Rychlostní index pneu
Zařazení: Všechna fóra > Diskusní fórum "MotorCafé" > Hlavní diskuse
-
JOB 03.11.2006 21:15
Bez nadpisu
Je to stejnej problém jako s rozměrem pneu.Dá se říct že se nic neděje dokud nenastane nějaká pojistná událost , to je pak pojišťovna ráda protože má o starost míň. ;-)
Když mi pojišťovák přišel fotit auto tak gumy byly první co ho zajímalo-
"-- skrytý --" 03.11.2006 21:48
« Re:
No o to mi právě jde. Jestli je to problém "byrokraticky". Jasně, že prakticky je to jedno, pač 190 ani 210 jezdit nebudu. Proste sem koupil gumy s indexem 190 km/h na auto s maximálkou myslím 187 km/h. V TP sou myslím gumy s indexem 210 km/h.-
"-- skrytý --" 03.11.2006 22:20
« Re: Re:
Koupils spatne! Tady nejde o byrokracii ani o Vmax, ale max. KONSTRUKCNI rychlost, ktera je urcite vetsi nez Vmax.-
matuS 03.11.2006 23:39
« Re: Re: Re:
teraz som cital (na nete, takze za pravdivost nerucim) ze zimaky mozes dat s nizsim indexom, ale max rychlost musis vyznacit do zorneho pola vodica.
celkom som nachylny tomu verit, lebo u mercedesa sa da svojpomocne nastavit max rychlost zimnych pneumatik a auto ta cez tu hranicu nepusti.
ja som si na zimu tiez kupil pneu s nizsim indexom ako je maximalka, a vobec to neriesim. Ked sa nieco stane, tak nech mi poistovna dokaze, ze nehoda sa stala kvoli gumam...-
"-- skrytý --" 03.11.2006 23:50
« Re: Re: Re: Re:
To sem taky zaslechl.
Jinak je mně divný, že by byly problémy s pneu T, když podle papírů té rychlosti auto stejně nemůže dosáhnout. Natož požadovanýho Háčka.
Ale pojišťovna se chytá fšeho. :?-
kostey 04.11.2006 01:51
« Re: Re: Re: Re: Re:
takze podle toho co tu pisete se mi zda ze pokud budu mit na aute nevhodne pneu a nekoho moji vinou sejmu tak mi pojistovna u ktere mam povinne ruc. muze rict ze mam spatny pneu a ze at skodu zaplatim sam? to snad ne!?
+ je pravda ze pokud tady v GB nabouram s alkoholem v krvi ale alkohol bude porat jeste v povolene toleranci tak za mne ceska pojistovna nic nezaplati, protoze jsem chlastal?
doufam ze mi na obe otazky nekdo odpovi ze to je blbost.
ps.:zasadne pred jizdou nepiju, nejsem magor
-
-
-
-
-
-
JOB 04.11.2006 08:38
Bez nadpisu
No já neříkám že nebude pojišťovna plnit,ale může to být tak že bude požadovat spoluúčast.
Jinak s těma indexama je to jako se vším v tomto státě,prostě to je tak nastavený a je potřeba to dodržovat.Bohužel jsme národ vychcánků co se snaží všechno obejít a když nás někdo klepne přes prsty tak nadáváme. >:D
Osobně zastávám názor že gumy jsou tak důležitá součást auta, že se na nich nevyplatí šetřit. ;-)-
"-- skrytý --" 04.11.2006 09:27
« Re:
Zimáky můžeš mít zcela legálně o jednu rychl. kategorii níže, než je předepsaná rychl. kategorie letních, a ani nemusíš mít nic vyznačeno v zorném poli.
Pokud někdo nechápe, že mezi Vmax, tj. max rychlostí, a maximální KONSTRUKČNÍ rychlostí, je dost velký rozdíl. pak mu asi není pomoci! Rychl. index pneu se totiž zásadně určuje podle té druhé!!!
Když manželka zrušila auto, byly pneumatiky (jejich stav a rozměry) tím prvním, co pojišťovna zkoumala.-
« Re: Re:
Rychlostní indexy jsou věčné téma. Podle vyhlášky 341/2002 § 21:
2) V případě použití zimních pneumatik (M+S) s nižší kategorií rychlosti, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla, je nutno na tuto skutečnost upozornit dodatkovým označením formou nálepky, která musí být v zorném poli řidiče. Údaj na nálepce stanovuje nejvyšší přípustnou rychlost vozidla s namontovanými zimními pneumatikami, která nesmí být při provozu vozidla překročena.
Ale z toho nevyplývá, že můžeš použít zimní pneu nižšího rychlostního indexu, než je zapsáno v TP. Já mám třeba v TP předepsané letní gumy s indexem W, ale současně tam mám i uvedné M+S s idexem Q - to je rozdíl celých 6ti tříd.
