Recenze
Škoda 1203 (sanitní)
Technické info
Přezdívka auta Ina Rok výroby 1981 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1433 výkon [kW]: 42 zrychlení 0-100 km/h [s]: 1000 maximální rychlost [km/h]: 130 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Ina je dvanácettroska v sanitní verzi. Je to maximální úlet, jedno z nejukrutnějších vozidel, které jsem kdy vlastnil. Papírově je to sice rok 1981, ale přestavby, výměny kastlí a tak dále nakonec způsobily, že má vzhled klasického slovenského TAZu. Motor je patnáctka, což je oproti klasické trosce velké plus, převodovka je ale čtyřkvalt. Díky tomu sice jede po rovině maximálně 130 (vzletová rychlost), zato ale celkem slušně šplhá do kopců. Palubní výbava je bohatá, všecko ve stylu Ambulance. Čili především maják a siréna - ty se samozřejmě nesmějí na autě vyskytovat natož používat v běžném provozu, proto je Ina vozí pod krytem. Dále dobová vysílačka, křeslo pro doktora a nosítka, v případě potřeby dvoje. Další výbavu jsou přední mlhovky a modráky, které blikají společně s majákem. Taky má rádio, ovšem jen s jedním reprákem. Ina se pravidelně účastní veteránských a jiných srazů, za sebou má i kratičké učinkování v jednom seriálu ČT. Jízdní vlastnosti vozidla 1203 jsou dnes už legenda - zoufalá akcelerace, neuvěřitelné náklony v zatáčkách, brzdy na semaforech s následným výhledem silnice - nebe - silnice - nebe, katastrofální řazení (hlavně trojky), řev, vibrace, vedro v létě. A tohle všechno dělá z trosky jedinečné vozidlo, jehož řízení se nepodobá ničemu jinému. Kola pod sedačkami a volant naplocho evokují autobus. Kupodivu je to auto nadmíru spolehlivé a vůbec nepotvrzuje pověst, kterou trosky mají. Nedávno už potřebovala velkou údržbu, takže prošla střední renovací.
Silné stránky
Velký vnitřní prostor umožňuje nepohodlnou dopravu a následné spaní dvou osob (byli jsme s tim s kočinou na několikadenním výletě a vyspali jsme se v tom královsky, přičemž jsme s sebou měli ještě metrovou klec s králikem), nebo přepravu až 7 lidí. Přepravní možnosti trochu limituje druhá vnitřní podlaha, kterou má sanitka narozdíl od mikrobusu a dodávky. Nejsilnější stránkou Iny je ale její sanitní specifikace, která vyvolává salvy smíchu. Navíc když je součástí instalace střešního amplionu i mp3přehrávač...
Slabé stránky
Slábá stránka Iny a trosek všeobecně je nepohodlí pro posádku v kabině a přehřívání AC pumpy v parných létech. Jízda s otevřeným deklem motoru v kabině a poléváním pumpy vodou z PETky tak není žádnou výjimkou. Jiná možnost je pustit topení, ovšem pak se z posádky po chvíli kouří.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Poruchy téměř žádné a opravy spíš renovační, než provozní.
Novinky v recenzi
Legendy 2015
Společně s několika dalšími majákovými auty se Ina prezentovala v expozici služebních vozidel na letošní motoristické megaakci Legendy (foto). Ostudu neudělala a show to byla moc pěkná.
Vedra
tak jsem si v pátek vychutnal legendární řešení závady 1203ek - polévání přehřáté AC pumpy. Ina mě nechala v krpálu ke Koněpruským jeskyním, samozřejmě v ostré levotočivé serpentině, kam není vidět a kudy jezdí náklaďáky z lomu. Takže jsem musel řídit dopravu, aby se tam někdo při objíždění nepojízdné trosky nenaboural. Na benzínovou pumpu padly tři litry vody, pak začala fungovat. Ale zbylých 130 kilometrů byla těsně pod hranicí přehřátí, auto špatně táhlo a občas škubalo. Prostě tyhle vedra slovenská pomsta nedává.
