Recenze
Technické info
Přezdívka auta Scala Rok výroby 2021 Koupeno nové najeto [km]:20000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1500 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 250 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8 maximální rychlost [km/h]: 221 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 467 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8
Popis vozu
Po sepsání recenze na Fabii, jsem se pustil i do Scaly, která nám 12 měsíců sloužila jako hlavní auto v rodině.
Jak jsem popsal v recenzi Fabie, čekali jsme prcka a chtěli něco bezpečného a spolehlivého. Týden jsem proto procházel interní škodovácké skladové auta na operativní leasing a našel modrou Scalu 1.5TSI, manuální převodovka, ve výbavě style za velice přijatelných 6 200,-/měsíc. K autu byla druhá sada zimních kompletů, nájezd 20 000/rok, spoluúčast 1%.
Auto bylo za 14dní nachystané a já si ho 18.12.2021 vyzvedával.
Exteriér a Interiér
Upřímně, z venku se mi to auto moc nelíbí, ale tady zvítězil poměrně velký kufr kam vlezl kočár a rozumná cena proti větší Octavii. Přední část ok, ale zadek je za mě designová hrůza a facelift s tím nic neudělal, nechápu. Modrá race metalíza autu slušela a letní 17“ kola taky. Tady si postesknu nad fenoménem, kterým dnes bohužel trpí skoro všechna auta, včetně těch prémiových, a to je kvalita z výroby dodávaných pneumatik. Už na Golfu jsem měl Eco Contact 5, guma na mokru úplně k hovnu, v létě ve velkém vedru po rychlejší jízdě tvrdá jak puk. Scalu jsem dostal na Nexen Nfera, na suchu celkem ok, na mokru děs, aquaplaning rezistence zoufalá. Pokud si dnes u Škodovky objednáte Octávku za 700k na základních 16“, dostanete šrot v podobě Kumho ECO. Malé auta dostanete Nexen, vetší auta na hrozných Bridgestone Turanza. Na Karoq a T-roc se jednu dobu dávaly i poločíny značky GITI.
Spousta aut, včetně BMW, Mercedes apod. vídám na Eco Contact 6 (měl jsem je později na Octavii) . Auta za 2M, váha 2t, kola 19“ a výrobce si dovolí na to nazout takovou hrůzu, jen aby ušetřil pár mg CO2. Hlavně že musíme mít asistenty na všechno, ale gumy, které drží auto na cestě se neřeší.
Naproti tomu zimní komplety, které Škoda k autům dává, mají gumy naprosto excelentní. Scala Bridgestone Blizzak LM005, u Octávky jsem dostal GY Ultragrip Performance 3.
Interiér auta je po vzhledové stránce fajn, ale je vidět, že je to levné auto. Občas něco vrzlo (zejména dekor palubní desky), sedačky příliš měkké, na delší cesty ne ta k pohodlné. Auto mělo ve výbavě tempomat, klimu, tažné, vyhřívané sedačky, android, parkovací kameru se senzory a to je asi všechno. Ještě nesmím zapomenout na Top Bi-LED, které svítily výborně.
Poměrně nic moc je odhlučnění kabiny. V nižších rychlostech ok, ale na dálnici od 140 je v tom kravál, výrazně horší než Golf VII.
Kufr na svůj segment super, sbalili jsme se na 14dní i s kočárem a všema věcmi pro mimčo. Když jsem teda korbu dal před přední sedadlo, jinak to nešlo.
Motor a převodovka
Tady budu víceméně chválit. Přesednutí z 1.4MPI 55KW do 1.5TSI byla opravdová slast. Motor jsem pečlivě zajel a od začátku jsem byl pozitivně překvapený zátahem motoru. To auto jelo na svůj objem a výkon opravdu skvěle a teď to nesrovnávám s Fabíí. V práci mám možnost jezdit se spoustou aut s tímto motorem a 1.5TSI z prvních let výroby byla taková zdechlá, přidušená. To se změnilo v roce 2020 s novou normou EU6 AP a „moje“ Scala reálně určitě neměla 110kW.
Skvělé je odhlučnění motoru, pokud ovšem nejdete na 2válcový režim. To byla asi moje největší výtka. V Karoqu, Octávii je to ok, tam to opravdu neobtěžuje. Ale Scala, Kamiq, Fabie, to prostě na ty dva válce duní a vy to slyšíte. Kecy novinářů, že to ani nepoznáte jsou bullshit. Osobně jsem se tomu režimu vědomě snažil vyhnout, protože mě to sralo. Motor na 4válce při mírné zátěži neslyšný a pak tohle. Možná nové EVO2 motory budou mít tohle vyřešené lépe. Úspora reálně bude podle mě 0,0 nic.
