High speed test
Tak jsem ve svém archívu našel i ten dokument specifikující test pneu, zde je to podstatné pro naší diskuzi:
2.2 Depending upon the speed symbol applicable to the tyre, apply to the test axle, a load equal to 80% of the tyre’s maximum load capacity or maximum application load capacity, (see paragraphs 3.1.13.1.2 and 3.1.13.1.3 of this Annex and Appendix 1 of Annex 4).
2.5 Carry the test through without interruptions as follows, in relation to the tyre’s speed symbol.
2.6 The initial test speed (ITS) is equal to the tyre’s speed category,
- less 40 km/h on a 1.70 m + 1% drum, or
- less 30 km/h on a 2.0 m + 1% drum.
2.6.1 For tyres of speed symbol L to W, inclusive:
2.6.1.1 Accelerate the equipment at a constant rate such that the initial test speed (ITS) is reached at the end of 10 minutes from start-up.
- then, at the ITS for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 10 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 20 km/h for 10 minutes.
- then, at the ITS plus 30 km/h for 20 minutes.
Pro ty co jsou slabší v AJ: Při použití bubnu o průměru 2 metry je ITS = (Speed Index - 30 km/h). Pneu se točí při (ITS + 30 km/h), tj. při rychlosti odpovídajcí Speed Indexu po dobu 20 minut při zátěži 80% Load Indexu. Pokud toto vydrží, tak v testu vyhověla.
Závěry si udělejte sami. Můj závěr je, že ani krátkodobě nedopustím, abych na tachometru měl víc než je cca 80 - 90% speed indexu. A nejjednodušší způsob jak toto zajistit je, že mám na autě pneumatiky, které jsou "rychlejší než auto" tj. v souladu s předpisem v techničáku.