je 35,3 m !! Tím se může chlubit jen M kové BMW!

KAROSERIE
Hlavní rozměry (3/5 dveří):
- Délka 4362 mm
- Šířka 1840 mm
- Výška 1447 mm
- Rozchod 2640 mm
- Rozvor přední 1535 mm
- Rozvor zadní 1531 mm
- místo nad sedačkou (předek/ zadek) 999/978 mm
- šířka ve výši ramen (předek/zadek) 1414/1399 mm
- mista pro nohy max. (předek/zadek) 1108/853 mm
- objem zavazadelníku (podle vda) 362 litrů

PROVOZNÍ NÁPLŇĚ

Objem nádrže: 55 litrů
Chladící kapalina: 7.1 litrů
Olej: 5W30 (Značku nevím, Ford používá svůj vlastní), 6,1 l (bez filtru), 6,4 l (s filtrem)
Výměna po 20.000 km

INTERIÉR

Co se interiéru týká tak na tom u Focuse pro rok 2007 trochu zapracovali a předělali design celého středního panelu a musím říct, že se mi velice líbí. Stejný interiér je nyní použit pro facelift Focuse 2008 takže zřejmě i pánové u Fordu jsou s tím spokojeni.
Celkově se interiér od normální verze odlišuje hlavně 3 rameným volantem s logem ST, řadící pákou, logem ST na lištách v prazích ale hlavně Recaro sedačkami v barvě karoserie a třemi budíky nad středovým panelem zobrazujícím teplotu oleje, tlak v turbu a tlak v oleji.
Za příplatek máte Recaro sedačky i v zadu. Nejedná se pochopitelně o ryze sportovní tvrdé skořepinové sedačky, ale tyhle si Ford nechal navrhnout u Recara přímo pro ST a přesně splńují co se od nich čeká. Velmi dobře vedou, těsně obepínají tělo a zároveň jsou pohodlné na dlouhé cesty. Jelikož ho beru občas i na 1000 km dlouhé službní cesty, tak to skutečně oceňuji.
Vnitřní protor z venku nevypadá, že by poskytoval příliš mnoho místa, ale opak je pravdou. Vzadu je ještě o 5 cm víc místa pro nohy než v Octavii I kde toho prostoru pravda moc nebylo. Jinak jsou vnitřní rozměry odpovídající autu této třídy.

ODLIŠNOSTI PROTI BĚŽNÉMU FOCUSU

Motor - samozřejmě. Druhý nejsilnější motor je o celých 85 koní slabší.
Podvozek - snížený o 35 mm vpředu i vzadu. Tvrdší pružiny od Eibach.
Brzdy - Větší brzdové kotouče v předu i vzadu
Barva - pouze verzi ST můžete mít v oranžové metalíze Electric Orange. Můžete si jej koupit ale i v ostatních běžných odstínech.
Volant - tříramenný s logem ST viz fotky
Ukazatele tlaku oleje, turba a teploty oleje v malé kapličce nad středovým panelem.
Sedačky - látkové ušité na zakázku od firmy Recaro. Za příplatek i vzadu, ale potom je pouze 4 místný.
Ozdobné prahové lišty s logem ST
Blinkry ve zpětných zrcátkách
Logo ST na místě blinkrů v blatnících

TUNING

Hlavně v Anglii je tuning Fordů skoro národním sportem a tak tam také najdete nejvíce zboží. Hlavně u firem Code Red, Dreamscience, Mongoose, Magnex a další. V sousedním německu je vyhlášenou firmou na tuning Fordů Wolf concept.
Úpravou sacího potrubí a čipem se dá dosáhnout cca: 270 koní a 380Nm a výjde to na cca 800€
Pokud jste ochotni zaplatit cca 4200 liber, tak vám vymění: turbo, intercooler, sání, výfuk vč. katalyzátoru a čip. Za odměnu máte cca 320 koní a 420 N.m kroutícího momentu :)
Exteriér snad už není potřeba dál ladit snad kormě výměny některých plastů za karbon nebo přidat pruhy na karoserii.


