Recenze
Škoda Octavia 1.4 G-Tec Style
Technické info
Přezdívka auta Okta Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:130000 palivo: CNG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 16 objem [cm3]: 1395 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 193 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Rád bych se s vámi podělil o zkušenosti z provozu Octavie III G-Tec. Tak zhruba 3 roky přemýšlím nad tím, že tuto recenzi napíši a tak nějak se mi do toho moc nechtělo, říkal jsem si, že počkám, až s autem něco najedu. První meta byla 30tis km, pak 50tis km, 100tis km a nakonec jsem se k tomu dokopal až v těchto dnech, kdy má auto cca 130tis bezproblémových km…
Jde o služební vůz (sám bych si jej nejspíš nepořídil), tak bylo nařízené CNG, jelikož chceme být „zelená firma“ a taky hlavně, jak je dnes zvykem, hlídáme náklady. Byla to pro mě velká neznámá a popravdě jsem měl k CNG docela dost velkou nedůvěru. Už jen kvůli těm lahvím v kufru. Vydrží to? Nebouchne to? Nebude ucházet plyn? Odpověď je jednoduchá – ne nebude, nebouchne to 😊
Po několika služebních Octáviích II – namátkou 1.9TDI-PD, 2.0TDI-PD následována 2.0TDI CR co jsem si mohl nakonfigurovat, přišla 1.8TSI a ve finále (naštěstí jen na chvilku) 1.6TDI (děs a hrůza), mi na firemním parkovišti přistála Octavia III 1.4G-Tec 81kW Combi ve výbavě Style + pár extras na 17“ kolech a klasickou firemní bílou barvou. U většiny fleetových aut (pokud nejste člen boardu), si moc vybírat nemůžete – tj. halogenová přední světla, vzadu LED, Audio bez navigace, případně podpory CarPlay či Andriod auto, alespoň má BT a handsfree… Výbava to není úplně špatná, ale dost věcí tam pro spokojené ježdění chybí, viz výše.
O Octavii III byly napsány už stohy článků, recenzí a testů, tak snad přidám pár postřehů z reálného provozu tohoto auta. Nebudu se úplně rozepisovat o zřejmých věcech, ale spíš jen jak to vidím já jako uživatel.
S autem jezdím převážně po celé ČR, ale mám za sebou s ním i delší cesty, když pominu státy kolem – Německo, Rakousko, Slovensko, Polsko, tak se podívalo i do Dánska a do Pobaltí. Nejdále jsem s ním byl v Estonsku v Tallinu 😊 Reálně najezdím lehce přes 40tis km ročně.
Motor, spotřeba, dojezd
Motor 1.4 G-Tec 81kw je klasická 1.4TSI přizpůsobená pro spalování CNG.
Z počátku (asi 10tis km) byl motor trochu líný, nepružný a moc se mu do otáček nechtělo. Co mě překvapilo byla jeho tichost (přechod z dieselu) a i když jsem doma benzin už měl, viz. recenze PUG 5008, tak G-tec byl stále o dost tišší. Po překročení 10tis (zajetí) se pružnost motoru dost zlepšila a ještě lepší to bylo po 100tis km.
Výkon 81kw je jen číslo na papíře, pocitově má motor výrazně více a i několik různých měření (viz fóra tomu věnované) to naznačují – na stolici 92-96kW a i bych jim věřil. Máme doma pro srovnání ještě liftback 1.4TSI 110kW a o moc líp nejede.
Samozřejmě pokud člověk jede sám nebo ve dvou, auto jede vážně parádně. S vzrůstající zátěží dynamika klesá, co ale se mu nelíbí vůbec je situace, kdy vám v dlouhém táhlém na dálnici (např. D1 49km od Shelky nahoru) vjede nějaký šnek do levého pruhu a vy pak musíte znovu akcelerovat. Pak se motor celkem neochotně sbírá a musíte ho držet pod krkem, aby se dostal zpět na požadovanou rychlost.
Nicméně není problém s autem na německé dálnici na rovině atakovat tachometrových 210km/h. Do 180km/h táhne a jede svižně, pak už to jde pomalu.
Spotřeba je z říše snů pro benzínové petrolheada, ale dokáže i rozesmutnit zapřisáhlého příznivce nafty, oba strčí hravě do kapsy.
G-Tec dokáže jet v klidu pod 4kg CNG na 100km (1km = 1Kč), záleží jen na tíži vaší nohy a chuti jet úsporně nebo dynamicky (jsem spíše druhý případ). Podotýkám, že 1kg CNG stojí od 24 – 26.9 Kč/Kg. CNG plniček je cca 250 v republice, tj. skoro v každém okresním městě.
Pár příkladů jak se dá jezdit:
Klidná jízda na okreskách 3.5 – 4kg/100km.
Svižná jízda na okreskách 4.2kg /100km
Dálnice 140-150km/h 4.5 – 5kg/100km
Město 4.5 - 5kg /100km
Ekorallye 3.2kg/100km
Zima (zimní pneu) Přidává 0.3 -0.5kg/100km
Kombinace po 130tis km mám 4.5 kg / 100km. Tedy pořád se motám kolem magické hranice 1km = 1Kč 😊
Nejlepší dlouhodobou spotřebu mám z letošního roku z Dánska CNG 3.5kg/100km. Z Pobaltí jsem dorazil se spotřebou CNG 3.6kg/100km a benzinu 5.7l/100km – sám jsem zíral, ale přece jen tam nejsou dálnice a nebyl důvod spěchat…
Spotřeba benzinu je stejná jako u klasické 1.4TSI 90km, když jedete v klidu není problém se dostat na 6.5l/100km, když spěcháte 8l vás nemine. Více je už trápení sebe i auta.
Ještě malá vsuvka k CNG plničkám:
- v ČR je cca 250 veřejných pump, hodně u klasických benzinek – hlavně MOL, Benzina, někde i u EuroOilu. Další najdete v Dopravních podnicích, České Pošty a nebo průmyslových areálech.
- v zahraničí je to hodně různé, jde o to, jak je CNG kde vnímáno – Německo je v pohodě, jsou skoro všude, Polsko má pumpy na jihu a středu skoro v každém městě, sever je bída, poslední je ve Varšavě. Pobaltí je bída celé – jen pár plniček ve velkých městech, Dánsko je OK, cca každých 50km 😊
Nicméně existují appky do mobilu, namátkou Škoda CNG nebo Innogy. Které vám pomohou, včetně odnavigování v Google maps, plničku najít.
Dojezd auta závisí na vaší těžké noze:
CNG (nádrž 15kg) – 300-380km, průměrně mám dojezd kolem 320km
Benzin (nádrž 50l) – 700-750km (tankuji max. 2 ročně plnou nádrž)
Nejvíce jsem viděl kombinovaný dojezd 1180km, což mě dostalo 😊
Jízdní vlastnosti
V téhle kapitole jsem moc rozepisovat nebudu (bylo napsáno víc než dost), snad jen pár bodů:
- G-Tec má vzadu oproti ostatním verzím (do 110kW) víceprvkovou nápravu, tj má lepší jízdní vlastnosti než zmiňovaná 110kW verze a hlavně nebouchá…
- Při normální jízdě a dobrých podmínkách je auto lehce nedotáčivé, ale nezáludné, tak aby ho zvládnul každý bez ztráty květinky.
- Nevýhodou je umístění CNG lahví za zadní nápravu na dno kufru:
1.) těžký zadek se projeví v ostře projeté zatáčce, má tendenci se „zhoupnout“ – zvlášť, když je auto na zimních pneumatikách při teplotách nad 10stupňů.
2.) lehký předek má tendenci prokluzovat na mokrém a hlavně zasněženém povrchu do kopce. Trakce s přibývajícím sněhem a ledem dokáže leckoho potrápit. Prostě a jednoduše s ním vše nevyjedete, lahve tlačí zadek dolu a předek se s malým a lehkém motorem odlehčuje = problém je na světě, dá se to zvládnout, ale je potřeba nešetřit na dobrých zimních pneumatikách.
- řízení je celkem přesné, i když lehce mrtvé – moc vám toho nepoví.
