Recenze
Hyundai Sonata NF 2,4i CVVT Dynamic
Technické info
Přezdívka auta Malá Rok výroby 2007 Koupeno nové najeto [km]:43205 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2359 výkon [kW]: 119 kroutící moment [Nm]: 219 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.9 maximální rychlost [km/h]: 212 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 523 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Vůz již není v mém vlastnictví, prodáno 17. srpna 2012. Recenze je upravena jen mírně, aby nebyla její autentičnost narušena.
Sonatu jsem koupil jako nový vůz 19. 3. 2009. Proč je tedy v kolonce rok výroby uvedeno 2007? Protože skutečné datum výroby je 24. 3. 2007, já jsem toto auto koupil ve výprodeji skladových zásob za velice zajímavou cenu (tedy loni, letos na jaře se vyprodávaly Sonaty NF po faceliftu v plné výbavě s motorem 2,0i DCVVT 121 kW za ještě lepší ceny). A o datu výroby jsem byl prodejcem pravdivě informován, přestože se dnes, z pohledu legislativy, jedná o údaj zcela irelevantní.
Tato Sonata je, podle mých informací, úplně poslední Sonata NF před faceliftem registrovaná jako nový vůz v ČR. Jak k tomu došlo? Tento vůz byl součástí výprodejové akce konané dovozcem hned na počátku roku 2009. Já jsem se v té době stěhoval, a tak jsem s převzetím a registrací vozu čekal na novou občanku. Byl jsem tak dosti atypickým kupujícím nového vozu, neboť jsem dobrovolně nechal auto stát 6 týdnů u dealera než jsem si je převzal.
Sonata je ve výbavě Dynamic, tedy té úplně nejzákladnější, jaká se do ČR dovážela. Ve výbavě je 6 airbagů, ABS, manuální klimatizace, el. ovládání oken všech dveří, el. ovládání vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek, el. vyhřívané čelní sklo pod stěrači, dálkově ovládané centrální zamykání s alarmem, přední mlhovky, litá kola, integrované autorádio s CD s USB přípojkou a anténou integrovanou v zadním okně, tempomat (úžasná věc, už nikdy nesmí ve výbavě mého auta chybět) atd. Ke standardní výbavě jsem nechal přidat čidla v zadním i předním nárazníku (není to zrovna malé auto a tato drobnost je velmi příjemná), vyhřívání předních sedadel, zámek řazení, fólie na zadní okna a do kufru plastovou vanu.
Proč jsem si vůbec vybral Sonatu a zrovna tuto motorizaci? Svůj život jsem s touto značkou spojil v roce 1998, kdy jsem začal tato auta prodávat. Sice jsem profesi po několika letech opustil, ale značku nikoli. Tato Sonata je moje 15. auto celkem a 5. HYUNDAI. S oběma Accenty (X3B i LC po druhém faceliftu), s Elantrou (XD F/L) i přechozí Sonatou (EF F/L) jsem byl velice spokojený, a tak nebyl důvod si znovu nekoupit vůz této značky. Image je pro mě nepodstatná, krouhání zatáček také neprovozuji, je pro mě důležitější pohodlí, prostor, spolehlivost a dobrý poměr ceny k užitné hodnotě. A to vozy této značky bezezbytku splňují.
Motor 2,4i CVVT byl z mého pohledu také logickou volbou. V6 je pro mě zbytečná a nafta patří do kamen, ne do auta :-). Byl jsem nicméně velice překvapen, jak dlouho si motor "sedal". Dieselové motory značky jsou známé dlouhým záběhem, klidně i 40.000 km, ale že si benzínový motor bude sedat nějakých 18.000 km mě překvapilo. Je nicméně faktem, že po překročení této hranice klesla spotřeba, motor ztichl a zpružněl. Zpočátku byl nad volnoběhem úplně bez síly a zaparkovat do řady podélně stojících vozidel v mírném kopci byl horor - v jednom kuse auto chcípalo. To už je naštěstí minulost.
Celkově jsem se Sonatou spokojen, ale jak vyplývá z kontextu počtu aut, která jsem už vystřídal a mého věku, začínají mě trochu svrbět dlaně - chtělo by to změnu ;-).
Silné stránky
- vnitřní prostor
- pohodlný, ale jistý a předvídatelný podvozek
- velikost zavazadelníku
- cena
- záruka 3 roky bez omezení kilometrů v rozsahu o jakém se jiným značkám ani nezdá
- tichý a pružný motor s rozumnou spotřebou
- provozní náklady
Slabé stránky
- občasné povrzávání interiérových plastů - jev, který jsem u jiných HYUNDAIů zatím nepoznal
- dlouhý záběh motoru
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Sonata dosud absolvovala dvě záruční opravy a jednu pravidelnou garanční prohlídku.
