Recenze

9 Majitel

Nissan Patrol GR Wagon Y60

9.92 Uživatelé

Hodnoceno: 210× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Nissan Patrol, foto 1 Nissan Patrol, foto 2 Nissan Patrol, foto 3 Nissan Patrol, foto 4 Nissan Patrol, foto 5 Nissan Patrol, foto 6 Nissan Patrol, foto 7 Nissan Patrol, foto 8
Nissan Patrol, foto 9 Nissan Patrol, foto 10 Nissan Patrol, foto 11 Nissan Patrol, foto 12 Nissan Patrol, foto 13 Nissan Patrol, foto 14 Nissan Patrol, foto 15 Nissan Patrol, foto 16 Nissan Patrol, foto 17 Nissan Patrol, foto 18 Nissan Patrol, foto 20 Nissan Patrol, foto 21 Nissan Patrol, foto 22 Nissan Patrol, foto 26 Nissan Patrol, foto 27 Nissan Patrol, foto 28 Nissan Patrol, foto 29 Nissan Patrol, foto 30 Nissan Patrol, foto 31 Nissan Patrol, foto 32 Nissan Patrol, foto 33 Nissan Patrol, foto 34 Nissan Patrol, foto 35 Nissan Patrol, foto 37 Nissan Patrol, foto 38 Nissan Patrol, foto 39 Nissan Patrol, foto 40 Nissan Patrol, foto 41 Nissan Patrol, foto 42 Nissan Patrol, foto 43 Nissan Patrol, foto 44 Nissan Patrol, foto 45 Nissan Patrol, foto 46 Nissan Patrol, foto 47 Nissan Patrol, foto 49 Nissan Patrol, foto 50
 

Technické info

Přezdívka auta Pouštní krysa Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:500000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 6 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2800 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 235 zrychlení 0-100 km/h [s]: 19 / 25 * maximální rychlost [km/h]: 145 / 120 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 750 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 11 / 15 *

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "mimouch".

Automobily s označením Nissan(Datsun) Patrol jezdí po světě již půl století. Původně čistě pracovní a vojenské vozidlo se postupem doby přizpůsobovalo požadavkům zákazníků a stále více se měnila jeho drsná pracovní podoba v nekompromisní terénní automobil, který je však schopný pohodlné přepravy osob po silnicích. Současné modely již nabízejí pohodlí a moderní výbavu, která se ničím neliší od současných osobních vozů vyšší střední třídy. Ale nenechte se zmást, pod úhledným kabátkem zakulacené karoserie, skryt pod koženým čalouněním, dřevěným obložením přístrojové desky a přehlušen špičkovým audiosystémem dodnes pracuje nefalšovaný terénní podvozek, prakticky totožný s tím, který spatřil světlo světa v roce 1988 v novém modelu Nissan Patrol GR.

Písmena GR znamenají Grand Raid, tedy velká jízda a tento model v jejich duchu znamenal značný posun od pracovního vozidla směrem k všestranému komfortnímu automobilu, který by si ale zachovával terénní schopnosti svých předchůdců. Podvozek za oněch 20 let zaznamenal jen detailní změny a je stále tvořen mohutným žebřinovým rámem, oběma tuhými nápravami, které jsou odpruženy vinutými pružinami a teleskopiskými tlumiči. Přední náprava je vedena dvěma podélnými rameny a panhardskou tyčí, zadní potom čtyřmi rameny a panhardskou tyčí. Motor pohání zadní nápravu, přední je připojitelná bez mezinápravového diferenciálu s možností volby redukovaných převodů. Většina modelů je vybavena uzávěrkou zadního diferenciálu.

Já vlastním první generaci Nissanu Patrol GR, označovanou jako Y60. Ta byla produkována od roku 1988 do roku 1997, poté jej nahradil současný model Y61 se zakulacenou karoserií, komfortnějším interiérem a úpravami motoru, aby tak vyhověl přísnějším emisním limitům. Můj vůz je poslední modelový rok Y60, tedy 1997 a zakoupil jsem jej myslím v roce 2003 v sériové podobě a do dnešního dne s ním najezdil asi 150 tisíc km. V současnosti má najeto asi půl milionu km.

