Recenze
Porsche Cayenne Turbo
Technické info
Přezdívka auta Calibrum Rok výroby 2003 Koupeno ojeté najeto [km]:96400 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 4511 výkon [kW]: 331 kroutící moment [Nm]: 620 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.6 maximální rychlost [km/h]: 270 počet rychlostí: 6 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 22 zavazadlový prostor [l]: 510 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 14.8
Popis vozu
DYLAN A PORSCHE
Vzpomínám si na dobu, kdy jsem prvně zatoužil po automobilu Porsche. V seriálu Beverly Hills 902 10, který hodně ovlivnil můj život, se v krásném černém Porsche 356 Speedster proháněl Dylan McKay. V tu dobu jsem si koupil americkou SPZ s nápisem James Dean, a říkal jsem, že si ji jednou dám na své Porsche. To se ale psal rok 1993...
Neuvěřitelné! Při výběru nástupce Range Roveru jsem často říkal a psal, že už nechci žádný benzínový osmiválec. Dále jsem uváděl, že se mi nelíbí auta tmavé barvy, zvláště pak černé. A v neposlední řadě jsem nechtěl Porsche, kvůli malému počtu servisů v ČR.
Bylo překvapením nejen pro všechny, ale i pro mě samotného, když jsem si koupil černé Porsche V8...
Je to už čtvrtý vůz s pohonem všech kol a s automatickou převodovkou, který jsem pořídil.
Neuznávám názory některých lidí, kteří tvrdí, že Cayenne není Porsche, a zkrátka ho nepřijali. Měli by si totiž uvědomit, že díky zázraku pojmenovaném Cayenne se nechodíme na Porsche dívat pouze do muzea... A právě Cayenne Turbo je Porsche tělem i duší...
Nutno dodat, že jsem si Cayenne nechtěl nechávat delší dobu, a po krátké době jsem ho chtěl prodat. Zkrátka jsem si splnil svůj dávný sen, a pořídil si Porsche.
Jenže do auta jsem se postupně zamiloval, a v současné době prostě nevídím jediné auto, které by se mu dokázalo alespoň vyrovnat.
Laťka byla nasazena až příliš vysoko...
HISTORIE
Na přelomu milénia se německá automobilka Porsche potácela nad propastí zvanou bankrot, a rychle hledala možnost nějaké záchrany. Těžko dnes říci jak se zrodil nápad o modelu Cayenne, ale takový risk musel mít základ v těch nejsilnějších nervech. Ale povedlo se to čemu nikdo nevěřil- Porsche bylo zachráněno!
A co, že je ten záhadný zachránce model Cayenne. Jedná se o superluxusní a také supersportovní SUV. Ano Porsche postavilo SUV a není nepodobné svým bratříčkům 911 a Boxter...
Po prvním uveřejnění modelu Cayenne i ti nejotrlejší tvrdili, že tento vůz nemá šanci na život a že je to poslední hřebík do pověstné rakve Porsche- přiznám se, že jsem byl jedním z nich. Nyní však tento model tvoří více jak 50% příjmů automobilky a ta tak mohla opět rozjet svůj velký koncert. Přicházely další a další modely a z Cayenne se stal ještě sportovnější supersport po osazení osmiválcovým motorem pod označením Turbo a výkonem 331 kW.
DESIGN
Designová stránka se snažila použít společné tvary a nezaměnitelné znaky z ostatních modelů Porsche a ukázala tak co nejvíc rodinnou příbuznost. A myslím, že se to podařilo. Světlomety na přídi vozu nesou stejný tvar jako u 911, jen jsou umístěny nepatrně výš a kolměji. Velký agresivně působící nárazník se čtveřicí obřích otvorů krytých mřížkou je také umístěn podstatně výš nad zemí než u jeho sportovních bratrů. Pod ním se ještě nachází ochranný náběh a lišta pod motorem. Náběh je po stranách ještě doplněn mlhovými světlomety. Boční profil již pak nic z rodu Porsche nepřipomíná. Jedná se o klasickou konstrukci vysokého kombi respektive SUV. Zádi pak dominují opět linie nepatrně připomínající rodilé příslušníky. Splývavá ostře ukončená záď sice není tímto prvkem, ale sdružené koncové svítilny s čirým překrytím a dvojice výfuků po stranách nárazníku již ano. Velké výklopné dveře s nákladovou hranou opatřenou ochrannými nášlapy zpřístupňuje 510 litrů velký zavazadlový prostor. U supersportu hodnota skutečně nevídaná.
