Recenze

9 Majitel

Ford Focus Active

10.00 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Ford Focus, foto 1 Ford Focus, foto 2 Ford Focus, foto 3 Ford Focus, foto 4
 

Technické info

Přezdívka auta auto Rok výroby 2019 Koupeno ojeté najeto [km]:66000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1497 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 240 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 608 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7

Popis vozu

Když se moje předchozí auto začalo dostávat do věku, kdy se náklady na údržbu začaly nebezpečně blížit zůstatkové ceně, začal jsem se poohlížet po nové, respektive mírně ojeté náhradě. Vzhledem k rozpočtu a vlastně i nezměněným požadavkům na vlastnosti vozu, tedy benzín v kombíku, padla nakonec volba na Ford Focus 1,5 MK4 Ecoboost Kombi, v tomto případě ve variantě se 110 kW, automatickou převodovkou a výbavou Active.
Výběr v téhle kategorii byl hodně ovlivněn dostupnými motory. Vzhledem k poměrně významnému poměru krátkých jízd jsem preferoval motor s menším sklonem ke karbonizaci. A Ford je jedna z mála automobilek nabízející kombinaci přímého a nepřímého vstřiku. Alternativou byl ještě koncern s 2.0 TSI, která tento motor ještě nedávno také nabízela. Tam se ale dostáváme na cenu ještě minimálně o 150-200 tisíc víc. Mimochodem, s Octavií IV s už jen přímovstřikovým dvoulitrem a 140 kW jezdím občas v práci a, po hříchu, srovnání s výrazně levnějším Fordem v mnoha ohledech nevychází pro Škodovku zrovna nejlépe. V průběhu recenze budu obě auta občas srovnávat. Jednak je Octavia u nás nejprodávanější auto a Focus je dobrá alternativa a jednak s oběma auty jezdím, tak mám bezprostřední zkušenost.

VÝBAVA A INTERIÉR
Jak jsem výše zmínil, Focus jsem pořídil ve výbavě Active, která byla doplněná o mnoho příplatků – zimní paket, Hifi systém Bang & Olufsen, tažné zařízení, bezklíčkový přístup nebo couvací kameru a parkovací asistent. Bez toho posledního bych se úplně obešel, i když funguje dobře. Zvlášť v malých prostorech je to ale trochu o strach. Manévruje méně opatrně, než bych si představoval, takže člověk má tendenci šlapat na brzdu, aby něco nenabořil. Hifi systém je ovšem famózní a nemůžu na něj říct písmeno. Zimní paket je včetně vyhřívání předního skla, což byl jeden z požadavků. Neštve mě ani tolik ranní škrábání, jako spíš situace, kdy jedu proti sluníčku a všechny škrábance vylezou, sluníčko se od nich odráží a člověk vidí kulový. Vyhříváním jsem tenhle pain jednou pro vždy vyřešil. Protože mám dvě děti, tak mi trochu chybí výdechy topení a klimatizace na zadní sedačky. Koncern na tohle myslí. Tažný se vysouvá tlačítkem v kufru podobně jako u koncernu, což je taky fajn. Bezklíčkový přístup funguje na dotyk jak při odemykání, tak při zamykání. Bohužel jenom na straně řidiče (možná se to dá nastavit i u spolujezdce, ale na to jsem nepřišel). Jediné, co mi tak chybí, jsou led světlomety. Bohužel u vybraného vozu nebyly, tak jsem se s tím smířil. Halogeny nejsou žádná sláva, vážně uvažuju nad led žárovkama, Philips už je má naštěstí i s homologací. BTW psal jsem si s jejich podporou a prý je s nimi možné jezdit všude v EU mimo zemí s pravostranným řízením.
Co se týká interiéru, tak v podstatě nemám připomínky. Absence měkčených plastů mě nechává naprosto chladným. Jednak netrávím čas jejich ohmatáváním a jednak jsou překvapivě robustně vyvedené, ačkoliv to na první pohled tak nevypadá. Samozřejmě úplně skálopevné to není, a když člověk začne mačkat na některé plasty na palubce nebo na madlo dveří, tak si to trochu vrzne. Ale ani při jízdě po nekvalitních cestách po pěti letech provozu nikde nic samovolně nevrže. Zde si dovolím první větší srovnání s Octavií IV, která sice sem tam nějaký poloměkčený plast dodala, ale už po necelém roce se ozývá vrzání a působí dost papírově. Vůbec interiér a celkový komfort je ve Fordu znatelně lepší. Oba vozy mají základní sedačky, ale zatímco v Octavii jsem byl už po dvou hodinách jízdy docela rozlámaný, ve Focusu jsem ani po pěti, šesti hodinách neměl problém. Prostorově nemám výhrady ani k jednomu autu. Octavia je mírně větší, ale zatím jsem nenarazil na to, že by se mi prostoru někde nedostávalo. Kufr je obrovský s pravidelným tvarem, sedačky se skládají do roviny tlačítkem v kufru. Jen u rolety mi trochu chybí kolejničky, tady se šetřilo.

ERGONOMIE A OVLÁDÁNÍ
Tady nemám prakticky výhrady. Posez za volantem je příjemně nízko a po chvilce ladění jsem nalezl perfektní pozici za volantem. Ovládání je logické, nikde není potřeba nic hledat a člověk se s ním sžije prakticky okamžitě. Ford naštěstí ještě nepřešel na plně dotykové ovládání, takže drtivá většina funkcí je stále na tlačítka. Chci zapnout vyhřívání sedaček, volantu nebo předního skla? Zmáčknu tlačítko. Chci upravit teplotu? Otočím kolečkem. Všechno po ruce. Po čase to už člověk zvládne poslepu, ale i po první usednutí, kdy člověk ještě neměl auto ošahané, stačilo na půl sekundy mrknout. Žádné hledání nebo lovení funkcí v manuálu. Opět ve srovnání se Škodovkou je to nebe a dudy. Co je naprosto geniální oproti všem novým vozům je, že si auto pamatuje. Člověk jednou povypíná asistenty a už ho nikdy žádný neobtěžuje, dokud se ho nerozhodne znovu zapnout. Varianta po faceliftu už to zřejmě neumí, ale tady je to ještě v pořádku. Opět ve srovnání se služební Octavií, kde jsem z toho skákal do stropu, zvlášť když jsem měl několik zastávek blízko u sebe a víc času strávil vypínáním všeho možného než skutečnou jízdou. Ale buďme spravedliví, tohle EU udělala všem automobilkám, nikoliv jenom koncernu. Ovšem kdyby se daly v infotainmentu sdružit to jednoho tlačítka, jako to má třeba Mazda, tak by se i tenhle pain dal elegantně vyřešit. Skvělá drobnost, kterou člověk taky nenajde všude, je ovládání jasu přístrojů a infotainmentu, jak jinak, tlačítky. Při večerních a nočních jízdách používám neustále. Focus má i hlasové ovládání. Prakticky ho nepoužívám, protože vestavěná navigace je, stejně jako prakticky ve všech autech, otřesná, takže jsem mu asi nepřišel na kloub. Někdy fungovalo celkem obstojně, jindy mi nedokázalo najít cílový bod ani kdybych se na hlavu postavil. Abych řekl pravdu, občas by se docela hodilo, ale než se s ním dohadovat, tak to si raději zastavím a najdu si vše ručně. Co se týče navigace, ta je samozřejmě příšerná, stejně jako ve všech autech, jak přehledností, tak funkcemi. Prostě oproti live datům z Googlu nebo Seznamáckých map je naprosto bezzubá. Auto má naštěstí zrcadlení, takže mě to nijak netrápí. Telefon se sice umí s infotainmentem spárovat i přes Bluetooth, ale zrcadlení jde jen přes kabel. Trochu škoda. Tady to umí koncern líp a možnost telefon v autě vůbec nevyndávat bych uvítal. Naštěstí je USB vstup nejen pod panelem klimatizace, ale i ve středové loketní opěrce. Kdyby bylo ještě jedno vzadu pro děti, tak by to zas tak omezující nebylo. Spárování funguje i napoprvé naprosto bez zádrhelů. Se Škodou jsem na první dobrou trochu zápolil, ale další párování už fungovalo taky bez problémů. Obecně infotainment je asi největší zádrhel u Škodovek. Podobně jako u Fordu je celkem přehledný, ale díky tomu, že je v něm zabudovaná většina ovládání a neustále obtěžuje hláškami, které je nutné odkliknout přímo na displeji je neskutečně otravný a při jízdě nebezpečný. Úplně nepříčetný jsem z bezdrátového nabíjení, které neustále hází hlášky i do navigace, což obzvláště ve chvíli, kdy je potřeba v nějakém nepřehledném místě odbočit a mapu překryje hláška, kterou je potřeba odkliknout, hrozí „Volným pádem“. Ford ničím podobným neobtěžuje, hlášky hází naprosto minimálně, a ještě výhradně do obrazovky mezi budíky. Na rozdíl od Octavie se mi infotainment za celou dobu seknul jenom jednou, během pár sekund se ale sám restartoval a pokračoval v práci téměř okamžitě a navíc, kromě navigace a rádia, to nemá na nic prakticky vliv. Škodovka umí potrápit podstatně víc. Na druhou stranu se mi občas stane, že když někoho vypouštím ze zadních sedadel bez vypnutí motoru, čidla nezaznamenají, že na sedačce už nikdo nesedí a neustále prudí, že je potřeba neexistující osobu na zadním sedadle připoutat. Nelze se toho zbavit nijak jinak, než zapnutím a vypnutím motoru, a to je teda k vzteku. V Octavii se mi to nikdy nestalo.
PODVOZEK, MOTOR A JÍZDA
Začneme tím, co mě asi nejvíc na Focusu vadí. Je to překvapivě práce převodovky v určitých režimech jízdy. Při klidné a plynulé jízdě (kterou tedy praktikuju nejčastěji) je naprosto bez výhrad. Řadí hladce, navzdory osmi převodům se umí opřít o krouťák a otáčky si udržuje, jak potřebuje. Za studena si je hodí o tisíc víc a když zahřeje motor, tak spadnou a drží je standardně okolo 1500. Planetový měnič je při rozjezdech naprosto plynulý, takže na semaforech nebo v kolonách nedochází k žádnému cukání a můžu se bez obav rozjíždět ve stejnou chvíli jako auto přede mnou a bezpečně udržovat stejnou vzdálenost. Tohle Škodovka neumí. Tam sešlápnu plyn trochu, chvilku přemýšlí, co bude dělat a pak se rozjede, jak kdyby jí odešlo turbo, tak člověk sešlápne víc a v tu chvíli vystřelí, jak píchlá vosou. O nějaké plynulosti nemůže být řeč a udržovat vzdálenost od rozjíždějícího vozu je skoro nemožné. Naopak při sportovnější jízdě funguje výrazně líp, než je tomu u Fordu a vyšší stupně sází bez zaváhání. Občas si říkám, že osm stupňů Fordu je možná až moc. Ve standardním režimu, když na to šlápnu, tak je pocitově nestíhá sázet. Lepší je to ve sportovním režimu, kdy zrychlí práci a pustí motor do vysokých otáček. Jenže ve sportovním režimu nemá smysl jezdit pořád, a když jedu normálně a potřebuju někoho rychle předjet, tak si kvůli tomu nebudu překlikávat režim jízdy. Pomoc se tomu dá pádly pod volantem, které fungují i v automatickém režimu, kliknutím podřadím, šlápnu na to a další kvalt zařadím až po předjetí. Má to ovšem svoje úskalí. Manuální režim převodovky je slušně řečeno na pytel. Převodovka zařadí se zhruba sekundovým zpožděním po kliknutí, což je pro sportovní jízdu naprosto nepoužitelný. Pokud tedy pádla použijete při předjížděcím manévru, musíte si být jistí, že to zvládnete bez dalšího řazení a máte to dobře spočítané. Pokud ne, může vás nepříjemně překvapit, protože o nějakém briskním zařazení se mluvit nedá. Fordí převodovka, podobně jako koncernová, ani v manuálním režimu neudrží převod a zhruba v 6500 otáčkách sama přeřadí, takže se vyplatí jí nechat to udělat automaticky a nepřeklikávat. Pokud si chcete zablbnout, je opravdu nejlepší tam fouknout sportovní režim a všechno nechat na automatice. V tomhle módu to funguje výrazně lépe. Ekorežim se naopak více spoléhá na krouťák a nechává otáčky dole. V tomhle režimu funguje převodovka naprosto hladce. Bohužel neumí plachtit, což naopak Octavia umí a považuju to za její velkou výhodu. Díky tomu a lepší aerodynamice je Octavia navzdory většímu a silnějšímu motoru a vyšší hmotnosti v praxi úspornější. Nijak výrazně, ale je. Parkování a vůbec manévrování na parkovišti je naopak u Fordu podstatně příjemnější. Převodovka necuká, umí se rozjíždět absolutně plynule. Trochu otravná je prodleva mezi jedničkou a zpátečkou. Na obě strany to trvá opravdu dlouho. Pokud člověk třeba vyjíždí z řady a začne se mu tam tvořit řada aut, tak má tendenci zrychlit, aby nezdržoval. Na to ale převodovka moc neslyší a prostě chce svůj čas. Pokud je člověk nedočkavý, přeřadí a hned na to šlápne, chvíli se neděje nic a pak auto trochu cukne, než se rozjede. Není to nic zásadního, většinou nepotřebuju tlačit na pilu. Musíte s tím prostě počítat.
Teď už ale budu jen chválit. Motor je navzdory třem válcům tichý, v nejběžnějším spektru otáček běží sametově, ani byste neřekli, že mu jeden válec chybí. Vypínání prostředního válce vůbec nezaznamenáte. Ve vyšších otáčkách, kam se vrhá opravdu ochotně, už začne být trochu slyšel, ale takovéto tříválcové klepání a klapání je naprosto skvěle potlačeno. Chuť jít za plynem je skoro srovnatelná se Škodováckým dvoulitrem. Samozřejmě vyšší objem, výkon i krouťák je znát a Octavia by Focusu na rovince bezpečně ujela, ale ten rozdíl prostě není ve skutečnosti takový, jak by se zdálo na papíře. Měl jsem možnost se projet i s 1,5 TSi a Ford ho jednoznačně potře. S manuálem na okreskách, si troufnu říct, že bych se dvoulitrové Octavii udržel. Na dálnici je to rovněž pohodová záležitost. Motor i při tachometrových 150-160 km běží kolem 2000 otáček a v kabině je opravdu ticho. S plně naloženým autem a ve čtyřech lidech a s tempomatem na 150 km, což je optimální cestovní rychlost mám spotřebu cca 7,5 l/100 km. Dvoulitr u Octavie je ale ještě lepší. Tichý, tak o půl litru úspornější a silný, na dálnici je to špica. Škoda, že v běžném provozu mu to často kazí převodovka. Se spolehlivostí nemá Ecoboost očividně zásadnější problém. Jediné chronicky slabší místo je mokrý řemen k olejovému čerpadlu máčený v oleji. Riziku jeho rozleptání a následně poškození motoru se dá částečně předejít včasnou výměnou oleje správné specifikace. Já měním jednou ročně (najezdím cca 10-12 tisíc) a ten Fordí olej patří spíš k těm levnějším. Ford tvrdí, že pak vydrží cca 200 tisíc km. Tomu bych nevěřil a určitě je dobré si ho jednou za čas nechat prohlédnout. Výměna totiž není zrovna nejlevnější. Na německých diskuzích jsem dohledal, že je ale výrazně jednodušší (a tím tedy i levnější) než u menšího litru. Nemůžu potvrdit, ale každopádně mi to celkově přijde jako dobrý skóre.
Podvozek je bez debat famózní. Tohle se Fordu neskutečně povedlo. Kombinace pohodlí a jízdních vlastností je taková, že se můžou ostatní automobilky učit. Nerovnosti přejíždí s grácií. Při pomalé jízdě to při přejezdu přes díru jen tlumeně ducne a tuhá karoserie to v pohodě pohltí. Čím rychleji ale člověk jede, tím lépe podvozek funguje. Po polňačce jsem to kropil osmdesátkou a podvozek se ani nehnul, prostě nádhera. V zatáčkách je naprosto čitelný, skoro se nenaklání a celou dobu má člověk pocit naprostý jistoty a kontroly. A to navzdory tomu, že jsem vybral verzi Active, která má o 3 cm vyšší světlou výšku než standardní verze a o 4 cm vyšší než ST-line. Na české silnice je to nejlepší volba, protože o jízdní vlastnosti se rozhodně bát nemusíte. Díky nízké hmotnosti (oproti dvoulitrové Octavii více než 100 kg) je neskutečně agilní. Na poměry třídy celkem slušně tlumí i hluk. Samozřejmě hodně záleží na pneumatikách. Já tam nemám zrovna žádnou hitparádu, takže třeba s Michelinkama by to bylo ještě lepší. I tak ale může Octavia jen tiše závidět.
Řízení je tak akorát tuhý a přesný. Citu samozřejmě moc není, moje předchozí auto mělo ještě hydraulický posilovač, a to bylo jiný kafe. O něco lepší než v Octavii to ale je. Celkově vzato je jízda ve Focusu požitek i když člověk zrovna neřeže zatáčky, a že to Ford rozhodně umí.

PÁR SLOV K DESIGNU
Vzhledem k tomu, že nejsem zrovna pracháč a moje priority jsou jinde, tak pro mě design auta není zrovna nejpodstatnější. Samozřejmě něco, co je vyloženě hnusný (například poslední generace VW Golf) bych si kupoval nerad, ale váhu tomu moc nepřikládám. Když se čtvrtá generace Focusu objevila, zkonstatoval jsem, že to sice vypadá líp než předchozí trojka, ale je to takový korejský a celkově trochu zklamání. S odstupem času musím říct, že se Focus vyloup. Vyloženě krásný auto to rozhodně není, ale subjektivně ho řadím spíš k těm designově zdařilejším autům ve třídě. Z boku vypadá vyloženě sportovně. Hodně samozřejmě záleží na barvě a výbavě. Základní trend v pošťácký modrý s plecháčema a těma hnusnejma mlhovkama je teda dost sociální. Naopak St-line nebo Active jsou za mě povedený auta, který budou i pomalu stárnout. Já nejsem zrovna fanoušek toho moderního trendu ostrých, hranatých tvarů a diodových svítilen přes celou šířku vozu. Jsem spíš na jednoduchý, oblý tvary alá Mazda nebo Alfa Romeo. Nechci určitě Forda s těmito designovými „skvosty“ srovnávat, ale je to nejen na pohled nekomplikovaný auto, a to se mi líbí.

NA ZÁVĚR
Celkově musím říct, že Focusem převládá spokojenost. Má samozřejmě svoje chybky, ale se všema se dá žít. Asi se mnou nebude každý souhlasit, ale ve srovnání s Octavií je to lepší volba. Tu bych si vybral asi jen v případě, že bych pravidelně jezdil dálky po dálnici, a to hlavně kvůli motoru (musel bych si ale připlatit za sedadla). Ford je stále ještě udělaný podle hesla „Auto musí sloužit mě, a ne já autu“. Prostě sednu, nastartuju a jedu. Ničím zásadním neobtěžuje a ve většině pro mě důležitých parametrů funguje skvěle. Kombinuje výbornou praktickou využitelnost, skvělé jízdní vlastnosti a slušný komfort. Nabízí všechny moderní prvky výbavy, ale zároveň ještě v klasickém hávu. Navíc má Ford i příznivou cenovou politiku, takže je levnější než většina konkurentů, aniž by za to uživatel platil užitnými vlastnostmi.

Silné stránky

pořizovací a provozní náklady
famózní jízdní vlastnosti
prostornost
ergonomie a ovládání
motor

Slabé stránky

automatická převodovka
horší halogeny

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

žádné

 


Další vozy Ford Focus



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
9

chybí mi pouze průvlak na lyže, zadní výdechy klimatizace a zadní výstup USB

prostornost
9
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
9

v rámci třídy

provozní náklady
8

není to tragédie, ale třeba koncern umí líp

náhradní díly
9
výkon motoru
9

v rámci třídy dnes už nadprůměrný, pocitově jede ještě líp

spotřeba
7

hodně si bere automat

hlučnost motoru
8

při vyšších otáčkách se ozve, dole je velmi tichý

kvalita sedadel
9
brzdy
10
zavazadlový prostor
10





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…