Praga V3S (1977)
17.7.2012Recenze se týká auta, se kterým jsem strávil tři čtvrtě roku života a najel s ním asi pět tisíc kilometrů. Vozidlo bylo čistě užitkové, postavené pro…
Praga V3S (Stejsn)
Zařazení: Všechna fóra > Diskuse v MOJE.auto.cz
- Vejtra 17.07.2012 16:32 d.a.m.
- V3S 17.07.2012 17:43 dr.biker
- Slúžila vlasti... 17.07.2012 19:06 kekso
- Recenze 17.07.2012 21:08 Aspire
- V3S je legenda 18.07.2012 10:33 Barrichello
- Starty v zimě 20.07.2012 09:31 Aspire
- Staré časy vojenské :-) 22.07.2012 18:11 Athlas
- v3s 26.07.2012 14:04 saab9000
- M2 27.07.2012 15:31 Dave-lamino
-
-
dr.biker 17.07.2012 17:43
V3S
Tak to je ale parádní stoj, tak naleštěnou V3S jsem ještě neviděl. Na vojně jsem sice už nebyl, ale před dvěma lety jsem se vozil V3S s hydraulickou rukou. Slouží ve stavebnictví, je také od armády a přesto že ji táhne na 60 let, tak s drobnými poruchami slouží dodnes. Akorát auto zanechává po sobě olejové stopy, než vyloží náklad. Majitel ani nemá žádnou možnost výměny, v dnešní době neexistuje žádný terénní nákladní vůz, který by zvládl dopravit náklad na špatně přístupná a rozbahněná staveniště a ještě sám si složit náklad pomocí hydraulické ruky! V mém okolí dokonce jezdí V3S v jeřábovou nástavbou.
Škoda, že Praga V3S nemá nástupce, určitě by to byl úspěšný model. Bohužel je otázka času, kdy „ekoteroristi“ z Bruselu zakážou provoz takovýchto starých aut s vysokými hodnotami emisí.
-
Stejsn 17.07.2012 18:35
« Re: V3S
Je to pravda, díky své unikátní průchodnosti rozbitým terénem a schopností dostat se na nepřístupná místa se stálě hojně používá s různými speciálními nástavbami - fekální, vrtače studní, jeřáby pro svažitý terén. Nástupce skutečně nemá, ani žádnou alternativu. Když má někdo chatu v kopci a má u ní septik, v podstatě neexistuje jiný způsob jak ho vyprázdnit. Na silnice existuje spousta alternativ a V3S je na silniční provoz dneska beznadějně zastaralá, ale v terénu je pořád bez konkurence.-
-
-
Stejsn 17.07.2012 22:03
« Re: Re: Re: V3S
Taktické vlastnosti v boji - choulostivý vodní motor, velké panoramatické sklo, vyšší hnotnost v terénu a tak - myslím že to všecko je proti V3S nevýhoda. Navíc vejda se spokojí s mizerným palivem a dokonce může krom nafty po jednoduché úpravě jezdit i na benzín. Taky jde v případě potřeby nastartovat klikou. A tak dál. Myslím že T-810 ma spoustu skvělých vlastností pro řidiče, ale popravdě nevím jestli i bojových.-
-
Stejsn 17.07.2012 23:01
« Re: Re: Re: Re: Re: V3S
No jenže chca nechca - V3S byla vyvinutá pro armádu, civilní verze byla dvounápravová S5T. Takže o vojně se bavit musíme. Praga taky vyvinula něco jako svojeho Unimoga - auta řady UV (Univerzální Vozidlo) 80 a Alfa UN (Univerzální Nosič). Nevím jestli je pořád ještě vyrábí, ale moc jich není. Samozřejmě že na silnici vejdu nahradí kdeco, ale v terénu máloco.
-
-
Hejvl11 17.07.2012 23:52
« Re: Re: Re: Re: V3S
Tak to se mýlíš. T 810 má menší spotřebu než VSka. Na silnice 22-25l, v terenu cca 27-30 l. A co se týče toho paliva,tak T 810 může jezdit až na 11 druhů paliv. Nevím jestli i na samotný benzin, ale určitě může jezdit na kerosin, bionaftu a další podobný věci, ale samozřejmě s větší spotřebou. Prý na kerosin i s dvojnásobnouspotřebou. Jen je škoda, že krom AČR si T810 nikdo nekoupil, ani v civilní verzi. Je to opravdu dobré auto.-
-
d.a.m. 18.07.2012 21:22
« Re: Re: Re: Re: Re: Re: V3S
810 je dobrá.
Je to sice skládačka, ale povedlo se to!
Dobrý motor, oládání jako u osobáku, na silnici jezdí úplně krásně a v terénu je překvapivě agilní - opravdu povedené auto :yes: !
