Recenze
Hyundai Accent 1,3i 12V GLS
Technické info
Přezdívka auta Sandra Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:97500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 3 objem [cm3]: 1341 výkon [kW]: 62 kroutící moment [Nm]: 119 zrychlení 0-100 km/h [s]: 13.6 maximální rychlost [km/h]: 170 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 342 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.4
Popis vozu
Vůz již není v mém vlastnictví, prodáno 23. 5. 2005.
Překvapilo mě, jak málo Accentů X3 tu je, takže pojmu tuto "historickou" recenzi trochu zeširoka. Nejprve představím modelovou řadu a posléze se zaměřím přímo na můj bývalý vůz.
Accent X3 je pro automobilku HYUNDAI přelomový vůz. Když přicházel jako model roku 1994 na trh, byl to první model značky kompletně pocházející z vlastního vývoje. Všechny dosavadní modely byly buď čisté licence nebo výsledek více či méně společného vývoje s Mitsubishi. X3 byl první vlastní konstrukcí nejen vozidla, ale i nových motorů a převodovek.
Konstrukce vozu byla v podstatě konvenční. Do samonosné karoserie byl vpředu napříč umístěn motor, který poháněl přední kola prostřednictvím manuální (pětikvalt) nebo automatické (čtyřkvalt) převodovky. Přední náprava byla typu McPherson, zadní náprava byla víceprvková!!! Design byl tzv. bionický, velmi kulatý. Existovaly verze 3D, 4D (klasický sedan) a 5D. Zvláštností bylo, že verze 3D měla odlišnou (dynamičtější) příď než více na rodinu orientované modely 4D a 5D, ale zádě hatchbacků byly identické. Faceliftem prošel X3 pro modelový rok 1998, přičemž odlišnost přídí modelů 3D vs. 4D a 5D zůstala zachována (viz fotogalerie).
I motory byly úplně nové, s interním označením Alpha. Jednalo se o benzinové čtyřválce o objemech 1,3 a 1,5 litru, primárně s rozvodem OHC se třemi ventily na válec, objem 1,5 existoval i ve verzi DOHC se čtyřmi ventily na válec, kterým byl osazován model GT. Objem 1,3 byl k dispozici ve dvou výkonových verzích. Verze s výkonem 62 kW se dovážela i k nám, pro některé trhy existovala verze se sníženým výkonem na 55 kW (výkon se snižoval pomocí restriktoru v sání). Objem 1,5 disponoval výkonem 65 kW ve verzi 12V, varianta 16V pro model GT měla 74 kW, tedy kulatých 100 koníků.
Tato modelová řada byla velmi populární a obchodně rozhodně úspěšná. Měla líbivý design, slušný kufr, dostatek prostoru v interiéru, vynikající motory, slušnou výbavu a velmi dobrou cenu v kombinaci s dlouhou a rozsáhlou zárukou (3 roky nebo 100.000 km).
Když jsem 1. 4. 1998 nastoupil k jednomu pražskému dealerovi jako prodejce nových vozů značky HYUNDAI, už jsem předsudky vůči korejským vozům neměl, měl jsem za sebou nějaký čas na pozici prodejce u značky KIA a zjistil jsem, že "rejže" vůbec není tak špatná jak se říká. Ovšem povědomí veřejnosti bylo od toho dnešního značně odlišné. I přímé bojování Accenta s Felicií bylo úplně o něčem jiném než je dnešní situace na trhu. Accent se v té době nabízel ve výbavách LS a GS/GLS (ve dvou dalších stupních). Výbava LS byla oholená jak to jen šlo, měla užší pneu, vše manuální a neměla ani posilovač řízení. Ovládání ventilace bylo v táhlovém provedení (viz galerie). Výbava GS/GLS byla s motorem 1,3 o Kč 20.000,-- dražší a obsahovala posilovač řízení, el. ovládaná přední okna, el. ovládaná zrcátka, centrální zamykání, širší pneu (155 vs. 175), dělené zadní opěradlo, otáčkoměr, ovládání ventilace kruhovými ovladači v kombinaci s tlačítky atd. Pokud máte pocit, že proti dnešním standardům něco chybí, tak se vám to nezdá. Airbagy, ABS nebo klimatizace ani zdaleka nebyly samozřejmost. Airbagy byly součástí výbavy GLS2 pro verze 4D a 5D s motorem 1,5 12V, a to spolu s klimatizací. ABS se pro změnu dodávalo pouze do modelu GT s motorem 1,5 16V v karoserii 3D, a to spolu s airbagy, ale klimatizace ve výbavě nebyla.
