Rychlostní index pneu
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
"-- skrytý --" 05.11.06 22:06
« Re: Re:
matuS: Tenhle motor ma maximum vykonu (dle mereni na brzde) nekde na urovni 3800 ot./min. a po prekroceni 4000 jde vykonova krivka razantne dolu, pricemz Mk krivka je v * uz davno, takze pocitat to podle "me definice" je trochu mimo misu. Ano - chces-li - "moje definice" je proste blba... -
"-- skrytý --" 05.11.06 19:46
« High speed test
Tak jsem ve svém archívu našel i ten dokument specifikující test pneu, zde je to podstatné pro naší diskuzi:
2.2 Depending upon the speed symbol applicable to the tyre, apply to the test axle, a load equal to 80% of the tyre’s maximum load capacity or maximum application load capacity, (see paragraphs 3.1.13.1.2 and 3.1.13.1.3 of this Annex and Appendix 1 of Annex 4).
2.5 Carry the test through without interruptions as follows, in relation to the tyre’s speed symbol.
2.6 The initial test speed (ITS) is equal to the tyre’s speed category,
- less 40 km/h on a 1.70 m + 1% drum, or
- less 30 km/h on a 2.0 m + 1% drum.
2.6.1 For tyres of speed symbol L to W, inclusive:
2.6.1.1 Accelerate the equipment at a constant rate such that the initial test speed (ITS) is reached at the end of 10 minutes from start-up.
- then, at the ITS for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 10 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 20 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 30 km/h for 20 minutes.
Pro ty co jsou slabší v AJ: Při použití bubnu o průměru 2 metry je ITS = (Speed Index - 30 km/h). Pneu se točí při (ITS + 30 km/h), tj. při rychlosti odpovídajcí Speed Indexu po dobu 20 minut při zátěži 80% Load Indexu. Pokud toto vydrží, tak v testu vyhověla.
Závěry si udělejte sami. Můj závěr je, že ani krátkodobě nedopustím, abych na tachometru měl víc než je cca 80 - 90% speed indexu. A nejjednodušší způsob jak toto zajistit je, že mám na autě pneumatiky, které jsou "rychlejší než auto" tj. v souladu s předpisem v techničáku. -
matuS 05.11.06 19:38
« Re: Re: Tlak, Load index versus rychlost
Jinak ta konstrukcni rychlost se da popsat asi takto: rychlost odpovidajici otackam motoru na omezovaci pri zarazenem nejvyssim rychlostnim stupni.
toto sa mi nezda. opakujem, ked preratam na svojom aute, tak na 6tke okolo 360km/h. Zda sa mi to blbost aby toto bolo uvedene v technicaku.
Tato rychlost je fakt dosiahnutelna iba teoreticky.
Bohvie ako je to s technicakmi, tieto nase papierove (velky maly v jednom) su dost nove, predpokladam, ze tie policka tam su urobene v sulade s EU, ale nemusi to tak byt... -
"-- skrytý --" 05.11.06 19:02
« Re: Tlak, Load index versus rychlost
Ja nemohu za to, ze zakonodarce v jiste chvili prestal rozlisovat mezi maximalni povolenou a max. konstrukcni rychlosti. To je proste klasicky cesky legislativni bordel.
Jinak ta konstrukcni rychlost se da popsat asi takto: rychlost odpovidajici otackam motoru na omezovaci pri zarazenem nejvyssim rychlostnim stupni. Pripadne cipovani, zmeny zprevodovani ci zmeny velikosti obuti (nedodrzeni ovyklych plus minus 5%) ma samozrejme vliv na hodnotu nejvyssi konstruktucni rychlosti!
Moznost pouziti a stupen nizsiho rychl. indexu u zimnich gum ma nasledujici logiku:
- silne nizkoprofilove a tim i vysokorychlostni zimni gumy se obvykle pri stejnem rozmeru letnich ani ve stejnem rychl. indexu nevyrabeji (vyjimku a rekordmana v tomto ohledu prestavuje zn. Nokian se svou zimni gumou WR);
- i "sestoupeni" o jeden index obvykle neznamena, ze je rychl. index nize, nez Vmax.
