Recenze

chetoos (muž 24 let) Poslat zprávu
 
7 Majitel

Škoda Favorit 135L

9,77 Uživatelé

Hodnoceno: 10× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Favorit, foto 1 Škoda Favorit, foto 2 Škoda Favorit, foto 3 Škoda Favorit, foto 4 Škoda Favorit, foto 5 Škoda Favorit, foto 6 Škoda Favorit, foto 7 Škoda Favorit, foto 8
Škoda Favorit, foto 9 Škoda Favorit, foto 10 Škoda Favorit, foto 11 Škoda Favorit, foto 12 Škoda Favorit, foto 13 Škoda Favorit, foto 14 Škoda Favorit, foto 15 Škoda Favorit, foto 16 Škoda Favorit, foto 17 Škoda Favorit, foto 18 Škoda Favorit, foto 19 Škoda Favorit, foto 20 Škoda Favorit, foto 21 Škoda Favorit, foto 22 Škoda Favorit, foto 23 Škoda Favorit, foto 24 Škoda Favorit, foto 25 Škoda Favorit, foto 26 Škoda Favorit, foto 27 Škoda Favorit, foto 28 Škoda Favorit, foto 29 Škoda Favorit, foto 30 Škoda Favorit, foto 31 Škoda Favorit, foto 32 Škoda Favorit, foto 33 Škoda Favorit, foto 34 Škoda Favorit, foto 35 Škoda Favorit, foto 36
 

Technické info

Přezdívka auta Rybízek Rok výroby 1992 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 43 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8,3

Popis vozu

Škoda Favorit byl významným modelem pro naši domácí automobilku Škoda auto. Jednalo se o první domácí automobil s motorem vepředu a pohon předních kol a tím znamenal pro český automobilový průmysl velký skok. Navíc se jednalo o velice hezký a moderní hatchback a jehož desing se postaral legendární desingér Bertone. V Československu by nikdo nedokázal během tak krátké doby navrhnout karoserii včetně všech pevnostních výpočtů, karosářských variant, výlisků, výztuh atd. Proto Hrdlička v březnu 1983 odjel na autosalón do Ženevy navázat kontakty s designérskými firmami ohledně návrhu karoserie nového automobilu. Tradičně nejprve oslovili Ital Design, jenž se v historii podílel na designu škodovek. Plány automobilky počítaly s tím, že ucelenou řadu karoserií navrhne právě toto studio. Majitel Giorgetto Giugiaro se však k zástupcům AZNP od počátku choval chladně a povýšeně, neboť jeho předchozí projekty Škoda 720 a Škoda 760 nebyly nikdy realizovány. Chausson požadoval vysoký rozpočet a nakonec nejvýhodnější nabídku (28 milionů Kčs za kompletní návrh pěti karosářských variant – hatchback, sedan, kombi, kupé a užitkový vůz včetně výrobních výkresů) podala firma Stile Italia Nuccio Bertone, se kterými byla 1. června 1983 podepsána smlouva. Model favorit byl představen v roce 1987 na strojírenském veletrhu v brně. Vyráběl se v letech 1988 až 1995, kde jen postupně nahradila modernější Felicia. Za svou kariéru prodělal 2 modernizace a vznikal ve dvou karosářských variantách. Klasický hatchback a kombi přejmenované na Forman a od něj odvozený pick-up. Krásné kupé a elegantní sedan se do výroby nedostaly.

Tento Favorit, který bych Vám chtěl představit, patří mému dobrému kamarádovi, ale jedná se i pro mě velice oblíbené auto, neboť i já jsem za volantem strávil hezké chvíle a kilometry. Tento Favorit 135L byl vyroben roku 1992 a pod kapotou tepe základní motor s výkonem 43 kw a elektronicky řízeným karburátorem. I přes jeho vysoký věk, se má stále k světu a jeho chuť do života mu nechybí.

Desing karoserie, je i po tolika letech docela hezký a moderní. Již nevypadá tak zastarale s porovnáním ze škodou 120/105. Modrá barva dobře kontrastuje se zbytkem automobilu. Hezkým doplňkem jsou přední sportovní mlhovky a na víku zavazadlového prostoru je velice krásným, ale decentním doplňkem černý spoiler. Hranatá karoserie je dnes stále atraktivní.

Interiér je oproti jiným škodovkám útulný a pohodlný. Palubní deska byla navržena s ohledem na tehdejší dobu. Hranaté tvary dobře ladí s karoserií a ostatními prvky vozidla. Celkový dojem jen ruší nekvalitní zpracování a použité materiály, přesto s porovnáním s ruskou Ladou Samara se jedná o celkem slušnou kvalitu. Přesto nic za jízdy nevrže a „neupadává“. Co se týče uspořádání tak je vše na dobrém místě a veškeré přístroje má člověk na dosah ruky. Přístrojový štít je přehledný a dobře čitelný. Přední sedačky jsou vcelku prostorné a pohodlné a nabízí již i nějakou oporu pro tělo. Na zadních sedadlech mají průměrně vzrostlí jedinci docela dost místa na nohy i hlavu. Přesto, i když se jedná o pětimístný automobil, je lepší cestovat ve čtyřech.

Pod kapotou trůni motor o objemu 1.3 l a výkonem 43 Kw s typickým chrastivým zvukem jaký známe u Felicie. Motor je řadový 4 válcový a již oproti škodovkám 120 spaluje klasický benzín o oktanovém čísle 95, a nemusíte kvůli ventilům používat náhrady olova. Motor jezdí velice svižně a někteří tvrdí, že karburátorové verze mají větší chuť do života, než již elektronicky řízené motory. Náš kousek jezdí velice dobře a svižně do nějakých 90 Km/h pak je již potřeba více sešlápnout plynový pedál. Maximální dosažené rychlosti 140 Km/h není až tak těžké dosáhnout. Přesto jezdí velice dobře. Jen by chtělo lépe seřídit karburátor. Spotřeba se pohybuje kolem 9,5 l paliva. Motor pracuje s 5.ti stupňovou manuální převodovkou. Ta není zrovna přesná a při zařazení páté rychlosti hladíte spolujezdci koleno. Přesto to není zlé a dá se s pákou docela lehce manipulovat. S volantem bez posilovače se manipuluje lehce, jen při parkování to chce pořádně napnout svaly.

Jízdní vlastnosti jsou s trochou nadsázky podobné dnešním autům. Záď již neuskakuje jako u pohonu zadních kol. Favoritem se manipuluje lehce a bez větších problému. V ostřeji přejetých zatáčkách se dost naklání, přesto je rozchod kol dostatečný pro udržení stability vozu. Ve vyšších rychlostech už by to mohlo být to poslední, co by člověk udělal. Je nutné jen počítat s pištěním pneumatik a je potřeba držet volant opravdu pevně. Na krásných cestách se favoritech je lehce pohupuje a na nezpevněných cestách je vcelku komfortní, jen je potřeba očekávat nějaké to bouchnutí od nápravy či karoserie. Pochvalu rovněž zaslouží brzdy. Vepředu jsou kotoučové a vzadu bubnové a celá brzdová soustava brzdí k věku vozidla velice hezky. Zde je však potřeba hlídat zrezlé brzdové potrubí, které nemá moc dlouhou životnost. Často brzdové potrubí prasklo a řidič musel brzdit ruční brzdou.

Favorit je i přes některé svoje neduhy vskutku dobrým automobilem, který může dnes posloužit jako nenáročné „přibližovadlo“, auto pro získání řidičských zkušeností. Při slušném zacházení může ještě dlouho a nepřetržitě sloužit. A když už se na něm něco pokazí, opravu zvládne doma svépomocí každý.

Silné stránky

Spolehlivý a téměř nezničitelný motor, jízdní dynamika, dnes již retro vzhled, prostorná kabina a útulný interiér, spolehlivost, snadná údržba a levné náhradní díly, levná pojistka, jízdní vlastnosti na poměr třídy, dobré brzdy.

Slabé stránky

Nepřesné řazení, spotřeba paliva, malý zavazadlový prostor, špatná antikorozní ochrana, horší odhlučnění motoru, malá tuhost karoserie,

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Veškeré opravy se řeší svépomocí v garáži. Náhradní díly jsou všude dostupné a navíc za pár korun a konstrukce je tak jednoduchá, že se vše opraví pomocí základního nářadí. Do budoucna by chtělo nechat seřídit předstih a karburátor.
Zatím mezi vadný a poškozený palec rozdělovače, se neřešilo nic velkého.

 

Novinky v recenzi

7.7.2016 18:28

Konec Favorita

Kamarádův Favoritek odešel v krásných 24 letech na vrakoviště. Byl již v dost bídném stavu a další STK by neprošel. Za svůj život najel přes 101 000 Km. My jsme s ním zažili spousty hezkých chvil a zážitků a po dlouhá léta skvěle sloužil. Nyní má kamarád Daewoo Matiz. Děkujeme ti moc.

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Škoda Favorit



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9
praktičnost
8
prostornost
8
jízdní vlastnosti
8
jízdní komfort
7
provozní náklady
9
náhradní díly
10
výkon motoru
9
spotřeba
6
hlučnost motoru
7
kvalita sedadel
8
brzdy
8
zavazadlový prostor
7

Více o modeluŠkoda Favorit
Škoda Felicia Combi 1,3 Škoda Felicia Combi 1,3

Po testu Octávie 1,8 SLX přišla na řadu i "stará známá"…

Škoda Felicia Škoda Felicia

Ve čtvrtek 12.2. v 15,30 byla českým a slovenským…

 





Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Královec chyboval, Diop neměl proti Spartě dohrát

ZLATÁ PÍŠŤALKA: Královec chyboval, Diop neměl proti…

Nejvypjatějším duelem 8. kola FORTUNA:LIGY se bez debat stal souboj fotbalistů Baníku se Spartou. Rozhodčí Pavel…

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i fanoušek, který na mě šetřil

Co neřekl Vémola u Šípa: Rodinné tajemství i…

Ať už je Karlos Vémola nejlepším českým zápasníkem, jak prohlašuje, nebo není, rozhodně je tím nejslavnějším.…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…