Recenze
Ford Escort RS 2000
Technické info
Přezdívka auta Schwarz Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:159000 tuning/stylingoznačené * palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 190 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 380 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Původním autorem recenze je uživatel s nickem "LukeRS2000".
Escort RS 2000, rv. 1992, mezityp mezi MKV a MKVI. Země původu Švýcarsko.Auto sjelo z výrobní linky v prosinci 92, tedy v době, kdy Ford uváděl na trh facelift Escortu MKV. Můj Escort je tedy exteriérem už po faceliftu(Až na víčko nádrže, které stále nemá dvířka). Vším ostatním je to pořád MKV.Části interiéru, sedačky, čalounění, bezpečnostní prvky, to vše zůstalo pořád stejné. Tohle se mi zdá jako menší výhoda, jelikož je auto o něco málo lehčí než všechy MKVI a novější modely.
Auto jsem pořídil od soukromého majitele, který Escorta dovezl ze Švýcarska. Po pár informativních e-mailech jsem vyrazil do Brna, kde na mě RS 2000 čekalo. Před koupí jsem byl upozorněn na korozi zadních nosníků, jenže mě vzhled tak uchvátil, že jsem to prozatím házel za hlavu. Avšak jen do doby, než jsem měl auto na zvedáku. To, co jsem tam spatřil mě natolik vyděsilo že mě to přinutilo se rozhodnout co bude dál, zda si auto vůbec nechat, nebo mu dát novou šanci a naprosto děravé nosníky, které mě mohly stát ztrátu zadní nápravy, a to přímo za jízdy prostě a jednoduše vyměnit. Situace byla natolik vážná, že by už nepomohlo celkové vyvaření. Takže žačlo hledání na internetu, telefonování do různých prodejen s nahradnímy díly jenže takový karosářský nosný díl už prostě nebyl k dispozici. Nakonec asi po měsíci shánění se mi konečně podařilo najít kompletní náhrady za nosníky. A tak mohly práce začít. RS bylo přibližně 4 týdny pod kudlou, práce to byla dost obtížná a několikrát jsem se přistihl při situaci, kdy jsem se chystal auto rozprodat na díly. Vše ale dobře dopadlo a dnes jsem rád, že jsem koupil právě tenhle kousek. Při výměně nosníků jsem se dostal i k výměně prahů a celkové opravě karoserie. O výměnu všech lemů a ostatních částí se zřejmě postaral předchozí majitel, jelikož na nich nebyla a není známka koroze. K mému štěstí.
No a teď trochů Fordí historie RS modelů..
Již od roku 1970 nosí nejvýkonnější sportovní vozy Ford označení RS (Rallye Sport).
Do dnešního dne se tato dvojice písmen objevila na celkem 21 modelech, které svými úspěchy na trhu i v motoristickém sportu opakovaně prokázaly, že jsou jich hodny. Stejně jako značka „ST“ není ani symbol „RS“ používán lehkovážně – každý takový model se vyznačuje vskutku mimořádnou kombinací výkonu, jízdních vlastností, bezpečnosti, cestovních kvalit... ale také realistickou cenou.
Vozy Ford RS na sebe v průběhu času braly nejrůznější podoby. Některé měly motor vpředu, jiné před zadní nápravou; pohon předních, zadních i všech čtyř kol; čtyřválcové i šestiválcové motory, tu s atmosférickým plněním, jindy přeplňované turbodmychadlem.
Řada z nich byla testována v aerodynamickém tunelu. Právě zde vznikly charakteristické kryty zadních oken pro Sierru a Escort RS Cosworth. Všechny tyto modely však bez výjimky využívaly nejmodernější techniku své doby a vždy nabízely mimořádné jízdní zážitky.
Zakladatelem rodu RS byl Ford Escort RS 1600 z roku 1970, první silniční vůz Ford se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a také první Ford prodávaný v síti specializovaných obchodních míst Rallye Sport.
Stejně jako mnoho dalších modelů RS po něm dokázal i Escort RS 1600 (a jeho blízký příbuzný RS 2000 s jednovačkovým motorem) skloubit tržní úspěchy s vítězstvím v řadě soutěžních podniků. Roku 1972 vyhrál obávanou Safari rallye v Africe, třikrát po sobě vybojoval první místo v britské RAC rallye a v sezóně 1974 stanul v čele klasifikace evropského šampionátu cestovních vozů ETCC.
Modely Ford Capri RS 2600 a RS 1300 byly vrcholné verze nejprodávanějšího evropského kupé Ford v sedmdesátých letech dvacátého století. V letech 1971 a 1972 tyto vozy úspěšně bojovaly v mistrovství evropy cestovních vozů.