Priklad z praxe: na auto s deklarovanou Vmax 175 vyrobce obouva letni v H (do 210); auto v realu jezdi 185, tedy zimaky v T (do 190) jsou naprosto OK. -
"-- skrytý --" 04.11.06 18:24
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
a) Ano, T se asi testuje se při plném zatížení, ale:
- na hladkém oclovém nebo hliníkovém bubnu o průměru tuším 2 metry (nevím jak na SK ale v ČR silnice hladký povrch nepřipomínají ani vzáleně)
-testuje se nová pneu
b) Z jiného zdroje mám, že pro rychlosti hodně nad 200 (pokud si dobře vzpomínám tak počínaje V či H) se dělá derating Load Indexu. Konkrétně jsem viděl tabulku definující procentuální snížení povoleného zatížení vzhledem k dané rychlosti. Tzn. že W nesmíš současně zatížit na 100% LI a točit 270 km/h. Pamatuji si, že tabulka byla pro rychlosti (indexy) nad 200, ale detaily si již nepamatuji. Jen mě zaujalo, že procentuální snížení bylo pro opravdu vysoké rychlosti docela významné (desítky procent LI). Pneu se SI do 300 km/h jsi při 300 km/h směl zatěžovat tuším jen na 60% LI. -
matuS 04.11.06 18:07
« Re: Re: Re: Re: Re:
ad J vs JJ - vdaka, to som potreboval vediet.
ad maximalna rychlost & technicak. Neviem ako je to v starych technicakoch ale v SR sa uz vyuziva iba jeden technicky preukaz: je to taka papierova knizocka, vlastne je to velky tech.preukaz ktory ale mas nosit so sebou, ako kedysi maly. No a v tomto je kolonka iba: max konstrukcna rychlost vozidla.
inac este k tomu rychlostnemu indexu - ja si myslim, ze az take dramaticke (s tymi "T") ako to popisujes to nieje. Spravne si napisal, ze pneu to musi vydrzat iba po 20min ale pri plnom zatazeni. -
"-- skrytý --" 04.11.06 17:38
« Re: Re: Re: Re:
Díval jsem se na tři techničáky a bylo tam uvedeno:
A) Najvyšší povolená rychlost
B1) Nejvyšší konstrukční rychlost
B2) Nejvyšší rychlost
Přitom B1 a B2 jsou velké techničáky pro to stejné vozidlo (SK a CZ).
Což mě vede k závěru, že na techničáku je pro rychlost jen jedna kolonka (kolonka č. 8 ) , jejíž název se mění podle toho, kdo formulář navrhuje. Autorem formuláře dost dobře může být nějaká kancelářská myš, která nemá patřičné technické vzdělání na to, aby tušila, že tyto různé pojmy mají různý význam.
Domnívám se, že existují tyto definovatelné rychlosti:
a) Maximální rychlost - Rychlost, kterou vozidlo dosáhne za definovaných podmínek (rovina, téměř bezvětří - závisí na výkonu motoru, ztrátách v převodových ústrojích, zpřevodování a součinitel odporu vzduchu. Dá se teoreticky spočítat od stolu.
b) Maximální konstrukční rychlost - maximální rychlost na kterou bylo vozidlo konstruováno a po jejím překročení výrobce "neručí" za to, že se vozidlo nezačne chovat zcela nevyzpytatelně nebo že se třeba nerozletí na kusy.
c) Maximální povolená rychlost - např. pro přívěsný vozík je to 80 km/h /a je to i v techničáku pro přívěsný vozík). Kupodivu Felicie má v techničáku právě tuto kolonku - je tam uvedeno 162 km/h. V reále tech 162 km/h je nejspíš údaj definovaný podle bodu a).
d) Maximální dosažitelná rychlost - prakticky dosažitelná rychlost za optimálních podmínek - vítr v zádech, klesání, optimální složení paliva, pneu s malým valivým odporem atd.
U auta, které má v techničáku 190 km/h, při jízdě do mírného kopce kamarád dosáhl rychlosti minimálně 207 km/h (před dosažení vrcholu stoupání už sundal nohu z plynu, leč kousek za vrcholem byl policejní radar). Motor byl pochopitelně chipnutý.
Výrobce aut není blbec - to, že rychlost dle bodu a) je např 200, ještěš neznamená, že se s tím autem nedá jet třeba 220 km/h aniž by bylo nutné nějak "ladit" nebo chipovat motor. Takže nechtějí-li si zabíjet zákazníky, tak výrobci musí předepisovat pneu podle varianty d). Proto na autě s techničákovou maximálkou 200 výrobce předepisuje pneu s indexem V (do 240 km/h).
Možná si říkáš "já rychle nejezdím, tak proč pneu W, když jezdím do 160 km/h". Odpověď je jednoduchá - možná se jednou zapomeneš, možná budeš spěchat, možná auto půjčíš synovi, otci, nebo kamarádovi, který za tvé nepřítomnosti buď úmyslně nebo omylem šlápne autu na na krk.
