Recenze

Jenick (muž 36 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Mazda 323f BA

9.88 Uživatelé

Hodnoceno: 22× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda 323f, foto 1 Mazda 323f, foto 2 Mazda 323f, foto 3 Mazda 323f, foto 4 Mazda 323f, foto 5 Mazda 323f, foto 6 Mazda 323f, foto 7 Mazda 323f, foto 8
 

Technické info

Přezdívka auta Žába Rok výroby 1995 Koupeno ojeté najeto [km]:199000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1489 výkon [kW]: 65 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5

Popis vozu

BA-čko jsem koupil začátkem roku 2009, zatím jsem stihl jen necelých 20 000 kilometrů, to ale snad stačí na pár informací o něm. Předem nutno říci, že nákup auta nebyla předem plánovaná věc,ale byl jsem k němu po smrti svého Renaulta 19 donucen. Tím ale nechci říct, že by byla koupě Mazdy krokem vedle. Konkrétně o Mazdě 323F jsem se dozvěděl od kamaráda, který léta Mazdy servisuje, rozebírá, prodává, tuní a podobně... Původně jsem si představoval s ohledem na finance spíš nákup staršího modelu 323ky, mrkačky, ale hned po prvním setkání s BA-čkem jsem zatoužil po něčem novějším. Tenkrát k nám do práce (dělám v autobazaru) dorazila značně obouchaná 1.5tka v tmavomodré metalíze z roku 1998. Stačilo jedno svezení a o novém přírůstku bylo rozhodnuto. Motor mě zaskočil svou živostí, od 1.5tky bych rozhodně nečekal to, co umí předvést. Bohužel v bazaru chtěli nejdřív víc peněz, než jsem měl, začal jsem se ohlížet jinde, takže ve chvíli, kdy mi nabídli výhodnější cenu jsem se už vozil ve své vlastní, předfaceliftové, ale o třetinu levnější Mazdě.

První dojem
Design…
Auto mě okamžitě upoutalo sportovním, dravým vzhledem, nizoučká a široká mazda na silnici rozhodně nedává najevo, že jde o vůz, upřednostňující spíše úspornost, spolehlivost a celkově nízké náklady na provoz, než závodní ambice. Designově nevypadá na auto staré 15 let, což dokazují nejen otáčející se chodci,ale hlavně taky neznalí řidiči. Často se stává, že se s vámi někdo snaží závodit, obyčejně s autem dvakrát silnějším, na dalších semaforech se pak spokojeně zubí za volantem své A6tky nebo 2,8 V6 Omegy, jak to tomu sporťáku natřeli…
Další věcí, která upoutá, jsou bezrámová okna, která sice dobře vypadají, ale už v rychlosti kolem 110 km/h o sobě dávají vědět nepříjemným aerodynamickým hlukem. Já osobně to řeším zesílením rádia… Jedinou částí auta, ze které mám smíšené pocity, je zadek, který mi přijde trochu přeplácaný.
K interiéru se nedá dodat nic záporného, vypadá nadčasově, maximálně vyhovuje poloha všech ovladačů, po ruce je spousta odkládacích prostor, včetně uzavíratelných objemných kapes ve dveřích. Jediné, co mi uvnitř chybí, je nějaký držák na lahev s pitím, ale k tomu se dá využít loketní opěrka. Výbava je na tak staré auto také dostačující. 2x elektrická okna, el.šíbr, klimatizace a jiné vychytávky. Ovládání klimatizace není tuctové se třemi otočnými kolečky, jako u většiny dnešních vozů, nýbrž zajímavě udělané ovládání s táhly a knoflíky na ovládání směru proudění vzduchu, podobné, jako u dalších starších aut japonské výroby. Na polohu sezení jsem si musel chvíli zvykat, přeci jen z měkkého, nadýchaného renaulta jsou sedačky v BAčku trochu o něčem jiném. Nechybí ale dostačující boční vedení, které v nouzových situacích podrží, navíc mají zajímavý a neokoukaný anatomický tvar a nutí člověka sedět (možná spíš ležet) co nejníže. Vzhledem k tomu, že sedím hodně vzadu a v pololehu, nezbývá příliš místa na zadních sedačkách, to ale neřeším, jezdím, až na výjimky většinou sám, nebo ve dvou. Kufr je na danou třídu průměrný, zatím jsem neměl problém do auta něco dostat, pokud člověk nedělá stěhováka, bude jeho objem stačit.