Takže by mě zajímalo, kde Mitsi přišel na to, že lze použít zimní pneu s indexem právě o jednu třídu nižším.
A další otázka na Mistsiho. Že konstrukční a maximální rychlost vozidla jsou dvě různé věci je bez diskuze. A co je potom "Maximální povolená rychlost"? Protože přesně tu mám zapsanou v TP. A kde zjistím konstrukční rychlost svého vozidla, když se na ni kdejaký zákon a předpis odkazuje a mám podle ní volit gumy? Předpokládám, že ty termíny jsou nějak definované a nikdo si je necucá z palce. Podle mě je "Konstruční rychlost" a "Maximální povolená rychlost" to samé. Pokud ne, tak čekám nějakou zákonnou definici obou pojmů.
Prostou logickou úvahou bez jakékoliv opory v předpisech (tu očekávám od Mitsiho) bych řekl, že konstrukční rychlost je rychlost, na kterou je auto stavěné (tomu by i celkem odpovídalo to "Maximální povolená rychlost"). A maximální rychlost je prostě maximum, co se z auta dá vyždímat, IMHO to může být i víc, než na co je auto konstruované.-
matuS 04.11.2006 15:13
« Re: Re: Re:
neviem ako v CR ale ja mam v technicaku napisane: najvyssia konstrukcna rychlost vozidla: 220km/h
trocha mi je zahadou, preco mam predpisane gumy o rychlostnom indexe W (270km/h)
Nedava to zmysel. Teoreticky totiz moje auto vytiahne okolo 340km/h (na 6tke obmedzovac).
Dalsia zahada: pneu 205/55/16 maju hm.index 89, alternativny rozmer 225/45/17 (predok) ma 90 a zadok 245/45/17 ma hm.index 95...
Este otazka: aky je rozdiel medzi diskom 8J a 8JJ ?
vdaka-
"-- skrytý --" 04.11.2006 17:38
« Re: Re: Re: Re:
Díval jsem se na tři techničáky a bylo tam uvedeno:
A) Najvyšší povolená rychlost
B1) Nejvyšší konstrukční rychlost
B2) Nejvyšší rychlost
Přitom B1 a B2 jsou velké techničáky pro to stejné vozidlo (SK a CZ).
Což mě vede k závěru, že na techničáku je pro rychlost jen jedna kolonka (kolonka č. 8 ) , jejíž název se mění podle toho, kdo formulář navrhuje. Autorem formuláře dost dobře může být nějaká kancelářská myš, která nemá patřičné technické vzdělání na to, aby tušila, že tyto různé pojmy mají různý význam.
Domnívám se, že existují tyto definovatelné rychlosti:
a) Maximální rychlost - Rychlost, kterou vozidlo dosáhne za definovaných podmínek (rovina, téměř bezvětří - závisí na výkonu motoru, ztrátách v převodových ústrojích, zpřevodování a součinitel odporu vzduchu. Dá se teoreticky spočítat od stolu.
b) Maximální konstrukční rychlost - maximální rychlost na kterou bylo vozidlo konstruováno a po jejím překročení výrobce "neručí" za to, že se vozidlo nezačne chovat zcela nevyzpytatelně nebo že se třeba nerozletí na kusy.
c) Maximální povolená rychlost - např. pro přívěsný vozík je to 80 km/h /a je to i v techničáku pro přívěsný vozík). Kupodivu Felicie má v techničáku právě tuto kolonku - je tam uvedeno 162 km/h. V reále tech 162 km/h je nejspíš údaj definovaný podle bodu a).
d) Maximální dosažitelná rychlost - prakticky dosažitelná rychlost za optimálních podmínek - vítr v zádech, klesání, optimální složení paliva, pneu s malým valivým odporem atd.
U auta, které má v techničáku 190 km/h, při jízdě do mírného kopce kamarád dosáhl rychlosti minimálně 207 km/h (před dosažení vrcholu stoupání už sundal nohu z plynu, leč kousek za vrcholem byl policejní radar). Motor byl pochopitelně chipnutý.
Výrobce aut není blbec - to, že rychlost dle bodu a) je např 200, ještěš neznamená, že se s tím autem nedá jet třeba 220 km/h aniž by bylo nutné nějak "ladit" nebo chipovat motor. Takže nechtějí-li si zabíjet zákazníky, tak výrobci musí předepisovat pneu podle varianty d). Proto na autě s techničákovou maximálkou 200 výrobce předepisuje pneu s indexem V (do 240 km/h).
Možná si říkáš "já rychle nejezdím, tak proč pneu W, když jezdím do 160 km/h". Odpověď je jednoduchá - možná se jednou zapomeneš, možná budeš spěchat, možná auto půjčíš synovi, otci, nebo kamarádovi, který za tvé nepřítomnosti buď úmyslně nebo omylem šlápne autu na na krk.