Navíc pneu s indexem "X" aby vyhověla normě, tak nová pneu musí vydržet rychlost odpovídající X pouze po dobu 20 minut. (To je hodně zestručněný obsah návrhu testovacího předpisu, který jsem kdy našel na interneu).
Mít tehdy onen kamarád na svém autě pneu T, tak jsme dnes nejspíš všichni mrtví ...
Před lety jsem prodejci vrátil pneu T (objednával jsem na zimu H namísto techničákem předepsaného V). Sice jsem váhal jestli mám dělat problémy a nemám přijmout nabízenou slevu, ale nakonec jsem trval na těch Hčkách. Rok na to mi otec, který jezdí do 160 km/h, řekl, že se jednou na liduprázdné dálncii zapomněl, sešlápl plyn a ani si nevšiml, že překročil 180 km/h, auto krásně a klidně jelo ... Kolik skutečně dosáhl asi ani on sám neví, těch 180+ zahlédl poté co už zase zpomaloval. Mít tam tehdy ty "T", tak ... :'-(
Ohledně tvých hmotnostních idnexů - vysvětlení nemám.
Ohledně 8JJ vs. 8J - to J a JJ definuje tvar ráfku, přičemž JJ je mírně modifikovaná varianta J, kterou používají zejména japonští výrobci a zejména jsem ji vídal uvedenou u offroadů. Řešil jsem v r. 2003 podobný problém - techničák mi předepisoval J a ke koupi bylo v alternativním rozměru pouze JJ. Po mnoha hodinách strávěných na internetu jsem usoudil, že JJ je vylepšené J a toto vylepšení pravděpodobně znesnadňuje svléknutí pneumatiky, přičemž rozdíl není takový, aby bylo nutné používat jiné pneumatiky (J/JJ se mírně liší v poloměrech dosedacích ploch na styku ráfek-guma) . Nakonec jsem JJ koupil a bez problémů používám. -
matuS 04.11.06 15:13
« Re: Re: Re:
neviem ako v CR ale ja mam v technicaku napisane: najvyssia konstrukcna rychlost vozidla: 220km/h
trocha mi je zahadou, preco mam predpisane gumy o rychlostnom indexe W (270km/h)
Nedava to zmysel. Teoreticky totiz moje auto vytiahne okolo 340km/h (na 6tke obmedzovac).
Dalsia zahada: pneu 205/55/16 maju hm.index 89, alternativny rozmer 225/45/17 (predok) ma 90 a zadok 245/45/17 ma hm.index 95...
Este otazka: aky je rozdiel medzi diskom 8J a 8JJ ?
vdaka -
« Re: Re:
Rychlostní indexy jsou věčné téma. Podle vyhlášky 341/2002 § 21:
2) V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.
Ale z toho nevyplývá, že můžeš použít zimní pneu nižšího rychlostního indexu, než je zapsáno v TP. Já mám třeba v TP předepsané letní gumy s indexem W, ale současně tam mám i uvedné M+S s idexem Q - to je rozdíl celých 6ti tříd.
Takže by mě zajímalo, kde Mitsi přišel na to, že lze použít zimní pneu s indexem právě o jednu třídu nižším.
A další otázka na Mistsiho. Že konstrukční a maximální rychlost vozidla jsou dvě různé věci je bez diskuze. A co je potom "Maximální povolená rychlost"? Protože přesně tu mám zapsanou v TP. A kde zjistím konstrukční rychlost svého vozidla, když se na ni kdejaký zákon a předpis odkazuje a mám podle ní volit gumy? Předpokládám, že ty termíny jsou nějak definované a nikdo si je necucá z palce. Podle mě je "Konstruční rychlost" a "Maximální povolená rychlost" to samé. Pokud ne, tak čekám nějakou zákonnou definici obou pojmů.
Prostou logickou úvahou bez jakékoliv opory v předpisech (tu očekávám od Mitsiho) bych řekl, že konstrukční rychlost je rychlost, na kterou je auto stavěné (tomu by i celkem odpovídalo to "Maximální povolená rychlost"). A maximální rychlost je prostě maximum, co se z auta dá vyždímat, IMHO to může být i víc, než na co je auto konstruované. -
Jinak všechno co je v techničáku ohledně obutí bych určitě dodržoval,bo gumy sou přece důležitý.Nechápu lidi co to podceňujou.