Silné stránky

K silným stránkám Nissanu Patrol patří především jeho robustnost. Pro představu, jedna náprava váží kolem 200kg, je to opravdu poctivý kus železa. Ve spojení s jejich důmyslným uchycením k rámu a dalšími promyšlenými detaily podvozku to znamená, že Patrolu v terénu prakticky nelze ublížit. A to mluvíme o terénu, který si majitelé současným pseudoterénních vozů nedovedou ani představit. To platí pro všechny Patroly obecně.

Výhodou první modelové řady Y60 je také jednoduchost motoru. Řadový šestiválcový turbodiesel o objemu 2,8 litru potřebuje elektrickou energii jen k nastartování. Poté si vystačí sám, jen s naftou, neboť vše je mechanické, včetně palivového čerpadla, poháněného řemenem. To je praktické zejména z hlediska spolehlivosti i případné opravitelnosti. Ale také při průjezdech vodou. Vůz vybavený zvýšeným sáním tak může brodit až do okamžiku, kdy řidič ještě může dýchat, nádech "šnorchlu" sání je totiž až na úrovni střechy a teoreticky se řidič utopí dříve než motor. A když si motor přeci jen lokne? Také žádný problém. Byl jsem svědkem toho, kdy řidič svého Patrola utopil. Po vytažení auta na břeh byly demontovány žhavící svíčky, stratováním vytlačena voda z válců ven, žhavičky namontovány zpět a po asi 10ti sekundách kuckání se motor rozběhl na všech 6 válců, jako by se nic nestalo... :)

Další velikou výhodou je možnost auto poměrně snadno upravit pro provoz v extrémním terénu. Snadno lze zvyšovat podvozek, bohaté jsou i zkušenosti úpravců. Podvozkové komponenty jsou tak naddimenzovány, že velikosti instalovaných pneumatik vystaví stop až motor v okamžiku, kdy není schopen vůz na tak velkých kolech efektivně uvést do pohybu. Poškozený nápravový diferenciál, ne neobvyklá nehoda u jiných terénních vozů po montáži velkých pneumatik, je pro Patrol neznámým pojmem. Stejně tak ukroucené poloosy, roztržené kříže na kardanech a další "násilné" poruchy hnacího řetězce, které potkají čas od času skoro každé auto, provozované v terénu skutečně extrémním způsobem. Patrol tyto neduhy zkrátka nezná a řidič zvyklý na běžné osobní auto zkrátka nepochopí, co si můžete s Patrolem dovolit, aniž by jste ho poškodili.

Mezi silné stránky jistě patří i veliký vnitřní prostor, kufr má v základní konfiguraci objem asi 750l a po sklopení zadních sedaček se uvnitř vozu pohodlně vyspí 2 dospělé osoby. Nosnost střechy 200kg a po instalaci některé heavy-duty podvozkové sady užitečná hmotnost auta kolem 800kg tento vůz přímo předurčují pro cestování cestou necestou.

Já s vozem hodně cestuji, nyní jej proháním už asi rok po středním východě, kde není prakticky možnost servisu, o to víc je možností k prověření jeho terénních schopností. A stále více to auto oceňuji, protože opravdu nezklame. Veselou příhodu jsem zažil v Sýrii, kde prostě nebyla nafta. Prý ji přivezou za týden. Já jsem ale potřeboval jet dál, tak jsem od místních beduínů koupil jakousi břečku, kterou používají v elektrickém generátoru, který patří spíš do muzea. Byla to nejspíš směs vyjetého oleje, benzínu a nafty. No, Patrol trochu kouřil, nechtělo se mu do otáček, ale do 200km vzdáleného Damašku k benzince dojel a jezdí bez potíží dál. Zkuste tohle nalít do nějakého moderního motoru... :)

