Recenze
Škoda Octavia 1,4 81Kw G-tec
Technické info
Přezdívka auta ekolog Rok výroby 2014 Koupeno nové najeto [km]:2000 palivo: CNG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1400 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.5 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 3.8
Popis vozu
Opět jsem se dostal k zajímavému autu tentokrát je to Octavia kombi G-tec Na víkend půjčený vůz má najeto necelých 2000Km, je ve výbavě ambition a v slušivé bílé barvě. Harmonii kontrastu bílé s černými doplňky ale rušily reklamní polepy. Jak už napovídá zkratka G-tec tak to bude trochu smrdět ekologií a ono opravdu, motor kromě benzínu může spalovat i ekologický zemní plyn-CNG. Přiznám se, zatím jsem o tomto typu pohonu jen četl v recenzích, ale celkem pozitivní hodnocení mě zaujalo natolik, že jsem absolovoval zkušební jízdu. Ta mě nalákala ještě víc a na nabídku prodejce v rámci uvádění novinky na trh, tedy možnost půjčit si auto na víkend a pořádně ho projet jsem si prostě nemohl nechat ujít.
Takže tolik úvod a teď už k samotnému autu.
Motor 1,4 G-tec 81 Kw ( u VW a Seatu TGi ) je vlastně TSi 90 Kw přizpůsobené na spalování obou typů paliv. Pokud je motor studený nastartuje na benzín, ale po velmi krátké době se rozsvítí zelená kontrolka jízdy na plyn. U teplého motoru svítí kontrolka okamžitě. Do nějakých 4000 ot. se chová stejně jako slabší 1,4 TSI 90Kw. Krouticí moment je stejný tj. 200 Nm. Po překonání této hranice mu ale citelně začne docházet dech, ty chybějící Kw jsou prostě znát. Auto je v tomto režimu hlučnější, do 5000 Ot je cítit ještě slabý zátah doprovázený výraznou zvukovou kulisou. Nad 5000 ot. nemá smysl motor dál vytáčet. Kromě lehce nepříjemného jekotu už nepředvádí nic. Takže zjednodušeně řečeno do 4000 ot jede jako 1,4 a od této hranice jako 1,2 TSi. Největší předností tohoto motoru jsou ale úplně jinde – opravdu nízká spotřeba plynu a vzhledem k jeho ceně i velmi nízké provozní náklady. Během víkendového testování jsem najel zhruba 300 Km, víc jsem neměl povoleno najet. Spotřeba se dle PP ustálila na 3,8 Kg zemního plynu a to je opravdu vynikající hodnota. Jezdil jsem většinou sám, v poměru běžné silnice a okresky 50% dálnice 30%, město 20%. Kromě reálně nízkých nákladů je pozitivem tohoto pohonu na CNG minimální citlivost na jízdní styl a režim.
Převodovce - 6°manuál nebylo co vytknout, krátké přesně zapadající dráhy, podle mě výborně odstupňovaná velmi podobně jako golf 1,4 TSi 90Kw. Rychlost 85km znamená na 6° nějakých 1750ot, 95 - 2000ot., 105 – 2250ot., 115 – 2500ot., 130 – 2750 ot., 145 – 3000ot. Ve městě se dá jezdit 50 standartně na 4 ale stoupání či zrychlování je potřeba podřazovat na 3. 6 je velmi příjemná na dálnici, kde je auto velmi tiché a má dost síly na běžné zrychlování až do nějakých 160 Km. Ale je naprosto v pohodě i pro cestovní rychlost od 85 km, tedy na běžných silnicích.
Podvozek – Jako jedna z mála variant dostala plynová octa 3 zadní víceprvkovou nápravu. Někde jsem četl, že důvod je její vyšší únosnost. To je podle mě blbost, naopak torzka snese vyšší zatížení, ale důvodem spíš může být negativní vliv mnohem těžší zádě na jízdní vlastnosti, popř. zástavba plynových nádrží v kufru. Ten těžký zadek je opravdu znát, s agilitou krátkého golfa octu nelze srovnávat. Pozitivní je ale vliv víceprvku na jízdní komfort. Zejména srovnání s motorizací 1,6 TDi je to nebe a dudy. Tam kde u liftbacku 1,6 TDi torzka mlátí a tlumiče na hrbolech a výmolech buší do karoserie při významném zvukovém efektu a citelných herdách do zad, tam G-tec jen tlumeně žuchne, nemlátí a rázy jsou opravdu velmi utlumené. Tato konfigurace je zatím jednoznačně nejlepší u Octy 3 se kterou jsem dosud jel. Přesto k charakteru spíše klidného rodinného, nebo referentského auta by se hodilo ještě o stupeň měkčí nastavení. Nejenom Golf 1,4TSi 90Kw, ale i Leon se 1,4 TSi se 110Kw mají citelně komfortnější pérování. Ale po ujetých 300 Km na všech možných površích a jízdních režimech hodnotím nastavení velmi pozitivně. Oznámkoval bych ji jako 2+.