Navíc pneu s indexem "X" aby vyhověla normě, tak nová pneu musí vydržet rychlost odpovídající X pouze po dobu 20 minut. (To je hodně zestručněný obsah návrhu testovacího předpisu, který jsem kdy našel na interneu).
Mít tehdy onen kamarád na svém autě pneu T, tak jsme dnes nejspíš všichni mrtví ...
Před lety jsem prodejci vrátil pneu T (objednával jsem na zimu H namísto techničákem předepsaného V). Sice jsem váhal jestli mám dělat problémy a nemám přijmout nabízenou slevu, ale nakonec jsem trval na těch Hčkách. Rok na to mi otec, který jezdí do 160 km/h, řekl, že se jednou na liduprázdné dálncii zapomněl, sešlápl plyn a ani si nevšiml, že překročil 180 km/h, auto krásně a klidně jelo ... Kolik skutečně dosáhl asi ani on sám neví, těch 180+ zahlédl poté co už zase zpomaloval. Mít tam tehdy ty "T", tak ... :'-(
Ohledně tvých hmotnostních idnexů - vysvětlení nemám.
Ohledně 8JJ vs. 8J - to J a JJ definuje tvar ráfku, přičemž JJ je mírně modifikovaná varianta J, kterou používají zejména japonští výrobci a zejména jsem ji vídal uvedenou u offroadů. Řešil jsem v r. 2003 podobný problém - techničák mi předepisoval J a ke koupi bylo v alternativním rozměru pouze JJ. Po mnoha hodinách strávěných na internetu jsem usoudil, že JJ je vylepšené J a toto vylepšení pravděpodobně znesnadňuje svléknutí pneumatiky, přičemž rozdíl není takový, aby bylo nutné používat jiné pneumatiky (J/JJ se mírně liší v poloměrech dosedacích ploch na styku ráfek-guma) . Nakonec jsem JJ koupil a bez problémů používám.-
matuS 04.11.2006 18:07
« Re: Re: Re: Re: Re:
ad J vs JJ - vdaka, to som potreboval vediet.
ad maximalna rychlost & technicak. Neviem ako je to v starych technicakoch ale v SR sa uz vyuziva iba jeden technicky preukaz: je to taka papierova knizocka, vlastne je to velky tech.preukaz ktory ale mas nosit so sebou, ako kedysi maly. No a v tomto je kolonka iba: max konstrukcna rychlost vozidla.
inac este k tomu rychlostnemu indexu - ja si myslim, ze az take dramaticke (s tymi "T") ako to popisujes to nieje. Spravne si napisal, ze pneu to musi vydrzat iba po 20min ale pri plnom zatazeni.-
"-- skrytý --" 04.11.2006 18:24
« Re: Re: Re: Re: Re: Re:
a) Ano, T se asi testuje se při plném zatížení, ale:
- na hladkém oclovém nebo hliníkovém bubnu o průměru tuším 2 metry (nevím jak na SK ale v ČR silnice hladký povrch nepřipomínají ani vzáleně)
-testuje se nová pneu
b) Z jiného zdroje mám, že pro rychlosti hodně nad 200 (pokud si dobře vzpomínám tak počínaje V či H) se dělá derating Load Indexu. Konkrétně jsem viděl tabulku definující procentuální snížení povoleného zatížení vzhledem k dané rychlosti. Tzn. že W nesmíš současně zatížit na 100% LI a točit 270 km/h. Pamatuji si, že tabulka byla pro rychlosti (indexy) nad 200, ale detaily si již nepamatuji. Jen mě zaujalo, že procentuální snížení bylo pro opravdu vysoké rychlosti docela významné (desítky procent LI). Pneu se SI do 300 km/h jsi při 300 km/h směl zatěžovat tuším jen na 60% LI.
-
-
-
-
-
-
-
JOB 04.11.2006 09:35
Bez nadpisu
Jask píše Mitsi,to že máš v TP napsáno že max . rychlost je 185 km/h neznamená že to auto rychleji nejede.Další věc je když pojedeš po německý dálnici 160- 170 km/h tak je to srovnatelný s naší 130 km/h poněvadž stav našich silnic je pro gumy pěknej voříšek. >:D -
"-- skrytý --" 05.11.2006 15:33
Tlak, Load index versus rychlost
Našel jsem ty tabulky:
V textu je tabulka pro Speed Index W, na konci jsou linky pro jiné rychlostní indexy.
[odkaz]
Tak pro těch 300 km/h to nebylo 60% ale 85% :*)-
"-- skrytý --" 05.11.2006 19:02
« Re: Tlak, Load index versus rychlost
Ja nemohu za to, ze zakonodarce v jiste chvili prestal rozlisovat mezi maximalni povolenou a max. konstrukcni rychlosti. To je proste klasicky cesky legislativni bordel.
