Recenze

Aspon (muž ) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Toyota Avensis TS 1.8 Valvematic Active Trend

9.87 Uživatelé

Hodnoceno: 10× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Toyota Avensis, foto 1 Toyota Avensis, foto 2 Toyota Avensis, foto 3 Toyota Avensis, foto 4 Toyota Avensis, foto 5 Toyota Avensis, foto 6 Toyota Avensis, foto 6 Toyota Avensis, foto 7
Toyota Avensis, foto 8 Toyota Avensis, foto 9 Toyota Avensis, foto 10 Toyota Avensis, foto 11 Toyota Avensis, foto 12 Toyota Avensis, foto 13 Toyota Avensis, foto 14 Toyota Avensis, foto 15 Toyota Avensis, foto 16 Toyota Avensis, foto 17 Toyota Avensis, foto 18 Toyota Avensis, foto 19 Toyota Avensis, foto 20 Toyota Avensis, foto 21 Toyota Avensis, foto 21 Toyota Avensis, foto 22 Toyota Avensis, foto 23 Toyota Avensis, foto 25 Toyota Avensis, foto 26 Toyota Avensis, foto 27 Toyota Avensis, foto 28 Toyota Avensis, foto 29 Toyota Avensis, foto 30 Toyota Avensis, foto 31 Toyota Avensis, foto 32 Toyota Avensis, foto 33 Toyota Avensis, foto 34 Toyota Avensis, foto 35 Toyota Avensis, foto 36 Toyota Avensis, foto 37 Toyota Avensis, foto 38 Toyota Avensis, foto 39 Toyota Avensis, foto 40 Toyota Avensis, foto 41 Toyota Avensis, foto 42 Toyota Avensis, foto 43 Toyota Avensis, foto 44 Toyota Avensis, foto 45 Toyota Avensis, foto 46 Toyota Avensis, foto 47 Toyota Avensis, foto 48
 

Technické info

Přezdívka auta Avik Rok výroby 2017 Koupeno ojeté najeto [km]:20409 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 108 kroutící moment [Nm]: 180 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.7 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 543 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

Trošku jsem váhal, jestli sem něco na poslední Avensis sepsat, ale po zjištění, že tu na MA není na tento facelift jediná recenze, jsem se rozhodl, že se trošku zkusím podělit se zkušenostma.
Avensis máme jako náhradu za Aurise (recenzi tu mám :) ), hlavní důvod pro výměnu byl omezený prostor pro cestující při použití dětských sedaček a taky výborné výprodejové ceny Avensisů, které docela mizí z trhu. Po pozitivních zkušenostech s TTPcar v Praze jsme se opět vrátili na místo činu a Aurise za Avensis prostě vyměnili. Samozřejmě s "menším" doplatkem :)
V době koupě 22.11.2019 měl Avensis najeto krásných 20.409 km, takže jsme prakticky odjižděli zánovním autem.

Exteriér:
Vzhled - Avik po tomto posledním faceliftu je moderní, přední maska působí docela agresivně, mně osobně se líbí, ale raději mám elegatnější vzhled masky Aurisu. Z boku jsou pak patrné velké převisy karoserie, nicméně to na mě nepůsobí nijak rušivě a celkový boční pohled je pěkný a dynamický. Líbí se mi ukotvení zpětných zrcátek, což má pozitivní vliv na výhled z auta a design litých kol. Zadní část je pak taková nezajímavá, pěkná je ale světelná grafika koncových svítilen.

Karoserie - po zkušenostech s poslední Corollou s papírovou plechařinou je Avensis návrat do starší školy, plechy jsou pevné, kapota je krásně tuhá a opravdu těžká. Jde vidět, že jde v základu o starší model, kde se tolik nešetřilo. Kvalitně působí i lak, jedná se o tmavě šedou metalízu s kódem 1G3, dle Toyoty šedá popelavá :) Kažodpádně lak na našem kousku je v perfektním stavu, kapota není vůbec oklepaná od kamínků, až mám podezření, jestli na něm není od výroby nanesená keramika.

