Recenze

lamal (muž 38 let) Poslat zprávu
 
10 Majitel

Nissan Primera P11 GT, Primera P120

9.33 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Nissan Primera, foto 1 Nissan Primera, foto 2 Nissan Primera, foto 3 Nissan Primera, foto 4 Nissan Primera, foto 6 Nissan Primera, foto 7 Nissan Primera, foto 8 Nissan Primera, foto 9
Nissan Primera, foto 10 Nissan Primera, foto 11
 

Technické info

Přezdívka auta Primera ... Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:335000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 16 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 181 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8 maximální rychlost [km/h]: 225 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8

Popis vozu

Ahoj vsetkym sledovatelom, po dlhom case som sa dokopal napisat recenziu aj na P11ku, ktora mi verne sluzila od roku 2013 a opustila ma v roku 2019. Nasiel sa skvely novy majitel, s ktorym som v kontakte a Primca uz jazdi od Prahy po Krkonoš :-)

O pé desiatke som sa velmo rozpisal, tento krat to bude snad strucnejsie a zameram sa skor na rozdiely oproti predoslej recenzovanej generacii a na celkove hodnoty. Vyber auta teda asi nemusim komentovat ...

Dizajn P11ky GT v sedane sa mi velmi paci, ma pekny predok, krasny bocny profil a aj pekny zadok. K tomu vsetkemu je PRIMERAne chlapácka a konzervativna. Auto cervenej farby som vlastne nikdy nechcel, avsak GT v cervenej je veľká fešanda.
S ciernymi elektronmi SSR3 R16 205/50 ma okamzite presvedcila. Ano cierne elektrony... no problem ! Hlinik tej kombinacii vobec neslusi, pretoze aj samotne auto ma cierne doplnky na karoserii a cele tak tvori cerveno-cierny celok.

Co tedy priniesla P11ka lepsie oproti predoslej generacii ?

- Nova zadna naprava
- Vystuzeny skelet
- Poladene motory, emisie, spotreby
- Lepsie vyvazenie medzi napravy
- Lepsia aerodynamika
- 4x airbag
- O nieco menej kvalitne materialy v interieri
- Palubny PC
- Lepsie odhlucnenie podvozka a aerodynamickeho svistu
- Tichsi motor na volnobehu

K tej zadnej naprave to trochu upresnim, kedze sa jedna o vlecnu napravu s pridanym tretim ramenom so scott-russelovym mechanizmom. Je to tedy spojenie tych naj vlastnosti multilinku a vlecnej napravy, konkretne:

- 3 ramena znamenaju nizke trenie pohyblivych casti tj puzdier co umozni viac prace prenechat pre tlmic a pruzinu
- Nizka hmotnost, aj ta neodpruzena
- Nemenny odklon po celej dlzke zdvihu
- Priestorova efektivita - kufor
- Pasivne riadenie zbiehavosti - ano tato naprava zataca v silentblokoch a mieru natocenia kontroluje scott russelov clen, miera natocenia zavisi od bocneho pretazenia a smeru sil na zadnu napravu
- Naprava neodskakuje to tretie rameno ju stabilizuje v priecnom smere
- Ako kazdy multilink umoznuje mensi a lahsi tlmic, pretoze tlmic nemusi znasat priecne pretazenie ako pri beznej vlacnej naprave
- Priazniva cena a minimalne naroky na udrzbu oproti multilinku s 4-6 timi ramenami

Stale sa divim, ze Nissan tieto skvele zadne napravy nevyraba, preco Nissan ? Je to konstrukcne genialny pocin, efektivny a racionalny kus dizajnu.

Jazda
Tym zmenam je vlastne poplatny aj celkovy rozdiel jazdnych vlastnosti generacii P10 a P11.
Predny dvojity lichobeznik je zhodny, ale zatial co P10 je prisne neutralne auto vyznavajuce maximalnu stabilitu a cistu stopu, P11ka zataca vsetkymi styrmi kolesami a zadok tak neuveritelne pomaha zatacat.
Dolezity je pocit, pretoze ten si clovek pamata, na ten sa clovek tesi a velebi ho, hlavne ak sa dostavuje opakovane :-) Celkovo vzate P11ka jazdi takym navyko uspokojivym sposobom, je nadherne usadena a zakruty kruzi s totalnou samozrejmostou, lahodne a nadsene. Pekne sa sklapa do zakrut a opiera sa o zadnu napravu, na brzdach pri najazde do zakruty tlaci zadok von cim smeruje auto do obluku. Cele to natacanie je velmi plynule a miera zbiehavosti zalezi od priecneho zrychlenia a intenzity sil iducich na zadok, ako genialne, ako mechanické. Ak jazdis normalne, tak auto je kludne a cim viac priecnej sily prinasas na zadok, tym viac ti pomaha... to je analog ! Zadok je pri tom zatacani stabilny a linearny, nema na to ziadny vplyv ani povrch, alebo hlboke prepady na vozovke a skutocne to citit az pri fakt ostrej jazde. Na brzdach je pri tom velmi stabilna.
Primera vyzaduje neskorsi apex a treba si trochu nadist a potom zatacat, vaha sa krasne rozlozi a sadne si v zakrute nadherne na obe napravy. Na horizontoch v zakrutach je treba davat bacha na brzdy, ak na horizonte prepalis najazd a ides prudko na brzdy, ides bokom :-)
V pripade problemu s nedotacavostou, je zadok vzdy pripraveny to riesit... nejedna sa o nejake necakane ustrelenie, P11ka mi vela krat usla zadkom, vzdy je to plynule, lahko kontrolovatelne a predvidatelne.
Vyborne sa riadi plynom a prenosom hmotnosti, da sa s nou nadherne pohravat, balancovat a vypilovat svoje vnemy.
Pri tom vsetkom je prekvapive ake je to auto nezaludne a stabilne, je to extremne vyladeny chassis.

