reklama


Recenze

7 Majitel

Škoda Favorit 135L

9,09 Uživatelé

Hodnoceno: 22× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Favorit, foto 1 Škoda Favorit, foto 2 Škoda Favorit, foto 3 Škoda Favorit, foto 4 Škoda Favorit, foto 5 Škoda Favorit, foto 9 Škoda Favorit, foto 10 Škoda Favorit, foto 11
Škoda Favorit, foto 12 Škoda Favorit, foto 13 Škoda Favorit, foto 14 Škoda Favorit, foto 15 Škoda Favorit, foto 16 Škoda Favorit, foto 17 Škoda Favorit, foto 18 Škoda Favorit, foto 19 Škoda Favorit, foto 20 Škoda Favorit, foto 21 Škoda Favorit, foto 22 Škoda Favorit, foto 23
 

Technické info

Přezdívka auta Škatule Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:111500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1298 výkon [kW]: 43 kroutící moment [Nm]: 100 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7,5

Popis vozu

Návod k použití říká: Vůz je osobní pětimístný automobil, s uzavřenou pětimístnou karosérií sedan se šikmou zádí, poháněný benzinovým motorem, umístěným vpředu napříč, s přední hnací nápravou.
Auto jsem si koupil od svého strýce, jsem jeho třetí majitel.
Ve výbavě mělo autorádio, přední mlhovky, tažné zařízení, ale hlavně motor a čtyři kola... Takže co víc si přát?
Stav auta byl vcelku uspokojivý, až na to že výfuk v důsledku koroze zmizel a nefunguje (už jeden rok) palivoměr, ale už jsem si zvykl.

Silné stránky

- spolehlivost (když už se něco podělá, tak oprava příjde na pár stovek)
- nízké náklady (spotřeba do 8 litrů, olej neubývá vůbec)
- slušná průchodnost terénem (zatim jsem s ním vyjel všude tam, kam se mi nechtělo pěšky)
- naprostá jednoduchost (většinu se lze opravit doma)
- poměrně bytelná karosérie, která i když není pozinkovaná, tak až na místa, kde byl poškozen lak, vůbec nerezne (na rozdíl od felicie, která hnije přímo před očima - máme ji také doma)
- vzhledem k vzhledu, se vůbec nemusí zamikat!

Slabé stránky

- mizerné zpracování interiéru (takovou prasečinu jsem ještě neviděl, lepší zpracování měli i vozy řady 105-120) všechno vrže, nic k sobě nesedí (fotografie dodám později), jediná možnost je pořídit si model vybavený modernizovaným interiérem (černým)
- když překročíte 150, tak si připadáte jak v De Loreanu, s kterým lze cestovat časem:)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zkušenosti se servisem mám zatím minimální, nechával jsem měnit brzdové destičky, manžety na poloosách - všechno stálo pár korun, takže pohoda
První velká oprava
Stav tachometru 114400, výměna těsnění pod hlavou, přebroušení hlavy, výměna chladící kapaliny a oleje z důvodu pronikání vody do oleje. Výsledná cena 2700 Kč. Od té doby auto nestartuje, nedrží otáčky, a při reklamaci, ze mě ještě dělali vola a opravili kulový (omlouvám se za ostřejší výrazy), motor už je po dlouhých peripetiích opět Ok, vše chodí jak má - tak doufám, že mu to ještě nějaký čas vydrží.
Doma jsem opravil vyrezlá místa na karoserii, doplnil přední zástěrky, a pohrál si s kolama (obrušené a nalakované disky + pneumatiky Dunlop SP30 - ty jsou vynikající, doporučuji!)
Další věcí je interiér, došla mi trpělivost, a tak jsem všechny plasty přivrtal "samořezňákama" - a je klid.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Přijel jsem, zaplatil jsem a odjel jsem.