Světla - přední Bi-LED, halogenové mlhovky fungující i jako corner light. Bi-LEDy svítí výborně, potkávací funkce je dostatečně silná a osvítí výborně i obě krajnice. Nemůžu sice moc srovnávat s jinýma autama, každopádně oproti halogenům v Aurisu je to obrovský rozdíl. Dálkové světla svítí taky výborně, navíc mají automatický režím, který kupodivu funguje naprosto spolehlivě a v drtivé většině případů je rychlejší, jak řidič.

Kola + pneu - 215/55 R17 94W, kola vhledově moc pěkné, na Avensis podle mě přiměřená velikost. Pneumatiky z výroby letní Michelin Primacy 3, téměř nové zimní Nokian WR D4 byly pak k autu v ceně. Tento rozměr pneu je v dnešní době hojně používaný na auta SUV, bohužel ceny za pneumatiky jsou výrazně vyšší (i o 100%), než u Aurisu.

Interiér:
Sedadla - přední vyhřívané sedadla jsou pohodlná a širší jak v Aurisu. Fajn je elektricky nastavitelná bederní opěrka (jen u řidiče). Mnohem pohodlnější než má Auris jsou hlavové opěrky, tady jsou krásně měkké a pohodlné. Sedadlo spolujezdce nejde bohužel nastavit výškově, takže se sedí relativně vysoko, ale není to nic hrozné. Velmi kvalitně pak působí potah sedadel z pevné látky v kombinaci s oranžovou alkantarou a oranžovým prošíváním. Zadní sedadla jsou pohodlější, než má Auris, patrnější je pak samozřejmě vetší prostor pro nohy. Celkově sedadla působí luxusním dojmem, jsou pohodlné a mají pocitově kvalitní materiály.

Volant - Oproti Aurisu má luxusnější vzhled, nicméně logika ovládání zůstala stejná. Tlačítka působí trochu kvalitnějším dojmem, v nové Corolle jsou ale ještě lepší. Jinak volant padne dobře do ruk a má vetší možnosti nastavení, takže je pak celková pozice za volantem lepší, než v Aurisu.

Palubní deska - Design palubní desky je oproti Aurisu relativně klasický, hezké jsou dekorační lišty v oranžové barvě (Toyota to nazývá zlatoměděnou barvou) a s imitací karbonu. Trošku jsem se té kombinace bál, ale v reálu to nepůsobí nijak špatně a celkový dojem je velice příjemný a útulný. Materiály palubní desky jsou pak taková klasika, měkčený plast s pěknou texturou, sem tam tvrdý plast především okolo středového displeje a pak už zmíněné dekorační lišty, asi taky z plastu:)

Dveře - Dveře jsou dalším bodem, kde je vidět posun oproti Aurisu. Vzhled výplně dveří oživují opět dekorační lišty a nádherné prošívání v látkovém obložení. Mnohem lepší je pak kožená opěrka, je větší a nedere kůži z loktů...Pak jsou tu ale i věci, které jsou horší, než má Auris. První je madlo, které nepůsobí tak bytelným dojmem a dále pak odkládací prostory, které jsou mizerné. Do dvěří se nevejde ani litrová láhev s pitím. Zavírání dveří pak doprovází jen příjemné tlumené klepnutí. Po zkušenostech z Octavie III, která zní při zavírání dveří jak naše sušička na prádlo, je to fajn :)

Kufr - oproti Aurisu je papírově menší, což určitě sedí. Sice je o trošku širší, ale zase je po roletku o poznání nižší. Roletka je je mimochodem oproti Aurisu nic moc. Nízký je hlavně z důvodu dvojité podlahy. Chybí tu i jakékoliv háčky nebo kapsy, kam jdou schovat menší věci jako škrabka na led. Všechno musí pod dvojitou podlahu kufru. Auris měl ten kufr víc praktický, nicméně i takto jsem spokojený a odvezeme všechno, co je potřeba. Především se vleze v pohodě kočárek.

Klimatizace - Funkčně nemám připomínek, klasická dvojzónová klima. Vzhled panelu je ale silně zastaralý, taková stará japonská kalkulačka. Jakákoliv akce na panelu klimatizace se zobrazuje i na panelu Toyota Touch 2 displeje (TT2). Na klimatizaci jde asi nejvíc vidět starý základ Avensisu. Chybí taky výdechy pro zadní sedadla, na tuto třídu auta v dnešní době nezvyklé.