Slabé stránky

Slabé stránky vlastně přímo souvisejí s těmi silnými. Robustnost a nesmírně odolná konstrukce podvozku jsou výhodou při provozu v těžkém terénu. Na druhou stranu znamenají pohotovostní hmotnost okolo 2.300kg a obrovské neodpružené hmoty. To spolu s tuhými nápravami znamená v porovnání s běžnými osobními vozy takřka katastrofální jízdní vlastnosti. Brzdy, na všech kolech kotoučové s vnitřním chlazením jsou sice účinné, ale fyziku neobelstí, takže i brzdná dráha je mnohem delší než u osobních vozů. Řídit Nissan Patrol je tak velká zodpovědnost, protože auto je nemotorné, v krizových situacích těžko zvladatelné a díky své hmotnosti a robustnosti pro ostatní účastníky provozu v případě nehody nebezpečné. Proto by měl Patrol přijít do rukou jen zkušeným řidičům, kteří se dokáží kontrolovat a nemají tendence zneužívat velikosti auta a respektu, které budí u ostatních řidičů.

Jako slabina může být označován také motor 2,8TD, interně označovaný RD28. Zde se však jedná o úhel pohledu. Při koupi ojetého vozu narazíte často na auta, které budou mít s motorem problémy. Ale zde, víc než u kterého jiného vozu platí, že velmi záleží na stylu jízdy. Pokud pochopíte pár základních pravidel a nebudete se snažit dělat s Patrola dálniční letadlo, odvděčí se vám spolehlivostí i velmi dlouho životností. Dokonce i největší slabina, praskající hlavy motoru jsou pro ohleduplné řidiče neznámým pojmem. Motor má výkon 115koní, což je na tak těžký vůz žalostně málo. Udržet na dálnici rychlost kolem 140kmh je sice možné, ale pro motor je to cesta do pekel, optimální cestovní rychlost je tak okolo 100-110kmh.

Ani výbava a vzhled interiéru modelu Y60 nenadchnou, jednoduché, hranaté tvary přístrojové desky, topení a ventilace ovládaná táhly, vnitřní čalounění dveří a stropu jakousi lacinou koženkou. To vše patří spíše do muzea, ale v takovém voze to má své místo. Interiér velmi snadno vyčistíte od prachu i bahna a regulovat ventilaci a teplotu uvnitř vozu můžete i poté, co palubní deska stráví nějaký čas pod vodou....

Zkrátka vždy je něco za něco a u tohoto auta to platí dvojnásob. Záleží na tom, co kdo od auta chce a očekává. Kdo chce nezničitelného pracanta a cestovatele a přitom nikam nespěchá a je schopen přijmout klidný styl jízdy na silnici za scůj, je u Patrola na dobré adrese.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Za celou dobu provozu auta jsem neměl prakticky žádné problémy. U starších vozů se určitě nevyplatí servisování v autorizovaném servisu. Zvláště vozy provozované v terénu vyžadují specifickou péči.

Úpravy pouštní krysy

V sériové podobě jsem vůz prakticky jen přivezl domů. V úpravách jsem se vydal cestou decentní a funkční. Nemám rád na autech "dětské prolézačky" z choromovaných trubek, fanfáry na kapotě, desítky světel ani airbrushe s motivem hlavy indiána :) Mám raději úpravy nenápadné, ale takové, které opravdu k něčemu jsou a přitom k autu zbytečně nepřitahují pozornost.