Jednou z nevýhod, a pro mě nepochopitelnou věcí, byla krátká 6ka. Na 6ku ve 140 točilo auto cca 3250ot., zatímco litr točí 3000ot. V Octávii 1.5TSI točí 2600ot a to je mnohem větší a těžší auto. Proč Škodovko?? Druhou stranou mince byl fakt, že i na tu 6ku se to auto z 80km/h posbíralo úplně neuvěřitelně a citelně zatáhlo bez jakýchkoli protestů. I na dálnici ve 160 při sešlápnutí plynu přišel pěkný zátah. Bohužel auto je dost citlivé na vítr, takže rozumná dálniční rychlost byla do 170-180km/h, pak už to dost házelo i když moc nefoukalo. Maximálku jsem neměl možnost zkusit, nejvíc jsem jel asi 212 tacho.
Řazení a práce se spojkou lepší než v Golfu, ale občas tam nějaký kvalt nechtěl skočit.
Spotřeba super, jezdil jsme s tím v průměru za nějakých 6,8 ve velmi svižném tempu. Nejčastěji cesta do práce 27km po okreskách končila podle povozu, počasí a počtu předjetých aut na 5,3-7,0l. Cesty na Moravu okresky 120, dálnice 160-170 pak znamenaly potřebu 6,8-7l. Nejvíc jsem tam měl, když jsem spěchal na svatbu 7,6l při tempu čuně a co dovolil provoz.
Podvozek a brzdy
Tady budu naopak kritický, protože to je za mě největší slabina auta. Brzdy FS III, které jsou prostě levné řešení už od dob Fabií a Octavií I. generace. Bohužel, tady Škoda nenavázala na Rapid se skvělýma AT s 288mm kotouči vepředu. Scala má kotouče menší a brzdy poměrně rychle vadnou. Zejména ty zadní, připomínající svou velikostí pivní podtácky, jsou doslova směšně malé. Další věc je, že cinkají, prostě je tam velká vůle, aby nevázly, a na nerovnostech jsem slyšel zezadu cinkání.
Po 20 000km které jsem s autem najel už měly hranu, desky byly z půlky pryč. A to moc nebrzdím.
Podvozek je pak naladěný na komfortní notu, pokud jedete pomalu a po hezké silnici, funguje to dobře. Ale jakmile najedete na zalátanou okresku, kde jsou boule, tak se celé auto rozhoupe, měkké tlumiče nestíhají a jízdní vlastnosti jsou prostě špatné. Je vidět levný podvozek, který to nezvládá. Zajímavé je, že Kamiq co má máma tohle dělá v mnohem menší míře. To stejné se bohužel stalo i v nové Octavii, kterou na místě rukama rozhoupete skoro do dorazů, zoufalství, a za mě velký přešlap, takhle se koncernové auta za mě chovat nemají.
Opravy a poruchy
Žádná porucha se naštěstí nevyskytla, ale v 16 000km na mě vyskočila hláška dolijte olej. Bohužel poměrně častá věc u nových motorů VW, že prostě žerou mezi výměnami olej, což mě teda docela vytáčí. Po dolití skoro 1l to následně napsalo, navštivte servis za 1600km. Takže jsem ten dolitý olej nechal vylít a musel z vlastního zaplatit výměnu oleje a filtru, která nebyla plánovaná, pecka. V servisu říkali, že jsem první s tímto motorem, kdo přijel po tak malé porci km a auto už chtělo servis. Někdy je příjemnější být méně výjimečný.
Obecně teď nové motory v koncernu volají auta k výměně dříve než v 30 000km, charakteristicky kolem 20-25k km. Což kvituji, a považuju to za dobré pro motor, ale přeci jen 17 500km je trochu brzy. Zvlášť, když auto jezdilo prakticky jen delší trasy, vždy se zahřál olej a žádné krátké pocuky se nekonaly.
Hodnocení
Celkově auto fungovalo dobře, nemělo žádnou poruchu a zejména po motorické stránce bylo skvělé. Chvíli jsme uvažoval i o odkupu konkrétního kousku, ale nabídnutá odkupní cena byla totální nesmysl a navíc jsem měl trochu obavy z té spotřeby oleje. Auto jsme vraceli po roce s najetými 20 600km a následoval opět škodovácký operák, tentokrát Octávie liftback IV 2.0TDI DSG.
Silné stránky
Motor
Spotřeba
Kufr
Slabé stránky
Podovzek
Brzdy
Odhlučnění
Další vozy značky Škoda
-
Škoda Scala (2021) Majitel: umo
Přidáno: 4.9.2021 409 Majitel 9.53 Uživatelé
-
Škoda Scala (2021) Majitel: Pan_Dan
Přidáno: 26.9.2021 128 Majitel 8.00 Uživatelé
-
Škoda Scala (2020) Majitel: Petrcut
Přidáno: 8.4.2021 09 Majitel 5.56 Uživatelé
-
Škoda Superb (2021) Majitel: Technoid
Přidáno: 1.6.2021 629 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé