Recenze

10 Majitel

BMW řada 3 316 (E21)

9.70 Uživatelé

Hodnoceno: 35× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

BMW řada 3, foto 1 BMW řada 3, foto 2 BMW řada 3, foto 3 BMW řada 3, foto 4 BMW řada 3, foto 5 BMW řada 3, foto 6 BMW řada 3, foto 7 BMW řada 3, foto 8
BMW řada 3, foto 9 BMW řada 3, foto 10 BMW řada 3, foto 12 BMW řada 3, foto 13 BMW řada 3, foto 14 BMW řada 3, foto 15 BMW řada 3, foto 16 BMW řada 3, foto 17 BMW řada 3, foto 18 BMW řada 3, foto 19 BMW řada 3, foto 20 BMW řada 3, foto 21 BMW řada 3, foto 22 BMW řada 3, foto 23 BMW řada 3, foto 24 BMW řada 3, foto 25 BMW řada 3, foto 26 BMW řada 3, foto 27 BMW řada 3, foto 28 BMW řada 3, foto 29
 

Technické info

Přezdívka auta Wilda Rok výroby 1980 Koupeno ojeté najeto [km]:225377 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1800 výkon [kW]: 60 / 75 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 / 15 * zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "DeeCee".

První Trojka

Rok 1975, kdy byl svět ohromen uvedením pouze 4,36 m dlouhého, sportovně-elegantního kupé nahrazujícího řadu 02, označeného E21 a pojmenovaného BMW 3. I samotní tvůrci mohli jen těžko předvídat, že stvořili nejúspěšnější formát mnichovských vozů. Odvaha, s jakou se BMW jako první prémiová značka pustila do tehdy se definující střední třídy (Mercedes se nechal přilákat až o 7 let později a Audi si o místě mezi prestižními značkami tehdy ještě mohla nechat jen zdát) se bohatě vyplatila a Evropané si relativně dostupného, přesto technicky pokročilého Bavora doslova zamilovali. Pramínek se velmi rychle proměnil v řeku a dále sílil – první Trojky se přes nikoliv nízkou cenu prodalo přes milion kusů.

Čisté a vyvážené linie, charakteristické zakončení zadního bočního okna, výrazná horizontální linka na bocích, legendární modrobílý znáček na kapotě a především maximálně na odiv vystavené ledvinky na přídi – podle těchto identifikátorů poznáte každou Trojku dodnes. Ta první přinesla ještě jednu novinku pro budoucnost – blikače umístěné vedle předních světlometů. Malou revoluci způsobily pozdější neodmyslitelné prvky i v interiéru – především středová konzole natočená k řidiči. Ovladače byly pro případ kolize důsledně zaobleny a navíc vzhledově sladěny, což tehdy zdaleka nebylo samozřejmostí.

Svébytnému designu více než důstojně participovaly nadprůměrné jízdní vlastnosti, způsobené pečlivě vyladěným podvozkem s dvojitými příčnými rameny vpředu a šikmými vzadu a odpérovaného axiálními pružícími jednotkami. Fráze o podvozku rychlejším než motor nabrala konkrétní kontury.

První provedení s jediným vnějším zpětným zrcátkem a posuvnými ovladači ventilace přišlo na trh s třemi přepracovanými čtyřválci 1.6, 1.8 a 2.0 L, optimalizovanými kvůli nedávnému palivovému cenovému šoku na spalování benzínu s nižším oktanovým číslem. Výkony se i přes relativní hospodárnost vyšplhaly k pozoruhodným 66, 72 a 80 kW, které pouze 1020 kg těžké kupé 316, 318 a 320/i rozjížděly na 160 – 180 km/h. Tehdejší vrchol tvořil čtyřválec 320i, díky vstřikování vysokooktanového benzínu dosahující 92 kW a na svou dobu špičkových výkonů. Dobové prodejní ceny činily 13.600, 14.420, 15.330 a 17.400 DM. Prapůvodní Trojka už bohužel není na českých silnicích moc k vidění, její fanouškové se soustředí na www.zraloci.net .

Rok 1977 přinesl bavorským ambicím křídla v podobě dvou moderních šestiválců 2,0 a 2,3 L (90 a 105 kW) a Trojka se rozjela až na skvělých 190 km/h při zachování přijatelné hospodárnosti a především sametového chodu. Byly poznat i v klidu podle čtyř malých reflektorů a označení na masce. Menší nahradil dosavadní čtyřválec, větší dostal vstřikování K-Jetronic a denní sen mnoha motoristů jméno 323i.

Průběžné vylepšování neustalo a o další dva roky později se představila celá paleta modernizací; interiér ozdobila nová středová konzola a rozšířená paleta příplatkové výbavy vč. pětistupňové převodovky. Významnější změny se odehrály pod dlouhou kapotou – roli základního motoru pro 316 na sebe vzala karburátorová osmnáctistovka (66 kW), jejíž vstřikovací verze nabízela 77 kW verzi 318i. Ještě rok před ukončením kariéry stačili motoráři původní šestnáctistovku s výkonem sníženým na 55 kW umístit do nového základního modelu 315, který se tak ohřál na výrobních linkách pouze rok.

Tento vůz je zástupcem právě této 1. generace vozů BMW trojkové řady. Je to model 316 - na přípravu směsi je použit karburátor s automatickým sytičem. Auto bylo před pěti lety vyvařeno a nalakováno. Koupil jsem ho v červnu 2007.