Na konci sedmdesátých let zaznamenal mimořádně příznivou odezvu u zákazníků Ford RS 2000, zatímco Escort RS 1800 vyhrál více automobilových soutěží než kterýkoli jiné vůz britské produkce. V sezóně 1979 získal titul mistra světa v hodnocení značek i jezdců, když se světovým šampionem stal Bjorn Waldegard, a v roce 1981 za jeho volantem vybojoval mistrovskou trofej legendární Ari Vatanen.
V osmdesátých letech se na scéně objevil Escort RS 1600i se vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovkou, na modelu RS Turbo z roku 1974 pak Ford poprvé vyzkoušel přeplňování turbodmychadlem a samosvorný diferenciál s viskózní spojkou. Oba modely slavily řadu úspěchů v závodech cestovních vozů – zejména RS Turbo, jehož motor o objemu 1,6 l dokázal vyvinout až 200 kW.
Model RS 200 byl impozantní dvousedadlový supersportovní vůz s motorem uprostřed, vyvinutý pro účast v soutěžích skupiny B. Měl nekompromisní závodní šasi z oceli a uhlíkových vláken, přeplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všech čtyř kol. Ford RS200 byl zatím nejexkluzivnější a nejdražší model RS. V letech 1984 až 1986 přišlo na svět pouhých 200 exemplářů této legendy.
Během osmdesátých let se sportovní modely Sierra RS Cosworth staly tak populárními, že začaly zajímat i zloděje. Není divu, motory Cosworth YB dokázaly těmto rodinným sedanům udělit rychlost téměř 250 km/h. Verze RS 500 (vyrobilo se jen 500 kusů) ovládla motoristický sport do té míry, že to pořadatele mnoha šampionátů donutilo změnit pravidla. Tento vůz totiž vyhrál každý závod, do kterého byl nasazen.
Ještě před změnou pravidel zvítězily pětisetkoňové Sierry RS 500 v mistrovství světa cestovních vozů 1987, mistrovství Evropy cestovních vozů 1988 a nesčetných národních šampionátech.
Poslední Sierra RS Cosworth vyrazila k zákazníkům v roce 1990. Měla sofistikovaný systém pohonu všech čtyř kol a nový podvozek, jehož zkrácenou verzi dostal i třídveřový hatchback Escort RS Cosworth. Tento kultovní model disponoval výkonem 169 kW a nepřehlédnutelnou aerodynamickou výbavou, která mu zajišťovala potřebný přítlak.
V polovině 90. let vrátil Escort RS Cosworth značku Ford do hry ve světovém rallye šampionátu, když zvítězil v náročné rallye Monte Carlo 1994. Později se stal inspirací pro Escort WRC, který se v mistrovství světa angažoval v letech 1997 a 1998.
Devadesátá léta byla také svědkem příchodu dvou verzí Fiesty RS: model RS Turbo byl poháněn přeplňovaným motorem CVH, zatímco pod kapotou varianty RS 1800 pracoval čtyřválec Zetec 1,8 l se šestnácti ventily a dvojicí vačkových hřídelí.
Jejich současníkem byl nezapomenutelný Escort RS 2000 – první Ford s novým šestnáctiventilovým dvoulitrem, jehož „kariéra“ později pokračovala v modelech Scorpio a Galaxy. Původně byl vůz opatřen pohonem přední nápravy, ale později přibyl v nabídce Fordu ještě Escort RS 2000 4x4 s pohonem všech čtyř kol.
Prakticky souběžně s představením standardního Fordu Focus začaly práce na vývoji nekompromisní sportovní varianty RS. Opěvovaný podvozek Focusu zde dostal protiváhu v podobě speciálně vyladěného čtyřválce Duratec 2,0 l o výkonu 158 kW (215 koní) a sofistikovaného samosvorného diferenciálu. Vůz dosahoval rychlosti 230 km/h, do historie se však zapsal zejména mimořádně dobrými jízdními vlastnostmi.
Značka Ford RS si v průběhu času získala nesmírný respekt. Nejnovějším pokračovatelem této zavazující tradice je Focus RS druhé generace, sportovní vůz navržený pro skutečné automobilové nadšence.
Úplný seznam modelů Ford RS:
Escort RS1600 1970
Capri RS2600 1970
Escort RS2000 1973
Capri RS3100 1973
Escort RS1800 1975
Escort RS Mexico 1976
Escort RS2000 Mk II 1976
Escort RS1600i 1981
Escort RS Turbo 1984
RS200 1984
Sierra RS Cosworth 1986
Escort RS Turbo (Mk IV) 1986
Sierra RS500 Cosworth 1987
Sierra RS Cosworth (saloon) 1988
Sierra RS Cosworth 4x4 1990
Fiesta RS Turbo 1990
Escort RS2000 1991
Escort RS Cosworth 1992
Fiesta RS1800 1992
Escort RS2000 4x4 1993
Focus RS 2002
Focus RS 2009
No a zpět k mému RS 2000..
