Recenze
Technické info
Přezdívka auta Fábinka Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:368000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1400 výkon [kW]: 55 kroutící moment [Nm]: 126 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 168 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 438 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Po dlouhé době jsem zavítal na svůj profil a zjistil, že jsem v mezidobí vystřídal několik aut, které zde nemám popsané, a mám tedy co dohánět.
Přišel Covid a v létě 2020 jsem řešil co s dalším autem. Do vrácení Golfu zbývalo půl roku a vidina stavby domu mě odrazovala od koupě něčeho novějšího a dražšího. Operáky mezitím zdražily na úplně jinou úroveň, takže jsem je brzy zavrhnul. Koupit ojetinu za 100k, tím už jsem si prošel při výběru Golfu. Řešení přišlo v podobě možnosti vzít si od tchána jeho starou Fábii, kterou nahradil Rapidem.
V srpnu jsem se tedy stal hrdým majitelem Fabie sedan 1.4MPI 55kW přestavěnou na LPG, rok výroby 2001, v nejvyšší výbavě a s najetými 325 000km. Foto pouze ilustrativní, barva sedí.
Opravy a poruchy
Začnu netradičně tímto tématem, aby pak jasněji vyzněly následující odstavce.
Tchán už do auta několik let investoval jen nejnutnější, protože věděl, že si bude pořizovat něco jiného. Auto tedy dojezdil téměř do mrtva.
Během 2 let vlastnictví jsem pak měnil/musel měnit následující díly:
Ložisko přední
Brzdové kotouče + desky přední , brzdové bubny komplet – auto začalo brzdit
Tlumiče a pružiny přední, tlumiče (původní) a pružiny zadní (původní) – Auto přestalo plavat na cestě
Výfuk – Objevila se díra
Poloosa přední
Přední ramena – hnily a měly v sobě díru
Lambda sonda 1,2, škrtící klapka (cca 10k)– Auto nás nechalo na cestě Čechy-Morava, 200km dojelo na vleku.
Olej a filtr 3x
Vzduchový filtr
Palivový filtr
Nádrž LPG
Reduktor LPG - Odešel po týdnu
Rozvody
Ventilátor - Nešlo topení
Alternátor – Odešel při stěhování do nového bytu a dobíjel jen nárazově.
Osram nightbraker – Abych měl aspoň pocit, že mám zapnuté světla.
Chladič – Děravý, ztrácela se chladící kapalina.
4x nové letní pneu – původní rusko – čínské kombo bylo poměrně nebezpečné
4x nové zimní pneu
Určitě jsem na něco zapomněl, ale bylo toho hodně. Naštěstí tchán je automechanik, takže díly sehnal za úplně jiné ceny, všechno vyměnil, ale i tak to bylo cca 35 000,- , bez penumatik, jen za díly bez práce.
Většina dílů vyměněna v prvních 8měsících provozu, auto se následně provozovalo mnohem příjemněji.
Exteriér a Interiér
Auto asi netřeba představovat, za mě nejošklivější karoserie, se kterou se Fábie dělala, ale auto bylo podarováno zdarma, takže darovanému koňi… Výhodou poměrně velký kufr a tuhost karoserie. Auto bylo vzhledově po 20letech služby v hodně bídném stavu. Loupal se clear coat, hnily prahy, blatníky, výfuk, zadní vrata apod. Vnitřek byl hezký a zachovalý, až na prosezené sedačky, ze kterých brutálně bolely záda při delších cestách. Interiér i po letech působil kvalitním dojmem, měkčená palubovka, nikde nic nedrnčelo, nemlátil, neupadávalo. Ve výbavě byla manuální klima, posilovač, ASR, ABS, vyhřívané sedačky a to je asi všechno, co tehdá znamenala nejvyšší výbava.
Motor a převodovka
Notoricky známy VW motor, zde od nějakých cca 120 000km provozovaný na LPG. Nakonec asi jediné, co se na autě neporouchalo. Vzal si, pro tyto motory typických, cca 1l oleje na 7 500km, jinak fungoval bez problémů.
