Recenze
Technické info
Přezdívka auta nemá Rok výroby 1997 Koupeno ojeté najeto [km]:249000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 173 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.6 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 505 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.9 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Nissan Primera P11 se začal vyrábět na konci roku 1996 s třemi benzinovými motory 1,6/73kW, 2,0/96kW a 2,0/110kW ve verzi GT a jedním naftovým 2,0TD/66kW. Pro některé trhy byly k dispozici i slabší verze jako 1,6/66kW a 2,0/85kW. Z počátku se vyráběl jako liftback (vyráběný v Evropě) a sedan (vyráběný v Japonsku). V roce 1998 přišel lehký facelift (oranžové směrovky, verze kombi) a v roce 1999 další, který přinesl i nové motory.
Moje auto je z května roku 1997, tedy ještě z prvního roku výroby. Koupil jsem jej v roce 2007 od soukromé osoby se 196 tkm na tachometru. Prohlídka v servise Nissanu odhalila nefunkční čidlo ABS, na což jsem byl prodejcem upozorněn a nefunkční knock senzor. Jinak bylo po mechanické stránce zhodnoceno jako velmi dobré. Z provozu si odneslo mnoho malých škrábanců a bouliček, a tak jediný rovný karosářský díl na autě je pravý přední blatník. Na autě byla čerstvě opravená klimatizace, pořizovací cena činila slušných 64 tisíc Kč (v bazaru se nedal sehnat pod 80 tisíc).
Nejdříve se tedy začalo s opravami. Originální ABS čidlo vycházelo na 8 tisíc, druhovýroba na 4,5 tisíce, a tak se nakonec vše vyřešilo celou těhlicí i s brzdovým kotoučem z bourané Primery za 1500 Kč. Preventivně jsem vyměnil obě poloosy, neboť japončíci na ně dávali závaží, pod kterým to uhnívá. V prvním roce jsem vyměnil také střední a koncový díly výfuku. Na autě byla letní kola 205/55R16, samozřejmě nezapsaná v TP, takže následovalo volání k dovozci kol, který po půlhodinovém telefonátu nakonec uznal, že prodat kola a koupit znovu ta samá jen pro zisk papíru, je nesmysl. Takže i kola byla pořešena.
Liftback jsem chtěl kvůli praktičnosti, dozadu se po sklopení sedadel vejde horské kolo bez toho, aniž by jej bylo nutno jakkoli rozmontovávat. Vevnitř je dost místa, cestující vzadu si pochvalovali místo i pohodlnost sedadel. Ta však nemají moc dobré boční vedení a v zatáčkách se sunete ven, zatímco pokročilý podvozek drží jako přibitý. V létě se mi nepovedlo auto dostat do úzkých, a to ani na mokru, je ale nutno přiznat, že nejsem moc rychlý řidič. V zimě záleží na poloze plynu. Auto je na sněhu spíše lehce přetáčivé, pod plynem ale logicky více tíhne k nedotáčivosti. ABS funguje dobře, ale není všemocné. Už dvakrát mi čumák auta zachránilo to, že jsem tu brzdu prostě pustil a řídil (tímto děkuji Microsoftu a hře Midtown Madness, kde jsem se to naučil :-)) Stabilizaci a podobné věci, to tu ještě nenajdete. Samotné brzdy mají poměrně vlažný nástup a ani brzdný účinek není kdovíjaký (v mém novém autě se jdu při každém brždění zabít o přední sklo).
Pod kapotou je osvědčený dvoulitrový benzinový čtyřválec SR20DE s výkonem 96kW při 5600 rpm a maximálním točivým momentem 173Nm při 4800 rpm. Takové údaje jsou poměrně zvláštní, výkon je dostupný už relativně nízko, zatímco točivý moment vypadá jak u velmi točivého motoru. Fakt je ten, že motor má jakési dvě maxima. Neprotestuje ani při 1500 rpm, ale minimálně tu dvojku na otáčkoměru má radši. Okolo 2500 rpm přichází ke slovu první "lokální" maximum točivého momentu. Motor tu táhne velmi slušně a na šestnáciventilový motor je velmi pěkně použitelný i v těchto otáčkách. Okolo 3000-3500 rpm motor překvapivě umírá a moc se mu nechce, nicméně lehce za 4000 rpm získává druhý dech, nabere síly a táhne, jak se na 130koňový motor sluší a patří. Po dosažení maximálního výkonu je schopen sice točit až do cca 7200 rpm, kde je omezovač, ale k těmto otáčkách se už poněkud belhá.
Zajímavostí je převodovka. Ta má na svou dobu typických pět stupňů, nicméně převody jsou jak z dnešní doby, a to tedy extrémně dlouhé. Dokonce mnoho dnešních šestých stupňů je kratších než pětka na Priměře. Např. dvojku je možné točit do více než 110 km/h, což má výhodu při předjíždění. I v 60-70ce tam klidně můžete lupnout za dvě a máte velké pole působnosti pro předjetí, aniž byste museli řadit. Trojka vás dostane až téměř ke 170 km/h. Pětka, kdyby šla vytočit do omezovače, by končila téměř na 280 km/h. Toto řešení má ale i své nevýhody, Docela utrápená je rychlost okolo 40km/h, dvojka už točí moc, trojka málo. Pokud se rozjíždíte do kopce, chce to dvojku vytočit k 50-55km/h na cca 3500 rpm, aby to těžká trojka pobrala alespoň na těch 2000-2200 rpm. Rozdíl mezi dvojkou a trojkou mi přijde být poměrně velký a trojka by mohla být o něco lehčí.
Výhoda je zřejmá, spotřeba. Podle staré normy EHK žere 5,9 litru při 90km/h a 7,2 litru při 120 km/h, což mohu zhruba potvrdit (auto nemá PP). Kombinovaná spotřeba podle nové normy je 7,9 litru a té opravdu není problém dosahovat. Moje typické trasy odpovídají zhruba evropskému cyklu (4/11 město, 7/11 meziměsto) a v létě se nad 8 litrů skoro nedá dostat. Typicky je spotřeba okolo 7,2-7,5 litru, u delších tras s trochou snahy se dá dostat i k 6,8 litru. Rekordem bylo projetí Maďarska po vesničkách od Bratislavy až po chorvatské hranice, kde byla spotřeba odhadem tak lehce pod 6,0 litru (tankoval jsem v Bratislavě a na druhých hranicích po více než 250km jsem byl lehce pod první čárkou ukazatele stavu paliva - každá ukazuje zhruba 13 litrů). V zimě je typická spotřeba okolo 8,5 litrů.
Samotná výbava odpovídá své době. Vedle již zmíněného ABS tu najdete dálkové centrální zamykání, dva airbagy, imobilizér, elektrické stahování všech oken, elektrické vyhřívání a polohování zrcátek, klimatizace a tím to v podstatě končí.
Většina závad byla "časového" charakteru, tedy opotřebením. Jednou jsem měnil baterii, tlumiče, pneumatiky, svíčky, objevily se i jiné, většinou ale finančně nepříliš náročné závady jako nefunkční centrál na PZ dveřích, spadlé okénko u spolujezdce, praskající žárovky v pravém světle. Více problémů bylo se zadními brzdami. Jedna se lehce kousala, ručka se většinou podařila opravit (chtělo to ale jiný třmen), ale nyní je už nefunkční (vyžadvalo by to oba komplet nové třmeny). Před pár měsíci se nechala vyvařovat podlaha (koroze přeci jen už úřaduje), vyměnily se brzdové hadičky, přední brzdy a hlava rozdělovače, která zapříčiňovala špatné starty vlažného motoru.
Celkově auto hodnotím jako velmi dobré a spolehlivé, jeho věk se na něm ale už hodně podepisuje a velké opravy se asi už nevyplatí. Klimu, centrál a ruční brzdu už tedy neřeším, v ostatních ohledech je to stále bez problémů použitelné auto pro každodenní provoz. STK je legálně platná do prosince 2014 a auto je nyní na prodej.
Silné stránky
Velký vnitřní prostor a univerzálnost
Relativně slušná spotřeba paliva
Vcelku dobrá spolehlivost (opravy sice vyžaduje, ale nejde o "kritické" a drahé záležitosti)
Slabé stránky
Dlouhý třetí převodový stupeň
Některé druhovýrobové díly jsou hodně drahé
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Autu byl pravidelně každý rok měněn olej a filtry, buď u Chodury v Šenově nebo u Kubíčka v Bludovicích. S oběma servisy jsem vcelku spokojen, zejména po cenové stránce.
Další vozy Nissan Primera
-
Nissan Primera (2000) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.10.2008 208 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Nissan Primera (1999) Majitel: varel
Přidáno: 6.3.2014 08 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Nissan Primera (2000) Majitel: mate59
Přidáno: 15.4.2008 3210 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Nissan Primera (1997) Majitel: Winters1661
Přidáno: 20.10.2013 38 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Nissan Primera (1998) Majitel: lamal
Přidáno: 26.1.2021 610 Majitel 9.33 Uživatelé