Alfa Romeo 75 (1987)
26.1.2010Původním autorem recenze je uživatel s nickem "asimov". Moje první Alfa z rodu "transaxle" (převodovka a spojka nad zadní nápravou) byla zakoupena v…
Alfa Romeo 75 (asimov)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
Enthusiastic.driver 29.01.10 16:56
« Re: Re: Hoši já nevím...
Já si právě myslím, že takhle to vůbec není. Viz. můj příspěvek výše. Rozložení hmotnosti se měří klasickým vážením na jednotlivých nápravách, kdyby se karoserie rozřezala uprostřed na půl a každá půlka se zvážila, tak budou hodnoty najednou jiné. Jenže v praxi, když to auto stojí na kolech se ty hmostnosti různě vektorově sčítají. Ale do toho už se vůbec nechci pouštět :-)
Myslím, že nejlíp to tu napsal special-line. -
Special-line 29.01.10 13:14
« Re: Re: Hoši já nevím...
Tak samozřejmě. Čím blíže jsou největší hmoty vozidla těžišti tím na ně působí menší moment setrvačnosti.
Chtěl jsem jen podotknout že rozložení hmotnosti je statickou věcí a kvůli tomuto momentu ještě nemusí znamenat že se auto s 50:50 bude chovat neutrálně.
Samozřejmě že ale průjezd vozidla zatáčkou je dynamický děj závislý i na věcech okolo pneumatik, druhu zavěšení kol a jeho kinematice, poháněné nápravě atd.
Taky určitě nějaké to procentu v jiném rozložení nebo o otrchu větší moment se trvačnosti člověk nepozná. -
Ricardo 29.01.10 13:09
« Re: Re: Hoši já nevím...
A já bych to viděl přesně naopak než ty :-) Rozloení hmotnosti 50:50 přece znamená, že přední a zadní polovina bude vážit naprosto stejně. Druhou stránkou věci je, že žádné auto nemá přesně 50:50, konkrétně BMW uvádí formulace "ideal near 50:50" apod. Roli v tom samozřejmě hraje použitý motor, převodovka, výbava, což u jednoho modelu může hrát roli v řádu desítek kilo. Většinou ta extra váha jde do přední poloviny auta, které pak teda konečně vyhovuje tvé teorii. Ale z toho důvodu, že 50:50 má jen v katalogu :-)
Dál souhlasím s Special Linem ohledně působení síly v závislosti na délce ramena. To je fyzikální vysvětlení skutečnosti, že z aut se stejnou délkou bude stabilnější a pohodlnější to s delším rozvorem. Důkazem budiž trakař Ocatvia, který se v zatáčkách a na nervonostech potýká s obřími převisy.
Nehledě k tomu, že ideál je spíš 45:55 ve prospěch zadku... -
Chobot 29.01.10 12:18
« Re: Re: Hoši já nevím...
Tahle diskuze už začíná zasahovat mimo čas i prostor >:D
Už se tu řeší vyvážení špendlíku, a zatížení jednotlivých náprav....prostě věci o které vůbec nejde. Myslim, že by stačilo teda přepsat v této větě: ´BMW je soustředění podstatné části hmotnosti vozidla nad přední nápravou´ slovo PODSTATNÉ, na slova O NĚCO VĚTŠÍ a budem spokojeni všichni. Nebo to prostě smazat a bude klid >:D >:D -
"-- skrytý --" 29.01.10 12:04
« Re: Hoši já nevím...
Když je zatížení na nápravy stejné, tak by se to auto mělo chovat neutrálně. Prostě stále je v kontaktu s vozovkou přes kola. Samozřejmě, když ho zvednu na tyči přesně uprostřed auta, tak to spadne na hubu. Ovšem to auto nejede na žádné tyči, ale na kolech. Při bočním přetížení stále auto sedí na těch kolech a pokud to zatížení náprav je 50:50, tak by to teoreticky mělo být čístě neutrální. -
Special-line 29.01.10 11:48
« Hoši já nevím...
Těžko tohle to rozseknout. Nedokážu se teď přicpat na již rozjetou diskuzi, ale je jasná jedna věc.
A to ta, že rozdělení hmotnsoti 50:50 je jedna věc, druhá věc je však hmotnost dílů které jsou nejdále od těžiště. Jde mi o moment setrvačnosti.
Typová situace. Auto s pohonem na předek, těžiště agragátu je přesně v rovině přední nápravy. Do kufru s velkým zadním převisem dorovnám hmotnost tak aby byla 50:50. Co se stane při jízdě? Těžiště bude lehce za prostředkem vozidla a blíže k prostředku než u pohotovostní hmotnosti. Jízdní vlastnosti v zatáčce budou ale brutálně přetáčivé, protože ta hmota vzadu je ve velké vzdálenosti od těžiště a tak bude způsobovat velký stáčivý moment.
100 kg na rameni 1 m bude mít stejný moment setrvačnosti jako 50 kg na rameni 2 metry. -
Enthusiastic.driver 29.01.10 10:15
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau pěkná alfa
Můžu se Vám do toho taky vmísit? :-) Já myslím, že to jsou 2 rozdílné věci. To, že má auto hmotnost rozdělenou 50:50 mezi jednotlivé nápravy přece neznamená, že má hmotu symetricky rozmístěnou kolem pomyslného těžiště. Hmotnost se rozdělí jinak, pokud ji zavěsíme na jeden bod u středu auta, nebo 2 (popřípadě 4, když vezmem kola) body na jeho okrajích. To, jestli má nějaký mid-ship supersport těžiště přesně v průsečíku úhlopříček mezi koly, si netroufám odhadovat. Ale žádné auto s motorem vpředu ho tam určitě mít nebude :-) -
"-- skrytý --" 28.01.10 13:22
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čau pěkná alfa
Tak jsem chvíli surfoval a to zatížení na kolech je u nových BMW cca shodné na obou nápravách. Z toho se vychází a má to být dokonalé teoreticky. Jen bych k tomu podotknul, že jak je teď hodně sněhu všude, tak speciálně báva mají problém. Jedno jsem i tahal ze zasněženého parkoviště letos. Za snížené adheze jsem se 75kou projel neskutečně hodně na sněhu. Svoje udělal i samosvor. V žádném novém BMW jsem na sněhu nejel. V 520i z roku 1996 jsem měl velké potíže.