Recenze

chetoos (muž 30 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Škoda 105 M

9.94 Uživatelé

Hodnoceno: 24× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda 105, foto 1 Škoda 105, foto 1 Škoda 105, foto 2 Škoda 105, foto 3 Škoda 105, foto 4 Škoda 105, foto 5 Škoda 105, foto 6 Škoda 105, foto 7
Škoda 105, foto 8 Škoda 105, foto 9 Škoda 105, foto 10 Škoda 105, foto 11 Škoda 105, foto 12 Škoda 105, foto 14 Škoda 105, foto 16 Škoda 105, foto 18 Škoda 105, foto 19 Škoda 105, foto 20 Škoda 105, foto 21 Škoda 105, foto 22 Škoda 105, foto 23 Škoda 105, foto 24 Škoda 105, foto 25 Škoda 105, foto 26 Škoda 105, foto 27 Škoda 105, foto 28 Škoda 105, foto 30 Škoda 105, foto 31 Škoda 105, foto 32 Škoda 105, foto 33 Škoda 105, foto 34 Škoda 105, foto 35 Škoda 105, foto 36 Škoda 105, foto 38 Škoda 105, foto 39 Škoda 105, foto 41 Škoda 105, foto 43 Škoda 105, foto 46 Škoda 105, foto 47 Škoda 105, foto 48 Škoda 105, foto 49 Škoda 105, foto 52 Škoda 105, foto 53 Škoda 105, foto 54 Škoda 105, foto 55 Škoda 105, foto 56 Škoda 105, foto 57 Škoda 105, foto 60 Škoda 105, foto 61 Škoda 105, foto 63 Škoda 105, foto 64 Škoda 105, foto 65 Škoda 105, foto 67 Škoda 105, foto 69 Škoda 105, foto 72 Škoda 105, foto 74 Škoda 105, foto 75 Škoda 105, foto 76 Škoda 105, foto 78 Škoda 105, foto 81
 

Technické info

Přezdívka auta Carmen Rok výroby 1986 Koupeno ojeté najeto [km]:96000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1046 výkon [kW]: 33 kroutící moment [Nm]: 82 zrychlení 0-100 km/h [s]: 24 maximální rychlost [km/h]: 130 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Konečně jsem si minulý rok splnil sen, a koupil si tuhle nádhernou Škodu 105L M. používám ji na běžné ježdění a krásné letní dny.

Automobily Škoda typové řady 120/105L, byly představeny v roce 1976, jako náhrada za model 100/110. Na svou dobu se jednalo o velice moderní automobil. Bohužel pouze po stránce vizuální. Koncepce s pohonem zadní nápravy a s motorem umístěným vzadu, nebyl již v té době zrovna moderním řešením. Rovněž interiér působil spartanským dojmem. Ale právě koncepci vše za zadní nápravou oceňuji na svém voze nejvíce. V roce 1983 pak prošly typy 105/120 výraznou modernizací. Škodovka dostala širší rozchod kol. Vpředu o 70 mm a vzadu o 60 mm, což přispělo ke stabilitě vozu a došlo ke snížení tuhosti pérování a lepšího jízdního komfortu. Změnil se desing exteriéru a interiéru. Řízení bylo u klasických stopětek se šroubem a maticí, u lepších výbav pak řízení hřebenové, které je i u mého vozu. V automobilu se rovněž objevilo spousty nových technických vylepšení. Někdo si dnes muže myslet, že toto auto patří jíž do šrotu a na cestě nemá co dělat. Jenže právě tyto automobily se dnes stále vyskytují v hojných počtech a stále brázdí naše ulice.

I přes svůj relativně nízký věk si pamatuji, jak nám doma stála krásná Škoda 120GLS M. Proto mi tyto automobily utkvěly v mysli. Již od malička se zajímám o auta a skoro denně jsem s nimi ve styku. I když miluji nové automobily a všelijaké nové modely, tak staré automobily mají pro mne jakési kouzlo. Vždy když vidím nějakého hezkého Wartburga, Dacii 1310 nebo Ladu, vždy jsme velice šťastný a s nadšením si auto prohlédnu nebo v rychlosti projedu očima. Škodovka byla pro mne vždy můj sen. Hodně lidé se divilo, neboť mezi mladými je modla Golf či Fabia. Jenže s mými kamarády jsme byli do škodovek ulítlí vždy.

Tak jsem si ji koupil tuto krásnou zelenou Škodu 105L M z roku 1986.
Pro škodovku jsem si jel do Nového Jičína, takže nějakých 60 km od mého bydliště. Byla po starším pánovi, kterému zakázali jezdit kvůli zdravotnímu stavu jezdit, a jeho syn to měl za úkol prodat.

Auto bylo velmi opečovávané. V zimě se s ní nejezdilo, bylo za dobrou cenu, mělo novou STK a interiér, karoserie a podvozek byly velmi zachovalé. Auto bylo v roce 1995 dovezeno z Nizozemska a u nás přihlášeno na značky. Poté proběhla výměna karoserie a několik dalších úprav.

Škodovka je na svůj věk velmi dobře vybavené. Přední sedadla jsou polohovatelná a mají opěrky hlavy. Nechybí zadní vyhřívání skla. Na dveřích jsou opěrky. Velkou výhodou jsou také samonavíjecí bezpečností pásy. Celé auto chrání také pryžové ochranné kryty karoserie.

Desing auta není kdoví jaký, ale je to již dnes klasika mě se moc líbí. Interiér je velice prostorný a cestující mají dostatek místa jak na předních tak i zadních sedadlech. Palubní deska je velice jednoduchá a přehledná. Volant má dostatečnou velikost a manipuluje se s ním velice dobře a lehce, díky lehkému předku karoserie. Jen by mohl být trochu tlustší věnec. Sedadla skýtají prostornost, ale na delších cestách již člověka bolí záda, neboť jsou sedadla hodně nekomfortní a měkká. Velkou výhodou je prostorná kabina vozu. Všichni cestující mají dost místa pro nohy a hlavu. Při delší cestě se místo velkého zavazadlového prostoru vpředu, který je opravdu nevariabilní a má 0,280 m3, používám prostor za zadními sedadly, který má objem 120 L. Za zadními sedadly je rovněž umístěná baterie. Motor o objemu 1 046 ccm je spřažen s 4 stupňovou synchronizovanou převodovkou. Stály převod je 4,22. Zpátečka je bez synchronizace. Řazení je i po tolika letech velice lehké a přesné. Jen první převodový stupeň jen potřeba dávat s trochou síly. Zajímavostí je, že převodovka tvoří s motorem celek. Řízení je i bez absence posilovače velmi lehké. Je to i díky tomu, že předek auta je lehký, neboť motor spolu s poháněnou nápravou je vzadu.

Hlavní předností jsou u škodovky jízdní vlastnosti. Díky pohonu zadních kol se vyškrábe téměř kdekoliv. Jízdní vlastnosti jsou opravdu bezkonkurenční. Neboť auto zvládne prakticky cokoliv. V zimě si s ní užíváte každý drift. Motor je dnes již trochu slabý a hlasitý, ale pokud se člověk naučí jezdit s tímto automobilem tak brzdou provozu určitě nebude.

Motor je čtyřdobý řadový čtyřválec OHV s výkonem 33,1 Kw. Nejlépe se auto cítí při rychlosti kolem 100Km/h. Jeho limitem je rychlost 130Km/h kdy již je v automobilu docela hluk, že neslyšíte vlastního slova. Auto se stává nestabilním a všude jsou slyšet různé zvuky s podběhů kol či dveří. V zimě je automobil velice dobrým společníkem. Dobře startuje a jezdí, ale jen za podmínky, že je dobře nastavený rozdělovač. Jen je potřeba mít dobré zimní pneumatiky, neboť v každé zatáčce to táhne škodovku do smyku. Spotřeba se pohybuje při klidné jízdě kolem 7l paliva a při svižné jízdě nějakých 8,3L.

Jízda s tímto automobilem je opravdu zábavná. Při řezání zatáček Vás vždy doprovází pískání kol. Podvozek má vpředu lichoběžníkové závěsy s příčným zkrutným stabilizátorem a vzadu kyvadlovou nápravu.

Automobil má rovněž dobré brzdy s posilovačem. Vpředu jsou kotoučové a vzadu bubnové. Další výhodou je snadná oprava a repasovatelnost motoru a všech jeho částí. I přes stáří auta se dnes stále dají sehnat náhradní díly, které jsou opravdu levné. Opravu zvládne každý doma v garáži.

