Recenze

10 Majitel

Citroën CX 25 TRD turbo

9.80 Uživatelé

Hodnoceno: 40× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Citroën CX, foto 1 Citroën CX, foto 2 Citroën CX, foto 3 Citroën CX, foto 4 Citroën CX, foto 5 Citroën CX, foto 6 Citroën CX, foto 7 Citroën CX, foto 8
Citroën CX, foto 9 Citroën CX, foto 10 Citroën CX, foto 12 Citroën CX, foto 13 Citroën CX, foto 14 Citroën CX, foto 15 Citroën CX, foto 16 Citroën CX, foto 17 Citroën CX, foto 18 Citroën CX, foto 19 Citroën CX, foto 20 Citroën CX, foto 21 Citroën CX, foto 22 Citroën CX, foto 23
 

Technické info

Přezdívka auta Citroen CX Rok výroby 1986 Koupeno ojeté najeto [km]:185000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 70 kroutící moment [Nm]: 220 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.3 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "klimmik".

Citroen CX patří k netradičním automobilům jak svým nadčasovým dílenským zpracováním, odvážnými tvary, tak i svými mimořádnými jízdními vlastnostmi.
Jak se říká, je to poslední pravý Citroen. Jeho výjimečnost spočívá v osobitém designu, hydropneumatickému systému pérování včetně proslulého účinného řízení DIRAVI s poloměrem otáčení 1,25, které se samočinně vrací na střed, i když auto stojí na místě. Celý hydropneumatický princip je velmi jednoduchý. Hydraulické čerpadlo vyvíjí do okruhu vysoký tlak, který je následně využit pro pérování, brždění i řízení. Pérování funguje tak, že do pístnice je přiváděn vysoký tlak speciálního hydraulického oleje označeného LHM, kde potom přes membránu vzájemně působí proti tlaku stlačeného dusíku v kouli. To jen tak aby se dále nešířily fámy o "vzduchových měchách". Jedovaté strojní brzdy využívají také vysokého tlaku kapaliny, kde brzdnou sílu nevyvíjíme my, ale pouze ovládáme vysokotlaký ventil. Zrovna tak řízení je poháněno vysokým tlakem a navíc se při provozu vůči kolům chová pevně (tedy s řízením nehne nic jiného, než my pomocí volantu), což má ohromnou výhodu např. při jízdě ve vyjetých kolejích nebo při defektu přední pneumatiky - osobně jsem to zažil v rychlosti kolem 180 km/h, kde jsem projev defektu zaznamenal jen díky slyšitelným nárazům odlétávající gumy do podběhu. Všechny ovládací síly jsou jen minimální. Celý systém je velmi spolehlivý, jeho poruchovost se odráží především od koroze rozvodných trubiček, které tehdy byly jen pozinkované, neodborných zásahů, nedodržení intervalu výměny LHM a často lidé zaměňují LHM za normální hydraulický olej. Z hlediska bezpečnosti je systém dobře jištěný. Pokud se stane jakákoliv závada, ihned je signalizována a tlak v zásobnících postačí k bezpečnému zastavení. Při prasknutí nějaké trubičky uzavře bezpečnostní ventil její okruh opět tak, aby bylo možné zabrzdit.
Co se týče jízdních vlastností, jízda je velmi plavá, skoro máte pocit, že letíte metr nad zemí. Hydraulika je velmi rychlá a stíhá dokonale tlumit veškeré nerovnosti. Řidič si ovšem nejlépe vychutná pozvolné hupy. Většina si řekne: "měkké auto, to přeci nemůže sedět v zatáčkách..." Opak je pravdou a díky jedinečné konstrukci přední nápravy, značné hmotnosti vozu a právě hydraulice sedí jako přibité a nechá si líbit až moc. Nakloní se, ale neuteče. Tato vlastnost může být ještě umocněna specielně vyvinutými gumami Michelin TRX, které mají atypický rozměr ráfku HR390 (R14/15). Ty byly dodávány zejména na verze turbo a Prestige. Silnou stránkou je také prostupnost terénem . Pro překonání větších překážek je možné si auto nadzvednout. Ve sněhu je CX hotová rolba, samozřejmě za předpokladu, že máte dobrá zimní kola. Je to dáno velmi těžkým předkem a umístěním motoru ještě před nápravou. Tam kde ostatní auta končí s řetězy, vy s CX začínáte.
