Recenze
Hyundai i30 1.6i Trikolor Exclusive
Technické info
Přezdívka auta Cwalík Rok výroby 2011 Koupeno nové najeto [km]:135500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1591 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 157 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 192 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 5 zavazadlový prostor [l]: 415 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Po nových autech už jsem pokukoval delší dobu. Můj C-MAX fungoval sice spolehlivě, ale vzhledem k jeho stáří (téměř 7 let) a najetým km (180 000) už bylo nutno přemýšlet, jestli je lepší dávat peníze do oprav a výměn, které by dříve nebo později určitě přišly, nebo zainvestovat do nového stroje a mít zase pár let klidu.
Protože ceny nových aut jsou momentálně příznivé a často ještě vylepšení akčními nabídkami, vyhrála varianta b). Původní nápad pořídit opět "Maxíka" jsem vzhledem k jeho ceně musel zavrhnout, na řadu tedy přišlo zkoumání kombíků nižší střední třídy. Po prozkoumání nabídky v tomto segmentu jsem dospěl k závěru, že žádné auto výrazně nevyniká - každé má své lepší vlastnosti i slabší stránky.
Nakonec tedy rozhodovala cena a momentální dostupnost (když už se rozhodnu, tak nerad čekám). Kritérium byla cena do 450 000 vč. financování a pojištění. Vybíral jsem z benzínových motorů. Přestože najezdím cca 20 - 25 tis. km ročně, tak mám docela hodně krátkých jízd, při kterých se nafťák nezahřeje, proto jsem se vrátil k Naturalu. Úplně "holé" auto jsem nechtěl, každopádně v něm nesměla chybět klimatizace, dělené zadní sedačky, ABS, ESP, 6 airbagů, audiosystém a pokud možno šestikvalt.
Jako nejvýhodnější se nakonec ukázala nabídka na Hyundai i30cw v provedení 1,6i Trikolor Exclusive. V autě se mi při předváděcí jízdě příjemně sedělo, motor měl slušný tah a vzhledem k ceně bylo i slušně vybaveno. Slabinou byl kufr, ale i jiná auta v této třídě mají svoje mínusové stránky, tak jsem to skousl. Přestože jsem preferoval bílou barvu nebo červenou Hat metalízu, nakonec jsem vybíral ze skladových vozů (jak už jsem se zmínil výše, nerad čekám) a volba padla na modrou indigo. Na tmavém odstínu sice bude hned vidět špína i případné škrábance, ale koneckonců, auto je hlavně na práci, že? Až jednou budu případně tak bohatý, že si budu moci dovolit koupit auto "na ukazování", tak si nebudu vybírat kombi nižší střední třídy... :-))
První poznatky po pár dnech ježdění (zatím nalítáno cca 1100 km) a bližším prozkoumání auta. Nedávám je schválně do sekce Silné a Slabé stránky, jsou to spíš takové poznámky a často nemají charakter plus nebo mínus bodů:
- Auto má vzadu tunel. Nevím, jestli je to normální, ale na předchozím autě nebyl a i kolega na svém autě tuto "vymoženost" postrádal. Nehodlám pravidelně vozit 5 pasažérů, takže mi to nevadí, nicméně mě tato skutečnost překvapila.
- Popelní(če)k je skutečně minimalistický. Jsem nekuřák a tuto část vozidla používám převážně na papírky od bonbónů, žvýkaček a tatranek. Pro tuto funkci je popelník v cwalíkovi nepoužitelný. Už jsem si poradil - kelímek od kafe z LUK Oilu ve středové konzole to jistí :-). A popelníček používám pro drobné na parkování.
- Když necháte zapnutá světla, vypnete klíček a otevřete dveře, nečekejte varovný signál, neozve se nic. Ale nezoufejte, po cca 20 vteřinách od zamknutí vozidla světla znasnou samy. Takové Follow-Me-Home, akorát že aktivováno natvrdo. Pokud něco delší dobu vytahujete z kufru a bojíte se o baterku, žádný strach. Stačí na DO předem zamknout auto a světla (i při otevřeném kufru) zhasnou po určené době sama. Po vyložení nákladu stačí zabouchnout páté dveře a hotovo.