Motor
Po nastartování, kdy se zahřátý motor usadí na volnoběhu má člověk někdy nutkání začít znovu startovat, až tak neskutečně je tenhle japonec tichý! Po rozjezdu se zezačátku nic moc neděje, kolem 3000 ot./min. se převaluje docela líně a tiše, přitom auto na svoji výkonnostní třídu dobře táhne, dá se tak jezdit docela svižně, navíc ekologicky a úsporně. Moje auto osobně takhle vodím většinu času. Jiná situace nastává ve chvíli, kdy se autu popustí uzda a plyn se vydá směrem k podlaze. Z útrob se kolem 4000ot/min. nedočkavě ozve líbivý kovový, sportovní zvuk, který se po chvíli stává návykem. Mazda vyrazí kupředu, nechá se vytočit až někam k 7000ot/min, to ale nemám moc odzkoušený, rozhodně stačí to, co předvede předtím. Na dvojku se dá jet 90, trojka končí někde kolem 120, čtyřka 150, pak ale veškeré zrychlení končí, na pětku už se loudá docela dlouho až někam k necelým 180ti. Víc, než papírových 175 km/h jsem nezkusil. Výbornou zprávou pro mně po prvních kilometrech byla spotřeba, která se při běžné jízdě po Praze drží na 7-7,5 l/100km. Mimo město, na pětku při jízdě nepřesahující 110 km/h si vezme i pod 5 litrů naturalu na 100 kilometrů. Horší je to na dálnici, už v rychlosti 120 km/h má motor přes 3000 otáček, tam by se hodila šestka, tu ale u tak starého auta téhle kategorie bohužel čekat nelze. Zkrátka na dálnici ve 150ti si řekne asi dost přes deset litrů, není to žádný sprinter na dálky, taky to po ní nechci. Další věc-potvrzuje se mi, že při natankování Shell V-Poweru auto sice nejede lépe v otáčkách, kde bych to očekával, ale musí se o hodně méně točit, aby jelo. Zkrátka s vysokooktanovým palivem jezdím i o litr na sto levněji. Každopádně se na palivu ani mazání nesnažím šetřit, pro všechno jezdím do Shellu, Mazda mi to vrací tichým a hladkým chodem.

Podvozek
Podvozku se nedá asi nic vytknout, teprve s BA-čkem jsem poznal, jak to opravdu vypadá, když se řekne ,,sedět v zatáčce.“ K autu jsem dostal mimo zimních plecháčů ,,13“ také hliníkové šestnáctky, na kterých se pak stává necelých 1200 kg vážící Mazda doslova motokárou. Na silnicích, plných zatáček si před BA-čkem nemůže být jisté žádné, ani o dost silnější auto. Z vlastní praxe vím, že ani 103 KW v BMW 318 iS Coupe nemusí stačit, aby mě v zatáčkách setřáslo. Zkrátka co ztratí na rovině, v zatáčce jako by našla.
Jinak ,,drahé a nedostupné díly na náchylný podvozek“ byl největší argument jednoho prodejce z nejmenovaného autobazaru, který se mi snažil vnutit superspolehlivého ospoilerovaného trojkového golfa GTI, když BA-čko neměli. Je to kec, díly jsou dostupné jako na kteréhokoliv japonce, navíc zrovna BA-čko má podvozek tak jednoduchý, až to bolí.

Můj závěr
Mazda 323F BA je spolehlivé a nenáročné auto, které vás nechá zamachrovat před kamarády, odveze vás každý den do práce, podrží vás v kritických situacích, rozdá se pro vás a samo si toho moc nevezme.