Další velice silnou stránkou je bezpečnost. Při čelním nárazu se CXu nevyrovná ani proslulé Volvo. Z obrázků jsou patrné značné deformační zóny, potom následuje těžký litinový agregát a za ním je ještě mohutná nápravnice, která je součástí pomocného rámu. Při nárazu se rám zastaví o přepážku a karoserie se může dále deformovat posunem po rámu. K tuhosti karoserie samozřejmě přispívají i její pevné a silné plechy. Osobně jsem si vyzkoušel let vzduchem v 80 km/h rychlosti a následný pád na střechu. Bylo to řešení, jak zamezit čelní srážce proti UNu, které vylítlo do protisměru ze zatáčky. Nepřipoután jsem vyvázl bez jakéhokoliv zranění.
Stejně jako v předešlém modelu DS se vozili i vládní představitelé. Mezi nejvýznamějšími například Jacques Chirac (do roku 1997) nebo tehdejší představitel NDR Erich Honecker. Ti se vozili v luxusních verzích s vyvýšenou střechou označených CX Prestige, která je postavena na podvozku s protaženým rozvorem break (kombi).
Již jsem se zmínil o verzi break - ohromné kombi, které po složení sedaček dosahuje zcela rovné plochy až k opěradlům předních sedaček a vyniká úctihodným zavazadlovým prostorem 2200 l. Nemohu také opomenout sanitní verze, tří a více nápravové odtahovky, karavany, pickupy, pohřebáky apod., montované v karosárnách Heuliez a Tissier. Své zastoupení si CX našlo i na prvních místech rallye závodů.
Citroen CX byl na svou dobu také velmi rychlý, k čemuž pomáhala i jeho skvělá aerodynamika s hodnotou cx = 0,3. Nejsilnějším dieselem byl 25 TRD turbo 2 o výkonu 121 koní a točivém momentu 265 Nm dosahující rychlosti 191 km/h (v praxi i přes 200) a nejsilnějším benzínem byl 25 GTi turbo 2 s výkonem 168 koní a točivým momentem 295 Nm, jehož udávaná maximální rychlost je 221 km/h. Umí jet ovšem mnohem rychleji. Před zahájením výroby se dokonce uvažovalo o třílitru V6 z Maserati, se kterým Citroen spolupracoval.
CX byl v letech výroby velmi oblíbený a stále ještě mezi pár nadšenci, jako jsem já, bude. Každého, kdo do něj usedne, jednoduše učaruje. Kamkoliv se podíváte, všude najdete charakteristické rysy, které nelze zaměnit s jinými auty. Jak v interiéru, tak zvenčí. Pokud přidáte komfortní svezení, slušnou dynamiku a pocit nadřazenosti nad ostatními auty, nepotřebujete víc. Jeho sláva však stále více zaniká, bohužel nic není věčné. Nejslabší stránkou je koroze karoserie. V té době nebyla ještě pozinkovaná a tak není divu, že se občas podíváte podlahou na silnici. Dnešní neschopnost a neznalost servisů nedovoluje běžnému uživateli toto auto využívat v každodenním provozu a tak nakonec zbude jen hrstka kamenných zastánců tohoto jedinečného vozu.
Rád bych proto všechny majitele a fandy pozval na své stránky www.cxclub.cz, abychom se mohli vzájemně poznat na každoročních srazech.

Silné stránky

- vysoká bezpečnost
- komfortní svezení + měkké pérování
- minimální ovládací síly
- výkonné motory + úsporné diesely
- nízká pořizovací cena
- osobitý design
- jednoduchost technických řešení
- minimum elektroniky - není potřeba servisních diagnóz
- stálá provozní výška bez ohledu na zatížení!
- polohovatelná světlá výška

Slabé stránky

- zubožené současné stavy
- koroze karoserie a rozvodných trubek
- náchylná ložiska kyvných ramen
- horší dostupnost dílů, drahé originály

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

V současné době v servisech převládá neznalost těchto vozů a neschopnost jejich oprav.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

V autobazarech se vyskytují už jen vzácně a celkový trh v ČR je takřka mrtvý. To stříbrné pochází ze Švýcarska.

