Škoda Favorit (1993)
12.6.2014Stará láska nerezaví, řekl by klasik, majitel Favoritu či Felície by tohle sice nikdy s čistým svědomím neprohlásil, ale obrazně vzato…. Stejně jako…
Škoda Favorit (Ronault.)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
-
white label 17.11.14 20:32
« Re: Silver-line
Proč by to museli dělat speciálně pro auto.cz? Prostě každá redakce si mohla vybrat informace podle svého uvážení, někdo tam nedal žádné informace o konkrétních automobilech a někdo tam dal i tu "většinu Favoritů".
Jinak ze začátku u nás byly jen 136ky, když jsme kupovali prvního Favorita, tak jsme si mohli vybrat jen lepší výbavu (LS) a barvu. Chtěli jsme bílou i proto, že odstíny prvních Favoritů nám přišly žalostné, proti nim se nedalo čistě bílou nic moc zkazit, navíc větší plochy černých! plastů působily s bílou maximálně kontrastně. Dokonce ani tehdejší hit, odstín vínově červené (myslím, že Apolo), nám nic neříkal. Když jsme pak po cca čtyřech letech chtěli ještě jednoho bílého ve výbavě LS, bylo pro změnu jen jako 135 (LS) s už zmiňovanou plnou maskou a trochu jinou potahovou látkou v interiéru.
Ještě k té masce, u té první mi asymetricky umístěné logo (podobně to mělo i Ritmo před fl) nevadilo, ale ta díra byla zbytečně velká a díval ses přímo na chladič. Ta druhá verze zas byla ucpaná úplně, takže se to vlastně povedlo až na třetí pokus.
Na export šly hlavně 135ky, především modely 135 L(S)e a 135 L(S)i.
135 Le měl tzv. Ecotronik s elektronicky řízeným karburátorem a neřízeným katalyzátorem a 135 Li měl katalyzátor a jednobodové nepřímé vstřikování (+ zkrácený stálý převod).
Tohle video s českýma titulkama asi znáš, v čase 5:27 je tam vidět plastický nápis Favorit ,který jsem měl na autě Fávu taky (vyměnil jsem ho za ten origo plíšek) a na druhé straně k němu ve stejném provedení i nápis "136 SL" (namísto 136 LS). >:-[]
[odkaz] -
Ronault. 17.11.14 02:54
« Re: Re: Silver-line
Už vidím, jak tam někdo v benzině hledal všechna ta data pro článek na auto.cz, tak naivní přece nejseš ani ty ;-)
Ale pan Hrdlička tam jasně říká, že ten motor byl konstruován pro bezolovnatý benzín, od počátku.
Ad maska. Nikdy jsem neviděl Favorita 136 s maskou s logem uprostřed (samozřejmě mluvíme o vozech před velkým faceliftem 93, ty nechme stranou). Bohužel uznávám, tady jsem se sekl, protože jsem našel 3 favority 135 tady na MACZ s logem na straně:
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Ani jeden z nich však není před r. 90, jako by 135 r.v. neexistovala.
Pro změnu naopak jsem nenašel 136 s logem uprostřed, resp. je tady na MACZ jeden, ale bez popisu, jen je udán výkon 46 kW: [odkaz]
Tady je ale 135 1/91 s logem uprostřed: [odkaz] tady je 135 1/91. Podle mě se snad u nás ani nedala od r.91 ani 136 koupit, resp. najít 136 se prostě nedá. Stejně tak nemůžu najít 135 pod r. 1990. jako závěr však tedy říkám, že pokud to zařídil VW, tak to pěkně zkur... protože ty s logem uprostřed před FL vypadají nudně a nezajímavě, takové krabice. Fuj VW >:-[] :no:
Ale zpět k olovu. Tahle kniha, co tu mám to píše jasně, včetně 136 a kniha je z roku 1993. Jaroslav Andrt byl dlouholetý zaměstnanec AZNP: [odkaz] , takže určitě věděl, co píše, když to do knihy napsal a podepsal se pod to ;-) -
white label 17.11.14 00:19
« Re: Silver-line
Co to jako má dokazovat? >:-[]
Pro příklad, hned první odkaz, jediná údajná citace zástupce Benziny je v něm tohle:
Začátek citace: "Se Specialem je definitivní konec. Jeho prodej se už přestal vyplácet. Pumpy už jen doprodají své zásoby, které jsou podle našich zjištění maximálně na padesát dnů," konec citace, kde o konkrétních typech automobilů není ani slovo. >:D
Dokonce ani v té omáčce kolem citace není ani slovo o Favoritu. Najdi mi něco, kde se naopak píše o tom, že se to netýká žádného z Favoritů a nikoli pouze většiny Favoritů. ;-)
Vážně jak topper a petrumr... >:D ;-) -
-
white label 16.11.14 23:29
« Re: Silver-line
Toppera jsem myslel na to nepochopení souvislostí Benziny a Škody Auto.