Nejzásadnější změnou na mém voze je podvozek. Kompletní sada pružin, tlumičů a silentbloků ramen náprav od australské firmy Iron Man přidá vozu na výšce zhruba 8cm a výrazně podvozek přitvrdí a zpřesní, takže je možné bez potíží udržovat vysoké cestovní rychlosti i po vemi špatných cestách, případně mimo ně. Díky tomu bylo také možno odstranit stabilizátory obou náprav, což výrazně zlepšuje flexibilitu náprav při překonávání větších nerovností. Zvýšení podvozku o dalších 6cm zajistily podložky nad pružinami a celá řada dalších s tím souvisejících úprav (držáky tlumičů, uchycení předních ramen, uchycení panhardské tyče přední nápravy atd). Díky tomu bylo možno instalovat kola s pneumatikami o rozměru 33x12,5x15 (v průměru asi 85cm) a výška vozu pod "břichem" je tak více než 50cm, což výrazně zlepšilo schopnosti vozu v extrémním terénu. Vůz je dále vybaven zvýšeným sáním, pevnostními nárazníky vpředu i vzadu, pevnostními prahy dveří, modifikovaným vyústěním výfuku a dalšími drobnostmi. Ty chrání karoseriií vozu a výfuk před poškozením při jejím kontaktu s překážkami. Dále je na autě spousta větších či menších vychytávek, které si už ani nepamatuji, za všechny jmenuji snad zahrádku, na kterou se dá bez potíží naložit oněch 200kg, tu však pro běžné ježdění sundávám, aby zvýšené těžiště nesnižovalo schopnost bočních náklonů, která je jinak velmi pěkných 48° :)

 

Novinky v recenzi

7.2.2010 17:17

Rekonstrukce / Renovace

Jak jsem avizoval již dříve, prochází Krysa zásadní přestavbou a renovací. Auto bylo rozebráno do posledního šroubku, každý díl zrenovován nebo vyměněn za nový. Auto dotalo nový větší, silnější a odolnější motor, převodovku s lepším zpřevodováním pro použití ještě větších pneumatik, heavy duty spojku, silnější přední nápravu atd. Po několika měsících usilovné práce se dílo chýlí ke konci, zbývá ještě lak, renovace interiéru, doladění detailů a nakonec testování a potom nový profil "Pouštní krysa EVOII" :) Zatím se můžete podívat na pár fotek z průběhu přestavby.

28.8.2008 00:00

Krysu teď čeká zasadní přestavba. V plánu je kompletní renovace, zástavba nového a většího motoru, přebudování podvozku, větší kola, přestavba interiéru ve stylu obytného auta a pár dalších drobností. Na to potom asi udělám zcela nový profil, něco jako Pouštní krysa EVOII :D A až to bude hotové, tak trádá někam na výlet. V předběžném plánu je Čína, Indie a Nepál ;)

28.8.2008 00:00

Natočili jsme s Huskym malé video z lehkého poježdění :) http://www.youtube.com/watch?v=KHHdjOmn0uE

26.3.2008 00:00

Tak dnes si Krysa v přístavu v Haifě zalezla do kontejneru a 1. dubna vyplouvá zpátky domů do Evropy. Původně jsem se chtěl do Evropy vrátit přes Afriku a Gibraltar a uskutečnit si tak svůj dávný sen - objet celé Středozemní moře, jenže není dost času, Bohužel :(

3.3.2008 00:00

Dobrá duše v diskusi uvedla link na cestopis, na který jsem už zapoměl. Takže pokud chcete vědět, jak vypadá cestování s Patrolem na blízký východ, koukněte sem: http://www.4x4nazory.cz/wp/?p=119 Je to taková rychlocesta, přesto je to možná i o kousek záživnější, než jet s Focusem z Prahy do Českých budějovic. I když, v Českých budějovicích by chtěl žít každý.... :D

Video

Přímý odkaz na video.