Řízení je klasicky koncernové, celkem příjemné, ale bez zpětné vazby. Zdá se mi že je o něco tužší než u Golfu což aspoň mě je příjemnější. Možná na tom mají zásluhu 16“ kola, Golf jezdí jen na 15“. V každém případě obzvlášť při jízdě na dálnici není potřeba dělat neustálé lehce otravné korekce volantem kolem středové osy. Volant samotný - základní 4 ramenný potažený kůží funguje mnohem lépe, než vypadá. Příjemné je možnost držet ho jak v nejlepší ergonomické pozici ¾ na 3, ale také za spodní ramena, když si chce ruka odpočinout na loketní opěrce.
Brzdy – K rodinnému vozu naprosto vyhovující, nejsou zdaleka tak ostré jako u golfu, intenzita brzdění jde skvěle dávkovat. Pro mě je jasné pozitivum klasická ručka, tu elektronickou co má Golf jsem si opravdu neoblíbil.
Interiér – je na jednu stranu velmi příjemný svou prostorností. Působí velmi vzdušným dojmem, na všech místech je mírný přebytek místa oproti jakékoliv a nejen koncernové konkurenci. Na druhou stranu dojem z interiéru velmi kazí jeho strohost až neútulnost. Obzvlášť v nejlacinější verzi active, kterou jsem viděl na salónu vypadá až odpudivě. Z funkcionalizmu to team pana Kabaně posunul nebojím se říct až do fádnosti bez špetky invence. Celkový dojem z interiéru zachraňuje opravdu příkladná ergonomie. Základní sedadla mi přišla celkem fajn, tvrdá akorát, dostatečně široká, jen sedák by mohl být ještě o fous delší. Ve středu sedáku je sice ho délka opravdu 50 cm, ale sedák je elipsovitě vykrojen a po stranách kde by měl právě nejvíc podepírat nohy má jen 48 cm. A to je prostě málo. Seděl jsem i v těch sportovních, měla je RS na salónu. Ta vypadají sice velmi efektně ale pohodlná mi moc nepřišla. Takové ergoactivy v Golfovi jsou někde úplně jinde. Dokonce základní sedadla z Octy2 jsou délkou sedáku 52 cm mnohem příjemnější na delší trasy.
Kufr – 480l u se na kombík zdá být málo, ale je to daň za nádrže na plyn, které jsou umístěné místo rezervy a v prostoru mezipodlahy. Takže kufr je mělčí ale na jeho praktičnost a funkčnost to nemá žádný vliv, mně osobně takový kufr naprosto stačí. Velmi příjemná je možnost sklopení zadních sedadel páčkami v kufru. Jen si dopředu musíte správně nastavit výšku hlavové opěrky. Když je úplně zaražená, opěradlo se o ni zastaví a nevytvoří se rovná plocha. Naopak když je příliš vytažené tak se zarazí o přední sedadlo.
Výbava – verze ambition je pro mě optimální, kdybych si toto auto kupoval, tak kromě metalízy bych doplnil jen paket style( nebo dynamik plus ), hill holder, a zadní parkovací senzory. Automatická klima je standartně až v Eleganci, v ambition za ni boleslavští chtějí tučných 18000Kč. Naneštěstí pro škodovku má v koncernovém portfoliu těžkého soupeře. Podle konfigurátoru je Golf variant TGi Comfortline prakticky stejně drahý, při lepší výbavě. Nechybí mu už od základu duální automatická klima a do ceny Octavie se vejde i s příplatkovými ergoactivy, parkovacími senzory a metalízou. Golf je sice o fous menší, ale je pohodlnější, útulnější a lépe vybavený za stejnou cenu.
Karoserie – design kombíku se mi na rozdíl od liftbacku líbí. Nepostrádá sportovní šmrc. Ani mi moc nevadí to psaníčko – prolis na zadních dveřích. Ale design by určitě nebyl hlavním motivátorem ke koupi. Na trhu Jsou opravdu mnohem hezčí auta a to i v koncernové stáji. Např. vedle Seatu Leon ST působí Octa combi jako uhlazená přísná paní učitelka vedle Romana Šebrleho v nejlepší formě. Jen škoda že toho Leona ST zatím ve variantě TGi nedělají. Octavia liftback mi přijde příliš seriózní, důstojný až nudný bez šmrncu a navíc velmi podobný ošizenému Rapidu. Za výhodu Octavií ale obecně také považuji velmi snadný a přirozený nástup do kokpitu.