O víkendu jsme Inu vydrhli
(sice ráno nasněžilo, ale bylo nad nulou), vzali jsme jí pěkně šamponem a vlažnou vodou, protože předtím stála nějakou dobu pod stromy a vypadala zas hnusně. Konečně se pro ní dostavěl otevřený přístřešek, kde přečká zimu.
Fusak
Auta pohybující se po veřejných komunikacích nesmějí mít ze zákona modré majáky, pokud je nemají zapsané v TP na zvláštní povolení. A to ani historická. Ina samozřejmě žádné takové povolení nemá a proto musí mít během převozů modrá výstražná světla zakrytá. Přes přední modráky má klasické návleky na mlhovky, ale s majákem byl problém - jeho tvar je specifický a nic na něm nedrželo. Naštěstí se našel výrobce, který tohle umí řešit a to je družstvo Drutěva. Vytvořili dvoubarevný návlek v barvách majáku přesně na míru a vypadá to pěkně (viz fotka).
prvních 300 kiláků po repasi
Po víkendovém tradičním srazu, kam jsme Inu vyvezli ukázat po renovaci, můžu říct že se repase povedla. Auto se chová dobře a funguje jak má. Po cestě sice praskl náhon tachometru, ale to je prkotina. Navíc jsme nafotili sérii srovnávacích fotek TAZky s původní sanitkou 1203 z Vrchlabí, kterou přivezl kamarád taktéž po renovaci.
STK
Ina dnes prošla po několika letech STK. Čímž se vrací zpátky na silnice. Potkat ji můžete o víkendu v okolí Mohelnice, takže pokud Vás bude brzdit na silnici, buďte shovívaví. Ještě je pár věcí, které na ní nějsou úplně supr, ale hlavní část repase a renovace je hotová. Welcome back!
Postupné nastrojování
Dneska jsme na Ině zase strávili den. nastrojili jsme dveře, pár oken, předek. Kór ty dveře, to je takový pěkný slovenský oříšek. Je to skládačka, kde je přesně potřeba dodržet souslednost co dřív a co pak, jinak to nakonec nevyjde. Jenže na pohled není zřejmé, jak to tvůrci mysleli. Takže pokud třeba napřed namontujete stahovačku okna, nedáte tam pak zámek. Prostě pokud jeden ten krok zapomenete, později už nejde provést. Takže jsme si udělali několikrát sborku a následně zas rozborku. Krása je, když ve finále člověk třeba zjistí, že zapoměl vnější těsnící gumu stahovacího okna a musí kvůli tomu vyndat okno, sloupek, trojůhelníčkové okno, těsnění trojůhelníčku a stahovačku okna. No, celkově jsme si dali od devíti ráno do šesti do večera, ale tak půl práce je hotovo, což je prima.
Opět v laku
Je komplet nalakovaná. Tři vrstvy, teď bude 10 dní schnout a tvrdnout. No a pak nastane zase skládačka...
Broušení před lakem
Dneska jsme Inu celou ručně obrousili pod vodou (3 nové fotky), takže je připravená na lakování. Ještě omýt benzínem a může dostat první vrstvu.
Připravená na lak
Dneska Ina přijela od klempíře, opravená, vyvařená a nastříkaná plničem (viz dvě nové fotky). Čeká jí nový lak a pár nových fungl dílů. Během přípravných prací zařvalo čelní sklo a zadní horní dveře, také potřebuje nový zadní nárazník a tak. Ale to už jsou jen takové podružné věci, hlavní je aby byla nalakovaná. Pak to bude obvyklá skládačka, už jednou jsme si tím prošli.
Začala nová generálka
Dneska na Inu konečně došlo a začala nová generální oprava. Auto mezitím hrozně zpustlo a je na něj žalostný pohled (viz nová fotka v galerii). Takže se začalo tím, že se vysklila zadní část karoserie a teď se začne měnit nabouraný levý zadní blatník a shnilý pravý práh. Pak se celé auto opět obrousí na plech a po vyvaření případných potřebných míst se celé dá do plniče a připraví na lak. Mohlo by to být hotové do začátku jara a tentokrát jsme se rozhodli nedělat to sami, ale svěřit specialistovi. Minule nás to vyšlo i s lakem na směšných 12 tisíc, jenže jsme na tom málem nechali ruce. Teď by to mělo stát 12 tisíc až do toho plniče, pak to dáme pod střechu a budem muset ušetřit na lak. Tak doufejme že všechno vyjde.