Samozřejmě, že v r. 2001 už nebyla Benzina čs. státní podnik, stejně jako Škoda-auto. Ovšem důležité informace, které od Škodovky měla, jí snad logicky zůstaly.
Napsal jsi snad jasně, že ta serviska není k vašemu prvnímu Favoritu 136L ("A taky jsem si vytáhl servisní knížku k mému SIlverlinu..."), takže pro to, co tu teď řešíme, je to irelevantní, tak se pak nediv, že tu někoho přirovnávám k topperovi. ;-)
Nemám pochyb o tom, že ten motor měl být při vývoji výhledově připraven pro spalování bezolovnatého benzínu, ale to ještě neznamená, že na to musela být dokonale kompletně přizpůsobena i jeho první verze v době, kdy to u nás (východní blok) výhledově nebylo až tak aktuální.
Taky si uvědom, kolik bylo v roce 1988 mně a kolik tobě/vám dvěma, já už byl dva roky plnoletý a o tyhle věci jsem se intenzivně zajímal. Řídil jsem ty auta jako úplné novinky, věděl jsem o každém novém Favoritu u nás a v okolí a sledoval sebemenší aktuální změny na něm, včetně dobového tisku, televize apod.
S maskou si pochopitelně vedle. Plná maska s logem uprostřed byla součástí první, poměrně velmi mírné, úpravy vzhledu Favoritu, a to "hned" po koncernovwém převzetí Škodovky (04/1991). Zřejmě jim "italsky" asymetricky umístěné logo přišlo příliš nekoncernovwé a díra v masce až neesteticky velká. Ségra měla Favorita z r. 1992 právě už s touto novější maskou s centrálně umístěným logem, tehdy ještě bez pozdější (1993) štěrbiny, která přišla až s dalším celkově výraznějším faceliftem Favoritu a za kterou jsem později vyměnil tu svou původní. -
Ronault. 16.11.14 21:51
« Re: Re: Silver-line
Ale v roce 2001 už to nebyla tatáž benzina, co byla v roce 1987.
A ty knihy vznikly v době, kdy Favorit byl aktuálnost, ne 7 let poté, co se přestal vyrábět a management benziny se vozil už v Oktávkách a Favority jimy byli u...
A především, já ti necitoval dědečka šmouly, ale konkrétní text knihy, kterou tady mám a servisní knížku Favorita, kterou mám taky. Černé na bílém, přímo od výrobce automobilu.
A já tě ještě jednou opravím, tak jak jsem tě opravil po telefonu. Ta střední maska s logem na straně se vyráběla současně s maskou uprostřed, jen 135 měly logo uprostřed, 136 na straně. Až po roce 1993 s velkým faceliftem se logo natrvalo přemístilo do středu, ale pod něj byl přidán otvor, tak jak to má třeba můj Silverline.
A podle mě se ty motory spíše nelišily, tedy pokud budeme mluvit o 136 běhěm času. V podstatě první změna byl karburátor Jikov a pak až předlávka na 136x s přímým vstřikem. 135tka se trochu přecejen měnila, ta měla možnost neřízeného katalyzátoru (viz můj silverline) nebo 135Le (el. karburátor Bosh a řízený katalyzátor).
A nevytahuj tady toppera nebo petra mura, já ti tady vepsal citace z odborných textů (tu knihu ti příště přivezu, nevěříci Tomáši, včetně servisní knížky), šmoula odkaz na hlavního konstruktéra Favorita... žádné "jedna paní/pán povídal/a" ;-) -
white label 16.11.14 19:09
« Re: Silver-line
Proč mám teď pocit, že tady diskutuji spíš s Petrumrem a topperem...? 8-s ;-)
Zrovna od Benziny byste to logicky měli čekat mnohem spíš, než třeba od dědečků co četli "příručky pana Andrta" apod. Samozřejmě, že Benzina nebyla výrobcem Favorita, ale byl to čs. státní podnik, stejně jako tehdy Škoda AZNP MB, navíc Benzina měla v době příchodu Favorita prakticky monopol na maloobchodní distribuci pohonných hmot na bázi ropy. A jak "pestrý" vozový park tu byl v roce 1988 vám snad nemusím vysvětlovat. Takže pokud Benzina napíše, že se jedná pouze o většinu Favoritů, má k tomu pádný důvod, a je to na základě konkrétních informací přímo od výrobce, které snad nebude takový problém získat ani dnes, ale uvidíme.