Výbava vozu:
ABS, elektricky ovládaný šíbr, elek. ovládané zrcátka, vyhřívání čelního skla, elek. ovládané okna, mlhovky , kontrolka stavu paliva a kontrolka hladiny ostřikovací kapaliny( u Escorta je mají jen modely RS/XR a později novější modely), dálkově ovládané centrální zamykání, sportovní sedačky.
Silné stránky
Velice spolehlivý motor, jak už bylo v jedné recenzi mého kolegy uvedeno, jde o nejlepší motor který se mohl dostat pod kapotu Escorta. Pokud samozřejmě nepočítáme verzi cosworth. Jak po stránce výkonu a spotřeby, tak i po stránce spolehlivosti, a provozních či servisních nákladů. Osobně jezdím ještě s 1.6 16V Zetec z 99 roku a spotřeba je naprosto stejná, navíc, pokud 1.6ce opravdu šlapu na krk, spotřeba je daleko vyšší.
V kombinaci s krátkou převodovkou má RS 2000 velice průžné zrychlení, a to v širokém spektru otáček, které začíná již při 2500ot. Z toho plyne příjemná jízda na okreskách, zde se cítí opravdu jako doma. Motor byl později převrtán na objem 2.3l a dále byl montován do novější generace Scorpia, později do Fordu Galaxy. Kvůli větší spolehlivosti byl snížen výkon na 107kW. Stal se taky inspirací pro motor do Fiesty ST. Další věc, která se dá označit za výhodu a silnou stránku je skutečnost, že tento Fordí dvoulitr je narozdíl od ostatních pohonných jednotek té doby vybaven řetězem, čili odpadá výměna rozvodů. Motor má trochu ostřejší a hlasitější zvuk, ale díky Fordovi za to.
Dále tu máme docela nízkou hmotnost, dle tech. průkazu 1145kg. Vše záleží na bohatosti výbavy, třeba elektricky ovládaný šíbr přidává 20kg. Ovšem pokud s vámi v autě jede další osoba, nárůst hmotnosti je znát.
Další věc která stojí za RS 2000 je jeho historie a hlavně počet vyrobených kusů, dokonce jich bylo méně než slavných Escortů RS Cosworth. Určité plus je i nenápadnost, pro laika není snadné rozeznat RS od klasického, docela neškodně vyhlížejícího Escorta, v mém případě se to dá označit za výhodu.
Co se týče podvozku, až na velmi jednoduše řešenou zadní nápravu bych ho zařadil mezi silné stránky. Přední i zadní náprava jsou naprosto stejné jako u klasického Escorta MKV-MKVII. Došlo pouze k přitvrzení pružin i tlumičů a také k celkovému snížení podvozku(30/20 oproti obyč. Esc.). S jízdími vlastnostmi na suché, nehrbolaté cestě jsem velmi spokojený. Escort je jistý, příliš se nenaklání a zatáčky se občas dají projet rychlostí, kterou zde raději nebudu zveřejňovat. Ovšem stav podvozku je třeba hlídat, a pokud s autem jezdíte svižněji, o čemž nepochybuji, je nutné počítat s investicemi. Např. výměna ramen, uložení stabilizátoru, tyčky stabilizátoru, po nějaké době zážádají výměnu tlumiče. Nově jsem vyměnil orig. pružiny a osadil jsem tlumiče pružinami Weitec které jsou mnohem tvrdší a v zatáčkách zabraňují vetšímu náklonu, takže se jízdí vlastnosti zlepšily. Ovšem stav podvozku opravdu rozhoduje, pokud jezdíte s vytrženýma silentblokama v ramenách, auto bude plavat ze strany na stranu a stane se těžko ovladatelným. Obecně se doporučuje ramena osadit silentbloky Powerflex popř. unibally. Ostatní náhrady se snadno vytrhají.
Zpřevodování, naprosto ideální pro co nejrychlejší možný start, převodovka MTX-75 až do 3.rychlostního stupně hodně krátká. Člověk s tou pákou prakticky nestíhá kvedlat. Ovšem pokud je třeba udržet stabilně vyšší rychlost, např. při jízdě na dálnici, točí již při 100km/h něco kolem 3000ot. Což je docela dost. Na druhou stranu, pokud člověk potřebuje zrychlit, jde to i bez podřazení.