Přidat názorDiskuse: Nissan Patrol GR Wagon Y60

Další vozy Nissan Patrol



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Když víte, jak se chovat k motoru a občas vyměníte olej, nemůže vás Patrol prakticky nechat "ve štychu". Proto se s klidem vydám s autem, které má najeto půl milionu km na střední východ, kde by porucha znamenala udělat autu pápá a vydat se domů letadlem.

praktičnost
10

Pro dané účely to auto prostě nemůže být lepší

prostornost
10
jízdní vlastnosti
8

Záleží, o jakých podmínkách mluvíme. V terénu 10, na silnici řekněme 3. Ale vzhledem k určení auta je průměr 8 ;)

jízdní komfort
9

Ad výše. S tím, že i na silnici to celkem ujde.

provozní náklady
8

Také těžko hodnotitelný parametr... Spotřeba je sice vysoká, ale tím to končí. Trápit se s opotřebováním komponentů přední nápravy po 30tis.km provozu po pražských ulicích opravdu nebudete :)

náhradní díly
10

Nejsou prakticky potřeba. A když už jsou, lze je u druhovýrobců sehnat za velmi přijatelné částky.

výkon motoru
2

Dragster to opravdu není, soupeřem ze semaforů i na dálnicích je mu spíše škoda 105.... Ale zase vedle Škody 105 na silnici může jet po čerstvě zoraném poli, je mu to jedno :)

spotřeba
2

Při jízdě typu ekorallye 12,5 litru/100km, jinak suverénně za 15-17. Zkrátka každá legrace něco stojí. Bez úprav je na tom o 2-3 litry lépe.

hlučnost motoru
7

Řadovému šestiválci vyvíjenému před desítkami let by jeho kultivovanost mohly závidět leckteré dnešní TD motory. Více než hluk motoru obtežuje aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech.

kvalita sedadel
8

Velmi pohodlná na delší cesty, v terénu by mohla nabízet tělu větší oporu.

brzdy
8

Na to, jakou hmotu a na jakých kolech/pneumatikách musí krotit jsou vynikající. Kotouče s vnitřním chlazením na všech kolech. Ale brzdná dráha spíše připomíná náklaďák ;)

zavazadlový prostor
10

Do kterého jiného auta v této kategorii dáte do kufru MTB s 21" rámem, aniž byste ho museli rozebírat? :)






Blesk.cz

Vražedkyni Janákovou zatkli! Do cely putovala kvůli podezření z křivého obvinění

Vražedkyni Janákovou zatkli! Do cely putovala kvůli…

Policie v úterý v Lomnici nad Popelkou na Semilsku zatkla vražedkyni Petru Janákovou, která byla letos v červnu…

Na střechu nádraží vyšplhal muž. Hodil tyč na vlak, zkratoval ho a utekl. Chtěl se prý „jen projet“

Na střechu nádraží vyšplhal muž. Hodil tyč na vlak,…

Ne příliš běžným případem výtržnictví se zabývali pražští policisté. Pátrali totiž po muži, který vyšplhal na…

 

iSport.cz

Tajtrlík Theophilos ho shazoval, koně vyměnil za kamion. Teď lituje

Tajtrlík Theophilos ho shazoval, koně vyměnil za…

Byl vůbec prvním jezdcem, který na sebe oblékl zelenobílý dres Dostihového klubu iSport-Váňa a vyhoupnul se do…

Slavia - Barcelona: jak sledovat zápas roku, který uvidí ve 215 zemích

Slavia - Barcelona: jak sledovat zápas roku, který…

Fotbalisty Slavie čeká „zápas roku“. Dnes se v Lize mistrů utkají s hvězdnou Barcelonou v čele s Lionelem…

 

Reflex.cz

Nostalgie po životě v SSSR: Nejsou sirky, máslo ani škrob, ale vodka je vždycky!

Nostalgie po životě v SSSR: Nejsou sirky, máslo ani…

Téměř všechny země bývalého socialistického bloku zažily v posledních letech boom nostalgického vzpomínání na…

Brutální jatka v režii Koněva: V říjnu a listopadu 1956 v Maďarsku prohrál Západ poslední bitvu o svobodu

Brutální jatka v režii Koněva: V říjnu a listopadu…

Dne 23. října 1956 bylo úterý. Pokojnou budapešťskou demonstraci změnili maďarští komunisti v masakr netušených…