- řazení 6st převodovky přesné, tiché a bezchybné
Interiér / prostornost
Interiér mi docela vyhovuje prostorností, slícování je výborné, ale nemohu se úplně zbavit dojmu, že OII (hlavně před FL) na tom byla kvalitou daleko lépe.
Palubka je více méně v pohodě, vše je tam kde má být a nic se mi za 3 roky nerozbilo ani neulomilo. Jen ty výplně dveří bych očekával lepší, jen plastový výlisek s dekorativní lištou, žádné čalounění nebo filc v kapsách nehrozí – to je dost škoda.
Prostor vpředu je bez připomínek, s výškou 188cm se mi tam žije víc než dobře. S často kritizovanými sedačkami já problém nemám, trávím na nich času víc než dost. Vzadu je místa královsky v podélném směru a dost místa je i na nárty, v příčném je to max. pro 2 dospělé nebo max. 2 dětské sedačky. Uprostřed si pak už nikdo moc nesedne, jen jako nouzovka na krátkou vzdálenost.
Kufr u G-Tec Kombi je dostatečný. Ano chybí mu cca 100 litrů, díky flaškám s CNG, ale dá se to ve čtyřech v pohodě přežít, jelikož má necelých 500l skladného prostoru (rozhodně je na tom pořád lépe než plochý kufr např. FoFo3 Combi). Díky lahvím máte vlevo kasu na pár drobností a vpravo je pod kobercem kompresor, žárovky a oko na vlečení. Na rezervu zapomeňte.
Celkové zhodnocení
Celkově jsem s G-Tecem dost spokojen. Nemám autu moc co vytknout, funguje spolehlivě 3 roky a 130tis km bez závad. Uvítal bych větší nádrž na CNG (alespoň na 20kg) a menší na benzin (cca 15-25l), tím i by se mohl i zvětšit lehce kufr a bylo by to ideální pracovní i rodinné auto.
Není to žádný trhač asfaltu a ani vás nevezme za srdce, ale prostě jen dobře poslouží 😊
Silné stránky
Příjemný a po zajetí i pružný motor, idkyž bych tak rád viděl 110kW verzi
Spotřeba CNG kolem 4kg/100km, benzin kolem 7l/100km
Bezchybná 6st. manuální převodovka
Celkem dobré jízdní vlastnosti, čitelnost vozu a dobrá odezva řízení
Zpracování interiéru a jeho prostornost
Výbava Style + extras
17“ Alu letní kola – ideál pro OIII
Celkový dojezd auta přes 1100km
BT handsfree + konektivita pro iOS/Android (hudba)
Slabé stránky
Standardně dodávaná jen lepící sada, náhradní kolo nelze – není kam dát.
Menší kufr o 100l – lahve na CNG
Trakce na kluzkém povrchu do kopce – sníh, led
Výplně dveří – jen plast
Přední světla bez LED denního svícení
Příliš časté tankování (někdy i 2x denně)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Bezproblémové auto, měnil se jen „spotřebák“ v rámci pravidelných servisních prohlídek.
Servis - Auto Podbabská - mohu jen doporučit, zkušenosti velmi dobré
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Nekupoval jsem já, takže žádné...
Novinky v recenzi
Konečná
Tak G-Tec u mě právě skončil své služby, po 5ti letech a 185tis km musím smeknout klobouk. Naprosto spolehlivé auto s velkým kombinovaným dojezdem, nejvíc jsem viděl v Dánsku 1180km. Neobtěžoval ničím zásadním, naopak věrně sloužil po celý čas. Jsem zvědav, jak to půjde jeho nástupci. Mám objednanou O IV Combi opět s CNG, nicméně už v automatu (jinak to nejde) a jen s minimální benzinovou nádrží :-) No uvidíme...
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2016) Majitel: Verny_2013
Přidáno: 21.8.2023 178 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: palo.k84
Přidáno: 18.7.2015 289 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: MadMack2
Přidáno: 22.3.2015 669 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2013) Majitel: Bertold
Přidáno: 20.3.2014 2410 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2014) Majitel: honza_f
Přidáno: 11.8.2015 2410 Majitel 9.86 Uživatelé