Recenze

9 Majitel

Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI 66kw Fresh Ambition

8.38 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Rapid, foto 1
 

Technické info

Přezdívka auta Spaceback Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:37000 palivo: benzin výkon [kW]: 66 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.8

Popis vozu

(fotografie časem doplním)

Co psát o Rapidovi a proč vůbec psát o Rapidovi? :-) Je to levné auto, žádné výstřelky techniky či zajímavé vlastnosti. Nic zajímavého pro fanouška aut, radost to žádnou nevyvolá. Nicméně auta nekupují jen fanoušci automobilismu a snad se bude někomu pár subjektivních řádků na základě osobní dlouhodobé zkušenosti hodit.

Vybíral jsem mezi Škodou Fabia Combi a právě Škodou Rapid Spaceback.
Nakonec před velikostí kufru vyhrál svěžejší design "pro mladé" a taky jakési přesvědčení, že byť je Rapid kočkopeš, pořád je technicky/podvozkem o chlup lepší než Fabia. Alespoň co jsem si zjistit od stolu :-)

Za stejnou cenu jako Rapid jsou možná výhodnější (čti lépe jezdící či lépe vybavené) vozy jiných značek, ale to šlo mimo mne při nákupu, natožto dnes, kdy nemám přehled, co je na trhu v podobné cenové relaci. Nicméně vyjádřím se k autu, které jsem používal dva roky a ujel jsem s ním cca 37 000 km. Není to tedy ve smyslu, "hele jakou super káru mám" :-) Snad to ale někomu pomůže, jako já před pořízením Rapida ve verzi Spacekback hledal informace a zde na něj nebyla ani jedna recenze. Byť se na rovinu přiznám, že nemám zvlášť široké motoristické zkušenosti ani co se řízení týče, ani co se protočeného množství vozů týče.

Auto vozilo většinou 1-2 dospělé lidi. Z toho bude pramenit popis mých zkušeností s autem.

*** VZHLED ***

Co se vzhledu týče, musím říct, že auto se mi líbí dodnes. Mnoho laiků si jej plete s Oktávií. Překvapilo mě, že už v této třídě jsou blikače v zrcátkách a že je auto na litých discích. Vzadu jsou jen bubnové brzdy, byť se snaží kopírovat vzhled těch kotoučových.

Obzvláště z některých úhlů je design Rapida prostě krásný. Některé úhly pohledu nejsou tak dechberoucí, byť za autem se otočím i dnes :-) Design je ale subjektivní záležitost. Rapid je pěkný, ale díru do světa s ním neuděláte, to je jasné.

Volil jsem bílou barvu, samozřejmě se to zaprasí, bahnem, pylem, prachem, apod. ale nejsem na to nijak cimprlich. Bílá auto opticky rozšiřuje, což se u úzkého Rapidu hodí :-) I když je auto mnoha lidmi (laiky) označeno jako kombi a Škodovka si jím vytvořila tak trohu svou novou kategorii, můžete jej v klidu považovat za hatchback. Na "heč" to má kufr větší, do kombíku sakra daleko.

*** MOTOR ***

Koupit auto s maloobjemovým motorem s turbem bych se bál, protože nemám valné mínění o tom, že by malé turba měly nějakou extra dlouhou výdrž a spolehlivost. Pokud bych si pořizoval auto "na celý život", určitě bych se díval jinde. Auto jsem si však pořídil na operativní leasing, na dva roky. Spolehlivost motoru v dlouhodobém časovém horizontu mi tedy byla ukradená a neřešil jsem ji.