Moje skutečně naměřené hodnoty:
0-100km/h - 7,8s.
0-120km/h - 10,4s.
0-140km/h - 13,9s.
0-160km/h - 18,6s.
0-180km/h - 25,3s.
Dále už auto zrychluje jen pozvolna, omezovač zasahuje při 6500ot. a v tu chvíli je na tachometru něco málo přes 220km/h.
Slabé stránky
Koroze, je třeba si na tuhle mršku dát pěkného majzla. U Escorta útočí hlavně na prahy, zadní nosníky, jako v mém připadě a lemy blatníků, nově jsem zjistil, že často napadeným místem je spodní hrana obou sloupků. Občas se objeví vyhnilé víčko nádrže. Všechny tyto části byly vyměněny, takže doufám, že se tahle zlomyslná liška na mém RS už neobjeví.
Nicméně, pro ty, kteří mají v plánu si Escorta ponechat i do budoucna. Rozhodně doporučuji nosníky i prahy vyměnit, celková tuhost karoserie postupně totálně oslabí, jsou narušené nosné části, vyztužené místa ihned za úchytem přední nápravnice, nosníky zadní náprava taktéž ( Viděl jsem několik případů vytrženého úchytu zadní nápravníce z nosníku, čili ztráta zadní nápravy za jízdy!) K prohnití dojde vždy. Escort je plný různých dutin, špatně ošetřených spojů na které se flexou, nebo jiným nástrojem prostě nedostanete. Stříkání dutin se mi u tohoto vozu jeví jako zbytečná investice. Rozhodně bych nechtěl absolvovat jakoukoliv havárii před pečlivým vyvařením.
Občas se dostaví pocit gumovějšího řazení. Jejiž výměnu mám za sebou. Doteď šlo řazení docela ztuha, zejména 2ky a 3ky. Občas se stalo, že jsem se nemohl hnout z místa, nedala se zařadit ani 1ka, ani zpátečka což bylo dost nepříjemné a kvalt jsem tam nakonec musel narvat opravdu násílím. Přisuzoval jsem to opotřebované spojce, která už úplně nevypínala. Dokonce jsem si několikrát všiml, že ikdyž jsem stál na spojce při zařazeném 1.rychlostním stupni, auto mírně vibrovalo a mělo tentenci popojíždět. Pomohlo až vyřazení. Po výměně spojky jde řazení ve vysokých otáčkách daleko lépe, při ostřejší jízdě se mi stalo snad 2krát, že jsem musel nuceně počítat zuby, nicméně převodovka už má něco za sebou, takže v tom nevidím takový problém.
Podařilo se mi sehnat náhradní převodovku, kterou nechám repasovat a později se určitě podívá do útrob vozu.
Tuhá zadní náprava, nikdo neví, proč se Ford vydal v roce 1990 cestou zpět. Nebo ano? Že by snížení výrobních nákladů? Sám to dodnes nechápu. Již v roce 1980 měl Escort MKIII všechny kola zavěšeny nezávisle. Při přejetí nerovností se auto chová dost nepředvídatelně, zadek se vlní, nadskakuje. Montáž téhle pseudo-nápravy do vozu byl velký krok zpět. Několikrát jsem uvažoval o dodatečném dořešení nezávislého zavěšení, dle finančních možností.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Příliš jich není, servis a údržbu autu dopřávám sám, zatím se mi to oplatilo a krom oprav karoserie a výměn spotřebního materiálu jezdím bez mechanických závad.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Nákup auta byl docela zvláštní, nejdříve jsem po RS tak toužil, že jsem zanedbal varování prodejce ohledně koroze. Když jsem zjistil jak na tom ve skutečnosti je, chtěl jsem auto vrátit. Bylo asi týden zpátky u majitele. Jenže těch 200km se kterým jsem za tu dobu s RS najel mě prostě ovládlo, a nebylo už cesty zpět. Takže jsem si pro něj jel zase zpátky. Docela humorná situace, když vám prodejce při podání ruky řekne:Doufám, že už vás nikdy neuvidím..
Tuning rozhodně nechystám
Každou úpravou, kterou bych na autě spáchal, by klesla jeho morální hodnota. Alespoň pro mě.
Novinky v recenzi
Morette
Podařilo se mi sehnat tyto světla z příplatkové výbavy Cosworth. Auto rozhodně prospěly, předek vypadá daleko agresivněji..
No a už se konečně jezdí, po nekonečné zimě už bylo opravdu na čase. Ještě jsem stihl vyměnit pružiny, ramena, zadní brzdy. Ještě mám před sebou geometrii a výměnu oleje v převodovce. A můžeme konečně vyrazit vstříc nové sezoně..