INTERIÉR
Interiér nepostrádá kouzlo sportovního vozu, ovšem vše je zde podřízeno maximálnímu komfortu a luxusu. Palubní deska vyvedená v béžové barvě ovšem neukazuje svůj plastový základ, ale je kompletně kryta kvalitní kůží. Doplňky z leštěného hliníku a dřeva jsou pak výborným kontrastním prvkem. Luxus je skutečně maximální s nekonečnou péčí o řidiče a celou posádku. Středová konzole je tvořena obrovským displejem palubního počítače integrujícím i klimatizaci a audiosoupravu a kolem něj je pak řada ovládacích prvků a tlačítek. Hlavice řadící páky kombinuje kůži a hliník a perfektně sedí v ruce. K ovládání automatické převodovky se sekvenčním řazením lze použít i tlačítka na koženém multifunkčním volantu. Přístrojová deska pak poskytuje pohled na pětici kruhových budíků, kde čtyři jsou klasické analogové a prostřední je dalším displejem tentokrát informující řidiče o základních údajích o vozidle. Veškeré materiály použité v interiéru jsou na maximální možné úrovni a dosažitelné kvalitě, zpracování je precizní, příkladné a vše lze zhodnotit jediným slovem – PRVOTŘÍDNÍ!
MOTOR
Jedná se o nejsilnější možný agregát do Cayenne (2003). Osmiválcový motor o zdvihovém objemu 4511 ccm3 dává maximální výkon 331 kW při 6500 ot/min a nejvyšší točivý moment je 620 Nm při 2250 ot/min.
PODVOZEK
Je asi zbytečné říkat jak se s takovými papírovými hodnotami jezdí. Porsche Cayenne mi je bezezbytku potvrdil a ukázal jak jezdí sportovně-luxusní SUV. Poměrně tvrdý podvozek není asi ideální do terénu, tak jako u Range Roveru, ale určením jde o úplně jiné auto.
Na silnici se Cayenne osvědčil skvěle i na kolech 22 palců. Minimální náklony při průjezdu zatáčkami, pohon všech kol a velká řada elektronických asistenčních systémů zajišťují maximální bezpečnost a pohodlí při cestovaní.
Vzhledem k vyššímu posazu mám dobrý přehled po okolí vozu.
Brzdy jsou perfektní a zastaví vůz na požádání- brzdové destičky lze díky tvaru disků MHT měnit i bez sundavání kol.
TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor:
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4511
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 331 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 620 / 2250 - 4750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 266
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 21.9 / 11.9 / 15.7
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1770
Objem nádrže (l): 100
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2355 / 725
Vnější rozměry:
délka (mm): 4786
šířka (mm): 1928
výška (mm): 1699
rozvor (mm): 2855
rozchod vpředu (mm): 1641
rozchod vzadu (mm): 1656
Vnitřní rozměry:
podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1190
podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 890
výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1020
šířka vpředu (mm): 1430
šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
VÝBAVA
10x airbag, deaktivace airbagu spolujezdce, automatická čtyřzónová klimatizace, satelitní navigace, HF sada iPhone, potahy kůže, otáčkoměr, originál autorádio, alarm, elektrická okna, posilovač řízení, palubní počítač, CD měnič, DVD přehrávač, televize, mlhovky, multifunkční nastavitelný volant, tempomat, elektricky seřiditelná vyhřívaná a masážní sedadla s pamětí, dělená zadní sedadla, dřevěné obložení, venkovní teploměr, klimatizovaná přihrádka, senzor tlaku v pneumatikách, síťka mezistěny zavazadlového prostoru, elektrický střešní šíbr, ski box, centrální dálkové zamykání, adaptivní xenonové světlomety, stabilizace podvozku (ESP), protiprokluzový systém kol (ASR), ABS, indikátor parkování, regulace výšky podvozku, regulace tuhosti podvozku, tónovaná skla, vyhřívaná elektricky sklopná zrcátka, ostřikovače světlometů, zadní stěrač, senzor stěračů, senzor opotřebení brzdových destiček, automatická uzávěrka diferenciálu, automatické zabrždění v kopci, brzdový asistent, elektrické dovírání víka zavazadlového prostoru, tažné zařízení.
Silné stránky
Porsche Cayenne v této tmavé barvě budí respekt.
Síla motoru je nevídaná, auto zrychluje téměř z volnoběžných otáček.
Převodovka pracuje bez sebemenšího škubání, zařazený stupeň poznám pouze na displeji.
Nesmím zapomenout na zrychlení- skvělý adrenalinový zážitek!
Při sešlápnutí pedálu zařehtá všech 450 koní, a ručička plnícího tlaku turbiny letí prudce nahoru. Bohužel, ručička palivoměru zase prudce dolů...
Slabé stránky
Jediné, co lze Cayenne vytknout, je spotřeba oleje. Výrobce uvádí spotřebu 1 litr oleje 0W40 na 1000 kilometrů.
Jiné zdroje- tedy zkušenosti uživatelů tohoto auta hovoří o litru oleje na 5000 kilometrů. Spíše záleží na stylu jízdy. Ale musím uznat, že to není nijak obtěžující- auto si o olej řekne samo:
"Šviháku, olej dolej!" A to zhruba po 8000 kilometrech!