Motor 1,2 TSI má 66kw. Do výroby pak přišly i výkonnější, ale mám (asi) tu nejslabší a nepovažuji to za problém. Pro 1-2 lidi absolutně bez problémů, brzdou provozu určitě nebudete. Naopak pokud nejste trpěliví, budou vás otravovat jiní účastníci provozu, ať už při pomalých rozjezdech na semaforech nebo při běžném provozu na silnici. Odpich to má svižný a udržet rychlost na 170km/h není problém (v té rychlosti budete mít možná nejeden problém, ale ne s výkonem motoru). Samozřejmě do sedaček vás to nevcucne, ani když se budete velmi snažit, max. se dostanete na nějaký ten prokluz a pískání pneumatik při rozjezdu... Při předjížděcích manévrech budete muset často podřadit, ale povím vám tajemství - od toho tam ty řadící páky jsou - aby se používaly :-) (O tom že mají auta i blinkry si povíme jindy vážení majitelé převážně Audin :-) Tedy pro běžného člověka dodržující rychlostní limity naprosto s rezervou. Byť má motor malý objem a na dnešní poměry i menší výkon, uvědomme si, že před mnoha(?) lety jsme si o takovém výkonu mohli nechat zdát a jezdili v horších plečkách. Takže pokud někdo netíhne po vysokém výkonu motoru a jen dumá nad tím, zda mu tento motůrek bude stačit a nebude ho omezovat při jízdě, tak odpověď je - směle do něj, pokud jezdíte sám nebo ve dvou lidech. Pro celou pětičlennou rodinu to bude asi jen pro klidné řidiče. Samozřejmě při pochybnostech vám nikdo nebrání navštívit autosalón/bazar a auto/motor si projet.

Dlouhodobou spotřebu za dva roky ukazuje palubní počítač 5,8 l/ 100km. Jak moc lže, jsem nikdy nezjišťoval. Jde o mix dálnice, "mimoměsta" a nejméně asi městského provozu. Vidím tam ještě celkem velký potenciál ke snížení, pokud by se někdo rozhodl jezdit na spotřebu. Stačí pohlídat rozjezdy a mít lehčí nohu. Já jezdil i "ať to moc nežere" a "jeddéééééém", podle nálady, situace a puštěného žánru hudby:-)

Nejvíce motoru samozřejmě sedí plynulá jízda v nějaké rozumné rychlostní hranici - pomalejší jízda na dálnici (do 110) nebo plynulejší jízda mimo obec (tj. 90). Pokud se alespoň trochu snažíte u řízení uvažovat a předvídat, běžně se dostanete na spotřebu 4,7l/100km. Takto jsem běžně jezdil do práce cca 32 km včetně dálnice. Rekord mám za 3.9 (dálnice v opravě :-) Pokud vám rychlostní limit na dálnici nic neříká a jedete stále výrazně nad něj, připravte se odhadem na spotřebu i 7-8 litrů. Na maximální rychlostní stupeň (pouze pětku) a plyn na podlaze nevezme za žádné situace víc jak 13,0 litru, já se však i při rychlé jízdě na dálnici pohyboval se spotřebou max. sedm litrů na sto. To je má maximální průměrná spotřeba za jízdu, mohlo to být klidně i pět litrů. Stačilo se snažit více "plachtit". Není to samozřejmě koráb určený pro dálnice, ale pokud nejste obchodní cestující a potřebujete se pár desítek km přepravit i po dálnici, např. do práce, neměl by s tímto motorem být problém.

Při rychlostech nad 160 km/h už může být problém boční vítr, okolní vozy nebo prostě takový nejistý pocit :-) Auto už prostě "nestíhá" a vy rozhodně nechcete v takové rychlosti udělat nějakou chybu. Auto má v techničáku maximálku cca 180 km/h, abych se přiznal, nikdy jsem se cíleně nesnažil zjistit, kolik to opravdu vytáhne. 140 bez silného bočního větru je v pohodě. Auto je opravdu výrazně náchylné na boční vítr.

Co mě příjemně překvapilo, je tichost auta a odhlučnění. Dokonce jsem jednou vezl pár známých a ti si mysleli, že není motor nastartovaný :-) Při dálničním provozu se dá poslouchat youtube z mobilu (s nastraženýma ušima) nebo to prostě úplně přehluší hlasitější hudba z reprosoustavy auta. Charakteristikou zvuku motoru se nebudu zabývat, na to nemám, tak to shrnu pod: v pohodě pro běžného člověka, který autem nežije.

Z motoru odskočím ještě k podvozku. Samozřejmě moc komfortní není...předpokládám ve srovnání s nějakým dražším autem. Každopádně pro běžného člověka auto poslouží pro převoz z bodu A do bodu B, nárazově přežijete i dlouhé trasy. Co rozhodně nepotěší je, když zajedete předním kolem do nějaké "ostřejší" větší díry, to máte pocit, že snad v autě nejsou tlumiče a nic netušící spolujezdci si můžu i ukáknout. Nicméně doporučuji se těmto dírám tak jako tak vyhýbat, takže popisované chování jsem zažil párkrát ročně.

