Recenze
BMW řada 3 320d - NOVÉ VIDEO + ZHODNOCENÍ!
Technické info
Přezdívka auta Bafo Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:83700 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1951 výkon [kW]: 100 / 120 * kroutící moment [Nm]: 280 / 330 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.9 / 8.8 * maximální rychlost [km/h]: 208 / 220 * počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 440 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 5.9 / 5.9 *
Popis vozu
BMW (Bayerische Motoren Werke)
Vidím to před sebou jako dnes. Bylo léto 2004 a já se zrovna místo vyhřívání na odpoledním slunci tísnil v nechutně rozpáleném pokoji a koukal do PC. To, co mě drželo v takovýto čas u obrazovky, nebyla žádná hra, ani nic podobného, ale právě vydaná videa Gumballu 3000 týmu s číslem 097 – britského týmu Diesel power s BMW E46 330d.
Nyní přichází otázka: Proč se nerozplývat nad supersporty létajícími nízko nad zemí v rychlostech, kdy se tep stává neměřitelným? A odpověď je jednoduchá: Protože to děláme už více než 100 let. A změna, to je to, co člověka láká. Asi jako když 24h Le Mans poprvé vyhrál diesel, také se prvně rozkoukával… No a totéž tehdy – bylo jasné, že Carreře GT a Ferrari 360 nelze konkurovat, ovšem jen ten pocit, že s nimi lze jakž takž držet tempo, byl k nenabažení se. Ano, v hustém provozu se opravdu pořád 300+ jezdit nedá, zde už se hraje na něco jiného – např. pružné zrychlení, Nm pod kapotou, apod. Zkrátka kdo neviděl, ať se podívá, o hodně přišel.
-----historie-----
Historie je jen jedna. Není to sice originální, ale než dělat kompozici, popř. téměř opisovat, to raději udělám poctu tvůrcům a uvedu link:
http://www.e46.cz/index.php/bmw-e46.html
Zde se můžete dozvědět téměř vše o tom kdy, jakým způsobem a s jakým výsledkem BMW E46 vzniklo.
Výroba modelu E46 (pohodlně se usaďte) zde:
http://www.youtube.com/watch?v=xXVgFpHYwFs
OSOBNÍ DOJMY:
-----exteriér-----
Víte co se stane, když sportovní sedan střední třídy E36 dostane kulaté tvary? Ano, vznikne E46. Krásný šípovitý tvar sedanu zůstal zachován, jen doba pokročila a s ní i design. Ona totiž i přes facelift vypadala v roce 1998 E36 lehce zastarale. A jéje, no snad si to nepokazím u majitelů E36, na svou obranu musím říct, že E90 je taky již „hezčí“ než E46. No a ten správný masový zákazník kupuje hlavně podle oka a proto vznikla E46. Již jen od pohledu auto vypadá jinak, než jsme zvyklí např. u Octavií II vídat. Ano ta sice patří do nižší střední třídy, ale vnější rozměry jsou podobné (na délku Octavia II sedan +99 mm, Superb I +332 mm). Jen E46 se pyšní větším rozvorem (Octavia II -147 mm, Superb I +78 mm), přední náprava začíná prakticky za nárazníkem a společně s podélně uloženým motorem umožňují vynikající manévrovací vlastnosti a přispívají k dobrému rozložení hmotnosti na obě nápravy. Následuje interiér se svažující se střechou (-53 mm proti Octavii II, -54 mm proti Superbu I), která přechází do vcelku vysoko posazeného víka kufru, jež je ukončeno lehce vystouplou odtrhovou hranou. Osobně mi každé i decentní křídlo na sedanu připadá nevhodné, už jen proto, že i M3 má jen lehce rozdílně tvarované víko se zdůrazněním odtrhové hrany.