První reklamací byla málo účinná klimatizace. Osobně jsem to připisoval přirozenému úniku média po dvou letech stání ve skladu. Příčinou byl skutečně dlouhý pobyt ve skladu v nečinnosti a úbytek média, ale propouštějící gumičkou. Gumička vyměněna a médium doplněno zdarma a na počkání.
Druhá reklamace se týkala protivného klepání z opěradla spolujezdce. Jednalo se o uvolněnou matičku, opět na počkání a zdarma odstraněno. Obě záruční opravy proběhly v servisu AutoPalace Vysočany.
Pravidelnou prohlídku v 15.000 km Sonata absolvovala v březnu roku 2010 v servisu Auto Zeman. Se všemi HYUNDAIi jsem na servis jezdil sem (včetně služebních), a tak jsem se rozhodl, že i tohoto HYUNDAIe nakonec svěřím "svým" osvědčeným mechanikům. Vše proběhlo rychle, dle mých požadavků a za rozumné peníze.
Pravidelnou prohlídku po dvou letech v březnu 2011 jsme též absolvovali v Auto Zeman. Žádné závady, provedeno dle mých požadavků a za rozumnou cenu.
I pravidelná prohlídka po třech letech byla v březnu 2012 provedena v Auto Zeman a opět k mé naprosté spokojenosti.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Sonatu jsem koupil v AutoPalace Vysočany, a to u pana Stehna. Tento pán je na Praze 9 již "legendárním" prodejcem vozů značky HYUNDAI. Začínal v Auto Centrum Servisu, pak se přesunul do Auto Zeman a teď působí v APV. Svůj život se značkou spojil již v druhé polovině 90. let a je na slovo vzatým odborníkem. U nikoho jiného bych si vůz této značky nekoupil - absolutní spokojenost!
Závěrečné shrnutí
Původně měla Sonata naší rodině sloužit ještě minimálně 4-5 let, protože rozdíl její prodejní ceny a cen vhodných nových vozů byl příliš velký. Objevila se ovšem taková nabídka na nový vůz, že tato jednouchá matematika přestala platit.
Celkově jsem byl se Sonatou spokojen na oněch 9 bodů, ten bodík dolů je za dlouhý záběh, evidentně způsobený dvouletým stáním ve skladu, a jeho průvodní jevy, zejména chcípání při rozjezdech, které sice v posledním roce z 99,9% vymizelo, ale ony nepříjemné pocity "kdy mi to kde zase chcípne" už se vymazat nedají.
Je pravdou, že Sonata většinu svého života v naší rodině musela sloužit k jiným účelům než k jakým byla konstruktéry navržena. Sonata má jezdit dlouhé trasy a ne se ráno přesunout 10 km po městě do práce a odpoledne zase zpátky. Přesto nebyly důvody prodeje primárně spojeny s nevhodným způsobem užívání, ale šlo o čistě ekonomickou záležitost, nekoupit nové auto za nabídnutou cenu by bylo čiré bláznovství.
Po kliknutí na ikonu s reálnou spotřebou dle Spritmonitoru se zobrazí veškeré náklady spojené s provozem tohoto vozidla (opravdu úplně všechny, včetně desetikorun za vysavač). Potencionální kupci auta této kategorie si tak mohou udělat představu o reálných nákladech, které je čekají.
Já jsem provozování tohoto vozu zakončil s celkovými náklady na 1 km ve výši Kč 12,47. S ohledem na velikost a motorizaci to není špatný výsledek.
Novinky v recenzi
Návrat
Původně jsem tuto recenzi po prodeji vozu smazal. Nakonec jsem se ale rozhodl recenzi "uzavřít" a znovu zveřejnit, třeba moje postřehy a zkušenosti někomu budou užitečné.
Autorádio 5
A je tu poslední díl ságy. Dnes ráno bylo rádio konečně vyměněno za správné a plně funkční. Že to ale trvalo!