Ruční brzda - pouze na tlačitko, navíc nezvykle umístěná u pravehé kolene řidiče. Naštěstí funguje spolehlivě automaticky jak při zastavení, tak při rozjezdu, takže na tlačítko není prakticky potřeba šahat.

Odkladací prostory - ve srovnání s Aurisem jsou odkládací prostory slabší, především kvůli dvěřím. Jinak schránka před spolujezdcem je prostorná, totéž prostor pod koženou loketní opěrkou, tam je místa hodně a vozíme tam pití, které se nevejde do dveří. Naštěstí nechybí ani schránka na brýle. Všechny odkládací schránky jsou vypolstrované, takže nikde nic nechrastí.

Multiinformační displej - displej je naprosto stejný jak má Auris, navíc zobrazuje pouze hodiny. Ty pak nejsou nikde jinde na středovém panelu, takže spolujezdec má docela smůlu. Jinak funkčně není oproti Aurisu co popisovat, displej zobrazuje digitálně rychlost a dál se dají nastavit na dvě obrazovky celkem 4 parametry, které chce řidič sledovat. Na výběr jsou různé spotřeby (od natankování, restartu, aktuální, dojezd, časy jízdy, ujetá vzdálenost atd.). Dál je možné zobrazit obrazovku s audiem, telefonem přes modrozuba a ještě je možné provádět i nějaké nastavení auta, např. inicializace tlaku pneu nebo jas podsvětlení budíků.

TT2 - k funkcím tady asi nemám co psát, ctr+c ctrl+v z recenze Aurise. Jiné je však ovládání, zpět jsou klasické tlačítka a především kolečko na úpravu hlasitosti. Sláva. Jo a ještě chybí CD mechanika. Hudbu máme na flashce, takže to stejně ničemu nevadí.

Další výbava a funkce:
Line assist - funkce, kterou opravdu nepotřebuju. Mám trvale vypnuto
Tempomat - klasický tempomat, funguje stejně jak u Aurisu. Občas lehce zmatkuje a není tak plynulý, jak bych uvítal. Hodí se především na dálnice, tam funguje spolehlivě a hojně ho využívám.
Čtení značek - použitelné, ale především pro pobavení. Nečte začátky a konce obcí, takže se na to opravdu moc spoléhat nedá, na dálnici často přečte značku na zadku kamionu :)
Bluetooth telefon - funguje spolehlivě, vše se musí ovládat přes dotykový displej TT2.
Parkovací kamera - asi nejlepší, co jsem zatím u Toyoty viděl. Teď v zimě se však hodně špiní, není za jízdy nijak krytá.
Automatické dálkové - jak už jsem psal u světel, funguje to spolehlivě a používám to. Zatím na mě bliklo jedno auto, které bylo na opačném konci asi 3 km rovinky. Na takovou vzdálenost ho kamera asi fakt neviděla.

Jízda - ve výsledku dojem z jízdy je pro mnoho lidí asi nejdůležitější parametr. Pokud to srovnám s Aurisem, tak jezdí prostě líp. Lepší je posez za volantem, řizení podobné, trošku lepší je i chod řadící páky. Brzdy se mi líp dávkují. Plynový pedál má delší chod, trošku mi trvalo si zvyknout. Celek pusobí tak nějak dospělejším dojmem.
Co je výrazně lepší je odhlučnení, především aerodynamický hluk je podstatně menší. Kola jsou odhlučněné taky líp, jen ty kamínky jsou pořád slyšet.
Motor je odhlučněný dobře, samozřejmě vyšší otáčky už nějaký ten hluk přenesou i do kabiny. Do 3000 ot/min je ale v kabině od motoru příjemné ticho. Komfortem tlumení je Avik o úroveň výš, takový přijemný koráb, ale rozhodně ne nějak uhoupaný. Hlavně líp tlumí příčné nerovnosti, např. přejezd kolejí je o poznání klidnější.