-----interiér-----
Auto je koupeno z Rakouska, tedy se lze v servisní knížce dočíst, že obsahuje tzv. Österreich paket, jehož součástí je ne až tak obvyklý šedý interiér v kombinaci s modrými (navy blue) sedadly a výplněmi dveří. Tímto nechci říkat, že jde o nějaký individual, ale u nás běžný je spíše interiér černý či krémový + dřevo. Interiér je tedy ve světlém duchu a auto se zdá vždy čistější než vlastně je… včetně zaprášených velurových koberečků, které je třeba občas vyprášit, ale jinak zůstávají až překvapivě čisté i v podzimním počasí. Na sníh to bude ale chtít gumové, jak jinak než šedé – zatím mému zraku ale v obchodech unikají.
Samotnou kapitolou jsou sedadla, zde pouze s mechanickým ovládáním. Jak sedalo řidiče, tak spolujezdce je podélně i výškově nastavitelné, včetně sklápěcího opěradla v úhlu cca 160°. Výškové nastavení je od vyloženě podlahového až po „židli“. Boční vedení velmi dobré a i když se nejedná o sportovní typ, ani typ s prodlužováním sedáku mohu jen chválit. Součástí je i příplatková loketní opěrka v barvě interiéru.
Tříramenný sportovní multifunkční kožený volant padne do ruky, je radost na něj pohledět i pracovat, ovládání rádia i tempomatu je velmi přehledné. Snad jen průměr věnce se ze začátku zdál malý, ale vše je o zvyku. Lze jej nastavit jak výškově, tak podélně.
Přístroje jsou dobře čitelné a překvapivě přesné. Tachometrových 60 km/h = radarových 59, 70=68 měřeno několika radary. Ještě přeměřím GPSkou pro vlastní informaci jaká je rezerva, ale nejspíše malá. Na přístrojové desce lze nalézt zleva: palivoměr, tachometr, otáčkoměr, v něm umístěný ekonometr a vedle teploměr. Pod přístroji je lišta informující o stavu vozidla. Součástí výbavy je palubní počítač, indikované průměrné spotřebě lze věřit, po ujetí 3tis. km byla propočtená 5,86 l a palubní počítač tvrdil 6,0 l/100km.
Následuje vpravo umístěné integrované rádio BMW, bohužel jen základní kazetový Reverse bez možnosti ovládat CD changer a na rádio opticky navazující panel klimatizace. Pod ní je uzavíratelná schránka akorát tak na mobilní telefon, je cca jen 6 cm hluboká s pogumovanou vnitřní částí. Následuje lišta tlačítek, ze kterých je zde pouze zástupce systému ASC. Poté další uzavíratelná schránka se zapalovačem, opravdu ale tak akorát na drobnosti. Celý panel je natočen mírně směrem k řidiči.
Středový panel začíná kůží obšitou řadicí pákou s manžetou v šedé barvě interiéru pravděpodobně z koženky. Dráhy řazení jsou relativně krátké s dobrou přesností. Okolo řadící páky najdeme kryt v barvě lišt interiéru s el. ovládáním oken, popř. v případě el. ovládaných zadních oken je zde tlačítko na deaktivování zadní části. Poté je zde blíže řidiči ruční brzda a dvě odkládací místa (případně na nápoje) jenž jsou částečné skryty pod loketní opěrkou, kterou lze lehkým pohybem odklopit. Samotná opěrka je otevíratelná schránka tlačítkem v přední části, překvapivě prostorná. Středový panel končí uzavíratelnou schránkou pro osoby na zadních sedadlech.
Airbagů najdeme v interiéru 6 – airbag řidiče, spolujezdce, 2 hlavové v A sloupcích a 2 boční ve dveřích.
Z drobností potěší 2 červené LED diody osvětlující stabilně jemným světlem interiér v noci a stínítko se zrcátkem jak u spolujezdce i u řidiče, popř. možnost seřídit si intenzitu podsvícení budíků v širokém rozpětí. Pro manévry je zde také tlačítko pro el. uzavření vnějších zrcátek.
Vytknout lze naopak na výšku docela skromnou schránku u spolujezdce, ta je částečně kompenzována malou schránkou na straně řidiče vlevo pod volantem. Rovněž přímo určené nápojové držáčky v interiéru nenaleznete, s různou úspěšností lze užít zmíněný odkládací prostor ve středovém panelu. Také vystouplý A sloupek s integrovaným airbagem někdy stíní ve výhledu.
Automobil je 5 místný, nemohu však hodnotit, na delší trasu se vezly pouze 4 osoby a vše bez výhrad i pro 180 cm vysokou postavu vzadu. Auto je vybaveno sklápěcí loketní opěrkou rovněž i vzadu, včetně průvlaku na lyže. Zadní sedadla jsou příplatková sklápěcí páčkami v kufru (umístění odůvodněno zvýšenou bezpečností vůči krádeži zavazedel po vniknutí do interiéru).
-----Motor-----
Jde o řadový podélně uložený čtyřválec M47 o objemu 1951 ccm3 a výkonu 100 kW / 136 koní při 4000 otáčkách. Točivý moment 280 Nm při 1750 otáčkách.
Obecně se udává, že to žádný sprinter není, ale mezi 2000-4000 ot. Vás v sedadle udrží docela obstojně. Dodal bych snad jen větu vytrženou ze svého slovního popisu: „že toho třetího už je problém předjet“. Neboť tehdy již většinou trojku točíte ke 4000 ot. a na výkonové křivce se blíží pád do propasti. Na hrátky, při nichž je vidět rychle se přibližující světla v protisměru, opravdu doporučím váhavcům spíše 3 litr. Naopak na městské ježdění je to kandidát ideální, snad jen určitá mdlost pod 2000 ot. zamrzí.
Z konstrukčního hlediska jde o systém s rotačním čerpadlem, turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, přímým vstřikem a čtyřmi ventily na válec, tedy ne common-rail. Ten nahradil tuto verzi motoru v roce 2001. Připodobnit by se dal jak konstrukčně, tak zvukovým projevem i výkonovým průběhem k 8ventilovému motoru VW 1.9 TDi 81 kw, samozřejmě s určitou dávkou výkonu navíc a lepším průběhem ve vyšších otáčkách díky 16ti ventilové technice.
Pozn. Zdali se váže změna motoru za verzi s common-rail s faceliftem, to nelze věrohodně ověřit. Na e46.cz se zmiňují o nástupu nového motoru u sedanu již v březnu 2001, přičemž „na podzim roku 2001 prodělaly sedan a touring facelift“. Na internetu lze nalézt také výjimečně předfacelift verze s udanými 110 kW. Vyjasnit by to snad mohl nějaký šťastný majitel.
-----Podvozek a jízdní dojem-----
Je asi to úplně nejlepší na celém autě. Vpravdě tak neutrální chování při průjezdu zatáčkou jsem nečekal. Podvozek je naladěn spíše tvrdě, ale v kombinaci se zimními 15“ pneu je přesto velmi komfortní. Řízení je nezvykle příjemně tuhé, jednou rukou si však jde poradit i na místě, tuhost je vyvážena přesností. Jízdní projev se dá díky plavnosti přirovnat ke Škodě Superb, ten však ztrácí svou nedotáčivostí.