SHRNUTÍ

Celkově jsem velmi spokojený. To prostě nemá chybu a jakmile se otočením klíčku spustí ten 2,5 litrový orchestr tak jsem okamžitě v jiném světě. Je jasné, že 225 koní a 320Nm není žádný zázrak, ale je to dost na to, abyste si mohli z víkendových jezdců na okrskách pohybujících se jejich závratnou 70 km/h rychlostí udělat jen pohyblivé šikany.
Tohle vozítko se Fordu opravdu povedlo o čemž svědčí také rekordy v prodeji této verze. Mimochodem se jich celosvětově prodalo 2x více než Golfů GTI.
Ford už chystá ještě nabroušenější verzi RS která má mít náhon na všechna kola a výkon přes 300 koní. Tak se nechme překvapit. Možná to bude už letos, ale viděl bych to spíš na rok 2009.
P.S. : Čas na Severní smyčce Nuerburgringu (Nordschleife) 8:35 (bohužel ne můj osobní). Má někdo z ostatních aut této kategorie lepší?

Silné stránky

+ Super motor. Kecy že ve vyšších otáčkách ztrácí tah jsou jen drby převzaté z nějaké rádoby recenze. Je to blbost.
+ Parádní zvuk. Naprosto bezkonkurenční a díky časování pětiválce jedinečný.
+ Recaro sedačky pohodlné a pevně objímající zároveň.
+ Výborný podvozek. Ostatně jak už je u Focusu zvykem. ST podvozek byl jak už to u hothatchů bývá laděný na německém Nordschleife.
+ Jedinečná barva (dostupná pouze pro verzi ST)
+ Potenciál pro další zvyšování výkonu
+ Sportovní vůz i bez velké ztráty pohodlí

Slabé stránky

- provokuje ostatní řidiče :)
- horší výhled přes "A" sloupek
- poměrně velký slepý úhel ve zpětných zrcátkách
- vnější zrcátka se velmi rychle zašpiní stejně jako boční okna v místě pohledu do zrcátka
- provokuje ostatní řidiče: (hlavně služební Octavie, VW Audi a BMW). Dost často se pak diví :-)
- chybí rezerva takže raději kupovat RFT pneumatiky

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím dobré, viz níže.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Standardní. Ochota veliká, ale vědomosti nevalné. Ale budiž jim odpuštěno. Verze ST se v ČR zase tolik neprodává.

Výbava navíc oproti standardní výbavě.

- aut. duální digitální klimatizace
- Recaro sedačky i vzadu
- vyhřívané reflexní čelní sklo
- metalická barva Electric orange
- autorádio s MP3 přehrávačem

 

Novinky v recenzi

25.10.2011 21:39

Brno - jízda na okruhu

Velký zážitek! ¨
Brno znám jak z reálu na motorce, tak ze simulátoru.
Auto se chová překvapivě velmi neutrálně i přes těžký motor vpředu.
Čas stanoven na 2:47 (bez úprav výkonu, brzd ani podvozku).

27.1.2008 00:00

27.1.2008
Přidal jsem pár fotek z interiéru. Jak se udělá venku jaro, slibuji, že přidám i nějaké akční.

24.1.2008 00:00

První garanční prohlídka ve 20.000 km. Původně jsem chtěl auto servisovat v TipaF Třebíč, kde jsem je také koupil, ale nevyhověli když jsem chtěl být během servisu u auta. Takové počínání ve mě nebudí zrovna důvěru tak jsem se obrátil na Ford Rašíno v Brně kde s tím nedělali žádné problémy a po celou dobu jsem byl u auta a s technikem jsem si navíc příjemě popovídal.
Rozsah prací: výměna oleje a filtru, kontrola brzdových kotoučů a ložisek, kontrola sacího filtru, prostříknutí zámků a další drobnosti. Celkem za 3317,-