Silné stránky

Spolehlivost vozu jako celku
Solidní výbava
Čitelný a stabilní podvozek
Úsporný, tichý a svižný motor
Po letech stále atraktivní vzhled

Slabé stránky

Okna propouštějící do kabiny aerodynamický hluk ve vysoké rychlosti
Slabé ofuky hlavně čelního skla (zamlžování oken)
Výfuková soustava podléhá snadno korozi
Ukazatel paliva ukazuje i při vypnutém zapalování stav paliva (lákadlo pro zloděje)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zaseklý startér (od té doby půl roku bez problémů funguje bez opravy)
Zatékal šíbr Webasto (výměna zpuchřelých izolačních gumiček)
Nefunkční elektrické vytahování antény rádia

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Kupoval jsem od soukromé osoby- honička o peníze,ale pohoda...

 

Novinky v recenzi

10.6.2013 11:30

BA po pěti letech

Tak po delší odmlce dodám opět nějaké informace ohledně stavu auta. V současné době má BA najeto 235.000 kilometrů, to znamená, že jsem za jejím volantem strávil nějakých 55.000.
Za tu dobu se z mého téměř zamilovaného pohledu na tento stroj nezměnilo vůbec nic.
Mazda už sice ztratila svůj švihácký nablýskaný vzhled, uvnitř ale stále zůstává naprosto funkční a strojově přesná Japonská továrna ochotná ke spolehlivé úsporné jízdě za každých podmínek, nehledě na to, jestli je venku -20, +50 stupňů, ledovka, nebo povodně.
Pět let mi auto slouží bez jediného momentu, kdy by bylo nutné jej přemlouvat, nebo nečekaně vyhledávat servis.

Začnu od kosmetiky

Na Mazdě se zub času bohužel projevil dávno předtím, než jsem ji koupil, auto mělo již dost kosmetických vad, prakticky žádný plechový díl auta nebyl díky pražskému provozu ušetřen od různých drobných kopanců od dveří z parkovišť, škrábanců a našla se i nějaká ta lehčí koroze. Poslední dobou už jsem opravy karoserie skutečně neřešil, vrásky mi dělala akorát silnější koroze zadních lemů a ve chvíli, kdy byl ten pravý již skoro skrz, před končící technickou jsem obětoval 2000 Kč na záchranu obou dílů. Kromě koroze auto sužuje ještě problém s odpadáváním laku, zejména na kapotě. Továrna Mazdy měla s tímto problémy dlouho a není náhoda potkat s oloupanou kapotou i o generaci mladší Mazdu 6, proto to své 18-leté babče klidně odpustím. Nějakou dobu jsem si pohrával s možností černé fólie, teď sice ten nápad na chvíli usnul, ale možná se k němu v budoucnu ještě vrátím, kdo ví.

Technika

Jak jsem již nastínil na začátku, motor, převodovka a podvozek pracují neustále strojově přesně, bez problémů, vše tiše a skromně až je člověku občas líto, že není třeba se v ničem vrtat. Motor od začátku spotřebovává na servisní interval 10.000 kilometrů cca. litr oleje 10W40, od Shlellu jsem přešel k originálním olejům Mazda, motor mi přijde tišší a o něco málo lépe reaguje za studena. Ve 210.000 jsem se dle servisních rad pustil do výměny rozvodů včetně vodní pumpy. Jaké bylo překvapení, když mechanik po chvilce z auta vyndal oba staré díly původní! Dřívější majitelé toto zřejmě nikdy neřešili a já po koupi nekontroloval, proto bylo řemenům, kladkám a vodní pumpě dovoleno točit se v motoru celých 15 let. Motor je jinak stále extrémně tichý a úsporný, na svižnosti mu léta také nic neubrala, dodnes dovede i mladší stroje podobné kubatury slušně pozlobit.
Co se týče podvozku, čepy, ani ramena stále nevykazují sebemenší známky opotřebení, to ovšem neplatí pro tlumiče, které letos na podzim doslouží, protože při silných mrazech cca.-8-
Pozbývají funkce a auto se chová jako na houpačce. V rozmezí 210-215.000 km odešla do věčných lovišť obě přední ložiska v kolech. V době, kdy jsem auto kupoval, brzdná soustava, ať destičky, nebo kotouče byly na cca. 50% životnosti. Obložení zadních brzd jsem dělal vloni na jaře, destičky vepředu mají cca. 40% a kotouče vypadají pořád stejně, to přisuzuji hlavně své nechuti prudce brzdit, obvykle velkou část ubrzdím motorem.