Při průjezdu zatáčkou zvýšenou rychlostí se auto nejprve chová naprosto normálně bez náklonů, jen je slyšet zvýšený hluk od pneumatik, při ještě vyšší rychlosti již dojde k náklonu s lehkou tendencí zadní části k přetáčivosti. Hranici jsem ještě nenašel a zatím ani nehledal. Drift jsem zkoušel pouze jednou ještě se sjetými letními „poloslicky“ Goodyear Eagle a docela nebyl problém, nových zimních gum je mi na toto docela líto. Ale 2 sjeté pneu jsem zachoval na budoucí testy…
-----Ostatní technické parametry-----
Vyráběn: 1998 - 2005
Rozměry (v x š x d): 4471 x 1739 x 1415 mm
Rozvor náprav: 2725 mm
Rozchod kol vpředu: 1481 mm
Rozchod kol vzadu: 1488 mm
Počet dveří: 4
Počet míst: 5
Pohotovostní hmotnost: 1450 kg
Užitečná hmotnost: 425 kg
Hmotnost bržděného přívěsu: 1600 kg
Objem zavazadlového prostoru (min./max.): 440 litrů
Objem nádrže: 63 litrů
-----ZHODNOCENÍ PO 30000 KM-----
Než jsem se k tomu dostal, už mám s autem najeto asi 32tkm.. Tedy pár potřehů a úprav faktů uvedených výše po tehdy dvou měsíční zkušenosti..
- chybí výkon ;) Komu by nechyběl, ale pár koníků navíc by se hodilo, uvidíme, jak jsem psal už loni v diskuzi, dá se trochu podvádět chipem na 120 kW, trpí sice více mechanické části na vozidle, ale postupem roku jsem vyměnil obě uložení kardanu, chystá se ještě kloub na pravé poloose a vše na pohonu by mělo být 100%, takže bych v tom nakonec tak problém nespatřoval...
- podvozek není samospasitelný, sice se říká, že tahle generace 3er má podvozek rychlejší než motor, stále však fungují fyzikální zákony, tudíž nedoporučuji na mokru jezdit 90 do táhlé, ale téměř pravoúhlé, zatáčky..jsou s tím pak plné ruce práce.. ;)
- sedadla - ač jsem vyzdvihoval jejich jakž-takž boční vedení, tak na extra sportovní jízdu to opravdu není, i když v zimní bundě je to lepší, víc zapadnete 8) Hůř je na tom ale spolujezdec, ten se až tak manévru nepřízpůsobí, navíc se nedrží volantu.. Co ale ztrácejí sedadla ve sportovnosti, tak získávají při maratonech - cesta PHA-OVA-PHA, cca 800 km a jsem čilý jako rybička...
- zima - v autě je zima :) Protože absentuje vyhřívání sedadel a nějaké to nezávislé topení a zároveň je auto denně na větru a dešti (případně sněhu a vánici), tak je nutné jej nejprve uvést k životu a to za cenu ubírání komfortu uživateli. Pokud s ním vydržím do příští zimy, pak nějaké to webasto určitě přibyde..
- stále však chytá na drc - ač bylo mínus 15, předchozí majitel mi zanechal jen 63A baterii (má být myslím 70A), tak stačí nechat auto dostatečně nažhavit a jen drc a je nastartováno..za to získává pochvalu..
- a pak topí brzy - na diesel mi příjde že docela ano, rafička ještě neopustí modré pole a už fouká teplý vánek, to potěší.. :)
- zrcátka - ty musím vyzdvihnout, mrtvý úhel se téměř nekoná, je v nich díky asymetrickému ukonční skla vidět vždy vše. jediný problém, nastal asi 2x, v případě, když se druhý vůz nacházel zrovna určitém místě o kousek vzadu a 2 pruhy nalevo (při tříproudém provozu nebo 2 + připojovací)..to jsem se pak divil ;)
- respekt - na řidiče v SUV to nefunguje.. :D Jedou většinou způsobem "2 metry plechu vlevo-vpravo-vepředu-vzadu a víc mě nezajímá"..holt ale to už je úděl českého provozu..
- tempomat - naprosto úžasná věc, používám denně, hodí se nejen na rychlostní silnice, ale také do obcí apod.. Auto bez něj mi příjde jako rychlovarná konvice s nearetujícím se spouštědlem ;) Zkrátka never ever auto bez něj...
