Recenze
Fiat Ritmo Bertone Cabrio 138AS Super 85
Technické info
Přezdívka auta Kyblík Rok výroby 1983 Koupeno ojeté najeto [km]:66245 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1498 výkon [kW]: 63 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 1 pohon kol: přední spotřeba naměřená:
Popis vozu
Kyblíka jsem koupil na eBayi a dovezl z Německa, jeli jsme pro něj tam a zpátky celkem 1100 kilometrů. Je to kabriolet, odvozený z Fiatu Ritmo, který - stejně jako klasickou plechovou variantu - navrhoval karosář Bertone. Rozdíl je v tom, že kabriolet byl i vyráběný přímo továrnou Bertone, čili na čumáku, zadku, ani v techničáku nenajdete fiatí logo, nýbrž Bertoneho Bčko (o kterém zlí jazykové říkají, že vypadá jak mísa od hajzlíku). Příbuznost s modelovou řadou ale prozrazují fiatí loga na B-sloupcích, a Fiat také tenhle model nabízel ve svých oficiálních katalozích. Co se týká běžných částí auta, tak jsou shodné s typem Super 85, neboli patnáctkový motor s 85 koňmi, 5ti stupňová převodovka a náhon na předek. O všech vlastnostech takového auta si můžete počíst v mojí recenzi na mé první Ritmo "Sikytu", zaměřím se tedy hlavně na specifika kabrioletu.
Napřed bych se ale krátce zmínil o tom "proč vlastně". Takže - pocit, že mi chybí nějaký malý kabriolet, čistě pro letní výlety a radost z jízdy, jsem pociťoval už nějakých pár let. Chtěl jsem něco kompaktního, ale přitom ne moc vídaného (neboli nějakého napůl veterána). Původně jsem měl na mysli Peugeot 205, nebo třeba i Uno. No ale mezitím jsem koupil Sikytu a celkovou racionalizací jsem došel k tomu, že než držet díly na víc značek a typů, bylo by pěkné koupit kabrio na bázi Ritma. V Česku žádné takové není (nebo maximálně mk2), takže jsem si prošel mobile.de a ebay a našel Kyblíka. Vydražili jsme ho a přivezli.
Auto má pěkný původní oranžový lak. Bohužel na pár místech - hlavně kolem zadních bočních oken - z něj trochu vylézá rez, což se bude muset opravit. Taky jsme v něm našli pár dírek skrz, neodborně spravovaných. Ty se budou muset zakytovat a přestříkat. Celkově je na tom ale karosérie dobře, vždyť už jí je 27 let. Horší je to se střechou. Ta má dvě záplaty a zřejmě do ní trochu teče, strop je ohavně flekatý. Ale přátelé - koho by na kabrioletu zajímala střecha? Kabrio je do krásného počasí, na výlet pro jednoho až dva pasažéry, kdy je evidentní že pršet nebude. Na déšť a výlety s rodinou mám plechové Ritmo a na dovolenou kombíka. Co jsem tak zjistil, tak vyladit nebo vyměnit bude potřeba spojka a to je zatím vše, zbytek se ukáže. Jedna z velkých nevýhod tohoto kabria je, že složená střecha zabere úplně celý kufr, přičemž kastlík u spolujezdce není zamykatelný. Takže určitě můžu zapomenout na to, že bych nechal ve zlodějském Česku, plném chmatáků a dalších šmejdů stát kabriolet se staženou střechou třeba před krámem a šel nakoupit. Za jízdy nejde nic nechat ani na zadních sedačkách, protože by to uletělo.
Auto je - jak se na správný kabriolet sluší - dvoudvéřové. Čili za základ posloužilo třídvířko, které Bertone uřízl a domyslel střešní vixlajvant. Z toho logicky plyne, že přední sedačky jsou sklápěcí, aby se mohlo nastoupit i dozadu. Ze dveří uřízl rámy oken, což je velice efektní. Všechna čtyři boční okénka jsou spouštěcí a zabarvená do zelena. Auto je stavěné ještě podle starých specifikací, čili má jen jedno vnější zrcátko. V souladu s tehdejšími evropskými předpisy je uprostřed rozvoru mohutný ochranný oblouk. A právě podle něho dostalo autíčko přezdívku: když se stáhnou boční okna, ční ten oblouk tak, že vozítko vypadá jako kyblík, jehož je ten oblouk držadlem.