Motor - asi největší změna, přechod z malého turba na relativně větší atmosféru. Po zkušenostech z Corolly s 1.6 Valvematicem jsem neočekával velký rozdíl, papírově má sice motor 108kW, ale taky tahá podstatně těžší auto. O to víc jsem byl pak příjemně překvapený chováním této 1.8ky. Motoru chybí samozřejmě ten nádech turba v nízkých otáčkách, ale rozhodně nepůsobí tak mdle, jak 1.6ka. Od 2.500 otáček pak motor táhne velmi slušně, řekl bych skoro srovnatelně jak 1.2T v 1.500 otáčkách, kde zabíralo turbo. Nad 3.000 otáček je už pak síly dost a auto velice ochotně zrychluje. Perfektní je, že se dá opět jezdit i kolem 1.000 otáček, kde už malé turbo silně protestovalo, nejelo a dunělo. Tato atmosféra se z toho krásně posbírá. Tím pádem se pak mnohem líp jezdí po městě, není potřeba tak často řadit a jízda je plynulejší. Na 4 stupeň motor zvládá rychlosti i kolem 30km/h, to Auris s turbem nedal ani náhodou. Spotřeba šla dle očekávání nahoru, zatím je brzo hodnotit, ale teď v zimě to vidím tak kolem 6,5-7l/100 km, Auris to zvládal s o litr menší spotřebou. Cokoliv pod 7l ale beru jak výborné.

Toyota Avensis TS 1.8 Valvematic je víc než důstojná náhrada Aurise, téméř ve všem je lepší, má dospělejší jízdní projev, je tišší a líp vybavená. Pár kroků zpět by se našlo, ale ve výsledku jsou to jen detaily a to hlavní - celkový dojem z auta je prostě o úroveň výš. Přihlédnu-li k ceně, za jaký doplatek se prodávají oproti Aurisům, není moc co řešit. Starší původ Avensisu se Toyotě víceméně povedlo slušně zamaskovat povedeným druhým faceliftem a tak je auto i v dnešní době důstojným přepravníkem. Recenzi zkusím opět postupně doplňovat o nové poznatky a zkušenosti, snad to budou jen pozitivní věci.

Fotky v galerii budu postupně vyměňovat za nové, zatím jsem nahrál jen pár, co se povedlo během chvil udělat, docela mi chybí v tento čas světlo na nějaké lepší focení :)

Dá se žít:
- míň praktický kufr než u Aurise
- hlučnost motoru ve vysokých otáčkách
- zastaralý panel klimatizace
- pouze jedna 12V zásuvka pod loketní opěrkou
- vyšší spotřeba paliva než Auris
- celkově vyšší náklady na provoz - servis, pneumatiky atd.
- morální zastaralost auta, základ je z roku 2009

Silné stránky

- vzhled, krásné auto, v provozu hodně ojedinělé
- prostornost a provedení interiéru v této barevné kombinaci
- dospělý jízdní projev
- odhlučnení od okolí
- hodně dobrá výbava
- celkové chování motoru
- Bi-LED světlomety
- Nemá Stop/start

Slabé stránky

- odkládací prostory ve dveřích
- čtení dopravních značek
- zajímavě fungující dešťový senzor
- chybí výdechy klimatizace pro zadní sedadla
- roletka v kufru

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Avik je do 26.5.2020 v záruce, prozatím není potřeba nic řešit a doufám, že to tak i vydrží.

- Jediná věc, na kterou se teď zaměřuju je hučení od kol při rychlosti 95-105 km/h. Osobně to odhaduju na zimní pneumatiky Nokian, na letních jsem nic takové nezaznamenal, ale na nich se najelo jen pár kilometrů. Při jiné rychlosti je klid.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

TTPcar Praha, opět bez připomínek, slušné jednání, dobrá cena za výkup Aurise, který trval do 15 minut. Pak už jen papírování.