Do nádrže se vejde 38L paliva. Pro škodovky bylo určeno palivo Ba 90 s olovem. Dnes se již tento benzín nepoužívá, proto je potřeba při každém tankování přidávat do benzínu náhradu olova v podobě aditiva. Kdyby se do motoru toto nepřidávalo, nebude vznikat na sedlech ventilů tenká vrstva, která chrání ventily před přidřením. A došlo by k přidření ventilů. Jinak je automobil velice spolehlivý. Ted máme s mými kamarády každý svou škodovku a jezdíme si každý ve svých třech úžasných vozech.

Určitě toto auto nepatří do šrotu. Je to auto, které je o řidiči. Žádná pitomá elektronika, která vám říká, co máte dělat. U těchto starých vozů jste pánem vy a ne auto. Vždy když se dostanu z nějaké šlamastiky nebo projedu nějakou ostrou zatáčku dobře. Vím, že mi nepomohl žádný systém, ale že mě zachránila má intuice a řidičské zkušenosti. Proto doufám, že se nezavede silniční daň, protože by se muselo za tyto krásné auta platit velké částky. A to jen proto, aby si boháči a stát zase nahrabali něco pro sebe, od normálních lidí.

Na toto auto nezapomenu, a doufám, že toho spolu ještě hodně zažijeme. Je to auto, které má duši. Zažil jsem s ním, první opravy, první společnou vyjížďku, první rychlostní testy, vezlo mě na zahájení maturit a zažili jsme i první menší dovolenou s kamarády. Zkrátka není to šrot, ale srdcovka a já miluji každé auto, ale zvláště pak to staré.

Silné stránky

Zadní pohon, jízdní vlastnosti, prostor karoserie, odolná konstrukce, levné povinné ručení, levné náhradní díly, snadná údržba a oprava, desing (dnes již je to klasika), lehká manipulace a řízení, spolehlivost, dobré brzdy

Slabé stránky

Horší antikorozní ochrana, hlučný a dnes již poměrně slabý motor, vyšší spotřeba paliva, pouze 4 stupňová převodovka, ve vyšších rychlostech horší stabilita, slabá bezpečnost.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Vše si spravuji doma sám, nebo s kamarády. První závada byla, že byl špatně nastavený rozdělovač a auto jezdilo jen na 3 válce a 4tý vynechával. Poté se ucpal karburátor, tak se musel vyčistit.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Velice příjemný pán, auto nám ukázal, dovolil mi auto osobně vyzkoušet. K autu mi dal i originální knížku a nějaké drobnosti a provozní kapaliny.

 

Novinky v recenzi

1.12.2014 18:09

Konec Škodovky

Tak jsem se musel po necelých dvou letech rozloučit se svou milovanou škodovkou. Podlehla ekologické likvidaci. Důvod byl, kdy po těžké nehodě, kdy to do nás napálili z boku dostalo auto pořádnou ránu. Odnesla to přední náprava, řízená, přední blatník a došlo k jemnému pokřivení karoserie. Vše bylo díky velké pomoci mých úžasných přátel opraveno, jenže na stanici STK se jim nelíbilo několik věcí. A kvůli velkým investicím a času, jsem se rozhodl k tomuto srdce rvoucímu kroku. Přesto vždy bude autíčko moji srdcovkou a nej autem.
Škodovka v číslech:
Zakoupeno a přivezeno z Nového Jičína - 15. 5. 2013
Přepsáno a přihlášeno na úřadě - 28. 5. 2013
Odvezeno na vrakoviště: 1. 10. 2014
Nejdelší cesta - Mladá Boleslav. Celkem 810 Km
Nejvyšší dosažená rychlost - 160 Km/h
Uvidíme co přijde za auto, ale na nějakou další "stodvácu" to moc nevidím z důvodu vysokého eko poplatku. Takže koupím něco novějšího. ale v budoucnu se určitě k nějakému starému autu vrátím. Jestli to bude wartburg či další škodovka ukáže čas. Nevidím totiž důvod, se jednou nevrátit tam, kde bylo dobře. A to platí nejen pro auto ale pro celý život. Díky autíčko....

5.8.2014 11:18

Mladá Boleslav pokořena. najeto 810 km

Jak to asi dopadne, když se parta kamarádů rozhodne zajet se stařičkou škodovkou do Mladé Boleslavi?