- kufr - vleze se do nej úžasné množství věcí, přinesete-li si 55 cm CRT televizi, pak máte jistotu, že však pojede na sedadle :D
- a pokud jde o osobní pocit, tak s jídlem roste chuť, aneb čím více km jsem najel, tím raději do něj usedám ;)
Silné stránky
- silný zátah motoru v rozmezí 2000-4000 otáček, snadné předjíždění, citelná akcelerace i nad 150 km/h
- podvozek
- spotřeba
- charisma
- stále ještě budí respekt ve zpětném zrcátku
- ostatní viz text popisu
Slabé stránky
- výkon motoru už jen na úrovni dnešních 2 litrových dieselů či menší
- „dieselový“ projev motoru
- relativně nízká světlá výška
- úzký průchod zavazedlníku
- ostatní viz text popisu
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Velmi dobré, udávané drahé náhradní díly se zatím nekonaly, kupříkladu orig. zadní kotouče Brembo s vnitřním chlazením 1500 Kč/ks..
Provedena výměna všech filtrů, a kapalin, dále se uvidí, většina věcí je díky najetým km stále originální bez závad.
Pouze diagnostikou zjištěný airbag u spolujezdce hlásící závadu, bude odstraněna v nejbližší době
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto je koupeno v ČR po dovozu z Rakouska, po prvním majiteli. Krásný interiér, servisní knížka.
Výbava a funkce
6x airbag, deaktivace airbagu spolujezdce, automatická klimatizace, otáčkoměr, ekonoměr, originál BMW autorádio Reverse, přední elektrická okna a zrcátka, posilovač řízení, palubní počítač, senzor dynamického podsvícení přístrojů, venkovní teploměr, multifunkční nastavitelný volant, tempomat, loketní opěrka, sklápěcí dělená zadní sedadla, ski box včetně sklopné opěrky vzadu, centrální dálkové zamykání, 5 stupňová manuální převodovka, protiprokluzový systém kol (ASC), ABS, ochranný paket podvozku, přední + zadní brzdy s vnitřním chlazením, 16“ plechy BMW + Pirelli SotoZero - winter, 16" Alu PLW - summer + Continental PremiumContact2 205/55, elektricky sklopná zrcátka, mlhová světla, senzor opotřebení brzdových destiček, senzor nízkého stavu kapaliny ostřikovačů, Follow Me Home funkce světlometů, dálkově rozsvítitelný interiér umožňující lokalizaci auta na parkovišti.
Novinky v recenzi
Téměř po roce nové info..
základní kladná informace je, že auto jezdí...:) aktuálně najeto asi 145tkm, proběhly různé výměny, podvozek je téměř nový (až na pár silentbloků vzadu) tlumiče Bilstein, uložení Lemforder, ramena Meyle HD, pružiny KAYABA, kotouče a desky vepředu Zimmermann Sport, vzadu Brembo.. Tak vzhůru do další zimy ;)
Nové foto
Tak se nám v sobotu rozestoupila obloha, nádhera, jen to teplo kdyby bylo jako za sklem ;-)
BMW dostalo na zimu nové obutí, 16" plechy a na nich Pirellky W 210 Sottozero 205/55, vzadu typu RunFlat.. loňské 15" se usídlily na kompaktíku...
Nové BMW
Tak nám do rodiny přibyl kompaktík ;-) Barvě nešlo odolat :-P Až se odženou všechny mouchy a trošku více to projedu, tak bude více info..
Upgrade
Provedena výměna a zároveň lehký upgrade brzd.. Výrobce Zimmermann, dodavatel DPD ;-) Staré kotouče byly srovnány na soustruhu, ale po 15tkm už to nebylo ono, zase se vlnily.
Aktuálně najeto cca 105tkm.
LED
LEDky vládnou světu, už i mému, automobilovému ;-) Prostě jsem se přemluvil a myslím, že výsledek stojí za to..
Foto
Déšt si dal na 2 dny oddych, tak i mělo smysl auto umýt a navoskovat, výsledek pozorujte ve fotogalerii..