EDIT 24.10.2007
Od prvního zápisu prošlo auto mnohými úpravami, čištěním a renovací. Dostalo nové sedačky a dobová kola od firmy BBS. Byl vyčištěn a nově nalakován motorový prostor a opraveno mnoho drobností.

EDIT 10.01.2008
S novým rokem přišel nařadu i nový projekt. Celkový upgrade vozu počínaje motorem a v dalších fázích samozřejmě brzdami a celým podvozkem.
V první fázi to bude lehce snížená hlava, ostrá vačka 304° od firmy DBilas a 2 dvojité boční karburátory Solex 45 a nerezový zadní tlumič výfuku.

EDIT 19.02.2008
Naši garáž navštivili zloději a mimo jiných věcí ukradli z Wildy jeho BBS 14" kolečka, takže bylo potřeba sehnat nová a to se i podařilo při výletu do Německa pro zadní nápravu. Tamější garážmajstr - taktéž fanda do BMW tam měl ta samá kola, ale o palec větší - tzn. 15" BBS Mahle přesně dobově vhodná na model e21. Nebylo co řešit, atudíž sem je koupil.

Dále přibyla spousta dalších věcí pro projekt počínaje rozpěrami mezi tlumiče do motorového prostoru a kufru, sportovními šálami pro kliku a ojnice, novou větší a silnější spojkou, svody Supersprint, středovým rezonátorem Dynomax, podvozkem Koni, nápravami z modelu 323i, které mají lepší brzdy až po takovou drobnost jakou je přídavná kapalina do okruhu chlazení.
Také setrvačník probíhá procesem odlehčení aby šel motor snáze vytáčet a budou se dělat komplet nové rozvody. Do fotek přidávám jednotlivé další části.

Počítám že někdy v průběhu března by měla probíhat montáž do auta.

EDIT 21.5.2008
Máme květen a já mohu konečně náhlásit významný postup v projektu - je posládán motor po kompletní GO včetně všech výše zmiňovaných úprav. Také přední brzdy už sou na autě lepší i podvozek Koni. Nyní zbývá ještě zadní náprava a samosvorný diferenciál.

EDIT 19.4.2009
Tento rok budeme u Wildy hlavně pořádně zajíždět motor aby byl připraven příští rok na kompresor, který bude více než potřeba.
Byli jsme v Brně na okruhu a tam se choval poměrně hezky, ale na tak velký okruh chyběl výkon a diferák se špérou.

Silné stránky

- retrodesign
- velmi příjemně se v něm jezdí i přesto že nejmodernější elektronika v něm je rádio

Slabé stránky

- moc nápadný - už má pár škrábanců od závistivců

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Koupil sem ho se špatným chladičem, tak ten sem vyměnil a čekají mě teď náplně a všechno co se ještě najde.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od soukromé osoby.

 

Novinky v recenzi

19.11.2008 00:00

Změna plánů s tímto vozidlem znamenala změnu i pod kapotou. Z motoru sem sundal závodní hlavu a vyměnil za seriovou z 318i e30 pro lepší potencionální každodenní ježdění. Nyní se auto chová velmi příjemně pro městský cruising, případně okresky, protože má dost krouťáku odpspoda a není potřeba ho tolik točit jako předtím.

23.3.2008 00:00

Přidáno video ze zimního driftování.

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy BMW řada 3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:






Blesk.cz

Zlomený zpěvák Phil Collins (69): Na vozík mu museli pomáhat přátelé!

Zlomený zpěvák Phil Collins (69): Na vozík mu museli…

Zdravotní stav legendárného zpěváka Phila Collinse (69) se za poslední rok nijak nezlepšil. Na vozík, nedílnou…

Rouškovné, kompenzace, problémy s cestovkami, peníze pro OSVČ: Další odpovědi odborníků na telefonu Blesku

Rouškovné, kompenzace, problémy s cestovkami, peníze…

Problémy s penězi, potíže s exekucemi, trable s bezohlednými zaměstnavateli nebo nesrozumitelnými vládními…

 

iSport.cz

Arizona řeší skandál, zřekla se talentu! Ve škole krutě šikanoval spolužáka

Arizona řeší skandál, zřekla se talentu! Ve škole…

Měl se stát budoucím lídrem týmu, ale zlé minulosti neunikl. Talentovaný americký hokejista Mitchell Miller,…

Kušnír: Lischkovi musí psychicky pomoct, z Masopusta bude kvalitní bek

Kušnír: Lischkovi musí psychicky pomoct, z Masopusta…

Hrál za Spartu i za Liberec, oba celky proto – stejně jako Slavii – ve čtvrtek v Evropské lize bedlivě sledoval.…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Důvěra ve vládu a jednota? Já s vámi nic zvládat nechci

Karel Steigerwald: Důvěra ve vládu a jednota? Já s…

Ministr, který už dřív neměl důvěru, protože neprošel bezpečnostní prověrkou, ztratil náhle důvěru premiéra,…

Petici proti Babišovi jsem podepsal, přiznal Blatný po dvou dnech. Ve vládě je prý kvůli odbornosti

Petici proti Babišovi jsem podepsal, přiznal Blatný…

Ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) potvrdil, že v minulosti podepsal petici Milionu chvilek za demokracii…