 


Přidat názorDiskuse: Citroën CX 25 TRD turbo

Další vozy značky Citroën



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Čekám, až mi praskne nějaká trubička :D Zatím ale ještě nepraskla žádná.... Přes pět let, co jezdím s CX, mě ještě nikde nenechalo.

praktičnost
6

U limuzíny není možné sklopit sedačky, proto je zavazadlový prostor omezen. U verze kombi jednoznačně 10 bodů. Jinak je to tahoun, tyto motory jsou známé spíše z dodávek.

prostornost
9

Na zadních sedačkách je méně místa pro hlavu vyšší postavy. U verze Prestige dávám aspoň 15.

jízdní vlastnosti
10

Měkké svezení, ovšem bez újmy na průjezdech v zatáčkách, vodou, sněhem a terénem.

jízdní komfort
10

Prostě Citroen :)

provozní náklady
8

jako u každého staršího vozu. Jen místo tlumičů měníte koule.

náhradní díly
8

Když máte známé a víte co kde sehnat, není v tom problém.

výkon motoru
9

Na svou dobu v rámci evropského trhu nebylo příliš silnějších vozů ve stejné kategorii. I dnes nechávám TDI Octavie se svým 70kw turbodiselem za sebou.

spotřeba
9

Na 2,5l TD není průměr 7,5 l/100km špatný. Dá se s ním jet i za 6,5.

hlučnost motoru
8

Charakteristický měkkým chodem, i při rychlostech nad 160km/h není nijak nepříjemný.

kvalita sedadel
10

Jako v obýváku - po tisíci kilometrech bez únavy. Jen škoda, že se v sériové výrobě nechytlo vyhřívání.

brzdy
10

Velmi ostré a účinné.

zavazadlový prostor
6

viz víše. Objem kufru asi 550 l.






Blesk.cz

Zemřel dědic ropného impéria John Gilbert Getty (†52): Našli ho sedět v lotosovém květu

Zemřel dědic ropného impéria John Gilbert Getty…

Dědic pohádkového bohatství, John Gilbert Getty (†52) byl nalezen mrtvý. Nacházel se v meditačním posedu na…

Vémolova ex Lela dostala 250 rudých růží: Nový život a nová láska! hlásí do světa

Vémolova ex Lela dostala 250 rudých růží: Nový život…

Návrat ve velkém stylu, nebo dostal Karlos Vémola (35) navždy košem? Silikonová sexbomba Lela Ceterová (30) se…

 

iSport.cz

Blümel rozhodl, ale král byl Vladař: Co tam Dan vytáhl? Nechápeme

Blümel rozhodl, ale král byl Vladař: Co tam Dan…

Rozhodl jeho gól v prodloužení. Ale i útočník Matěj Blümel moc dobře věděl, že Pardubice musí smeknout před…

Berbrova pyramida. Opil se mocí, říká Kubíček. Popsal, jak se platilo sudím

Berbrova pyramida. Opil se mocí, říká Kubíček.…

Zná Romana Berbra víc než čtvrtstoletí. Jiří Kubíček byl u toho, když ho kluby v půli 90. let poslaly z ligy…

 

Reflex.cz

Před 215 lety Napoleon dosáhl jednoho ze svých nejslavnějších vítězství v bitvě tří císařů u Slavkova 

Před 215 lety Napoleon dosáhl jednoho ze svých…

Poté, co rakouská Mackova armáda kapitulovala 20. října 1805 u Ulmu, Francouzi 13. listopadu obsadili Vídeň.…

Návštěva erotické kavárny v Santiago de Chile aneb Jedno kafe s dlouhýma nohama, prosím!

Návštěva erotické kavárny v Santiago de Chile aneb…

Dát si espreso v centru chilské metropole může být pořádně horká záležitost. Ani ne tak kvůli teplotě nápoje…