Až se vychytají drobné dětské nemoci, bude téměř dokonalá... ;-)
-
-
-
-
-
Barrichello 18.07.2012 10:26
« Re: Re: V3S
Jsou k vidění i civilní a dokonce i po Praze. ndávno viděn autojeřáb, pojízdná dílna a hovnocuc.
-
-
-
-
kekso 17.07.2012 19:06
Slúžila vlasti...
Tak toto už áno, opäť ožili spomienky na vojenské časy... :yes: :yes: :yes: ;-) Nakoľko som bol medzi iným aj dozorný autoparku (na ZVS) tak ti poviem tam sme ich mali presne 14 a tie mali najezdené od 240 do 450 km, krásne postavené na špalíkoch tak na to sa skutočne nezabúda ako voňali jednoducho boli ako nové... :-) Škoda že boh vie kde skončili ale za mňa máš 100 bodov za recenziu :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: -
Barrichello 18.07.2012 10:33
V3S je legenda
osobně se v ní jel jen jednou, civilní verze 3stranný sklápeč, ale znam hodně o vyprávění otce, ten toho s ní najezil dost, jako řidič i jako velitel kolony později na cvičeních.
Vejtřaska projela všude, kde tatra skončila, tam vejtřaska jela dál.
Problém byl akorát v absenci posilovače, mizerném topení a stěračích, což bylo vyřešeno v civilní verzí při modernizaci. Určitou slabinou byl i málo výkonný motor.
Ale spolu s Tatrou 805 je to česká legenda.
Zajímavé samozřejmě byly i sovětské Zily, Uraly a Krazy, ale ty zas byly moc těžké a v terénu měly trochu jinou spotřebu.-
Stejsn 18.07.2012 10:50
« Re: V3S je legenda
Pravda, stěrače jsem zapoměl v recenzi zmínit. Původní vejda, co jsme se jí zbavili, měla ještě vzduchové - přívod trubičkou do dvoučinného pístu přímo od vzduchového systému auta. Čili dokud vejtřaska nenafoukala brzdy, nemohla ani stírat. Zapínalo se to takovým kohoutkem, kterým se do toho pustil vzduch a pak to syčelo jak parní lokotka. Když se to podělalo, tak se s tím ještě dalo hýbat klikou, ale ony ty stěrače stejně nedoléhaly na sklo. Syčák už měl stěrače elektrické z modernizace M1 a každý měl svůj motorek, zapínaly se nezávisle. O V3S kolují legendy, samostatná kapitola je startování v zimě, mohl bych psát dál a dál...
-
-
Aspire 20.07.2012 09:31
Starty v zimě
Paráda, abych pravdu řekl tak jsem nečekal že to bude mít kliku, že se tak velké auto dá takhle startovat :-) ale jak jsem si to přečetl tak se to dá nastartovat vždy >:D :yes:-
Stejsn 20.07.2012 10:02
« Re: Starty v zimě
Ono to tou klikou nejde přeprat, fakt jsme se ve třech snažili, přes kompresi jsme to převalili na jeden cyklus a nechytlo to. Možná naštěstí, věřím že ta klika by nám mohla pěkně naflákat hubu. Jednou jsem takhle dostal ránu když jsem klikou startoval stejšna a měl jsem ruku naraženou pěknou dobu, byl jsem rád že mi jí to nezlomilo. Měl jsem prostě kliku :-)
-
-
Athlas 22.07.2012 18:11
Staré časy vojenské :-)
Ďakujem za túto recenziu a pripomenutie starých časov. Sám som prežil s P V3S rok života ako vodič- strojník elektrocetrály na skriňovej Poľnej pojazdnej delostreleckej dielni. Je to ten najlepší stroj. Keď sme prešli v druhý mesiac na vojne KVK rozdeľovali nás na vodičov Tatry a V3S. Samozrejme, každý chcel byť vodičom TATRY 815. Žiaľ nepodarilo sa a sklamaní sme sedeli v učebni. Potom prišiel náš nový veliteľ a povedal vetu, na ktorú nikdy nezabudnem! Nebudte sklamaní, V3S je najlepšie auto a zapamätajte si: Kade prejde tank, tade prejde vetrieska. Následne to dokázal cvičením na tankodróme, kde to bol fakt extrém... Tatry zapadali jedna za druhou, V3Sky to zvládali s ľahkosťou im vlastnou. Aj autoškolu som robil na V3S v roku 1997. Proste je to super stroj a zaslúži si uznanie. U mňa teda všetko za 10 :-)-
Stejsn 23.07.2012 11:25
« Re: Staré časy vojenské :-)
No ano, je to tak. Také nás takhle rozřazovali a my pak byli zklamaní, že na nás zbyla "jenom" vejtřaska. Ale nakonec jsem byl rád, to auto bylo hrozně vděčné a roztomilé, Tatra byla obluda. I když jsem si s ní zajezdil taky. S tím se pojí ještě jedna přihoda - v kurzu řidičů nás tam bylo asi sto, půlka nás šla na V3S, půlka na Tatry a pak tam byl jeden pablb, jakýsi vojín Rešl, který neprošel LQ testy, do dotazníku "kolik toho vypijete za měsíc?" napsal (asi popravdě) "100 piv a 5 litrů tvrdého" a toho přeřadili na specializaci křovinořez / motorová pila >:D-