*** UVNITŘ ***

Řídil jsem za svůj život dlouhodobě pouze menší auta (Fiat Bravo, Renault Scenic, Mitshubishi ASX), takže mé nároky na prostor a luxus nejsou kdovíjaké. Byl jsem proto překvapen, že ve voze je dotykový LCD displej, multifunkční volant, že má blikače v zrcátkách, atp.

Co se vnitřních rozměrů týče, nepřipadal jsem si, že bych byl v něčem omezován. Proto mi přijdou úsměvné komentáře na internetu, že to a to auto je úzké. Ano, Rapid je užší, ale byť mám široké ramena a pár kg navíc, ergonomii (i na šířku) hodnotím na výbornou. Protože v tomto ohledu nic nechybí, mohu naopak vypíchnout menší vnější rozměry, což se občas hodí nejen při manévrování ve městě či parkingu. Vlastně při výběru následujícího auta, kdy to na chvíli vyhrál Superb, mě až orosilo, když jsem si představil "jak já to s tou krávou autem budu vlastně dělat" :-)
Co se zavazadelníku týče, dva lidi se sbalí na víkendový výlet v pohodě, při větším množství haraburdí už je nutné využít i druhou řadu sedaček. Kombík to zcela jistě není, byť řada laiků auto podle vnějšího vzhledu takto označila. Co se kočárku týče, to nepomůžu, nevozíme... Ale dvě velké bečky piva se do kufru vejdou :-) Dvě noci jsem v autě i spal, což je samozřejmě extrém. Když podlaha po sklopení zadních sedadel není vůbec rovná a pořádně se nenatáhnete. Ale pořád lepší, než spát v Budapešti pod mostem :-)

Design interiéru hodnotím jako povedený, vše je přehledné, dostupné, ergonomické. Tento evropský styl designu mi sedí. Šedé "broušené hliníkové" lišty design příjemně osvěžují, moc se mi líbí. Samozřejmě nečekejte v interiéru ani náznak luxusu, jen strohost. Ale funkční strohost. Což je mi milejší než milión tlačítek ve středovém tunelu nebo různé asijské(korejské?) (pa)tvary.

Se sedačkami jsme nikdy neměli problém, zvládl jsem i dvě pětihodinové cesty v kuse.

Volant je...ten co je i v Superbu. Na to si majitelé Superbu někdy stěžují. Ne že by volant potažený kůží a s tlačítky nebyl dobrý, to on je. Ale představte si, že si koupíte auto za 2-3 násobek jiného auta, které má volant stejný. To nasere :-) Mě to při výběru zmíněné náhrady za Rapid také mrzelo. Takže majitelé Rapidu na tom vlastně vydělali :-) Mrzí mě, že po dvou letech používání již volant nepůsobí tak koženě, spíše připomíná plastový. Možná s lepší péčí než žádnou by se to nestalo, nevím. Prostě se ohmatá, zesklovatí, je hladší a už to není, co to bývalo.

Doplním ještě info o "aparatuře", byť auto samozřejmě žádnou hi-fi aparaturou osazeno není, bude se někomu hodit informace, že rádio hraje celkem nahlas, byť by se hodilo někdy i hlasitější (zase uši poděkují). Basy jsou dostatečné a celkem to hraje vyrovnaně. Samozřejmě s přihlédnutím na to, o jaké auto a v jaké cenové hladině jde. Pak z pozice polo audiofila nevidím problém, nemůžu si stěžovat na výšky, středy, basy. Průser to není. Asi jsem spokojenější s tímhle, než kdybych si připlácel v dražším autě za aparaturu a pak zjistil, že to má ostré výšky, apod. (právě kritika na Škodovky a jejich luxusnější ozvučení)

Co říct na závěr. Byť každý touží po lepším, výkonějším, vybavenějším, jak se blížila doba vrácení Rapida, začlo to ve mě i sem tam mlít, jestli potřebuju větší a dražší auto. Někdo by nad takovým autem ohrnul nos už z principu, někdo je internetový chytrák, který dokáže odsoudit na základě nevyzkoušeného (např. papírově slabý motor, to nepojede), jiný bude za takové auto rád.

