Recenze
BMW řada 3 318i (E21)
Technické info
Přezdívka auta Verunka Rok výroby 1981 Koupeno ojeté najeto [km]:650000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1766 výkon [kW]: 77 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Cons".
Co popisovat na klasickém vozidle? Je to prostě libovka. I když tento kousek zrovna tak moc nevypadá... Ale zdání a hlavně zevnějšek klame. Jak jsem psal v komentáři,vozidlo mělo velmi nepěkný život,hodně ran dostalo a přesto se statečně drží. Když ještě jezdilo,každou opravu jako kdyby vracelo lepším chodem motoru a spolehlivostí. Jako kdyby bylo živým tvorem. Je to zvláštní ale mám ho rád jako matka své dítě. U tohoto mého konkrétního kusu je velmi zajímavá jedna součást s názvem Bosch K-Jetronic která je dnes opravdovou lahůdkou a poměrně nevídanou věcí protože šlo o úplně první vstřikování paliva které bylo plně mechanické formou membrán a ventilů,žádné řízení el. jednotkou se zde nekonalo. A právě u tohoto systému vstřikování jsem prvně viděl váhu vzduchu v plném významu toho slova. Ale to se nedá popsat,to se musí vidět. :D Funkčních stříkaček tohoto typu je dnes jak šafránu a vyvažují se zlatem,dá se říct že už jsem se setkal i s nabídkou celého vozu E21 Baur výměnou jen za ni. Ale nedám. :D On vůbec ten motor je jako celek nezmar,najeté km jsem odhadoval a myslím že budou ještě větší,ale stále mladík.
O historii trojkové řady vozů BMW asi nic nového nenapíšu ale přesto uvedu pár údajů které se jistě neztratí. Tato řada pod továrním označením E21 a E21/2 se vyráběla v letech 1975 - 1983 a byla přímým nástupcem tehdy populární řady E10 jejímž nejznámějším zástupcem je bezesporu sen snad všech nadšenců - BMW 2002 Turbo. Turbo bylo u BMW v té době použito prvně u závodního vozu v roce 1972,o rok později přišla na trh právě 2002 turbo. Bohužel byl tento model velmi nepříznivě přijat představenstvem firmy kvůli absenci nárazníků a na tehdejší dobu velmi agresivním vzhledem a lakováním. Vyrábělo se něco málo přes rok a celkový počet vyrobených vozů dosáhl čísla 1672,vyráběly se pouze ve dvou barevných provedeních,bílé a stříbrné. Turbo mělo na svou dobu i zajímavé technické parametry - dvoulitrový čtyřválcový motor M10 s přeplňováním dosahoval až na 170 koní,zrychlení z nuly na 60mph dělal za 7,5s a max. rychlost byla výrobcem udávána 209km/h. Ale vše musí jednou skončit a 51% akcionářů rozhodlo o nahrazení stárnoucí 2002 novou řadou která prvně dostala označení 3. První představení vozu proběhlo v červenci 1975 na olympijském stadionu v Mnichově. Vůz byl veřejností přijat celkem v poklidu,pouze byla velká výtka směřována na zadní partii která se zdála být poněkud divná a tak byl firmou přidán mezi světla onen černý kousek plastu. Prodeje byly celkem slušné všude kromě trhu v USA,tam se E21 příliš neujala. V roce 1979 si E21 prošla celkem decentním faceliftem který byl v podstatě pouze změněním zadních světel resp. zvětšením odrazek v nich a menší změny nastaly na palubní desce kde asi nejvíce viditelné je zaměnění táhel topení z posuvných na otočné. Změna nastala u modelu 320 kde byl čtyřválec M10 2L nahrazen dvoulitrovým šestiválcem M20 a vůz se dále prodával jako 320/6. V květnu 1981 sjel z pásů milióntý vůz E21 a ve stejném roce se rozhodlo o počátku výroby nejslabšího modelu 315 který se však příliš neujal a vlastně již tehdy stárnoucí řadu vyprovodil do motoristického nebe. To se stalo v roce 1983 kdy se počítadlo vyrobených exemplářů zastavilo na číslu 1 364 039. Nahrazena byla tato řada vozy BMW E30 které se vyráběly od roku 1982,tedy určitou dobu souběžně ještě se starou E21. Nová řada byla přijata snad ještě pozitivněji a vyráběla se do roku 1990 kdy byla nahrazena následníkem. Vozy E30 se však vyráběly dál ve verzích cabrio a touring a to až do roku 1993 a 1994 kdy byla E30 definitivně vyřazena z výroby. Ale to už je pro mě celkem nepodstatné.
Silné stránky
Dnes,v době kdy vozidlo nebylo čtyři roky nastartováno a tři a půl roku stálo venku na trávě bez zadní nápravy na špalkách... nemohu psát o silných stránkách. Ale co pamatuji tak jich bylo více než dost. Hlavně šlo o spolehlivost,klasickou poctivou německou práci a hlavně extrémní jednoduchost jak motoru tak i dalších celků. Auto už jsem měl v podstatě celé rozebrané a je to jako skládat lego. Ani vám nezbudou šroubky a podložky. :) Absence jakýchkoli elektronických systémů je silnou stránkou a devizou celého auta. Tohle vám prostě opraví každý kutil v garáži.
