Recenze
Technické info
Přezdívka auta Smartik z pujcovny Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:8000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 2 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Pajas".
Smartíka jsem si šel půjčit zcela cíleně do jedné autopůjčovny u Hiltonu. Vzal jsem si ho na víkend a najezdil jsem s ním cca 200km po středních Čechách. Hodlám si ho totiž koupit, takže jsem si ho chtěl vyzkoušet. Měl jsem před tím načtenou teorii snad ze všech možných recenzí a blogů, které jsem našel. Půjčený kousek byl černý ForTwo druhé generace, tedy světlomety "do osmičky", benzín, poloautomat a měl najeto cca 8000 km. Tedy v zásadě ještě panna.
Nikdy jsem poloautomat neřídil, takže upřimně říkám, že jsem požádal pána z půjčovny, ať mi ho otočí čumákem k výjezdu z parkoviště, protože byl zaparkovaný směrem ke zdi. A požádal jsem ho aby mi k tomu dal lehkou "nalejvárnu". Pán ochotně udělal co jsem chtěl a vysvětlil mi, že je to hrozně jednoduchý a že za 20minut to mám v ruce. Měl pravdu.
Jak jsem si malem vyrazil zuby.
První humorná situace vyplynula z toho, že Smartík má dva pedály a tak jsem si nevědomky položil levou nohu na brzdu. Protože jsem se před lety naučil brzdit i levou nohou (když na to důsledně myslím, tak si zuby nevyrazím), ani mi to nějak nedošlo. Takže hned na na semaforu u Hiltonu jsem si ty zuby málem vyrazil. To byl ale poslední problém, který jsem měl s řízením. Za chvíli jsem to měl perfetkně v ruce a zjistil jsem, že to auto je navrženo s jasnou myšlenkou "easy-to-use". Prostě řídit Smartíka je fakt radost.
Dojem z jízdy.
Chvíli jsem jezdil po Praze (Chodov, Vinohrady, Horní Počernice) a pak jsem zamířil směrem na Poděbrady. Dálnice mě nelákají a extrémně rychle nejezdím, takže jsem dal přednost staré silnici na Poděbrady. Vynikající !!! Jelo to jak "rozlobenej had", všem jsem šlapal na paty a na Smartíka jsem ani moc nedupal. Pokud si někdo stěžuje na pomalou převodovku, není to pravda. Pro normální svižné ježdění je to naprosto v pohodě a 6 stupňů je hrozně příjemných. Pokud někdo budete ale závodit, tak to samozřejmě řadí pomaleji, než Bugatti Veyron, ale to je asi jasné. Jasně srovnávám nesrovnatelné, ale to má jiný důvod :-). Nezasvěcení prominou.
Jak to řadí.
Při řazení je krásně cítit, jak se rozpojí spojka, zařadí to a znovu to začne táhnout. Smartík se při tom trochu zhoupne tam a zpět, jako lodička. Stejně tak při rozjezdu a při brždění se to příjemně zhoupne. Ale nění to nijak rušivé.
Jak jsem se tam vešel.
Kamarád se mě ptal, jestli jsem se nebál, že při brždění přepadnu "přes řídítka". Tak samozřejmě nebál, od volantu k přednímu sklu je neuvěřitelně hodně místa. Takže vůbec nemáte pocit, že Vám v předu chybí kus auta. Pak nad hlavou jsem měl přes 10cm prostoru. To tedy ve Š120 skutečně nemám. A oproti vozítkům "a-lá seičento" sedím vysoko, na pevném rámu, tedy i bezpečně.
Ze zadu je Smartík ještě zábavnější. Prostě přijdete zezadu, dálkovým ovládáním si otevřete skleněné víko zadních dvěří, naložíte náklad (já pokládám sako a notebook), zaklapnete, jdete nasednout a překvapí Vás dveře řidiče hned "za rohem". Fakt zvláštní pocit.
Co naložím.
S přítelkyní jsme dozadu naložili několik tašek, balenou vodu, notebooka, moje sako a ještě by se tam toho spousta vešla. Takže stezky po malém zavazadlovém prostoru jsou liché. Jasně, ledničku s mrazákem nenaložim, ale tu mi obvykle rovnou po Praze přivezou z obchodu zdarma až do bytu.
Jízdní vlastnosti a podvozek.
Jasně, trochu to drncá. Ale někdo tady myslím, psal, že sedačky jsou vynikající. Tak měl pravdu. Jsou. Takže to není taková krize. Po Praze se s tím v pohodě jezdí, aniž byste si vyrazili zuby. Boční vítr je znát, ale protože jsem zkušený pilot Škody 120, nemám s tím ve Smartu problém. Akcelerace - jak jsem psal výše - vynikající. Jeli jsme v tom dva a perfektně to lítá. Na dálnici nevím, nezkoušel jsem. Ale protože jsem několikrát pilotoval Škodu 120 na trase Praha-Prostějov a zpět, stejně by mě asi nic nepřekvapilo.
Divné věci.