Co nového v interiéru

Interiér vozu se od koupě téměř nezměnil, jednou prošel kompletním vyčištěním a jiné práce nikdy nebyly potřeba. Palubní deska je stále, i při přejezdu nerovností klidná, nic se neklepe ani nevydává žádné další rušivé zvuky. Problém se semtam vyskytnul ve funkci el. šíbru Webasto, jeho zatékání se dalo krátkodobě vyřešit kompletním vyčištěním, cca. po půl roce ale začne kapat znovu, občas se okno zaseklo, většinou pomohlo několikeré stisknutí ovladače, až jednoho dne, zrovna těsně před vydatnou bouřkou se rozhodlo, že se prostě už nezavře. Nakonec jsem ho zavřel a utěsnil mechanicky, v tomto stavu s autem jezdíme dodnes, ale se začínajícím létem to budu muset nechat spravit, bez střešního okna se mi žije špatně. Minulý týden jsem po dlouhé době řešil další závadu, a to prasklé lanko stahovačky řidičova okna. Po dobu cca. měsíce jsem poslouchal divné pazvuky z vnitřku dveří, až se okno prostě při zavírání utrhlo a spadlo. Za vším stála povolená matka, která drží okno ve stahovačce, která spadla tak nešťastně, že brzdila stahování okna tak dlouho, až nevydrželo lanko. Kdybych při prvním podezření dveře rozebral a matičku vyndal, bylo by vše bez problémů, takhle mě ta ,,legrace“ vyjde na směšných 300 korun. To je z výčtu závad vše, myslím, že na 18 let staré auto po 3. majiteli s neověřenými 235.000 kilometry je to slušné, pochybuji, že za 18 let bude někdo takhle chválit nějaký z vozů současné produkce.


Další vozy Mazda 323f



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Prostě Mazda, co dodat...

praktičnost
8

Doveze, kam potřebujete, podrží v krizi

prostornost
8

Na zadních sedačkách asi nic moc, kufr stačí, ale kdo by nechtěl větší...

jízdní vlastnosti
9

Úžasný podvozek, tichý a svižný motor

jízdní komfort
8

Na sedačky jsem si zvykal, zpočátku bolely záda po delší cestě, dneska už OK, asi jsem se naučil sedět ,,po Japonsku"

provozní náklady
8

1.9 TDI to není. Jinak je spotřeba přijatelná. Olej musí být kvalitní a měněný nejlépe každých 10000 kilometrů

náhradní díly
8

Údajně drahé a nedostupné, nevím o tom. Sehnat se dá všechno, uznávám, na tuctovky Golfy a Felicie Japonci nestačí. Nikdo to ale od nich nečeká ne?

výkon motoru
9

Jako 1.5 s 65KW příjemně překvapí, kdo čeká zázraky, ať hledá dál

spotřeba
9

podle stylu jízdy mezi 5-10l/100km

hlučnost motoru
10

Do 3000 ot./min. tichý a úsporný, od 4000 sice hlasitý, ale krásný sportovní projev

kvalita sedadel
8

Sedadla mohla být kvalitnější, boční vedení stačí

brzdy
9

Kola se snadno zablokují, při absenci ABS je to problém, ale kdo předvídá a neblázní, ten to ubrzdí

zavazadlový prostor
9

Dodávka to není, ale co jsem potřeboval odvézt, to jsem odvezl...






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…