Slabé stránky
S věkem samozřejmě přišla i koroze,u těchto vozidel byla opravdu na denním pořádku takže velice rychle ubývaly jejich počty. Dnes je to unikát na silnici nevídaný. Těžko říct jestli je to výhoda ale o něčem to vypovídá. Toto se však netýká tohoto konkrétního vozu. Objektivně musím jako slabou stránku napsat snad jen ceny náhradních dílů a jejich horší dostupnost,většinou se již repliky nevyrábí takže zbývá kupovat originály.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Vše si dělám na autě sám a sám se sebou příliš spokojen nejsem. Ale dělejte renovaci venku v mrazu pod autem na 30cm špalkách. Dnes jsem však konečně auto nechal převézt do garáže,renovace může začít naplno. Budu průběžně aktualizovat fotky,kdo mě zná z jistého fóra jistě ví čím vším už jsme si já a to auto už prošli.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno v roce 2005 od soukromé osoby. Zkušenost negativní a 1000x negativní. Koupil to auto po celkové renovaci a za dva roky z něj stihl udělat ruinu. Tahal s tím klády v lese,trhal pařezy,naboural to zepředu,zezadu a zboku,podařilo se mu vyřešit opravy flexou a obloukem... prostě auto jezdilo porovnané kladivem a zkřivené po nehodě. Původní majitel který to auto hýčkal mu to nikdy nezapomene a já také ne. Ale hodně se již změnilo a teď v teple a s elekřinou se bude měnit mnohem rychleji.
Novinky v recenzi
Dovoz dárce orgánů
Dnes jsme dovezli Verunce sestřičku,no zatím nevím vůbec co z ní použiju a co ne,ale má spoustu dílů které na mém autí nejsou nebo volají po výměně takže je co dělat zase. :) Pár fotek z mobilu v galerii.
Stav vozu
Takže jsem dnes odpoledne velmi pečlivě prošel celé auto abych zjistil závady vzniklé dlouhým stáním nebo lépe řečeno visením na špalkách a dojem mám velmi dobrý i když nějaká ta práce se objevila. Vyvaření nemine spodek rámu čelního skla komplet,rohy jsou zkrz ale do zdravého je to minimální úbytek plechu takže díry po vyřezání budou max. 2x2cm,musí jít dolů ještě palubní deska a topení... Zadní rám okna je na tom o hodně lépe,díra je dole uprostřed cca 3x2cm a na pravém C sloupku 0,5x1cm,jinak je rám celý jak nový. Nová díra je v podlaze kufru cca 2x1cm a více práce se objevilo za L předním kolem v rohu podlahy kde se po vyvářce už zase objevila díra a plechy kolem nic moc takže tam bude díra cca. 8x8cm. Více vad jsem nezjistil,auto je jinak velmi dobré,maximálně bude nutné ošetřit spoje vnějších a vnitřních prahů. Z uvedeného plyne ponaučení pro příště a pro všechny: Po vyvaření ošetřit pečlivě něčím antikorozním a nespoléhat se pouze na bitumen!!! Je prodyšný a pod ním to koroduje vesele dál. Takže vyhozené peníze za něj budu muset proměnit v kupu humusu a celý spodek vleže pracně natřený zase oškrábat a použít něco jiného. Jinak na autě není po korozi ani památky což je na 28 let velmi pozitivní.
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 318i (E21)
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 25.10.2009 17:59
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 25.10.2009 16:25
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 25.10.2009 09:35
- Re: Re: Re: 2 nové fotky 25.10.2009 09:12
- Re: Re: 2 nové fotky 24.10.2009 20:19
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 24.10.2009 20:18
- Re: 2 nové fotky 24.10.2009 20:11
- Re: Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 24.10.2009 20:09
- Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 24.10.2009 18:05 Special-line
- 2 nové fotky 24.10.2009 12:08
- Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 24.10.2009 11:49
- Re: Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 22:34
- Re: Re: Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 21:55
- Re: Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 21:41 Special-line
- Re: Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 21:29
- Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 09:12
- Re: BMW K-Jetronic 23.10.2009 08:59 Mira328i
- BMW K-Jetronic 23.10.2009 08:55
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Máš pravdu 07.10.2009 14:31
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Máš pravdu 07.10.2009 07:43 Stejsn
- Re: Re: Re: Re: Re: Máš pravdu 05.10.2009 14:40
- Re: Re: Re: Re: Máš pravdu 05.10.2009 07:31 Stejsn
- Re: Re: Re: Máš pravdu 05.10.2009 00:04
- Re: Re: Máš pravdu 04.10.2009 22:25 Stejsn
- Re: Máš pravdu 04.10.2009 20:30
- Máš pravdu 04.10.2009 20:03 Stejsn
- Re: Chtěl bych 04.10.2009 19:10 JirkaS
- Díky 04.10.2009 17:26
- Re: Re: Hodne stesti pri renovaci... 04.10.2009 15:25 MichalBMW (BMWfans)
- Re: Hodne stesti pri renovaci... 04.10.2009 13:06 HamilRS
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1981) Majitel: radovan99
Přidáno: 14.11.2008 1510 Majitel 9.88 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1980) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.6.2007 3110 Majitel 9.70 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2017) Majitel: stealth01
Přidáno: 24.5.2017 1110 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: !GAS!
Přidáno: 6.7.2012 1610 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2012) Majitel: Vranis
Přidáno: 25.7.2013 7310 Majitel 9.95 Uživatelé