2x se mi stalo, že po otočení klíčkem se mi na displeji objevil piktogram klíčku a Smartík nešel nastartovat. Musel jsem vyndat klíček ze zapalování, zamknout dveře, odemknout a pak to šlo. Tak mě napadá, jestli tam není "nějaký" operační systém. No nic...
Nevím, čím to bylo, možná jsem něco udělal špatně. Ale nejsem si toho vědom. Stejně tak se mi jednou stalo, že se odemknuly jen dveře u řidiče a až napodruhé i druhé dveře.
Spotřeba.
No, nejsem si jistý, jak moc byl Smartík dotankovaný, když jsem ho přebíral, ale cca po 120km mi ubyl "konečně" jeden dílek na palivoměru. Nicméně pri dotankování před vrácením (200km) jsem tam nalil pěkně skoro "za 500". Takže spotřeba cca 7.5 litru. Hm, to jsem myslel, že bude nižší. Ale jak říkám, nevím, jak moc byl dotankovaný, když jsem ho přebíral. Každopádně stejně chci jít do motoru CDI. Ten je mnohem úspornější.
Image.
No jasně. Lidi kolem Vás se rozdělí na několik skupin. Ti, kterým se to hrozně líbí, ale nikdy si to nekoupí. Důvody jsou různé. Pak skupina, která by si to sice koupila, líbí se jí to, ale v zásadě se za to stydí. Pak skupina lidí (jednoho takovýho znám), který sice tvrdí, že ho Smartík nebere, ale chodí pro něj do půjčovny docela často - takže se stydí, ale jezdí :-). No a pak skupina lidí, kteří to naprosto nenávidí, přestanou skoro s Vámi kamarádit apodobně. Takže jim trpělivě vysvětluji, že se Smartem se jezdí do servisu a ne do hodinářství.
Chce to klid, kdo to nevyzkoušel, fakt neví. Ten nápad je unikátní a to se mi líbí. Zdá se mi, že ta idea je bohužel natolik nadčasová, že počet lidí, kteří si to koupí jako běžné městské auto bude růst pomaleji, než by automobilka chtěla (a teď potřebovala). Protože co si budeme povídat, všichni okolo brečí, jako želvy, že se nedá v Praze jezdit, že je benzín/nafta drahá a pak si stejně koupí prostorného "dvoulitra", protože přece musejí mít stejně velké auto, jako soused, nebo početná skupina okolních příbuzných. Prostě jako v sexu - "s kecama chlap vydrží až do té doby, než se rozestele postel".
Když jsem ho vracel.
Pán v půjčovně mě hrozně chválil, jak jsem to vrátil čisté, protože někteří týpci s tím prý jezdí v terénu. No, co na to říct.... Chlapi, chlapi....
Summary.
Mám rád povedený produktový design. Mám rád unikátní nápad, který se podařilo realizovat navzdory zajetým kolejím. Jezdím každý den přes půl Prahy do práce sám a nebo s přítelkyní a na zadních sedačkách opravdu nikoho nevidím. Kamarády nevozím, mají svá auta. Objemné předměty jako nábytek, stavební materiál a pračky mi zdarma přivezou až domů, takže žádný problém. Lyže nemám, na horách si je půjčím, jinak by mi ležela dvě prkénka v ceně 15t CKZ 10 měsíců v roce na půdě zbytečně. Držák na kola se pro Smartíky vyrábí, střešní box existuje také a kamarád mi nedávno psal z Itálie, že kolem něj projel týpek ve Smartu a na střeše měl malou plachetnici. Po České republice se se Smartíkem krásně a pohodlně svezu a pokud pojedu na dovolenou daleko, tak stejně poletím tím divným velkým ptákem.
Čili jediný pádný argument, proč si koupit auto s více sedadly, než jsou dvě je: kočárek s prckem. Pak tedy koupím druhé auto.
PS.: Omlouvám se za překlepy v textu, píšu trochu ve spěchu, znáte to.....
S pozdravem
Pavel Ruzicka
Silné stránky
- pohodlí, vnitřní prostor, vynikající ovládání
- živý motor, dobrá poloautomatická převodovka s hladkým chodem (a to jsem klasik a automaty moc neuznávám protože se spojkou a "klackem" umím, teď nemluvím o deštníku v Trabantu )
- design
Slabé stránky
- trochu horší výhled šikmo za sebe na pravou stranu. Misto zadního pravého okna je tam totiž plný zadní sloupek
- spotřeba, která mě překvapila, ale vysvětlení výše. Možná někdo z majitelů okomentuje.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- zvláštní chování elektroniky, kdy se mi zapalování "zamklo".
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
- autopůjčovnu můžu jen doporučit.
Další vozy Smart Fortwo
-
Smart Fortwo (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 3.7.2007 6210 Majitel 9.72 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2006) Majitel: Dany1788
Přidáno: 1.5.2007 89 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Smart Fortwo (1999) Majitel: cizy
Přidáno: 13.6.2012 09 Majitel 8.58 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.2.2007 388 Majitel 8.48 Uživatelé
-
Smart Fortwo (2001) Majitel: Winterwolf
Přidáno: 7.1.2014 09 Majitel 8.17 Uživatelé