- Přestože je základní objem kufru dost malý (mám model s plnohodnotnou rezervou), přihrádky pod podlážkou okolo rezervy poskytují dostatek prostoru pro drobnosti, které v autě často potřebuju. Nakonec jsem tam naskládal všechno: 3x popruh s ráčnou, PVC izolačku, stříbrnou lepicí pásku, stěrku na okna, pracovní rukavice, koule od tažného, pár mirelonových ochranných profilů, nějaké gumicuky a pár dalších blbůstek (lze vidět na fotkách pod textem). To mi v kufru ušetřilo krabici, kterou jsem tam běžně vozil, takže hodnocení zavazadlového prostoru se tímto mírně polepšilo. Ještě uvažuju o tom, že si pořídím "dojezdovku" místo plnohodnotného náhradního kola. Získal bych tím další prostor.
- Prostor pro nohy cestujících (vpředu i vzadu) je vskutku luxusní. Proto volám dvakrát škoda, že zadní sedačky nejsou posuvné. Variabilita v tomto ohledu, v souvislosti s menším objemem kufru, by byla opravdu velkým plusem.
- Podélníky jsou na autě namontované dost vzadu, přední příčník se montuje až mezi přední a zadní dveře, což je pro mně nezvyk. Často na střeše vozím dveřní křídla a teď mi bude vadit, že na něj nevidím přes horní hranu čelního skla.
- Dávejte si pozor při doplňování kapaliny do ostřikovačů. Hned vedle je expanzka chladicího okruhu a u méně znalných uživatelů může dojít k záměně!
- Motor je při běžných otáčkách příjemně tichý a při předjíždění nabírá po podřazení správný ostrý zvuk. Přestože jde o šestikvalt, je na dálnici dost hlučný. Škoda, že ta šestka není delší, rozdíly zpřevodování 4. 5. a 6. stupně jsou dost malé, takže v tomto ohledu rezerva je. Přesto není potřeba se obávat extrémní spotřeby v tomto jízdním řežimu: i syrový motor si na dálnici při 130 km/h "bere" okolo 7,5 - 8 l/100 km, což je příznivá informace. Po zajetí to snad půjde o kousek dolů. Naopak dvojku bych trošku zkrátil, na křižovatkách je potřeba jedničku trošku vytočit, pokud chcete udržet tempo.
- Podběhy nejsou dobře odhlučněné, od pneumatik (hlavně za mokra nebo na drobném štěrku) jde daleko více hluku, než od motoru.
- Naštěstí můžete motor i podběhy velice slušně "odhlučnit" audiosoustavou, která má výborný zvuk! :-)
- Výplň předních dveří obsahuje prolis na láhev, zázraky však nečekejte - nacpete tam půllitrovku nebo 0,75 l a šmytec. Naopak do zadního otvoru ve středové konzoli (je o trošku větší než ten přední) se vejde i 1,5-litrová PETka - bod plus pro cwalíka! Když ji v tom otvoru mírně nahnete doprava, tak ta flaška ani nevadí při šaltrování s loktem na opěrce, vyzkoušeno...
- Uprostřed palubky nad rádiem je krytka otvoru (asi) pro navigaci, která je za příplatek. Škoda, že tam není malá odkládací přihrádka, např. na účtenky za parkování a tankování, místo je tam na ni jak dělané. Šuplík ve spodní části předních sedadel by taky nebyl k zahození - autoatlas Evropy se mi válí na podlaze pod PP sedačkou :-(
Další postřehy budu případně doplňovat.
Silné stránky
- pružný motor - i ve městě se dá jezdit na pětku, bez toho, že by se motor nějak dusil...