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Ford Focus



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Po 115 000km zatím žádná porucha. Kromě běžné údržby vyměněny brzdové kotouče (110 000)

praktičnost
8

Rodinná dovolená se 4 koly na střeše a plným kufrem nebyl problém.

prostornost
8
jízdní vlastnosti
9

10b dostane až mu dopřeju samosvor od Quaife :)

jízdní komfort
9

Sportovní podvozek nemůže mít 10b. v hodnocení komfortu. Přesto je překvapivě pohodlný.

provozní náklady
9

O spotřebě by byl hřích mluvit u tohoto typu vozu. Opotřebení pneumatik jsem zaznamenal výrazně lepší u Good Year F1 Eagle asymetric. Vydrží skoro 2x déle než původní Continentaly.

náhradní díly
10

U dražších dílů je lepší se poohlédnout po anglickém webu. Bral jsem tam svíčky, kotouče i obložení. Doprava do týdne a úspora cca 25-50%.

výkon motoru
10

Relativní pojem. 10b jsem dal proto, že to splnilo přesně to co jsem od 225 końového motoru čekal. Někdo by 10b nedal ničemu pod 500 koní. Ale kolik pak přidělit 1000 koním? Proto říkám relativní pojem.

spotřeba
8

Spotřeba 10,5 při 70% provozu na dálnici mě nijak nezaráží.

hlučnost motoru
8

mohl by být hlučnější :) Hlavně ta střelba do výfuku při řazení :)

kvalita sedadel
9

Neobsazené sedadlo spolujezdce na větších se nerovnostech trošku ozývá. Nic strašného.

brzdy
10

Nástup není příliš ostrý, ale brzdná dráha 35,5 m z 100 na 0 km/h mluví za vše. Podobně je na tom už jen BMW.

zavazadlový prostor
7

380 litů je spíš průměr v dané třídě, ale bez problémů pojme týdení nákup.






Blesk.cz

Primark v Brně? Noční můra místních butiků. Expert rázně: Bát se může i Praha

Primark v Brně? Noční můra místních butiků. Expert…

Irský obchod s módou Primark oznámil, že se můžeme v Česku těšit hned na dva řetezce. Po Praze vyroste další…

Strasti sester kvůli koronaviru: Holí si vlasy, nosí pleny a mají bolestivé jizvy

Strasti sester kvůli koronaviru: Holí si vlasy, nosí…

Nemocniční sestry v Číně si před cestou do koronavirem zamořeného Wu-chanu holí vlasy. Důvodem je snazší…

 

iSport.cz

Slávista Zelený o hostování: Bylo lepší odejít. Na Interu to byla haluz

Slávista Zelený o hostování: Bylo lepší odejít. Na…

Do Slavie přišel obránce Jaroslav Zelený před rokem a půl, ale pevné místo v sestavě aktuálního českého vládce…

SESTŘIHY: Kladno padá na dno, gól Jágra nepomohl. Liberec prohrál 1:2

SESTŘIHY: Kladno padá na dno, gól Jágra nepomohl.…

SOUHRN | Klíčový zápas o holý extraligový život nezvládli a ponořili se hlouběji do bahna. Kladenští hokejisté…

 

Reflex.cz

Jménem Alláha: Před soudem stojí muslim, který neuznává naše právo a tvrdí, že pro něj platí pouze šarí’a

Jménem Alláha: Před soudem stojí muslim, který…

„Na to, co jsem udělal, jsem patřičně hrdý. Nelituji toho. A pokud je mi Pánem souzeno, abych strávil několik…

Poprava slonem – rozřezání i rozšlápnutí hlavy: Brutální trest smrti byl populární ještě v 19. století

Poprava slonem – rozřezání i rozšlápnutí hlavy:…

Gunga Rao, tak se v jihovýchodní Asii říkalo tomuto zvláštnímu způsobu usmrcení. Nejčastěji ho využívali v…