 

Novinky v recenzi

1.7.2020 08:42

30.000 km

S Avensisem jsem překonal naši první desetitisícovku, stav ujetých km se tak přehoupl přes 30.000 km. A poprvé v životě se mi stalo, že jsem narazil na naše bývalé auto, na cestách jsme potkali Auriska, to mě fakt potěšilo :) Musel jsem si i stáhnout záznam z palubní kamery :))

30.5.2020 22:35

Servisní kontrola

S Avensisem jsem 28.5 poprvé absolvoval servisní kontrolu, pro Avensis to byla už jeho celkově třetí. Avik dostal nový olej 0W20 a ještě jsem nechal vydesinfikovat klimatizaci ozonovým čističem. Jinak běžná kontrola bez žádných nálezů. Poslední dobou jezdíme téměř jen po městě, takže narostla spotřeba nad 7 litrů, od pondělí ale opět začnou cesty do práce (sbohem home Office), tak to zase půjde dolů. A stále víc si užívám točivou atmosféru podpořenou kvalitním podvozkem a dobrým obutím, fakt se s tím dá jezdit velice svižně, čím užší cesta, tím lepší :-)

6.4.2020 13:03

Pneupdate po zimě

Zas tak moc se toho u Avensisu poslední dobou kvůli karanténě nestalo, jezdíme teď jen krátké trasy za město do přirody, jinak odpadly veškeré delší cesty za rodinou i do práce. Před víkendem jsem nechal přezout na letní kola (Michelin Primacy 3), jsem zvědavý, kolik za sezonu zmizí vzorku (aktuálně 2x 5,7mm a 2x 5,2mm). Je patrné, že letní Michelinky jsou o něco hlučnější než zimáky (Nokian WR D4), zase ale zmizelo otravné hučení při rychlostech 95-100 km/h. Jinak za zimní sezonu najeto na Nokianech 6.241 km a ubyl cca 1mm vzorku ze všech 4 pneumatik.

7.2.2020 12:51

Resetování palubního PC

Resetování palubního PC je zdá se vyřešeno, byla značně vybitá baterie a i když auto startovalo naprosto v pohodě, tak pokles napětí při startu už nezvládal palubní PC. Po dobití minulý víkend zatím žádný restart. Jinak Avensis šlape jak hodinky, tento týden jsem v Toyotě prolezl všechny nabízené modely a aktuálně bych vůbec nevěděl, čím ho nahradit (pokud bych vybíral u Toyoty). RAVka je extrémně drahá a uvnitř není větší, Corolla TS už na mě po zkušenosti s Avikem nepůsobí tak prémiově, s černým interiérem dokonce lehce fádně a je i o něco menší. I tak by to ale byl horký kandidát. Ze zajímavosti jsem prolezl i nové C-HR, předek slušný, na mě trochu divoký design a materiály, vzadu kvůli tmě pak jen za trest, tam bych děti fakt vozit nechtěl .

13.1.2020 12:53

Nové foto interiéru

Nahrál jsem nové fotky interiéru Aviku, jinak nic nové, kilometry pomalu přibývají.Další příjemný detail je polstrování na zadních sedadlech až ke dveřím, pás tak nejezdí vůbec po žádném plastu, který by poškrábal.

3.1.2020 11:45

Pár postřehů

S Avikem jsme do konce roku stihli najet skoro 3.000 km, takže se mi už dostává pod kůži a všímám si víc i dalších drobností, které člověk vnímá až po čase. Na Nový rok měl Avik najeto 23.219 km. Jinak celkově za rok 2019 jsme společně s Aurisem najeli 18.572 km.
Stále spokojenější jsem s motorem, ve městě je mnohem příjemnější jak malé turbo, navíc pravidelným vytočením do vyšších otáček je patrné, že motor postupně ožívá a jede líp. Oproti Aurisu jsou mnohem líp dávkovatelné brzdy, tady jsem rozdíl nečekal, ale opět ve městě to jde poznat dost.
Po seřízení světel jsem naprosto spokojený i s dosahem potkávácí funkce, po koupi auto svítílo hodně nakrátko. Teď je jízda v noci naprosto komfortní.
Hezký detail, který mi ale u Aurisu opravdu vadil, jsou krytky na stropě pro zámky sítě zavazadlového prostoru. U Aurisu krytky nedržely a byly trvale odklopené ze stropu, Avensis má mnohem lepší řešení a krytky jdou krásně zacvaknout. Bohužel jsem si všiml, že i nová Corolla má stejný systém jak Auris a už v salonu Toyoty jsem viděl na novém autě, jak krytky nedrží. Ono se to zdá jako blbost, ale u Aurisu to např. bránilo v odklopení dětské sedačky.
Naopak co by šlo zlepšit je kolečko pro nastavení teploty klimatizace, přijde mi hodně malé a mezi prsty prokluzuje. Nepraktické jsou pak vystupující prahy u podlahy, které jsou v zimě permanentně špinavé a hrozně lehko se o ně člověk zaprasí, hlavně když se snaží dát díte do sedačky...
Poslední negativum/problém, co se občas vyskytuje, je restart palubního počítače při startu auta, vymažou se tím všechny údaje, co ukazuje palubní počítač, tj. spotřeby, časy, vzdálenosti atd. Jediné, co zůstane, je trip A/B. Stejný problém byl i u Aurisu, asi vlastnost Toyot. Přitom startování je bezproblémové, do vteřiny motor naskočí, takže baterka by měla být v pořádku.
Celkově ale převládá velká spokojenost a těším se na další kilometry za volantem Avensisku :)