Velmi navykova je aj mechanicka vytribenost prejavu, nie je to najkomfortnejsie ani najtichsie auto, ale je genialne linearne napriec povrchmi, kazdu nerovnost spracuje predok rovnako ako zadok, miera tlmenia je 100% rovnaka na obe napravy. Nestane sa vam napr. to, ze z nejakeho jej bezneho prejavu pride necakana zmena, ako v niektorych autach, kde je prejav napr. komfortny a potom pride nerovnost, ktora totalne rozseka vsetky dojmy z toho podvozku... taka ta podvozkova schyza.
Opat musim smeknut, nad tym ako mechanicky konzistentne to auto posobi. A chapete, ze to tak bolo od novoty a aj pri 330tis km ?

P11ka vazila rozumnych 1285kg a jej mechanicka prilnavost je fakt vytecna, vo svojej dobe to bolo jedno z prvych beznych aut co dalo 1g v zakrutach a to prosim na starych nelepivych 195/60 R15, ziadne Michelin Pilot Sport 245 na 18kach ako je dnes zvykom.
Auto je vhodne na okresky a rychlejsiu trat, idealne 50 kmh+... Na nejaky slalom je pomerne dlhy sedan nevhodny, pokial su tie zakruty moc pomale, chce ist predkom von pochopitelne. Nie je to tak hyperaktivne auto na riadeni ako dnesne auta, riadenie je pomalsie byt presne a je dobre vyvazene. Spatna vazba co do informacii o povrchu cesty nic moc, naopak informacie o pretazeni, zmena odporu na klzkom a rozumny torque steer istil velmi predvidatelne vedenie auta v kazdej situacii. Honda Accord TypeR, ktora bola vernym partakom mojej P11ky ma riadenie este lepsie... tuhsie o nieco rychlejsie a prinesie viac informacii o povrchu z cesty... citit ´kazdy´ kamienok vo volante.

Na Primerach su prospesne aj vysoke zdvihy naprav, ktore umoznili pelesit po nerovnej ceste vysokym tempom a napravy neodskakovali ani nebuchali. Nejake velke diery dali vyzrat hlucnou ranou, aj v tom pripade vsak drzal stopu a nerozhodil sa. Jeden z mala podvozkov, ktory nemal svoje jazdne vlastnosti vykupene nezmyselne kratkym zdvihom.

Nejaky tuning
Na svojej GT som mal par uprav:
- Brzdy EBC Turbogroove kotuce + EBC Yellow stuff desky (seriove brzdy su slabe)
- Decat + nerezove ladene zvody + nerez koncovy diel so silencerom
- CAI AEM sanie s priamym naporom v dolnej casti naraznika
- Decentne poladeny predstih
- Tlmice KYB ExcelG (seriovy setup)
- JDM predne svetla

Odhadom mala P11ka po upravach tak 165-170k, pocetne pomerovanie s podobnymi HDI a TDi ci inymi motorizaciami to tvrdilo.

Motor
Kultovy SR20DE... Nemusim pripominat, ze max krutiaci moment v 5100ot znamena, ze pri 80tke som este daval 2ku. Zrychlenie 80-120 bolo nieco pod 6s s radenim 2-3.
Pruznost na bezne jazdenie bola dostupna uz od 1500ot a do 3000ot to malo pozvolny linearny narast. Motor isiel dravo do otaciek aj v nizkych spektrach, takze nebol problem kultivovane cestovat medzi 2000-3500ot. Medzi 3200-3800 bol prepad krutiaku takze auto si od 3000ot vobec nepolepsilo a narastal len hluk a pri 3800ot zacalo vyrazne zaberat... medzi 4000-7000ot bolo to naj.

Pred upravami to bolo cele posunute az na 5000ot, takze od 4000tis to sice zacala brat vazne, ale zatah prisiel az na 5tis. Sanie AEM + zvody spravili vela, posunuli vyuzitelne spektrum o 1200ot nizsie co sa na tocivej atmoske s 5kvaltom kurwa pocita :-)

Spotreba
Spotreba pri kludnej jazde mimo mesto v lete bola okolo 5,5l a upravy ju nijak nezvysili. Mesto na studeno bolo okolo 13-14, po zahriati 11, v nejakom malom meste tak 9,5 a dialnica pri 120 cca 7,3. Nad 130 to bolo okolo 8 az 8,5... Ked som potreboval setrit dalo sa jazdit medzi 6,5-7,5l podla toho kolko bolo v meste a na dialnici, chcelo to vsak hladit pedal, brzdit motorom a idealne na jeden start najazdit vela km.