Něco málo z historie

Vývoj favorita se datuje od roku 1982, kdy vláda schválila výrobu a vývoj nového vozu s moderní koncepcí vše vpředu. Práce na modelu započala na jaře následujícího roku a tvorba designu byla svěřena do rukou známého italského designéra Bertoneho. Jím navržený design byl velmi moderní a svěží, bez problému se vyrovnal aktuální produkci ve světě, avšak Bertoneho návrhy museli být několikrát přepracovány, aby bylo možno vůz vyrábět v zaostávajícím československém průmyslu. Původní návrh měl navrženy úzké světlomety a proto byl zamítnut, neboť u nás se vyráběly světlomety větší (údajně vyráběné pro Ladu Samaru). Byly proto použity ony. Podobný problém nastal s pátými dveřmi, které v hatchbacku, kombi i v uvažovaném kupé musely být z úsporných důvodů totožné.
Kapitolou samou pro sebe byl motor. Vzhledem k rozpočtu nebylo možné vyvinout a velkosériově vyrábět od základu nový motor, protože současná motorárna na to nebyla vybavena. Proto byl přepracován motor ze starších modelů (v podstatě se jedná o vývoj motoru který byl poprvé použit pro škodu 1000). Především se vývojáři snažili zvýšit spolehlivost motoru a umožnit použití bezolovnatých paliv, přičemž na pořadu dne bylo i snížení emisí. Modernizace se v rámci možností povedla a to natolik, že motor bylo možno po dalších inovacích (použití jednobodového vstřikování Bosch mono motronic, doplnění o katalisator, apod.)použít i do modelů Felicia a prvních modelů Fabie (1.4 mpi).
Termín představení nového vozu veřejnosti byl stanoven na září 1987. Doba na kompletní vývoj zcela nového modelu to byla poměrně krátká a Favorit se představil ještě dlouho před tím, než se dostal do výroby (návštěvnost Brněnského autosalonu oproti předcházejícím ročníkům prudce vzrostla, a podle pamětníku to u prototipu favorita vypadalo, jako když jsou vystavována korunovační klenoty). Co na tom, že po představení byl naprosto utlumen zájem o Škody 105/120, které stále sjížděly z výrobních linek a jejich počet na skladě neustále vzrůstal, hlavní bylo to, že se představení stihlo tak, jak bylo původně naplánováno. Další rok se pomalu rozběhla výroba, přičemž staré škodovky s motorem vzadu se vyráběly až do roku 1990 (poslední byla ukončena výroba modelu Rapid).
Model 136L, tedy Favorit, měl pod kapotou motor o objemu 1,3 litru a výkonu 46kW (63 koní) a krouťáku 100 Nm (verze 135 měla výkon 43kW a byla vyvíjena pro použití benzínu s nižším oktanovým číslem a může se používat i olovnatý, pro verzi 136 bylo doporučováno oktanové číslo 95). V průběhu let se tyto hodnoty lehce měnily v závislosti na modernizacích, přidávání katalyzátorů, vstřikování apod., pohybovaly se mezi 40 až 50 kW (54 – 68 koní). Náběh dalších karosářských verzí byl naplánován na kulatý rok 1990. Dějiny však předvedly co umí a nástup nových verzí nebyl největším problémem, který museli ve Škodě řešit. Pád totalitního zřízení a tím spojeného hospodářství znamenal pro automobilku obrovský problém, protože její zastaralé technologie nebyly schopny produkovat vozy na úrovni západní konkurence.
Další krok ležel na tehdejší vládě. Její úkol byl najít nejvhodnějšího partnera, který by dál zaručil fungování automobilky a její uplatnění na trhu. Do užšího výběru se dostal francouzský Renault a německý kolos Volkswagen. 28. 3.1991 byla slavnostně podepsána smlouva s německým koncernem, který se zavázal ponechat výrobu Favoritů s tím, že je bude postupně modernizovat. Modernizace se měla týkat i samotného podniku, do kterého měl VW nalít přibližně devět miliard marek. Ve Škodě se začalo s reorganizací, o místo přišlo několik set lidí, nicméně produktivita práce se zvyšovala.
V dubnu 1992 je vyztužena karoserie a jsou použity některé další díly ze společné studnice koncernu VW. Další modernizace následovala o rok později. To už se ale život Favorita pomalu chýlí ke konci, protože na scénu zanedlouho přijde nástupce. Mezitím však v lednu 1994 obdržela Škoda certifikát kvality podle normy ISO 9002 a v červnu téhož roku opustil mladoboleslavský závod miliontý Favorit. V srpnu byla výroba Favoritů ukončena, aby za několik dní linky zaplnila nová řada – Škoda Felicia. Kombi Forman čekalo na svého nástupce o rok déle.
Na závěr nelze nepřipomenout, že svoji ,,troškou do mlýna“ přispěla i firma Porsche (způsob uložení motoru), a že škodovka si na favoritu nechala zaregistrovat několik patentů.
Ať už je favorit hodnocen jakkoliv, nelze mu upřít to, že pro Škodovku to byl revoluční model, který ji (dle mého názoru) zachránil před koncem jako Tatru, nebo Pragu – živoření na pokraji bankrotu.

 
reklama

Novinky v recenzi

29.11.2009 13:31

Prodáno

Tak jsem ho prodal, a je klid. No ale už mám zase formana.