Po litrovém TSI v Golfu to samozřejmě byl šok, co se výkonu týče. Auto prostě nejelo a nejelo. Nicméně, s tím jsem počítal a z bodu A do bodu B to stačilo. Po najetí 2 000km, natankování 100 oktanového benzínu a pravidelném vytáčení do vyšších otáček auto výrazně ožilo. Tchán má hodně defenzivní styl, motor nikdy nešel přes 3 500ot., a auto prostě zlenivělo. Řazení v pohodě, jen pochromovaná páka v létě, to je pecka. Spojka už měla něco za sebou a celkově nic moc projev, ale to je u těchto motorů taky klasika. Nejhorší byla jakákoli absence pružnosti, pokud člověk chtěl zrychlit v kopci, musel tam jít co nejnižší kvalt a minimálně 4000ot. Příjemná je možnost při táhlých stoupáních dlouhodobě odkládat pravou nohu s pedálem plynu na podlahu, aniž by auto nějak zásadně změnilo svoji rychlost.
Auto jsme často provozovali na trase Čechy-Morava, tak jako Golf, a tam byla nejhorší absence tempomatu, nepohodlné sedačky, šílený hluk v kabině pří dálniční rychlosti a nestabilita při jakémkoli větříčku co zrovna fouknul z boku.
Spotřeba LPG se pohybovala od cca 8l při klidné jízdě po 10-11l při „svižnější“. Při tehdejších covidových cenách od 10,90Kč/l to bylo i tak ježdění zadarmo.
I s tímto motorem se dalo něco předjet, ale člověk potřeboval hodně prostoru. Na dálnici jsem udržoval rychlost mezi 140-145 tacho (130-134 GPS), víc jsem neměl srdce, maximálka co jsem z toho dostal z kopce cca 175tacho.
Podvozek
Měl už nejlepší časy za sebou, ale i tak musím říct, že co se jízdních vlastností týče, tak na svoji třídu a věk auta nebyly špatně, zejména po výměně tlumičů. O komfortu se tu mluvit nedalo, to auto mlátilo i na přejetém vlasu. Letní kola 14“ 185/60 zimní 14“ 165/70, takže žádné nízkoprofilové šlupky.
Nevýhodu byl krátký rozvor a obrovská nestabilita na dálnici. Když opravdu hodně foukalo, jezdil jsem kolikrát max 120, prostě to víc bylo o strach. A to o sobě říkám, že strach a peníze jsem nikdy neměl.
V prosinci 2021 po nedojetí na Moravu a v očekávání narození potomka jsem se rozhodli, že tohle auto už na dlouhé cesty provozovat nebudeme a dítě v tom taky vozit nechceme. Jako zaměstnanec Škodovky jsem využil možnost výhodného operáku a vzal Scalu 1.5 TSI. recenzi někdy napíšu.
Auto svoji službu ukončilo v červenci 2022, kdy šla s 368 000km pod magnet. Tchán si kupoval nové auto a Fabie šla za korunu protiúčtem. Tchánovi šel výkupní bonus 25 000,-, což je víc, než by kdokoli soudný za to auto dal jako za ojetinu.
Celkově Fabie splnila to, co jsme od ní chtěli. Překlenula mezeru, kdy jsme nechtěli investovat do auta a investovat do bydlení a mít ji jako pracovní auto, které se může zašpinit. Bydlení teda nakonec nevyšlo, ale auto nám i tak ušetřilo na provozních a pořizovacích nákladech poměrně dost peněz.
Silné stránky
Byla zadarmo
LPG
Slabé stránky
Ten zbytek.
Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Škoda Fabia
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: Ronault.
Přidáno: 18.11.2015 449 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2005) Majitel: GeorgeB
Přidáno: 16.10.2009 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.10.2008 3710 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2002) Majitel: baca42
Přidáno: 31.12.2010 8110 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Škoda Fabia (2004) Majitel: Trubcic
Přidáno: 26.5.2010 7110 Majitel 9.84 Uživatelé