Interier a pouzivanie
Oproti predoslej generacii sa sedelo trochu vyssie vo vybornych GT sedadlach, trochu lepsie podrzali, ale hlavne boli neskutocne pohodlne na kratke aj dlhe trasy. Materialy plastov dostali taky sedivy nadych a nie moc pohladne calunenie, ale palubna doska a vyplne dveri v predu boli makcene a spasovanie bolo vyborne, takze auto nedrncalo a nerezonovalo – toto prispievalo k onemu uspokojivemu pocitu pri soferovani.
V Primere sa dalo bezne cestovat bez vyznamnej unavy, dobra aerodynamika a vyvazenie hlukov bolo znesitelne aj napriek vseobecne slabemu odhlucneniu na dnesne pomery.
Som do dnes presvedceny, ze keby tie auta nezrala korozia, tak mam este obe auta v garazi, pretoze mechanicka aj elektricka spolahlivost je extremna a trvala hodnota by bola skutocne skvela. Zdrava P11ka a nebodaj P10 ide na dračku, v Nemecku si ich klubaci nakupuju poslednych 5 rokov ako teple rozky, vsetko co je nezhnite a zdrave okamzite zmizne z bazarov v celej EU.

Bezpecnost
Primera sice vyzera subtilne, ale crash test na NCAP bol este o nieco lepsi ako pre ´tank´ Passat B5, karoseria nebola vobec makka na svoju dobu.

Zaver
P11ka stala Nissan velky balik, je to udivujuce, ze to nedokazali pretavit na predaje. V EU sa predavala Primera dobre, ale taky Accord siel USA na dracku a Nissan tam ponukal Primeru ako preznackovane Infiniti G20 a niekde tam sa stala chyba asi. Nasledne P12ka byt nebola zlym autom, filozofia a dizajn pochovali vsetku slavu Primery... Diky Renault... a zaroven smola Nissan, chybička za ktoru platis dan do dnes.

Skoda, ze Primera si svoju slavu uziva az na stare kolena a ma velmi silny fanklub po celom svete... co z toho, ked ich je uz tak malo ? Nič... Nissan uz tak dobre auto nikdy nevyrobi, o tom som presvedceny, dovodov je pochopitelne velmi vela a jednym z nich je doba, ktora sa uz nikdy nevrati tam kde bola.

Takto smutne koncim svoju spomienku na Primeru, ktora zostane v mojom srdci zapisana velmi hlboko. Diky !

Silné stránky

Spolahlivost a kvalita
Jazdne vlastnosti
Mechanicky pocit z auta a naladenie
Dizajn
Ergonomia
Sedacky
Slusny komfort
Spotreba
Nenarocnost
Spracovanie
Velmi solidne ovladacie prvky, brzdy, spojka, riadenie, prevodovka..
Slusny vyhlad z auta a dobre spatne zrkadla

Slabé stránky

Korozia, bohuzial zabijak vsetkych Primer P10 + P11 ... Zlepsenie oproti P10 nastalo a P11ky su na tom lepsie, ale holt Frantík to nie je.

Tazko vycitat vyse 20 rocnemu autu, ktore jazdilo aj v zime, ze mu vybehnu lemy, alebo nieco na podlahe. Keby sa preventivne riesili oderky povodneho laku a urobila kvalitna ochrana podvozku kazdych 6 rokov tak asi vydrzi... je to vela, je to malo ? Ak chces mat pojazdne auto 30-40 rokov, asi sa to da ocakavat.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Vsetko svojpomocne, s kamosmi... Autorizak nebol treba.
Motor SR20DE mal po kazdom nastartovani ten nekonecny zvuk... tazko opisat, ale aj po 330tis tazkych km, bol vo vybornej kondicii a extremne spolahlivy - povodne retazove rozvody a kazdy komponent, na motor nebolo potrebne nikdy siahnut.
Je zazitok ho pocuvat ako si pradie, zvuk ktory odolava casu aj kilometrom, len si tak ševelí...

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Predosly majitel sa o nu staral.

 

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Nissan Primera



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Na P11ke uz neboli problem ani poloosi, horne ramena uz mali nahradu, ktora vyuzivala loziska miesto silentblokov a tie su velmi spolahlive. Auto, ktore vzdy nastartuje a odvezie.

praktičnost
7

Sedan no...

prostornost
8

4 ludia v pohode

jízdní vlastnosti
10

Bez prehanania uzasne

jízdní komfort
9
provozní náklady
10
náhradní díly
9
výkon motoru
8

Charakter má, reakcie na plyn snad vyzdvihovat nemusim... vlastne dnes uz ano, takze reakcie na plyn samozrejme navykove, presne, radost pracovat a riadit auto plynom.

spotřeba
8
hlučnost motoru
8
kvalita sedadel
10
brzdy
7

Nutne je dat poriadne brzdne dosticky ako minimum.

zavazadlový prostor
8





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…