Athlas 23.07.2012 20:36
« Re: Re: Staré časy vojenské :-)
To nám zase v Autoškole hovoril učiteľ, že pri skúške s policajtom sa ho ten opýtal zo žartu, že kde to má karburátor a ten "žiak" bez zaváhania pozrel pod kapotu a s absolútnou istotou ukázal prstom a povedal "TU". Tak ich zaskočil svojou istotou, že ho nechali prejsť >:D >:D
Druhý príbeh bol zase už na vojne, lebo niekedy zvykli pískať brzdy pri brzdení, tak sme jednému poradili, že to je treba natrieť vazelínou... logiku to predsa má... následne pri cúvaní rozbil zadné čelo na V3Ske. Ale zážitok som mal aj pri trénovaní výstupu na vagón... Tieto zážitky mi už nik nevezme a dnes to ani mladší nezažijú :-)-
Stejsn 23.07.2012 23:57
« Re: Re: Re: Staré časy vojenské :-)
To je pravda. V3S taky šla vzít smykem "přes ručku", ale pravda, jen na ledu. Pro ostatní: ruční brzda u vejdy nepůsobí na kola, ale je pásová a působí na převodovku. Princip je takový, že za převodovkou je takový brzdový buben a když se zatáhne za ruční brzdu, utáhne se kolem toho bubnu třecí pás a tím se zabrzdí kardanka, co jde na kola 2. nápravy. Účinnost není moc velká, ale stojící vozidlo se tím dá v kopci udržet. Když jsme byli ve výcviku, tak jsme si jednou v zimě polili buzerplac vodou a trénovali jsme s vejtřaskou hodiny, na ledu šla skutečně prostřední náprava dostat do smyku. A už jsme tam kouzlili krásné piruetky :-)
-
-
-
-
saab9000 26.07.2012 14:04
v3s
jako zakladak jsem si s vejdou taky uzil spoustu humoru vcetne cesty z hk do vyskova a zpet(pochopil jsem vyznam vyklepanej jak startka)
ale mel jsem OBROVSKE stesti ze jsem ridil vejdu ktera mela na korbe motor z Migu 15 na odfukovani snehu z PVD no na plnou pripust to dokazalo dotlacit vejdu do absurdni rychlosti jen nevim kolik protoze se rychlomer protocil k nule a tam prasknul nahon >:D mit tak tenkrat navigaci a mobil s fotakem -
Dave-lamino 27.07.2012 15:31
M2
Krásně popsané co jsem zažil na vlastní kůži to doslova kolem roku 1990 kdy jsem měl to ,,štěstí a dělal jsem předvojenský kurz "
Praxe proběhla doslova na veteránu, kde při troše štěstí nebyl problém místo dvojky zařadit zpátečku :-) .Což proběhlo při závěrečných zkouškách kdy to jeden z účastníků praktické jízdy ,,trefil " a všichni co byly v zadní části kde jsme byly se komplet vyválely na podlaze .
Na vojně jsme pokračovaly na stejných veteránech až na útvaru kam jsme dorazily po KŘK kde světe div se čekaly krásné M2 .Což bylo jak když slezeme ze stromu po tom všem co jsme znaly do té doby .Souhlasím ,že je to fakt škoda když se tyto unikáty likvidují .Byly to nezmaři a opravdu bylo potřeba hodně talentu takové auto utopit na Doupově .Ještě dneska žasnu co všechno to dokázalo .Jediné co bylo špatně tak ty nešťastné vzduchové ventily na zadní části kdy byly první na ,,ráně " a v případě nárazu ze zadu bylo po akci .S autem se nehlo po vlastní ose ani o metr .
Samozřejmě dávám za 10 bodů-
Stejsn 28.07.2012 22:12
« Re: M2
Vzduchové ventily? Vzadu byl brzdič přívěsu, který když se urazil, tak utekl vzduch a přestalo to brzdit, ale normálně by to podle mě mělo jet. U Tatry je to opačně, tam když se vypustí vzduch, tak je zabržděná, protože má pružinovky. Vejtřasce když uteče vzduch, tak se odbrzdí.
-
Podobná recenze tu chyběla a mě se líbí. Dokonce moc!
Vejtřaska - alias "český Hummer" >:-[] patří právem do zlatého fondu čs. automobilové historie a jsem rád, že si zde mohu o ní - poněkud nostalgicky - přečíst.
Srovnání s Hummerem - co se terénních schopností týče - je zcela na místě a pokud by se auto v průběhu výroby postupně modernizovalo, mohlo sloužit dodnes.
A nejen v naší zemi...