Osvětlení – Tady jsem byl velmi příjemně překvapen, schválně jsem auto projížděl i v noci. Čekal jsem totiž podobně nedomrlé osvětlení jako má golf 7. Ale Ouha, Octa svítí opravdu s základními halogeny skvěle, téměř jsem nemusel dávat dálková světla.
První tankování - to jsem raději absolovoval společně s prodejcem. Překvapil mě způsob tankování, on totiž CNG není tekutý ale plynný a do nádrží se dávkuje tlakově v několika sekvencích. Ty jsou provázeny hlukem proudícího plynu. Ale celkově se příliš neliší od běžného tankování benzínu, na rozdíl od LPG tankuje řidič a nikoliv obsluha. Po první zkušenosti musím říct že by to zvládla i valná většina blondýn.
Spotřeba – byl jsem velmi mile překvapen opravdu velmi nízkou reálnou spotřebou. Po 300 Km ukázal PP údaj těžko uvěřitelných 3,9 kg plynu/100 km. Takže je skutečně reálné že při mém způsobu jízdy se dostanu na náklady u pohonných hmot 1Kč/km. A to je naopak opravdu ale opravdu velký motivátor ke koupi.
Pořizovací cena u mnou požadované konfigurace vypadá sice děsivě – 570 Tis, ale po slevě 52 000 kterou dealer nabídl už vypadá o něco líp. Vyšší cena je ale podložená reálně nízkými náklady na provoz. Kdy tento pohon oproti benzínu TSi šetří každých 100 000 najetých km stejně tolik zlaťáčků.
A závěr? Koupil bych si auto na zemní plyn? Vážně o tom uvažuji, protože náklady jsou skutečně poloviční než u benzínu a 2/3 než u dieselu. Plus je určitě velký akční rádius při jízdě na obě paliva. Naopak při jízdě na plyn a dojezdu reálných 380 Km je potřeba dobře plánovat trasu, čerpacích stanic zatím opravdu moc není. Pro Plzeňáky - tam jsou 2 veřejné stanice. Jen si nejsem úplně jistý jestli by to vyhrála oktáva. Golf TGi Kombi je totiž opravdu silný protivník. Ve srovnání s koncernovým bráchou má Octa G-tec sice několik nezanedbatelných výhod. Má vzdušnější interiér to objektivně i subjektivně, víc místa vzadu, Mnohem lepší základní halogenové osvětlení, tužší řízení a při jízdě působí dojmem většího auta. Golf je naopak hbitější ale současně komfortnější, Celkově má útulnější a vymazlenější kokpit. mnohem lepší sedadla – ergoactivy a v základu dvouzónovou automatickou klimu.
Silné stránky
- opravdu velmi nízké provozní náklady 1Kč/ km
- prostornost, vzdušnost
- precizní koncernová technika
- akční rádius na obě paliva
- celkový pocit jako z o třídu většího auta
- praktičnost a spousta odkládacích prostor
- klasická ruční brzda
Slabé stránky
- tužší podvozek
- průměrná sedadla
- fádní interiér s minimální možností oživení
- malý dojezd pouze na CNG
- bez možnosti rezervy
- vysoký příplatek za automatickou klima
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
žádné
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vstřícnost a ochota
Novinky v recenzi
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1,4 81Kw G-tec
- Re: Re: Re: Re: Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 16.09.2014 21:20 gmk7
- Re: Re: Re: Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 16.09.2014 18:50 Verny_2013
- Re: Re: Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 16.09.2014 10:58 Bertold
- Re: Re: Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 16.09.2014 09:57 Verny_2013
- Re: Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 16.09.2014 09:15 SCHROJF
- Re: Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 15.09.2014 23:19 Verny_2013
- Fajn recenzia auta s ktorým zatiaľ nikto nemá priame skúsenosti. 15.09.2014 21:51 Bertold
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2016) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 21.8.2023 178 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: palo.k84
Přidáno: 18.7.2015 289 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: MadMack2
Přidáno: 22.3.2015 669 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2015) Majitel: ericn
Přidáno: 11.11.2018 69 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2013) Majitel: Bertold
Přidáno: 20.3.2014 2410 Majitel 9.87 Uživatelé