***ZÁVADY ***

Dva roky sloužilo auto bez toho, aniž bych řešil nějakou závadu (byť viz níže).

- V 25 000 km si auto řeklo o dolití oleje, což mě trochu překvapilo.
- Vyhřívané zrcátko u řidiče mi přestalo vyhřívat, respektive efekt nulový. Přiznám se, že jsem neřešil.
- Funkce hlídání poklesu tlaku v pneumatikách vyhlásilo asi třikrát poplach, planý.
- Sem tam (v celkové době používání opravdu minimálně) pískaly brzdy. Zajímavé, že někdy pískaly celkem dost a pár dnů v kuse a po nějaké době byl zas klid.

Silné stránky

Zde vypíchnu pouze drobnosti:
- Schránka na sluneční brýle ve stropě.
- I ta stokrát vysmívaná škrabka se sem tam hodila :-)
- I když je na předních dveřích nemalý "osten", v reálu nikdy ničemu nevadil, nenapíchl jsem se na něj, ani nezničil triko nebo tak něco.
- Dobře se s ním parkuje (byť můj vůz nemá "pípáky").

Slabé stránky

Opět jen drobnější prkotiny:
- Ovládání přepínání radiostanic je na banky po pěti (FM1-FM3), mezi nimi je nutno nešikovně a zdlouhavě přepínat přes displej.
- Ovládání na volantu neumí přepínat uložené stanice, ale pouze ladit doprava a doleva nové (nebo jsem nepřišel na to jak).
- Při klimě naplno, při audiu naplno, jde cítít menší výkon při rozjezdu, pokud s tím člověk nepočítá, i může motor zdechnout. Možná dáno tím, že jsem při hlasité hudbě neměl moc přehled o otáčkách motoru. Výhoda nenáviděného Start a stop systému - auto hned samo zase nastartuje a to velmi rychle.
- Méně přístupný USB port pro přehrávání MP3. Vlastně jsem si jej všiml asi po roce :-) (jinak se dají používat paměťovky, slot na ně je přístupný skvěle).
- Stěrače se nedají úplně odklopit, zavází kapota. (Tak beru zpět, dle komentářů se dají, jen je třeba prostudovat manuál)
- Někdy jde špatně zařadit jednička (nebo zpátečka? teď nevím). Byť jsem o tom slyšel povídat vrabce na střeše, ale osobně to kladu za vinu tomu, že se pořádně nezastaví auto a nepromáčkne spojka (tj. chyba respektive pohodlnost uživatele).
- Přední kola se na rozdíl od zadních extrémně špiní.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Výměnu pneu jsem řešil ve dvou autorizovaných servisech. Nejraději by byli, kdybyste jim tam ráno auto nechali a odpoledne si vyzvedli. Z praxe u neautorizovaných servisů/pneuservisů vnímám dobu přezutí plášťů jako krok čelem vzad, prostě se Škodovkou to trvalo dvakrát déle jak jinde. To mě vedlo ke změně servisu, ale tam to bylo to samé v bledě modrém. Spokojen nejsem.

Přímo nasrán jsem byl v servisu v Adivu v Ostravě, kdy jejich chování beru jako účelovou snahu o obohacení na úkor zákazníka. V autorizovaném servisu bych čekal, že budou mít vše pod palcem, veškeré informace mají k dispozici a svoje služby si nechají dobře zaplatit, tak nechápu, že když mi auto napíše, že potřebuje dolít olej, že mi tam dolijí olej a neřeknou mi, že mě brzy čeká výměna oleje. Takže po dolití oleje za 900 Kč mi auto po třech měsících řekne, že se má olej vyměnit. To jsem mohl udělat rovnou a ušetřil bych 900 Kč. Jen servis by mě neoškubal dvakrát... Někdo namítne, že je to má chyba a mám si to hlídat. Na druhé straně autorizovaný servis za velké prachy by mohl mít prozákazničtější a více profi přístup.

 


Další vozy Škoda Rapid



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…