Jinak ta konstrukcni rychlost se da popsat asi takto: rychlost odpovidajici otackam motoru na omezovaci pri zarazenem nejvyssim rychlostnim stupni. Pripadne cipovani, zmeny zprevodovani ci zmeny velikosti obuti (nedodrzeni ovyklych plus minus 5%) ma samozrejme vliv na hodnotu nejvyssi konstruktucni rychlosti!
Moznost pouziti a stupen nizsiho rychl. indexu u zimnich gum ma nasledujici logiku:
- silne nizkoprofilove a tim i vysokorychlostni zimni gumy se obvykle pri stejnem rozmeru letnich ani ve stejnem rychl. indexu nevyrabeji (vyjimku a rekordmana v tomto ohledu prestavuje zn. Nokian se svou zimni gumou WR);
- i "sestoupeni" o jeden index obvykle neznamena, ze je rychl. index nize, nez Vmax.
Priklad z praxe: na auto s deklarovanou Vmax 175 vyrobce obouva letni v H (do 210); auto v realu jezdi 185, tedy zimaky v T (do 190) jsou naprosto OK.-
matuS 05.11.2006 19:38
« Re: Re: Tlak, Load index versus rychlost
Jinak ta konstrukcni rychlost se da popsat asi takto: rychlost odpovidajici otackam motoru na omezovaci pri zarazenem nejvyssim rychlostnim stupni.
toto sa mi nezda. opakujem, ked preratam na svojom aute, tak na 6tke okolo 360km/h. Zda sa mi to blbost aby toto bolo uvedene v technicaku.
Tato rychlost je fakt dosiahnutelna iba teoreticky.
Bohvie ako je to s technicakmi, tieto nase papierove (velky maly v jednom) su dost nove, predpokladam, ze tie policka tam su urobene v sulade s EU, ale nemusi to tak byt...
-
-
-
"-- skrytý --" 05.11.2006 19:46
High speed test
Tak jsem ve svém archívu našel i ten dokument specifikující test pneu, zde je to podstatné pro naší diskuzi:
2.2 Depending upon the speed symbol applicable to the tyre, apply to the test axle, a load equal to 80% of the tyre’s maximum load capacity or maximum application load capacity, (see paragraphs 3.1.13.1.2 and 3.1.13.1.3 of this Annex and Appendix 1 of Annex 4).
2.5 Carry the test through without interruptions as follows, in relation to the tyre’s speed symbol.
2.6 The initial test speed (ITS) is equal to the tyre’s speed category,
- less 40 km/h on a 1.70 m + 1% drum, or
- less 30 km/h on a 2.0 m + 1% drum.
2.6.1 For tyres of speed symbol L to W, inclusive:
2.6.1.1 Accelerate the equipment at a constant rate such that the initial test speed (ITS) is reached at the end of 10 minutes from start-up.
- then, at the ITS for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 10 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 20 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 30 km/h for 20 minutes.
Pro ty co jsou slabší v AJ: Při použití bubnu o průměru 2 metry je ITS = (Speed Index - 30 km/h). Pneu se točí při (ITS + 30 km/h), tj. při rychlosti odpovídajcí Speed Indexu po dobu 20 minut při zátěži 80% Load Indexu. Pokud toto vydrží, tak v testu vyhověla.
Závěry si udělejte sami. Můj závěr je, že ani krátkodobě nedopustím, abych na tachometru měl víc než je cca 80 - 90% speed indexu. A nejjednodušší způsob jak toto zajistit je, že mám na autě pneumatiky, které jsou "rychlejší než auto" tj. v souladu s předpisem v techničáku. -
kostey 05.11.2006 21:51
Bez nadpisu
matuS: Prosimte co to mas za auto? ty cisla o kterejch pises jsou tak vysoky, ne ze se proste musim zeptat...-
-
"-- skrytý --" 05.11.2006 22:06
« Re: Re:
matuS: Tenhle motor ma maximum vykonu (dle mereni na brzde) nekde na urovni 3800 ot./min. a po prekroceni 4000 jde vykonova krivka razantne dolu, pricemz Mk krivka je v * uz davno, takze pocitat to podle "me definice" je trochu mimo misu. Ano - chces-li - "moje definice" je proste blba...-
-
"-- skrytý --" 05.11.2006 22:12
« Re: Re: Re: Re:
To nemam. Jinak 122 kW pri 3814, 422 Nm pri 2271, obe krivky maji nekolik neprijemnych zlomu, vykonova krivka je silne nelinearni, Mk krivka nema dostatecne plochy prubeh.
-
-
-
-