Svody
Ina během mise od doktorů dostala celkem čočku. Krom toho že je nabouraná na zadek tak je taky úplně v prdeli kardan a ruply výfukové parohy - prostě se v půlce přetrhly a výfuk spadnul dolů. No, nic naplat, blíží se další střední renovace.
Ina se opět vydala na cesty
Doktoři se rozhodli pokračovat ve svých protestech za vyšší platy a Ina jim v tom má ještě pomoct, proto se včera opět vydala na misi. Dnes o ní psala dokonce BBC (obrázek v galerii).
Děkujeme, odcházíme
Teď už se to říct může, známá černo-bílá "pohřební sanitka" lékařské kampaně za lepší platy byla naše Ina, která byla namaskovaná celoplošnými fóliemi. Pro LOK jezdila čtvrt roku, za tu dobu projezdila křížem krážem celou republiku a najela šest tisíc kilometrů. Postihly jí dvě závady - spojkový pedál hned zezačátku a startér zhruba uprostřed. Objevovala se pravidelně ve všech médiích, psaly o ní všechny deníky, jak papírové, tak internetové, točily o ní televize české i zahraniční. Teď se nám z mise vrátila domů. Bohužel poslední den kampaně, vlastně už po jejím skončení, se dva kilometry před závěrečným stanovištěm střetla s taxíkem a utrpěla škodu, kterou pojišťovna vyhodnotila jako totální. Nyní jí tedy čeká oprava a celková střední renovace. Užila si holka svoje a ostudu nám rozhodně neudělala.
Přídány 4 fotky
z dnešního natáčení seriálu "Zdivočelá země" v Thomayerově nemocnici v Praze. Auto funguje, jen ještě dodělat brzdy na LZ kole.
Brzdy
snad už jdou. Jenže už je po sezóně :(
Začala mi usilovat o život
Včera mě shodila z dvoumetrové rampy (z té, jak je na ní vyfocená). Spadnul jsem na záda a snad díky vojenskému výcviku jsem si akorát narazil loket, prhel a odřel lopatku. No ale už snad startuje a řadí. Pořád ještě nebrzdí, zjistili jsme tekoucí zadní prasátko.
Benzín, sirky
a PODPÁLIT! Jak mně to auto leze poslední dobou na nervy....
zas pár dílků do skládačky
Sehnali jsme nový spojkový váleček a kulisu řazení, která byla roztržená. Teď ještě najít chuť se v tom zase hrabat :-/
Fiasko
Samozřejmě těsně před hlavním srazem sezóny se posralo co mohlo. Ina přestala startovat, brzdit, spojkovat a navíc se jí zlomil výfuk. Během dvou dnů práce jsme vyměnili několik startérů, hlavní brzdový válec, odvzdušnili celý hydraulický systém a tak dále, ale nepodařilo se opravit ANI JEDNU ze závad (!!!!). Tak tímto mě opravdu, ale opravdu nasrala, zatlačili jsme jí do kopřiv a nevím, kdy budu mít zase náladu se v ní hrabat.
Už se zase projevuje slovenská kvalita
Problémy se startérem přetrvávají a k tomu se přidal karburátor a brzdy - na důležité akci o víkendu vysadily přední brzdy a Ina to tak div nekřápla do houkající sanitky, která se vyřítila zprava. Tak takhle teda opravdu NE! Že radši TAZ nezůstal u výroby žehliček...