Jinak s Ronem jsem to už řešil po telefonu, takže hlavně pro šmoulu, v době přechodu na Natural jsme to řešili přímým dotazem na osobně známého člověka pracujícího přímo ve Škodovce s tím, že tehdy jsme měli Favority dva, jeden zmiňovaný 136 LS a druhý novější (už s přední plnou maskou s centrálně umístěným logem) 135 LS. Po ověření nám bylo sděleno, že novější 135 LS je bez jakýchkoli problémů s Naturalem, ale u staršího 136 LS nám byla doporučena případná náhražka olova z mnou již zmíněného důvodu.
Jinak i starší motory Š 105/120 vydrží běžně bez větších problémů nájezd okolo100 tis. km na Natural, takže první 136ky ve Favoritu mohou vydržet i podstatně víc, otázka je jak dalece jim to nemusí prospívat, aniž by přitom musely úplně "kleknout". -
šmoula nešika 15.11.14 20:52
« Re: Re: Silver-line
Nějaká mezera, kdy nešlo auto na export, dodavatel neměl daný materiál nebo technologie (myslím ale, že se ze stejného materiálu dělaly i jiné důležité díly motoru) a emisní normy neplatily, být mohla, ale vzhledem k pomalému náběhu výroby (ani víc jak rok od představení to s výrobními kapacitami nebylo kdovíco) a faktu, že i pak první kusy testovaly díly dodavatelů a až poté to šlo mezi lidi, mě tvé tvrzení příliš nepřesvědčuje. Tady pádné argumenty už nejspíš nepředložíme, jedině vidět víc do hloubky speciálních verzí a zpráv dodavatelů. Slyšel jsem třeba o nějaké neodebrané turecké dodávce, co šla policii. Pak by to však stále dělalo maximálně jednotky procent, z nichž do vydání redakcí zpracované zprávy od Benziny většina skončila na vrakovišti. -
Ronault. 15.11.14 20:46
« Re: Silver-line
Tak zrovna od Benziny bych právě čekal ta nejasná vyjádření, protože co oni o tom budou vědět, když je to jen distribuční síť. Každou škodovku tam podle mě nerozebírají a neladí benzín přímo na ní ;-)
Spíše o tom neví i někteří jiní jistě, takže napíšou takové to "mělo by, asi atd." jen aby se kryli. Každopádně oficiálně byl Favorit konstruován na bezolovnatý benzín a tuším už i Š130 jej nemusely mít. Samozřejmě mázání olovem svůj smysl má, proto možná to ujištění "raději olovnatý". My do nich nikdy olovnatý nelili, včetně toho z 1988, co jsme měli jako prvního a třeba ten zelený, co zrezl, tak ten byl 136L 46 kW, jezdil na bezolovnatý a pak na LPG a měl hodně najeto, nikdo neví kolik, tachometr ukazoval 100t, ale interiér tak na 300 (guma volantu se na té tyčce protáčela např.) a do konce jezdil bez poškození ventilových sedel, což je často i problém motorů na LPG. -
white label 15.11.14 20:28
« Re: Silver-line
Kdo by měl zrovna tohle vědět líp, než Benzina a proč by napsali většina, kdyby se to jednoduše týkalo všech Favoritů? Samotné tvrzení ventilových sedel a materiál ze kterého je hlava motoru jsou objektivně dvě různé věci.
Tvoje reakce s výrazy jako "nejspíš" apod. ve většině údajná naopak není...? ;-) -
šmoula nešika 15.11.14 19:31
« Re: Re: Silver-line
Údajně a většina - to vyjde nastejno. Favorit bez tvrzených sedel by nejspíš ještě měl litinovou hlavu z embéčka - a takového jsem tedy ještě neviděl. Jedině nějaká verze pro rozvojové země nebo neodebraný export svěřený do prodeje třem áčkům.
A podle příruček pana Andrta se můj děda řídil desítky let. -
white label 15.11.14 18:49
« Re: Silver-line
"Special 91 dnes tankují především vozy Škoda 105/120 a řada starších vozů Lada. Takových vozů je do provozu v ČR stále zaregistrováno přes 270 tisíc. !Většina! vozů Škoda Favorit již je uzpůsobena ke spalování benzinu Natural."
Většina, myšleno ty, které už k tomu mají patřičně tvrzená sedla ventilů, což první 136ky údajně ještě dostatečně neměly.
[odkaz] -
Special-line 15.11.14 18:46
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silver-line
No právě, taky asi budu muset sehnat někoho kdo to umí, i když nemám zatím s provozem problémy.
Ono někdy se dá vybrat i značkový servis, hlavně ty starší, které ta daná auta v té době prodávaly. Sehnal jsem tam díly za 50% skladové ceny a některé i zdarma, protože nebyly už v systému.