Právě s tímhle Accentem jsem se přesvědčil o pravdivosti výroku: "Inu, svět je malý a o náhody v něm není nouze.". Těsně po mém nástupu jsem byl nucen řešit problém jednoho zákazníka, který o svého dosavadního Ponyho přišel při nehodě, objednal si tedy u nás Accenta 1,3 12V 5D GLS v tmavě zelené metalíze (kód barvy XT) na nějž složil zálohu, ale auto pořád nikde. Na mé dotazy mi dovozce (MOTOKOV) tehdy sdělil, že auta jsou v přístavu a protože stávkují dělníci, tak je dosud neměl kdo naložit na vlaky a poslat do ČR. S tím se pán spokojil a pak se během pár týdnů svého nového vozu dočkal. Až po letech jsem se dozvěděl, že skutečný problém bylo neuhrazení faktur za auta MOTOKOVem korejcům, kteří logicky auta do ČR nepustili :-).
Uplynulo pár let, já od prodeje aut odešel a auta pro svou potřebu jsem kupoval a prodával jak se objevila dobrá koupě nebo výhodný prodej. Auto jsem k životu každý den tenkrát nepotřeboval. Až mě v srpnu 2004 oslovil "tchán-kandidát" s prosbou, že by potřeboval slušný vůz. Zavolal jsem bývalému parťákovi, zda nemá něco z protiúčtu. Prozradil, že zrovna vykoupili pěkného Accenta. Tak jsme sedli do auta a vyrazili za kamarádem. A na place stál krásný Accent X3B v zelené metalíze s cca 92.000 km, právě ten na kterého pán tenkrát tak dlouho a netrpělivě čekal. Tchán-kandidát tehdy dospěl k závěru, že by takové pěkné auto při svém podnikání akorát zničil, a tak jsem si ho koupil já sám. Kromě poněkud popraskaného laku na pravé straně zadního nárazníku byl v perfektním stavu. Tak se ke mně vrátil a já si užíval svého prvního vlastního HYUNDAIe.
Za dobu našeho společného života od srpna 2004 do května 2005 jsme jen absolvovali STK+ME a výměnu předních destiček. Jinak jezdil bez investic a v naprosté pohodě.
Silné stránky
- výborný motor
- slušný kufr
- pohodlný a jistý podvozek
- spotřeba
- spolehlivost
Slabé stránky
- nějak si nevybavuji
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V říjnu 2004 jsme byli nuceni vyměnit při stavu tachometru 92.670 km přední destičky. I s prací to tenkrát bylo Kč 1.428,-- včetně DPH. Provedeno v Autoprofi České Budějovice za pár minut.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval přes kamaráda a prodal jsem ho soukromé osobě, takže vše v pohodě a bez problémů.
Závěrečné shrnutí
První vlastní HYUNDAI rozhodně nezklamal. Koneckonců má už pátého následovníka a ten pár evropských aut mezi Sandrou a Eliškou můj názor na tuto značku moc neovlivnilo.
X3B bylo výborné auto, které při patřičné údržbě fungovalo zcela spolehlivě. Dnes už nás tato auta pomalu opouští. S postupujícím věkem se jejich údržbě majitelé věnují čím dál méně a sůl spolu s drobnými, ale neopravovanými, škrábanci a ťukanci pomalu tato auta likvidují prostřednictvím rzi.
Já na něj budu vždycky rád vzpomínat. Líbil se mi, jezdil jak ďas a provozní náklady byly minimální. Nemluvě o tom, že to byla právě Sandra, kdo nás s mojí tehdejší partnerkou, dnes manželkou, stěhovala do našeho prvního společného bydlení :-D.
Novinky v recenzi
Fotogalerie
Konečně jsem se dostal k nascenování původní fotky z kinofilmu. RZ není záměrně rozmázlá, byla při posledním prodeji vrácena.
Fotogalerie
Veškeré fotografie v galerii jsou stažené z netu a mají ilustrovat celou modelovou řadu a její varianty. Fotku Sandry jsem našel jen jednu, a to ještě na kinofilmu. Dodám a jako hlavní foto ji nastavím hned po její digitalizaci.
Další vozy Hyundai Accent
-
Hyundai Accent (1999) Majitel: Korálek
Přidáno: 4.8.2010 410 Majitel 8.96 Uživatelé
-
Hyundai Accent (1999) Majitel: Dr.Haus
Přidáno: 30.11.2011 010 Majitel 7.44 Uživatelé
-
Hyundai Accent (2008) Majitel: David C3
Přidáno: 2.3.2008 3710 Majitel 9.82 Uživatelé
-
Hyundai Accent (2008) Majitel: mivmiv
Přidáno: 3.5.2008 249 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Hyundai Accent (2008) Majitel: ZdeněkSvoboda
Přidáno: 26.5.2008 199 Majitel 9.71 Uživatelé