Autorádio 4
Když mi v pondělí volal přijímací technik, že rádio konečně z Británie dorazilo a je to rádio správné, doufal jsem, že dnešní návštěvou servisu, kvůli výměně rádia, tato sága skončí. Jenže člověk míní a život mění. Objednal jsem se hned na 7:00 hod. ráno, abych stihl návštěvu servisu před začátkem pracovní doby, takže jsem musel vstávat o 45 minut dřív (vstávání mi činí neskutečné potíže!). Rádio během 20 minut vyměnili, a když jsme s technikem šli nové rádio nastavit a vyzkoušet, tak se na něm pouze rozsvítil nápis "TEL-MUTE" a logicky bylo ticho. Chvíli jsme pátrali, zkoušeli to vypnout a nakonec jsme zjistili, že režim "MUTE" se ovládá tlačítkem pro posun "tracků" nahoru, a že toto tlačítko je zamáčklé. Takže mi zase namontovali původní rádio zpátky, protože je lepší rádio hrající na heslo než nehrající vůbec. Přijímací technik svůj vztek skrývat moc nedokázal, což chápu, velice se mi omlouval, i když zrovna za tohle nemůže. Takže rádio zase zabalili, pošlou zpět do GB a budeme všichni společně doufat, že tentokrát, tak zhruba za 2 týdny počítám, dorazí rádio správné a bezvadně funkční.
To je dobrý závěr týdne, že?
Autorádio 3
Sága autorádia pokračuje dalším dílem, tentokrát ještě vtipnějším. Protože se mi ze servisu pořád ještě neozvali, tak jsem dnes ráno dospěl k názoru, že s ochlazením vyzkouším CD mechaniku ještě jednou, co když jí bylo jen horko. Ráno jí tedy byla hodně velká zima, protože zcela odmítala CD přijmout, ale po drobném prohřátí interiéru a dobře mířené vzteklé ráně do středu palubní desky přímo nad autorádiem mechanika nejen CD přijala, ale dokonce načetla a normálně hraje :-D.
Vítězství je to však jen částečné, začíná zlobit načítání flashky :-(.
Autorádio 2
Tak kauza "rádio" vesele pokračuje. Právě jsem dotelefonoval s přijímacím technikem a dozvěděl jsem se, že rádio stále ještě nedorazilo, ale již je avizována expedice z Británie. Z toho vyvozuji, že rádio by příští týden mělo dorazit.
A pokud nedorazí, tak se obrátím přímo na import na ředitele pro obchod a servis (přímý mail mám) s dotazem, odkdy je prodloužena reklamační lhůta na více než 30 dní. A už začínám být opravdu hodně naštvaný (tato slušná formulace mne stála mnoho sil!).
Autorádio 1
Tak tu máme něco pro pobavení. Do CD mechaniky vložíte disk, chvíli chroupe a na displayi píše "reading", pak se objeví hláška "error 05" a následně "eject". A disk vyletí z mechaniky ven. Zkusil jsem se podívat do návodu, co chyba 05 může znamenat. Hláška "Error 05 = error CD" mě fakt uzemnila, na to bych nepřišel ;-). Tak jsem rádio reklamoval. Po zhruba měsíci rádio z Británie dorazilo, ale místo EM311 do Sonaty přišlo EM301 do SantaFe :-D. Takže čekám dál. A už mi začíná docházet trpělivost!
Aktualizace hodnocení
Po té, co jsem v tomto týdnu našel způsob jak nakládat kočárek do kufru bez rozebírání jsem aktualizoval hodnocení zavazadelníku na plný počet bodů.
Přidat názorDiskuse: Hyundai Sonata NF 2,4i CVVT Dynamic
- Kočárek 27.01.2014 14:39 Stephen
- Re: DÍKY 23.03.2013 17:47 Stephen
- DÍKY 23.03.2013 13:44 Otakar84
- Re: Re: Aktualizace hodnocení 27.08.2010 08:20 Stephen
- Re: Aktualizace hodnocení 23.08.2010 09:17 Stephen
- Aktualizace hodnocení 22.08.2010 19:56 Toxik
- Re: Re: Re: je 28.07.2010 13:16 Stephen
- Re: Re: je 28.07.2010 11:32 Bildr.ol
- Re: je 13.07.2010 08:40 Stephen
- Re: zdravím kolegu 13.07.2010 08:37 Stephen
- je 13.07.2010 01:24 saldy
- Sonata 12.07.2010 07:28 nextright
- zdravím kolegu 10.07.2010 17:57 Bildr.ol
Další vozy Hyundai Sonata
-
Hyundai Sonata (2007) Majitel: Bildr.ol
Přidáno: 1.6.2010 79 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2005) Majitel: Toxik
Přidáno: 20.7.2010 29 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2010) Majitel: Dextrone
Přidáno: 24.8.2010 139 Majitel 9.51 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2006) Majitel: parkoviště
Přidáno: 13.12.2007 219 Majitel 9.46 Uživatelé
-
Hyundai Sonata (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 11.5.2008 219 Majitel 9.43 Uživatelé