- poměr cena / výkon + záruka 5 let bez omezení km
- výborný výhled z auta, a to i za tmy (prosklené plochy, velká zrcátka, výkonné osvětlení, samostmívací vnitřní zrcátko)
- mlhovky svítí pod mlhu, a to i vzadu (zabudované v nárazníku)
- prostor pro všechny cestující (až na ten tunel vzadu na podlaze...)
- audiosystém, včetně USB a AUX konektorů
- schránka pro brýle (pojme v pohodě dvoje brýle)
- sedačky - fakt se v tom suprově sedí
- opěrka hlavy s 3 úrovněmi vodorovného nastavení. Konečně si můžu za jízdy opravdu opřít hlavu! (viz fotogalerie)
- pokud zapomenete, můžete vnější zrcátka elektricky sklopit i bez klíčku v zapalování.
- prostor uvnitř loketní opěrky, včetně chytře řešeného víka
- přestože jsem byl varován před špatným dílenským zpracováním a malou výdrží dílů, ani po roce ježdění (dost často po Praze a děravých okrskách) a 45 tkm v autě nic neskřípe, nedrnčí, nevrže.
Slabé stránky
- nesmyslně vyřešené ovládání palubního počítače (pod přístrojovkou za páčkou stěračů...)
- menší zavazadlový prostor
- větší hluk od podběhů
- rádio nemá funkci MUTE
- zadní sedačky nejdou sklopit do roviny a PP sedadlo nemá plně sklopný opěrák. Nouzově lze velmi dlouhé předměty převážet po sklopení přední sedačky směrem dozadu, ale i tak vzniká dost vysoký zub (viz fotogalerie). Po posunutí PP sedadla úplně dopředu a naklopení opěráku tamtéž lze převážet 210 cm dlouhé předměty našikmo (také ve fotogalerii).
- chytře řešený prolis pod podlážkou kufru, kam se ukládá roletka kufru, je bohužel určen pouze pro majitele dojezdových rezervních kol.
- 12V zásuvka po vypnutí motoru a vytažení klíčku je "bez šťávy", stejně jako rádio. "Maxík" měl zásuvku pořád pod proudem a v rádiu funkci "1 hour mode" pro zapnutí rádia bez klíčku... doplňuji: 12V zásuvka uvnitř kufru je pod proudem stále, i při vytaženém klíčku
- po více než 40 000 km jsem si stále nezvykl na tu převodovku. Odstupňování 4. - 6. RS s malými rozdíly a naopak velký skok mezi jedničkou a dvojkou mě opravdu často štvou. Rád bych se viděl s tím chytrákem, který takové odpřevodování navrhl!
- stěrače v poloze automatického stírání vždy provedou stírací cyklus při nastartování motoru. Pokud ukončíte jízdu při dešti a zapomenete přepnou stěrače do klidové polohy, druhý den při nastartování vám stěrače nasucho zaškrábou na (např.) zaprášeném čelním skle. Vskutku chytré...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V rámci záruky měněn volant (po cca 15 tkm). Servis závadu nafotil, po cca týdnu mi zavolali, že záruku výrobce uznal a poslal nový volant. Po objednání do servisu byl volant během cca 1/2 dne vyměněn.
Pravidelné prohlídky Cwalda absolvoval při 20 a 40 tkm v Autostylu Rakovník. V obou případech spokojenost, mohu doporučit ;)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zpočátku výborné (jednání, nabídnutá sleva a příslušenství), později nastaly zmatky, zřejmě způsobené personálními změnami v době objednávání vozidla. Dodávka příslušenství je opožděná, při přihlašování zapomněli na doplnění tažného zařízení plus nastaly nějaké další administrativní zmatky.
Na druhou stranu je potřeba férově dodat, že obchodní ředitel autosalónu se za vše slušně omluvil a nabídl kompenzaci za problémy. Takže při školním známkování to vidím na dvojku.