Další opravy
Včera a dnes probíhala výměna startéru a alternátoru. Normálně je každý takový úkon práce na 10 minut. Ne tak u slovenského porsche. Kvůli alternátoru se musí vypustit a vyndat chladič a kvůli startéru sundat výfukové potrubí. A potom je to systém ježek v kleci, čili natočit nejdelším ostnem proti nejširšímu otvoru, pootočit o třetinu podél nějaké, osy, překlopit, posunout otočit podle jiné osy a tak dále. Celkově práce, včetně rozborky a sborky startéru, na neuvěřitelných 8 hodin. Slováky jsem proklel do osmého kolene ovšem, protože originál česká 1203 je proti tomu pohádka.
Rallye Rejvíz 2009
Ina se zúčastnila tradičního závodu sanitek v Jeseníkách. Video ze závěrečného defilé je tady: http://www.youtube.com/watch?v=Nd8R1WhAEXo - naše auto je někde v čase 0:40 nebo tak nějak.
Sraz
Tak jsme zasejc byli trochu dělat vostudu, takže kdo potkal o uplynulém víkendu v okolí Prostějova ječící sanitní trosku, ví že jsme se zúčastnili Bierfestu pro Socky na Plumlově. 600 kiláků na D1čce ve 1203ce je ovšem zážitek 8-s
Mlhovky, modráky, imatrikulace
Tak Ina je kompletní, dostala zbytek výbavy (modráky a mlhovky) a imatrikulaci (červené kříže a nápisy na dveře).
Po reko
Ina je po renovaci a čerstvě i po technické. Dostala nový lak, světla, blinkry, nárazníky, kola, maják a další bižuterii, repasi přední nápravy a tak dále. V plánu je ještě výhledově repase převodovky.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda 1203 (sanitní)
- Re: Neopouštěj staré známé pro nové... 31.03.2013 18:19 Stejsn
- Neopouštěj staré známé pro nové... 31.03.2013 16:34 woody-alien
- Výborná 05.02.2011 16:40
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: INA 07.01.2011 14:43 Papír1
- Re: Re: Re: Re: Re: INA 03.01.2011 11:57 Stejsn
- Re: Re: Re: Re: INA 01.01.2011 21:13 Papír1
- Re: Re: Re: Re: INA 31.12.2010 12:03 Dylan McKay
- Peklo stroj 31.12.2010 10:12 vrkuboy
- Re: Re: Re: INA 30.12.2010 23:42 Stejsn
- Re: Re: INA 30.12.2010 07:35 Dylan McKay
- Re: INA 30.12.2010 03:08 element5
- INA 29.12.2010 23:00 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: taz 26.08.2010 14:10 Stejsn
- Re: Re: Re: taz 26.08.2010 13:06 Papír1
- Re: Re: taz 26.08.2010 09:11 Stejsn
- Re: taz 25.08.2010 14:11 Papír1
- Foto 18.05.2010 16:04 Trábošík
- Re: Re: Slovenská pomsta 11.05.2010 23:51 Martin_Happy
- Re: Slovenská pomsta 11.05.2010 22:22 FRPE
- Slovenská pomsta 11.05.2010 22:15 Martin_Happy
- TAZ 30.01.2010 22:42 major
- Nebude časem 03.12.2009 12:03 Martin_Happy
- Re: Re: Foto 02.12.2009 16:10 Martin_
- Re: Smekám 23.09.2009 15:47
- Re: Foto 01.02.2009 19:18 Stejsn
- Foto 01.02.2009 13:55 DaewooMaster
- Re: Re: Re: Ina 30.01.2009 20:09 _Teddy_
- Re: Re: Ina 30.01.2009 19:59 Special-line
- Re: Re: . 30.01.2009 19:59
- Re: Ina 30.01.2009 19:37 Stejsn
Další vozy Škoda 1203
-
Škoda 1203 (1975) Majitel: Stejsn
Přidáno: 30.11.2009 591 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Škoda 1203 (1988) Majitel: parkoviště
Přidáno: 12.12.2010 66 Majitel 9.03 Uživatelé
-
Škoda 1203 (1994) Majitel: lorenzlubos
Přidáno: 20.2.2007 377 Majitel 8.72 Uživatelé
-
Škoda 1203 (1985) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.7.2011 169 Majitel 7.33 Uživatelé
-
Škoda 1203 (1989) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.6.2010 310 Majitel 6.67 Uživatelé