Další nemilou, ale vzhledem k povaze a obsahu motoru celkem předpokládanou vlastností byla vyšší spotřeba benzínu.
Ale osobní zkušenost hovoří o velice nízké spotřebě v rozmezí 13- 15 litrů na 100 kilometrů!
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis Porsche jsem navštívil jednou- na odtahovce, když odešla vodní pumpa. Na servis mě přijal pan Mrázek. Předpokládaná cena opravy byla 35.000 Kč. Do dvou dnů bylo ale auto opravené, a cena pouze 16.000 Kč!
Velké díky opatří panu Mrázkovi z Porsche Inter Auto CZ...
Lehčí servis, jako výměny olejů a filtrů, ale i výměny brzdových kotoučů a destiček provádím v HB Rent Renault Mariánské Lázně, kde mám své dobré přátele, a Porsche Cayenne je pro ně únikem od aut s kosočtvercem...
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Porsche Cayenne Turbo jsem koupil od prvního majitele, Čechokanaďana, který se živí jako umělecký malíř, a v jeho garáži najdete mimo jiné i skvost jako je Bentley Continental GT.
Jedná se o krásný, zachovalý a čistý kousek se servisní knížkou.
V okamžiku prodeje mělo auto najeto pouze 55.000 kilometrů.
Protiúčtem jsem dal svůj Range Rover Vogue + příjemný doplatek.
Kola
Vůz má zakázková kola 22" MHT Stiletto 5 + pneu Pirelli Scorpion Zero 295/30 ZR22 103W.
Novinky v recenzi
PCT prodán
Dnes v 15:00 byl PCT prodán. Nové auto budu vybírat pečlivě, není vyloučeno ani V12.
S PCT jsem najezdil 41.000 kilometrů.
Ocenění Cayenne v roce 2008:
Cayenne Turbo S získal první místo mezi offroady v anketě časopisu Powercar.
Luxusní SUV vítězilo i jinde, například v anketě specializovaného magazínu Off Road, kde mu patří Off Road Award 2008. Diners Club Magazine vyhlásil tento model nejlepším terénním vozem roku, portál Autoscout24 udělil Cayenne Internet Auto Award jako nejlepšímu evropskému sportovně-užitkovému automobilu. Nizozemská pobočka tohoto internetového serveru Autorecht24 šla ještě výše, Cayenne Turbo zde získal prvenství a titul Vůz roku bez ohledu na kategorii.
Videa:
Rarnge Rover Sport 4,2 Supercharged:
http://www.youtube.com/watch?v=R_ySl0NaXoA
BMW 335i:
http://www.youtube.com/watch?v=3r8Yez4klRs
Mateo D8:
http://www.youtube.com/watch?v=AVTEv4EdbKs
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Porsche Cayenne Turbo
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 20.09.2014 20:53 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 20.09.2014 20:33 David Silver
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 20.09.2014 17:22 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 19.09.2014 20:09 David Silver
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 19.09.2014 19:15 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 19.09.2014 16:54 Brandon Walsh
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 19.09.2014 14:26 šmoula nešika
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 18.09.2014 08:16 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 20:14 David Silver
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 13:44 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 13:19 Brandon Walsh
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 13:03 Dylan McKay
- Re: Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 12:50 Brandon Walsh
- Konec Calibrumu v Čechách? 17.09.2014 12:12 Dylan McKay
- SRAZ ZÍTRA INFORMACE. 27.04.2012 22:43 Alejandro
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, KDO DORAZÍ? 27.04.2012 22:35 Dylan McKay
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, KDO DORAZÍ? 27.04.2012 22:06 JanPribik
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, KDO DORAZÍ? 27.04.2012 21:16 Dylan McKay
- MACZ SRAZ 28.4.2012, KDO DORAZÍ? 24.04.2012 13:59 Alejandro
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 23.04.2012 00:41 Mojito (s Feferonkou)(RSKa)
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 20:57 white label
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 20:11 Ondřej Šámal
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 20:06 Dylan McKay
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 19:57 white label
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:54 JanPribik
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:42 Dylan McKay
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:35 white label
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:18 Dylan McKay
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:11 JanPribik
- Re: MACZ SRAZ 28.4.2012, MÁME PRONAJATÉ LETIŠTĚ. 22.04.2012 18:02 Dylan McKay
Další vozy značky Porsche
-
Porsche Cayenne (2004) Majitel: Tomstone
Přidáno: 30.4.2011 168 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Porsche Cayenne (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.8.2009 2099 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Porsche 911 (2005) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 7.8.2010 991510 Majitel 9.98 Uživatelé
-
Porsche 911 (2001) Majitel: s-mike (RSKa)
Přidáno: 1.4.2008 2316810 Majitel 9.97 Uživatelé
-
Porsche 911 (2009) Majitel: concorde
Přidáno: 24.3.2011 10110 Majitel 9.92 Uživatelé