Střecha je z nějakého tlustého šusťáku a skládání je mechanické. A je také velice svérázné: napřed se jako u každého kabria odhákne od rámu předního okna. Pak se neuvěřitelně bizarním způsobem otevře víko kufru (neotvírá se nahoru, neotvírá se dokonce ani dolů jako u Malucha. Ono se otevře trochu nahoru a pak se celé jakoby sešoupne přes zadní nárazník, je to vidět na jedné fotce), přičemž vyrobené je z laminátu. A pak se rozepnou dva ZIPY (ano, čtete dobře) kolem zadního okna a celá střecha se přehoupne dozadu a složí do kufru. Víko kufru se pak zase zavře a přes složenou střechu se dá koženkový kryt, aby za jízdy nerachtala ve větru. Ke střeše bych ještě napsal zajímavost: zadní okno je skleněné a má i vyhřívání. Zadní stěrač pochopitelně nemá.
Složením střechy se ale z podivného bachratého stanu na kolech rázem vyloupne hezké roztomilé autíčko.
Dnešní auta se samonosnou karosérií drží pohromadě systémem podlaha - sloupky - střecha. Protože ale Kyblík střechu nemá, bylo nutné nějak zařídit, aby se auto vlastní vahou nezbortilo. Oproti standardnímu třídvířku ho tedy příčně drží zmiňovanný oblouk, podélně pak byly do podlahy navařené mohutné výztuhy ve tvaru písmene X. A mohutné v pravém smyslu toho slova - kolem prahů jdou roury jak od ropovodu a pod sedačkami je pevnostní podlahová plošina, která vystupuje v interiéru a celkem dost o ní víte, ubírá místo pro nohy. To je kromě kufru bohužel další daň komfortu posádky. Ale kdo by to Bertonemu neodpustil? Nějak to prostě vyřešit musel. Podlaha je docela vydutá i pod auto a díky tomuhle bachratému břichu má kabriolet jinudy vedený výfuk, než standardní plecháč.
Ještě nevím, co udělám s nárazníky. Zadní je šedý, přední také, ale přestříkaný na černo. Dělaly se jak černé, tak šedé nárazníky, takže buď jeden odbarvím, nebo druhý přestříkám. Se šedými by mi přišel Kyblík zajímavější, zas to ale nebude hrát s černou střechou.
Silné stránky
Šarm, šarm, šarm. Je to malá roztomilá hračka
Slabé stránky
- Náchylnost ke korozi
- Kroucení karosérie
- Překážející výztuhy v podlaze, daň za to že auto drží pohromadě
- Absence kufru
- Chatrná střecha podivné konstrukce
- Schránka se nedá zamykat
- jako u jiných ritem - spínací skříňka, která je vlevo, přičemž klíčkem se točí proti řidiči. Je to neskutečně nepohodlné a navíc tam vadí plasty kolem volantu.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Výborné zkušenosti: autoservis Jiří Dvořák v Praze 6 (veškeré opravy, mechanické, elektrické i klempířské). Renovecars Vestec u Prahy (rovnání promáčklin bez poškození laku). Velmi špatné zkušenosti: autorizovaný servis Jaguaru v Motole.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsme vydražili na eBayi a s majitelem se domlouvali po emailu a telefonu v němčině. Když jsme přijeli na místo, zjistili jsme, že mluví i anglicky a o to to bylo snažší. Přístup velice korektní, nic nám nezatajoval, ochotně na všecko odpovídal a ještě nám k autu přidal sadu elektronů a dvě kompletní výfuková potrubí grátis, o kterých nebyla původně ani zmínka. Navíc auto je 1000km po výměně oleje a brzdové kapaliny a 4 tisíce po rozvodech.
Novinky v recenzi
Nové plasty
Po letech přišel čas řešit hnusné plastové nárazníky, které se na Kyblíkovi nacházely. Přední byl kdysi přestříkaný na černo a barva se z něj loupala, zadní byl vyšisovaný a navíc rozbitý po bouračce. Úplně čirou náhodou se podařilo levně sehnat přední šedivý nárazník v česku a po nějakém pátrání jsem k němu dokoupil i nový šedivý zadní nárazník z Itálie, ten už tak levný nebyl. Nicméně včera se oba plasty na auto namontovaly, do nich se daly nová sklíčka a kabriu to fakt sekne.
Už vrčí.
Cheba bela v eletronce é třenáct z našeho podniko Katoda Olomóc...