Tak v nejbližší době budu mít za sebou výměnu ramen, čepů řízení, tlumičů a pružin, ke slovu se dostaly zapalovací svíčky Denso Iridium a taky mám ještě v plánu vyměnit olej v převodovce. Nová spojka. A jsme připraveni na další sezonu, už jen to počasí..
Přidáno video: 0-200km/h
Bylo přidáno nové video. Netýká se konkrétně mého RS 2000, ale jeho slavného předchůdce stejného rodu..
Tak výměnu spojky máme uspěšně za sebou, ještě mě do konce zimy čekají ramena, stabilizační tyčky, čepy řízení a přední tlumiče. Něco podezřele vrže od přední nápravy takže vyměním vše co může vrzat..
Konečně jsme se pustili do výměny značně jeté spojky.Přidáno pár fotek..
Tak mě napadlo, v dlouhých a nudných zimních večerech, že trochu změním vzhled svého Escortu. V žádném případě se nejedná o tuzing, předek auta osadím kapotou s Escorta RS 2000, která se montovala jen do r. 92. Oproti novější kapotě z MKVI má na pohled agresivní boule, a taky zmizí docela škaredě vyhlížející kulatá maska.. Výsledek bude v nejbližší době mezi fotkami.
Tak dnešním dnem jsem RS definivně uzavřel do garáže, bude spát celou zimu. Navíc jsem dost pravděpodobně usmažil lamelu na spojce. .Takže přes zimu je na autě dost práce..
Přídáno pár podzimních fotek..
Tak se mi konečně podařilo sehnat originál Recaro sedáky, které byly určené právě pro RS 2000. Přidáno foto..
O víkendu jsem při náhodném prohlížení auta objevil malou nažloutlou skvrnu na začátku sloupku, to co se z toho vyklubalo je vidět na poslední fotce, není to tak vážné ale všimout si toho později, mohl jsem mít opět o zábavu postáráno...
Přidáno pár aktuálních fotek..
Chystám se na Velký Fordí sraz do Částkovic, takže po víkendu přibudou nějaké fotky..
Postupně se chystám vylepšit recenzi, a obměnit fotky.Prozatím děkuji všem za hodnocení.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Ford Escort RS 2000
- Re: Re: Re: Re: otáčky při 130km/h 28.12.2009 18:33
- Re: Re: Re: otáčky při 130km/h 20.11.2009 20:37 Enthusiastic.driver
- Re: Re: otáčky při 130km/h 22.10.2009 18:20
- Re: otáčky při 130km/h 17.10.2009 22:34
- otáčky při 130km/h 17.10.2009 16:41
- Re: Ahoj 27.07.2009 11:58
- Ahoj 13.07.2009 22:18
- krásny fordík 27.04.2009 18:13 Forďák1
- Re: Super auto.. 15.04.2009 22:11
- Re: Re: Re: Super auto.. 15.04.2009 17:53
- Re: Re: Super auto.. 14.04.2009 21:56
- Re: Super auto.. 12.04.2009 14:04
- Super auto.. 12.04.2009 11:42
- Paráda 13.03.2009 11:39 petrzel1
- Re: Re: Konečně auto 12.02.2009 21:48 Gianluigi
- Re: Konečně auto 12.02.2009 12:29
- Konečně auto 11.02.2009 21:22 Gianluigi
- Re: Re: Auto.. 10.02.2009 21:40
- Re: Auto.. 10.02.2009 21:18
- Auto.. 10.02.2009 19:54
- Re: Hodnocení Kufru 10.01.2009 18:37
- Hodnocení Kufru 10.01.2009 00:09 Mishak (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Mk.V 09.01.2009 09:41 Enthusiastic.driver
- Re: Re: Re: Mk.V 06.01.2009 22:17
- Re: Re: Mk.V 06.01.2009 13:15 Enthusiastic.driver
- Re: Pěkné RSko 03.01.2009 23:19
- Pěkné RSko 02.01.2009 10:36 Mishak (RSKa)
- Re: Escort jako žito!!! 29.12.2008 19:23
- Escort jako žito!!! 29.12.2008 00:44 Vaflička
- Re: Mk.V 29.12.2008 00:14
Další vozy Ford Escort
-
Ford Escort (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.4.2009 2810 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Escort (1995) Majitel: Flash009
Přidáno: 29.8.2011 27 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Ford Escort (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.3.2008 147 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Escort (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.7.2008 810 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Ford Escort (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.2.2009 89 Majitel 9.81 Uživatelé