Novinky v recenzi
Závěrečné vyúčtování
Auto už je dááávno z domu, doplňuji ještě, jak to vše dopadlo finančně:
Rozdíl cen (nákup 335000, prodej 150000, 48 měsíců): 185000,-
Náklady na palivo: 324000,-
Náklady na údržbu (pravidelné prohlídky, pneu, náhradní díly): 54400,-
Finanční náklady (pojištění + úroky z úvěru):83000,-
Celkem najeto: 138000 km
Celkem kilometrové náklady vč. DPH: 4,64
Jak je vidět, pořídit auto je méně náročné než potom živit jeho provoz :) S celkovým kilometrovým nákladem jsem velmi spokojen, dostat se ke 4 Kč bez DPH na km je podle mě velmi dobré číslo!
První STK
Po téměř 4 letech provozu a najetých 135 tkm máme za sebou první STK, takže je čas na takovou malou rekapitulaci.
S autem zatím, i přes relativně vyšší nájezd, stále vládne spokojenost. Větší problémy jsem nezaznamenal, drobnosti řeší servis v rámci záruky bezplatně. Seznam závad a výměn:
15 tkm - ošoupaná kůže na volantu, již zmiňováno minule
85 tkm - výměna PP táhla stabilizátoru, na záruku
110 tkm - přední destičky a kotouče
120 tkm - zadní destičky a kotouče (obojí samozřejmě za své)
135 tkm - výměna integrovaného blinkru v zrcátku, na záruku (přestal blikat týden před STK, škodolibec...).
Pneu dodané z výroby měly slušnou životnost (cca 70 tkm), brzdové destičky a kotouče také. Tloušťka materiálu by dovolila na obou brzdách ještě cca 20 tkm navíc, ale už to bylo trošku zvlněné, takže jsem zvolil výměnu. Tlumiče i výfuk zatím OK.
Spotřeba si oproti minulému příspěvku lehce sedla, nejčastěji se pohybuji okolo 6,5 litru, v zimě o kousek víc, ale sedmičku přelézám málokdy.
Uvažuji o tom, že auto vyměním za nové - přece jen má trošku nalítáno a bylo by fér, aby případný nový majitel měl ještě auto rok pod zárukou.
najeto 45 000 km
Po dlouhé době doplňuji svoji recenzi. Na autě je najeto 45 tkm, máme za sebou 2 pravidelné prohlídky (bez problémů). V rámci záruky měněn volant, kožený potah se začal velmi brzy loupat. Jinak bez závad. Spotřeba teď osciluje okolo 7 l / 100 km (6,5-7 po státovkách, město a dálnice 6,8 - 7,5). Lehce jsem upravil hodnocení, v některých bodech jsem ubral bodíky, což ale neznamená, že bych koupě litoval. S autem jsem nadprůměrně spokojen, akorát je mi jasné, že v této cenové kategorii není vše úplně podle mých představ :)
Auto konečně kompletní
Po 4 týdnech a najetých 4300 km mám konečně auto kompletní. Postupně mi u prodejce domontovali zámek zpátečky, potom doplnili koberec do kufru a dnes domontovali trojblik.
Přidat názorDiskuse: Hyundai i30 1.6i Trikolor Exclusive
- Kastlík a trojblik 17.04.2012 12:11 Blaireau
- Re: Re: i30 CW 17.04.2012 09:44 Nagano
- Re: Re: Re: dálší i30 24.08.2011 21:52 Chasnik
- Re: Re: Re: i30 CW 18.08.2011 18:19 Chasnik
- Re: Re: i30 CW 12.08.2011 13:40 Bully_
- Re: i30 CW 09.08.2011 15:11 Chasnik
- Re: dálší i30 09.08.2011 15:09 Chasnik
- i30 CW 09.08.2011 14:14 Bully_
- Re: Re: dálší i30 09.08.2011 08:53 sotomaior
- Re: dálší i30 08.08.2011 18:41 Chasnik
- dálší i30 08.08.2011 11:06 sotomaior
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: escorpion
Přidáno: 4.10.2008 615 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.6.2008 569 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.11.2008 1610 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.2.2009 179 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2011) Majitel: Marblik
Přidáno: 30.11.2011 3510 Majitel 9.83 Uživatelé