BMW řada 5 (2001)
26.6.2007Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Luke (BMW_fans)". >[UNDER CONSTRUCTION]< Ze začátku bych chtěl říct, že auto není moje, ale protože s…
BMW 530d (Lukas06)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
Ricardo 21.01.10 16:28
« Re: xDrive vs. Quattro
Mám za to, že Torsen typ C má už i nová A8 (čili opak toho co píšeš). Jinak si netroufnu to nějak hloubkově soudit, musel bych porovnat odpovídající generace obou systémů ve stejných podmínkách, což jsem možnost zatím neměl. U Audi vidím obrovskou nevýhodu v uložení motoru (navzdory změnám u MLB), které ho už na startu hendikepije ve srovnání s jediným přímým konkurentem - BMW. Naprosto odlišná výchozí koncepce pohonu taky zásadním způsobem ovlivňuje smysl fungování 4x4 u těch aut - quattro je nezbytností pro slušné fungování Audiny, xDrive je v BMW doplněk zlepšující trakci. Věřil bych ale, že vzhledem ke schopnostem poslední generace obou systémů fungovat v rozpětí 0:100-100:0, "inteligentnímu" řízení pohonu, el. zadnímu diferenciálu atd. bude quattro i xDrive ve většině běžných situací na běžného řidiče působit stejně dobře až bezchybně. -
white label 21.01.10 15:01
« Re: xDrive vs. Quattro
Nemyslím pouze medializaci ve smyslu vlastní propagace! ;-)
A odkud teda máš tuto (nejen pro mě docela "senzačni") informaci?
Přece jen fakt, že by Audi přestalo využívat (i kdyby jen částečně) pro "podélné" Quattro Torsen, je (mírně řečeno) poněkud zásadnější informace, než příklady, které si právě uvedl...
Díval jsem jěště na změny po faceliftu Q7 a taky nic... ;-\ -
"-- skrytý --" 21.01.10 14:38
« Re: xDrive vs. Quattro
Koncern VW nikdy nedal na zásadní medializaci. Spousta lidí např. neví, že i 1.9 TDI se 66 kW má od +- poloviny roku 2000 dmychadlo s proměnnou geometrií statoru nebo že Fabia RS TDI má od ledna tušim 2004 šestikvalt s kratšími převody...
O tom systému BorgWarner vím akorát, že ho narozdíl od ostatních audin používá Audi Q7. Detaily mi bohužel známy nejsou. -
white label 21.01.10 14:03
« Re: xDrive vs. Quattro
Rozdělení 40:60 s planetovým typem Torsenu už mají novější modely Audi delší dobu (jak jsem psal), ale řek bych, že např. právě tato generace A8 má ještě rozdělení 50:50...
Nemáš nějaký odkaz na ten BorgWarner pro Q7?
Pokud vím Q7 vyjela právě s planetovým typem Torsenu (s poměrem 40:60) podobně jako třeba RS4.
Nějak se mi nezdá, že by došlo k tak zásadní a "netradiční" změně bez patřičné medializace... -
"-- skrytý --" 21.01.10 13:00
« Re: xDrive vs. Quattro
No Q7 jako jediná nemá torsen, ta má nějakej systém BorgWarner, a neni to jenom o poměru rozdělení. Ten je 40:60 ve prospěch zádě už delší dobu takhle. Torsen maji ty "placatý" audiny. Že časem možná úplně přejdou na BorgWarner je jiná záležitost. -
white label 21.01.10 12:42
« Re: xDrive vs. Quattro
Je mi jasné proč nevzali Audi s haldexem... :-)
Těmi současnými torseny určitě myslíš Torsen ("typIII"), což je planetový typ, u kterého de nepočítá s přesně rovnoměrným "základním" rozdělením 50:50, ale např. 40:60.
Ten už třeba déle využívá Audi RS4, S4, Q7... (a počítá se sním postupně pro všechny Audi Quattro s motorem uloženým podélně), ale v této A8 by ještě být neměl.
V praxi se i s takovou situací, kterou poipsuješ, setkáš jen velmi těžko. Musel by si totiž doslova zastavit na místě kde je např. přední náprava oběma koly na asfaltu a oběma zadnímikoly ná "extrémně" hladkém ledu, tedy se stejnou adhezí pro obě kola současně..., coš se třeba mně zatím nikdy "nepodařilo"...
;-) -
"-- skrytý --" 21.01.10 11:55
« Re: xDrive vs. Quattro
Nezapomeň, že torsen se může jako otevřený chovat i na silnici. Stačí, když adhezní podmínky překročí bias momentu (např. předek na ledě, zadek na asfaltu či obráceně). U původního symetrického torsenu s 80% svorností tak stačilo, když adheze pod jednou nápravou klesla pod 20% adheze pod druhou nápravou a torsen se otevřel. Současné torseny v audinách biasují spíše dozadu, což zhoršuje vlastnosti auta, když zadek ztratí adhezi.
Quattro s Haldexem nezvolili záměrně, protože Haldex není nic jiného než řízená uzávěra diferenciálu ;-) Což je vlastně i xDrive. -
white label 21.01.10 11:22
« Re: xDrive vs. Quattro
Ano, protože i v popisu Quattra (z odkazu) se logicky řeší jen situace (onroad i offroad) které mohou skutečně nastat.
Ale už si někdy viděl (třeba i v těžkém terénu) "uvíznout" nějaké auto jen na dvou kolech téže! nápravy? S gravitací se počítá jaksi automaticky, bez ní by nesjela ani ta 5ka s viskózní spojkou. Zajímavé je, že pro demonstraci nezvolili k X-drivu třeba Audi A3 (příp. TT) "quattro" s haldexem... ;-) :-) -
white label 21.01.10 11:14
« Re: xDrive vs. Quattro
Úvaha o vyřazení ABS a tím i EDS má svou logiku v případě, že platí "tvá" teorie a systém EDS tedy "nehlídá" jen obě nápravy samostatně ale i rozdílnou adhezi obou náprav navzájem.
Tereticky to možné je, ale ptám se proč by tomu tak mělo být? EDS je přece elektr. berlička pro otevřený dif. nikoli např. pro dif. typu Torsen, ten naopak EDS příp. supluje/nahrazuje (viz např. ta zadní náprava). Všude se uvádí, že EDS "hlídá" rozdílnou "adhezi levých a pravých kol" na téže nápravě, nikde jsem zatím opravdu nečetl, že by navíc "hlídal" i adhezi předních kol vůči zadním...
Navíc by tak EDS (do určité rychlosti) "dabloval" funkci středového Torsenu. Ale proč, když se díky gravitaci nemohou nikdy obě kola jedné nápravy dostat současně do vzduchu (kromě skoku)?