Jarní a letní úpravy
15" ALU vyměněny za letní 16", sehnal jsem madlo kufru v barvě ;-) nějaké to přelakování třmenů... Až se KONEČNĚ počasí umoudří, tak přidám foto!
Dnes najeto 5000 km od koupě. Auto jubileum oslavilo zhasnutím H7 žárovky na pravé straně. Poznatky:
- schránka u spolujezdce není malá, jen je v ní moc věcí ;)
- dovnitř schránky v loketní opěrce se vejde BT handsfree i sluneční brýle
- nevadí jen A sloupek ale i B sloupek...na vině je ale asi má výška - 185cm - mít sedadlo o 5 cm více vpředu, pak je to o 100% lepší
- klidná jízda se dá: 50 km/h na 4. rychl. stupeň, 70 km/h na 5. rychl. stupeň
- 5. rychl. stupeň, 3 tis. otáček = přesně 144 km/h (tachometrových, nastaveno tempomatem)
- spotřeba stále sympatických 5,8 l/100km a ještě sympatičtější je momentální cena nafty :)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 320d - NOVÉ VIDEO + ZHODNOCENÍ!
- Chip 27.09.2011 15:57 Traviss (BMWfans)
- Vočipuj tu ropu 17.07.2011 14:56 OkreskyLover
- Nové video a text 25.12.2009 21:40 Traviss (BMWfans)
- Re: After PARTY 19.12.2009 17:03 Parda71 (BMWfans)
- Re: Re: Re: Re: After PARTY 19.12.2009 15:30
- After PARTY 19.12.2009 15:11
- Re: Re: After PARTY 19.12.2009 14:43 Traviss (BMWfans)
- Re: Re: Re: After PARTY 19.12.2009 14:42 Traviss (BMWfans)
- Re: Re: After PARTY 19.12.2009 14:32
- Re: After PARTY 19.12.2009 13:37
- Re: After PARTY 19.12.2009 10:41
- After PARTY 19.12.2009 09:13 Traviss (BMWfans)
- Re: poprosím o křížek 18.12.2009 08:37 Traviss (BMWfans)
- Re: Re: inzerát - hledám 18.12.2009 08:36 Traviss (BMWfans)
- poprosím o křížek 17.12.2009 22:48 Vampix(Diesel Power)
- Re: Re: Počasí 17.12.2009 19:46
- Re: inzerát - hledám 17.12.2009 19:19 ypsilon
- Re: Počasí 17.12.2009 07:36
- Počasí 16.12.2009 22:42 Traviss (BMWfans)
- Re: Sraz new thread :-) 14.12.2009 18:13
- Re: inzerát - hledám 14.12.2009 14:49
- Re: Re: Re: inzerát - hledám 12.12.2009 21:17 Parda71 (BMWfans)
- Re: Re: Re: inzerát - hledám 12.12.2009 21:17 Parda71 (BMWfans)
- Re: Re: inzerát - hledám 12.12.2009 21:15 Parda71 (BMWfans)
- Re: Re: Sraz new thread 09.12.2009 21:27 Traviss (BMWfans)
- Re: Sraz new thread 09.12.2009 21:18
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sraz new thread 09.12.2009 20:35 Vampix(Diesel Power)
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sraz new thread 09.12.2009 20:32 Traviss (BMWfans)
- Re: inzerát - hledám 09.12.2009 20:25
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sraz new thread 09.12.2009 20:24 Vampix(Diesel Power)
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: !GAS!
Přidáno: 6.7.2012 1610 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2003) Majitel: Petr Škrobáček
Přidáno: 27.7.2014 010 Majitel 9.94 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2003) Majitel: MarcosBMW
Přidáno: 29.3.2007 8410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: JaWohl
Přidáno: 8.6.2010 399 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.9.2009 30310 Majitel 9.92 Uživatelé