Další vozy Toyota Avensis



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

zatím v pořádku

praktičnost
9

chybí víc odkládacích prostor, nicméně pořád je to praktické velké kombi

prostornost
9

samozřejmě vnitřní prostor širší a delší jak Auris, v ramci dané střední třídy ale patří prostorově k těm menším

jízdní vlastnosti
9

Řízení je bez velké zpětné odezvy, ale přijde mi citlivější, jak u Aurisu. Podvozek je jinak nezáludný a dá se na něj vždy spolehnout

jízdní komfort
9

Velmi dobrý, Avik není přehnaně houpavý ani moc tvrdý.

provozní náklady
9

Na danou třídu auta výborné, oproti Aurisu o trochu vyšší.

náhradní díly
10

očekávám podobné ceny jak u Aurise

výkon motoru
8

Plně dostačující, s klasickým atmosférickým charakterem

spotřeba
8

Zatím brzo hodnotit, nicméně to vypadá na slušnou spotřebu do 7l/100km

hlučnost motoru
8

Vyšší otáčky jsou slyšet hodně, ale při běžném cestování o motoru člověk moc neví

kvalita sedadel
9

Pohodlné i na delší cesty, krásně zpracované z pocitově kvalitních materiálů

brzdy
10

brzdí :) líp se dávkují

zavazadlový prostor
9

Velký prostor, nic víc.






Blesk.cz

Místo oslavy další facka do tváře! William a Kate se vykašlali na Harryho s Meghan

Místo oslavy další facka do tváře! William a Kate se…

Tohle nebude dobré. Tedy pokud je pravda, co se nese chodbami Buckinghamského paláce. Vztahy mezi bratry princi…

Ve vraku auta našli dva mrtvé mladíky: Příčiny neštěstí vyšetřuje policie

Ve vraku auta našli dva mrtvé mladíky: Příčiny…

Dva mladí muži vyrazili v sobotu večer na projížďku, ale ta skončila tragicky. Rodiče je hledali celý den.…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Boleslav - Jablonec 2:0. První výhra, pálili Zahustel s Maškem

SESTŘIH: Boleslav - Jablonec 2:0. První výhra,…

Fotbalisté Mladé Boleslavi porazili v dohrávce 4. kola FORTUNA:LIGY Jablonec 2:0. Domácí se poprvé v letošní…

Penaltu i červenou jsem musel, říká sudí po Spartě. Měl zasáhnout VAR?

Penaltu i červenou jsem musel, říká sudí po Spartě.…

Takže zářez, nebo ne? Zlín o tom po vyhrocené koncovce na Spartě pochopitelně nepochybuje. Pojďme si klíčové…

 

Reflex.cz

Mýtus promoření. Jak reálně vypadá Švédsko? Žádné akce nad 50 lidí, víc testů a roušky

Mýtus promoření. Jak reálně vypadá Švédsko? Žádné…

S nástupem druhé vlny epidemie covid-19 v Evropě se čím dál častěji poukazuje na postup Švédska. To nyní hlásí…

Překreslují se mapy: Jsme svědky zrodu nového spojenectví na Blízkém východě

Překreslují se mapy: Jsme svědky zrodu nového…

Jsou světové události, které je nutné nejen zaznamenat, ale i vyhodnocovat. Mezi ně patří dohoda o spolupráci…