Díval jsem se na tři techničáky a bylo tam uvedeno:
A) Najvyšší povolená rychlost
B1) Nejvyšší konstrukční rychlost
B2) Nejvyšší rychlost
Přitom B1 a B2 jsou velké techničáky pro to stejné vozidlo (SK a CZ).
Což mě vede k závěru, že na techničáku je pro rychlost jen jedna kolonka (kolonka č. 8 ) , jejíž název se mění podle toho, kdo formulář navrhuje. Autorem formuláře dost dobře může být nějaká kancelářská myš, která nemá patřičné technické vzdělání na to, aby tušila, že tyto různé pojmy mají různý význam.
Domnívám se, že existují tyto definovatelné rychlosti:
a) Maximální rychlost - Rychlost, kterou vozidlo dosáhne za definovaných podmínek (rovina, téměř bezvětří - závisí na výkonu motoru, ztrátách v převodových ústrojích, zpřevodování a součinitel odporu vzduchu. Dá se teoreticky spočítat od stolu.
b) Maximální konstrukční rychlost - maximální rychlost na kterou bylo vozidlo konstruováno a po jejím překročení výrobce "neručí" za to, že se vozidlo nezačne chovat zcela nevyzpytatelně nebo že se třeba nerozletí na kusy.
c) Maximální povolená rychlost - např. pro přívěsný vozík je to 80 km/h /a je to i v techničáku pro přívěsný vozík). Kupodivu Felicie má v techničáku právě tuto kolonku - je tam uvedeno 162 km/h. V reále tech 162 km/h je nejspíš údaj definovaný podle bodu a).
d) Maximální dosažitelná rychlost - prakticky dosažitelná rychlost za optimálních podmínek - vítr v zádech, klesání, optimální složení paliva, pneu s malým valivým odporem atd.
U auta, které má v techničáku 190 km/h, při jízdě do mírného kopce kamarád dosáhl rychlosti minimálně 207 km/h (před dosažení vrcholu stoupání už sundal nohu z plynu, leč kousek za vrcholem byl policejní radar). Motor byl pochopitelně chipnutý.
Výrobce aut není blbec - to, že rychlost dle bodu a) je např 200, ještěš neznamená, že se s tím autem nedá jet třeba 220 km/h aniž by bylo nutné nějak "ladit" nebo chipovat motor. Takže nechtějí-li si zabíjet zákazníky, tak výrobci musí předepisovat pneu podle varianty d). Proto na autě s techničákovou maximálkou 200 výrobce předepisuje pneu s indexem V (do 240 km/h).
Možná si říkáš "já rychle nejezdím, tak proč pneu W, když jezdím do 160 km/h". Odpověď je jednoduchá - možná se jednou zapomeneš, možná budeš spěchat, možná auto půjčíš synovi, otci, nebo kamarádovi, který za tvé nepřítomnosti buď úmyslně nebo omylem šlápne autu na na krk.
Navíc pneu s indexem "X" aby vyhověla normě, tak nová pneu musí vydržet rychlost odpovídající X pouze po dobu 20 minut. (To je hodně zestručněný obsah návrhu testovacího předpisu, který jsem kdy našel na interneu).
Mít tehdy onen kamarád na svém autě pneu T, tak jsme dnes nejspíš všichni mrtví ...
Před lety jsem prodejci vrátil pneu T (objednával jsem na zimu H namísto techničákem předepsaného V). Sice jsem váhal jestli mám dělat problémy a nemám přijmout nabízenou slevu, ale nakonec jsem trval na těch Hčkách. Rok na to mi otec, který jezdí do 160 km/h, řekl, že se jednou na liduprázdné dálncii zapomněl, sešlápl plyn a ani si nevšiml, že překročil 180 km/h, auto krásně a klidně jelo ... Kolik skutečně dosáhl asi ani on sám neví, těch 180+ zahlédl poté co už zase zpomaloval. Mít tam tehdy ty "T", tak ... :'-(
Ohledně tvých hmotnostních idnexů - vysvětlení nemám.
Ohledně 8JJ vs. 8J - to J a JJ definuje tvar ráfku, přičemž JJ je mírně modifikovaná varianta J, kterou používají zejména japonští výrobci a zejména jsem ji vídal uvedenou u offroadů. Řešil jsem v r. 2003 podobný problém - techničák mi předepisoval J a ke koupi bylo v alternativním rozměru pouze JJ. Po mnoha hodinách strávěných na internetu jsem usoudil, že JJ je vylepšené J a toto vylepšení pravděpodobně znesnadňuje svléknutí pneumatiky, přičemž rozdíl není takový, aby bylo nutné používat jiné pneumatiky (J/JJ se mírně liší v poloměrech dosedacích ploch na styku ráfek-guma) . Nakonec jsem JJ koupil a bez problémů používám.