Máš ale výhodu, v tom stavu, že tě nečeká totální renovace. Zítra snad něco sesmolím, ale nic světoborného to není :-) -
Ronault. 15.11.14 18:35
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silver-line
během zimy se budu muset na to zaměřit, co s tím motorem, prvně zkusím najít někoho s analyzátorem a především, co to opravdu umí, někoho ze starší školy, tohle prostě nepřipojíš na diagnostiku a z té ti to vypadne >:D
Určitě ty dveře půjdou bez problému vyvařit či opravit, protože to je opravdu jen jeden pupínek, ale právě mě ten laminát jáká, že by byl klid.
Máš pravdu, že se některých dílů mototechny už zbavují a mají někdy naprosot nesehnatelné koisky, tak jsem opravoval mechanismus ovládání zrcátka, který byl vylomený.
Vidíš, kohout topení, tak ten si dám do úkolů. Ob Autodíly jsem už hodně obral, jsem stálý klient :yes: Ale velký výběr mají i amd-autodily.cz. Budu to muset přes zimu nějak připravit, poopbjednávat a na jaře se za pěkného počasí do toho pustit.
No tak se pochval, co za šílenost sis pořídil. -
Ronault. 15.11.14 18:29
« Re: Re: Silver-line
Wikipedie to tam má uvedeno nepřesně až je to zavádějící. Jak v citaci knihy, nechceš snad zpochyňovat techniky, kteří se pod to oproti autorům wikipedie i podepsali (budu-li chtít, tak do pěti minut změním na te wikipedii tak, že Favorit jezdí na kočičí hovínka >:-[] )
Ale i wikipedie píše jasně:
"781.136: základní motor 1 289 cm3 (vrtání 75,5 × zdvih 72 mm) měl výkon 46 kW a točivý moment 100 Nm díky vyššímu kompresnímu poměru. Vyžadoval benzín BA 96 (tehdy zvaný Super, v bezolovnaté verzi Natural)."
"Problémem však byl ještě motor, který měl být podle původních představ automobilky i vlády převzatý ze Škody 120. Evropské hospodářské společenství ovšem přijalo v listopadu 1983 přísnější emisní normy – začínala éra bezolovnatého benzínu, katalyzátorů a elektronických karburátorů, ovšem starý motor nebyl vůči bezolovnatému palivu odolný a po 100 000 km běžně vyžadoval generální opravu. Konstruktéři na něm museli udělat značné úpravy pro zásadní zvýšení výkonu a životnosti při výrazném snížení emisí i spotřeby – vše vlastními silami AZNP"
Pak se stačí podívat na přednášku pana Hrdličky, na kterou dal odkaz výše Šmoula.
A taky jsem si vytáhl servisní knížku k mému SIlverlinu, kde na straně 75 píšou v tabulce toto "motor bez katalyzátoru 43kW - karburátor - bezolovnatý nebo olovnatý okt. č. 91"
A nikde ani výrobce, konstruktéři či autoři knih nepíšou, že by jízda na bezolovnatý benzín prvním Favoritům nějak měla činit potíže.
Nikde nepíšu, že stupeň výbavy měl vliv na karburátor, jen jsem psal, že 136 LS u nás jezdí málo, drtivá většina byla 136 L a pak 135 LS, tys měl štěstí, že se na tebe dostal. ;-)
takže jak říkám, nikde opravdu sis to dle všech ofic. zdrojů špatně vyložil ty ;-) -
Special-line 15.11.14 18:04
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: Silver-line
Ono je i dobré mít pro seřízení analyzátor. Určitě bych to prvně zkontroloval a seřídil, může to mít i vliv na tu nepravidelnost chodu. Ale je to potřeba vysledovat, mě to dělalo taky a byl špatný palec v rozdělovači. Nešel jsem to pomocí stroboskopu.
Motorů 136x bude určitě málo, ale není to špatný nápad, věci pro generálku se ještě sehnat dají (co bych za to dal :D) Popř. bych si vyhledal co bylo odlišné, nevím jestli jen nastavení motoru, nebo i vačkový hřídel (oproti 781.136).
Práce vždycky bude, ale věci na Favority se dají ještě luxusně sehnat nové a spousta prodejců teď likviduje sklady a mohou to dát za babku, po domluvě.
Nepůjdou ty dveře vyvařit? Nikdy jsem nechtěl dávat na auto laminát.
Teplý vzduch mi šel taky při zavřeném topení, známá bolest favoritů protíkající kohout topení, ani nevím jestli jsem to vůbec řešil, za chvíli jsem auto prodal.
Ukazatel teploty - zkusil bych vyměnit termostat, u mě to bylo tím.
Zámky se snad ještě dají sehnat, zkus třeba OB Autodíly, nebo tak něco. Já obíhám i kamenné prodejny a kolikrát seženu ještě dost věcí ve skladu co nikdo nikdy nekoupil.
No a teď co jsem si to koupil já, Favorit je ještě v pohodě. Ani nemám odvahu sem dát recenzi >:D
Howgh :-)