5.6.2008 00:00

Omlouvám se za mystifikaci v podobě špatně uvedeného data výroby.

24.5.2008 00:00

Jo, ještě jsem chtěl jednu věc, může mi někdo poradit, jakou barvou mám stříknout kapotu? Já se rozhoduji mezi černou a nebo červenou - barvou vozu. Tak jestli máte čas, tak pište jak to vidíte. Děkuji

24.5.2008 00:00

Tak jsem dneska, zase trochu zatlačil na pilu, a udělal jsem mu nové zástěrky ala ralye cross, jo a taky jsem zabojoval s viditelnou korozí, začíná se to blížit autu. Fotky budou zítra, bo dnes už je špatné světlo.

20.5.2008 00:00

Tak jsem koupil nové pneu, a udělal si "pěkné" disky - plechové, protože hliníková kola jsou mi na nic - hliník je křehký a tudíž pro mě naprosto nevhodný:), viz. fotogalerie.


Další vozy Škoda Favorit


reklama

Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
6

Hádanka: Víte proč má favorit vyhřívané zadní sklo? Proto, aby vás nezábly ruce, když ho tlačíte!

praktičnost
8

Jedinou výhradu bych měl k nedělenému zadnímu sedadlu.

prostornost
9

Ve předu místa dost a vzadu také.

jízdní vlastnosti
6

Kdo se bojí nesmí za volant - naklání se, skáče, ale když se snažíte, tak jedete místy i po silnici.

jízdní komfort
6

S trochou představivosti se dá mluvit o jízdním komfortu (je to lepší než jít pěšky, nebo drátem do oka)

provozní náklady
10

Spotřeba 7 - 8 litrů, ale umí i 15 když se mu dá pořádně napít, náhradní díly za hubičku, a málokdy se něco rozbije tak, že by člověk nedojel.

náhradní díly
10

Válí se v každé škarpě, tak to je s dílama na tohle auto.

výkon motoru
7

Výkon motoru stačí na to aby se to dalo do pohybu a jelo to i do kopce, ale jestli chcete výkon, tak si kupte třeba Audi R8.

spotřeba
5

Dnes už nic moc, ale v porovnání se soudobou konkurencí taky nic moc - karburátor holt:)

hlučnost motoru
7

Má prýma zvuk, ale za chvíli začne docela sr...!

kvalita sedadel
6

Žádné boční vedení, opora těla mizerná, a po takové době už bývají prosezené.

brzdy
7

Taky tam jsou

zavazadlový prostor
8

Poberu všechno co potřebuju (dvě basy piv a ještě zbyde místo pro kamaráda)


Více o modeluŠkoda Favorit
Škoda Felicia Combi 1,3 Škoda Felicia Combi 1,3

Po testu Octávie 1,8 SLX přišla na řadu i "stará známá"…

Škoda Felicia Škoda Felicia

Ve čtvrtek 12.2. v 15,30 byla českým a slovenským…

 

reklama





Blesk.cz

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě zahynulo nejméně 12 lidí

Autobus plný dětí se srazil s kamionem! Při nehodě…

Nejméně 12 mrtvých, včetně devíti dětí, a dalších dvacet zraněných si v neděli na východě Ruska vyžádala nehoda…

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu poslala pomoc bez vojáků

Stovky lidí se praly o jídlo a vodu: Vláda do Mosulu…

Ve východní části iráckého Mosulu v neděli vypukl chaos, když se stovky lidí vrhly na nákladní automobily s…

 

iSport.cz

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi zahrál na housle

Fantazie, Schick se zase trefil. Hvězdnému Hartovi…

Dvacetiletý útočník podruhé od letního příchodu ze Sparty dostal šanci v základní sestavě a stejně jako v…

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud tu bude, šanci má

Šilhavý: Van Kessel pryč ze Slavie? Jedná se. Pokud…

Když trenér Jaroslav Šilhavý přebíral po pěti kolech ligové sezony fotbalisty Slavie, patřilo týmu z Edenu až…

 

Reflex.cz

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Česko: Ale anonymně udávat je přece normální!

Napsal jsem dva články proti podpoře udávání spojené s Babišovou EET, a z temnoty Internetu se vynořily ty…

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura tam chce postavit vesnici

Budou žít Češi na Měsíci? Evropská kosmická agentura…

Když loni v červenci nastoupil Němec Johann-Dietrich Wörner na místo generálního ředitele Evropské kosmické…

 
 
reklama