Nejede
Po loňském fiasku, kdy auto zdechlo a odmítlo se dál pohybovat cestou na sraz v Itálii jsem se rozhodl neponechat nic náhodě. Koupil jsem komplet všechny díly zapalování nové. Cívku, kabely, svíčky, víčko a kladívka rozdělovače, kondenzátor. O víkendu nadešel čas na opravu. Sakumprásk všechno jsem to vyměnil, seřídil odtrh, nabil baterku, napumpoval benzín a... a nic. Nechytá. Ani si neškrtne. Pokrčování tedy další víkend, přizveme odborníky.
Darebáci v servisu Landroveru
Dal jsem opravit kapotu firmě, kterou jsem měl při cestě do práce. Je to nejmenovaný autorizovaný servis Jaguaru a Land roveru v Motole. Řekli mi že to udělají, že to bude stát asi 4 tisíce, ale že toho mají hodně a že to pro ně dělá nějaká externí firma a že si tak měsíc počkám. To mi nevadilo a nechal jsem to tam. Po týdnu jsem tam psal email, jestli už to ta jejich firma viděla. Přišla mi odpověď, že ano a že to půjde.
Uplynul měsíc a den, tak jsem tam volal. Chlap mi řekl: no ZROVNA VČERA jsme tu kapotu od nich přivezli zpátky k nám a není to hotové. Tak jsem se podivil, jak je to možný a chlap mi řek: prý to nejde, je tam dvojitý plech (na kapotě!). Přijeďte si pro to.
Tak jsem si pro kapotu dojel. Nejen že tam měsíc ležela a nebyla opravená, ale navíc byla poškrábaná (asi jim spadla, nebo jim spadlo něco na ní) a po naprosto neodborném pokusu o opravu, kde do ní zřejmě klepali zespodu, na ní byl prasklý lak.
Nic jsem jim nedokázal, bylo to slovo proti slovu, ale nas*aný jsem byl až na půdu.
Včera jsem kapotu vzal do Renovecars ve Vestci u Prahy, byla tam do odpoledne, krásně jí srovnali a stálo mě to tři tisíce.
Takže: Renovecars ve Vestci můžu každému jenom doporučit, jsou rychlí a profesionální a jaguáří / landroveří autorizák v Motole ať vezme čert!
Kapota
Dneska jsem svěřil přední prohnutou kapotu odborné firmě, která rovná promáčkliny (např. po kroupách). Říkali že by to mělo jít spravit, cena bude kolem tří tisíc, ale bohužel si na to asi měsíc počkám, protože právě řeší následky nějakého toho krupobití. Tak uvidíme jak se předvedou.
Přidat názorDiskuse: Fiat Ritmo Bertone Cabrio 138AS Super 85
- Re: Pecka 07.03.2013 10:46 Stejsn
- Pecka 07.03.2013 07:24 Sleeper
- Re: Kurnaaa 07.03.2013 07:22 Sleeper
- Kurnaaa 09.12.2012 21:53 automobilista1972
- Taky pěkné 06.10.2012 17:34 Sonny Crockett
- Krááása.. 08.08.2012 21:21 Stejsn
- Krááása.. 08.08.2012 12:55 Dave 11
- Re: Re: Pecka 28.07.2012 22:09 Stejsn
- Re: Pecka 27.07.2012 22:45 KubikCv
- Pecka 26.07.2012 23:43 Stejsn
- Pecka 26.07.2012 21:47 KubikCv
- Re: OMG 15.07.2012 17:15 Stejsn
- OMG 13.07.2012 14:39 marana
- Gratuluji 13.07.2012 13:54 vrkuboy
- Ritmo 04.07.2012 20:34 Daniel
- Re: Ritmo - Nové Uno 10.11.2010 13:01 Stejsn
- Ritmo - Nové Uno 07.11.2010 08:02 lrotrekl
- Fiaťák! 06.09.2010 15:15 Vencos
- Re: Auto... 23.08.2010 12:43 Stejsn
- Auto... 23.08.2010 12:00 Aspire
Další vozy značky Fiat
-
Fiat Ritmo (1982) Majitel: Stejsn
Přidáno: 1.9.2009 347 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Fiat Ritmo (1983) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.1.2008 4010 Majitel 9.25 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Fiat Bravo (2008) Majitel: scooter_x (AlkoholixXx)
Přidáno: 3.7.2008 1099 Majitel 9.92 Uživatelé