Většina lidí, jíž staré škodovky odepsala. Podlehli dnešnímu blahobytu a kupují auta bez charakteru a duše. Vím, že dnešní moderní vozy nabízejí komfortní výbavu, moderní technologie a kvalitní materiály, ale již nevydrží tolik co staré poctivé auta. My patříme do skupiny lidí, kteří staré auta ještě neodepsali. S kamarády jsme sebrali odvahu a starou Škodou 105L z roku 1986 navštívili město, ze kterého tyto nádhery pochazí. Sice se již nejedná o závod AZNP Mladá Boleslav. Ve městě se rozprostírají výrobní i manažerské centra Škody auto. V mladé Boleslavi, se již nevyrábí vozy typu 100,105,120, ale modely jako Rapid, Octavia, Fabia.... My se rozhodli toto město škodovek navštívit. Vyjeli jsme v neděli 29.6. 2014 ve 2:00h ráno. Všichni krásně vyspaní a příjemně naladěni na začátek cesty. Hned v rodném Třinci se na místní benzínce natankovala plná nádrž. Cesta byla velmi pohodová. K pohodě na palubě přispívaly hloupé připomínky a vtípky celé posádky. Rovněž auto nás dokázalo dobře bobavit. V Mohelnici, se nám na zadek auta lepila Škoda Roomster, a já ji postříkal ostřikovačem, který místo na sklo stříká dozadu. Rychlostí kolem 90 Km/h se blížil náš vytoužený cíl. První problém nastal v Hranicích, kde se nám vylila chladící kapalina, neboť jsem nalil do auta trochu více chladící kapaliny než bylo třeba, a proto ji auto slušně řečeno vyvrhlo ven. Následně začal trošičko stávkovat startér. Občas startér naskočil někdy bylo potřeba mu trochu pomoct a auto roztlačit. Kolem 9h jsme projeli ceduli s nadpisem Mladá Boleslav. U Lidlu se nakoupily potraviny a jelo se do kempu. Náš kemp byl v části zvané Kosmonosy a patřil místnímu Automotoklubu Škoda. Kemp byl velice dobře zařízený. Nechyběly hezké sprchy, kuchyňka, a herna stolního tenisu a bufet. Po příjezdu a vybaleni jsme neplánovaně usnuli v autě a probudili se kolem 14:00. Ikdyž pršelo, nás to neodradilo k průzkumu města. Na každém kroku na nás číhala loga značky Škoda. Každá budova patřila této automobilce. Je to Meka pro automobilové nadšence. Kromě autosalonů značky Škoda, nechyběly prodejny Fiatu, Lancie, Kie a luxusních vozů jako Jeep, Lamborghini či Porshe. Po večeři se pokecalo, a zašlo sednout do místní hospůdky. Nezapomělo se na přečtení slova a zakončení hezkého dne modlitbou. Druhý den, se konečně navštívilo muzeum naší největší automobilky. V muzeu nechyběly všechny důležité modely. Přesto se odcházelo z muzea se smíšenými pocity. Osobně jsme všichni čekali více. Chyběly nám i některé modely této značky. Kolem pondělní 14h se pomalu přesouváme na zpáteční cestu. Hned za Boleslaví se nám v koloně začala škodověnka vařit. Lukáš po mě křičel: ''Ruda zastav, kuři nam z auta". A opravdu, ručička teploměru chladící kapaliny, se vymrštila k hranici 100 C. Auto se za nejbližší odbočkou odstavilo a nechalo schladit. Za hodinku se pokračovalo dále. Před Olomoucem, nám už trochu začalo kručet v břiše, tak se zastavilo u Motorestu Chacha. V motorestu nás s milým úsměvem přivítala hezká servírka, a kluky hned očarovala. Společnost nám dělal i papoušek v kleci, který nám neustále mluvil do jídla. po naplnění žaludku, se blížil Olomouc. V centru města,se ale špatně odbočilo a my najeli na dálnici. Provizorně jsme na přední sklo nalepili občanku, aby z dálky šlo vidět, že tam něco jako dálniční známka je. dálnice jsme totiž zaplacené neměli. Hned na prvním výjezdu se rychlým tempem upalovalo z dálnice. Do rodného Třince celá výprava dorazila kolem 20:30 h. Byla to fascinující a bezstarostná jízda plná nových zážitků. myslím, že se i utužili naše kamarádské vztahy a hlavní dík patří Bohu, který byl celou dobu s námi. Až na úklid, kdy jsme celé dopoledne následující den vysával auto, po svinčíku svých kolegů, bylo vše super.

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Škoda 105



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9
praktičnost
8
prostornost
10
jízdní vlastnosti
9
jízdní komfort
8
provozní náklady
9
náhradní díly
10
výkon motoru
8
spotřeba
6
hlučnost motoru
8
kvalita sedadel
8
brzdy
10
zavazadlový prostor
9





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…