Recenze
Technické info
Přezdívka auta Tigi Rok výroby 2023 Koupeno ojeté najeto [km]:24000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2000 výkon [kW]: 235 kroutící moment [Nm]: 420 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.9 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 12
Popis vozu
Jak jsem slíbil, po Octávii následuje další recenze. Tentokrát jde o Tiguan R, který nám dělal společnost jako přechodné služební auto.
Říjen 2023 pro nás znamenal stěhování do jiné země, změna zaměstnavatele a s tím spojené i příjemné starosti s výběrem služebního vozu. Jelikož výroba mnou nakonfigurovaného vozu přirozené nějakou dobu trvá, a konfigurace je možná až po nástupu do zaměstnání, potřeboval jsem nějaké skladové služební auto, abych měl v čem jezdit už od prvního dne. Čekala mě tedy cesta vlakem do Wolfsburgu, kde mě mělo čekat „nějaké auto“. Samozřejmě to personalista podělal a nic pro mě nachystané neměli, což jsem ovšem odmítl s tím, že prostě nějaké auto potřebuju.
Chlápek řekl, že se tedy koukne co má a za 5minut povídá „pojď se mnou“, něco jsem nakonec našel. Na place mezi zhruba stovkou aut mi ukázal na bílý Tiguan a ptá se, jestli to může být. Moje prvotní reakce byla asi taková, že jsem si říkal, ok, není to nehorší, mohlo to být Polo s 1.0TSI, ale SUV nemám rád. Nicméně hned poté jsem si všiml 4 koncovek výfuku Akrapovič a říkám si. „Ty vole, vždyť to má jenom Rko“ Po nahlédnutí do interiéru a ujištění se, že tam opravdu jsou Rkové sedačky a na volantu tlačítko R, jsem okamžitě pokývl že může.
Auto bylo uvnitř špinavé, zvenku neumyté, už totiž mělo najeto 17 000km, ale to mi bylo úplně jedno. Rychle jsem podepsal papíry než si to rozmyslí, nebo zjistí, že se možná spletli, vzal klíče a hned se vydal na 500km cestu do Čech pro rodinu. Následovaly 3 měsíce a cca 7 000 km společného soužití, než se vyrobil Arteon SB, který jsem si nakonfiguroval.
Exteriér, interiér a výbava
Upřímně, kombinace 19“ kol se zimníma gumami, bílého laku, černých lesklých doplňků, matného, levného a rádoby terénního oplastování blatníků nebyla úplně šťastná.
Zepředu ok, z boku hrůza, zezadu fajn díky koncovkám. Jak jsem psal výše, nejsem fanda SUV a s tímhle autem jsem se jenom utvrdil v tom proč. Celkově Tiguan, zejména v Rlinu nebo Rku není škaredý, ale už je to auto, které je na trhu 8 let a je to znát.
Kola, jak jsem psal, měly za mě nejméně pěkný design, ale u zimáků to beru. Hrozně mě mrzí, že už v říjnu jsem to dostal na zimních a neměl tak možnost vyzkoušet letní 21“, které k autu byly. Z hlediska jízdních vlastností to muselo být ještě něco úplně jiného. Opět si postesknu nad gumami, protože na tom byly obuté Pirelli, které na morku stály za prd, sucho celkem ok, ale hlavně měly rychlostní index pouze H, což znamená 210km/h. Což u modelu R, a to v situaci, když žijete v Německu, v místě kde je neomezená dálnice všemi směry úplně nechcete. (šílené starosti já vím)
Předchozí „uživatel“, protože jinak se to nedá nazvat, auto teda neuvěřitelně doprasil. Bylo odřené na několika místech, interiér špinavý, asi to nebyl fanda do aut.
Co se interiéru týče, tak musím říct, že docela zklamání. Auto mělo ceníkovku 82 500€ a zcela upřímně, interiér Octávky za 900k CZK působil kvalitněji než tohle. Extrémně mě štvalo vrzání sklíčka head up displeje, celkově materiály, výplně dveří, palubovka, nic extra. Sedačky vypadají super, ale ať jsem si sedl jakkoli, bolela mě na delší cestě prdel, přitom měkké nebyly. Boční vedení slabota, to auto, vzhledem ke svým schopnostem, by potřebovalo mnohem víc.
Největší zoufalství byl kufr. Díky Harman kardon subwooferu nešla dát podlaha až dolů, takže kufr prostě nepoužitelný. Kočár se tam složil a bylo plno. Absolvovali jsme 2 cesty na Moravu a zejména na vánoce jsem to balil jak tetris do každého volného místa v interiéru. Kočár jsem musel rozebrat na prvočástice. Až mi někdo řekne, že si s malýma dětma koupí kompaktní SUV jako rodinné auto, tak se mu vysměju. Kodiaq a výš možná, ale to je minimum.
Infotainment zoufalství. Nabíhal pomalu, navigace půl minuty než se načetla, u auta za 2M naprostý fail. Hlasový asistent nic, vůbec nic. Navigace blbá jak troky, navádění na nesmyslné trasy, zlatá Octávka.
Zklamáním byl i hluk v kabině, ale to jde hodně na vrub verzi R, kde prostě jde více slyšet motor a zejména výfuk. A dále taky příšerná aerodynamika krabice, kterou tahle generace má. Nebylo to nejhorší, ale ve 160 na dálnici už to prostě bylo hlasitější, než by mi bylo milé a určitě hlasitější, než Octávka.
Musím ještě zmínit zvuk audia, které bylo fajn, ale za ten ústupek v kufru to rozhodně nestojí.
Co se dalších věcí týče, tak adaptivní tempomat super, Digi cocpit fajn, ale u Škodovky mi přijde hezčí design. Líbilo se mi tlačítko R přímo na volantu, kterým se rychle dalo přepínat mezi módy. Skvělý byl volant a velké pádla pod volantem. Měl jsme obavy z dotykových pološek, ale ukázalo se, že to není taková hrůza, jako se prezentuje v testech. Nikdy jsem si omylem nezapnul vyhřívání volantu, párkrát jsem se netrefil kam jsem chtěl, ale celkově mi to nějak extra nevadí.
Světla matrix, paradoxně jsem je až tak moc nevyužil, protože do práce jezdím město a dálnice, kde je nepoužívám, ale na okreskách fungovaly velmi dobře.
Motor a převodovka
Ach ten motor. Ještě dneska mám úsměv na tváři, když si na to vzpomenu. Dvoulitrové TSI v Rkových modelech prostě jede jako ďas. Spolu s diferenciálem a výfukem je to ta nejlepší věc na celém autě. Auto má úžasnou schopnost vypálit z jakékoli rychlosti a nevadne ani u omezovače. Už v režimu Sport (=normal), má auto velice ostré naladění plynu. Pořád chce jet, stačí jen hladit plyn a stejně zrychlujete víc, než okolní provoz, který se v tomhle autě stává jednou velkou nepříjemnou brzdou. Kterou lze ovšem poměrně snadno přeskočit 😊. To celé za nádherného koncertu od pana Akrapoviče. Už ve sportu si umí odplivnout, ale to pravé přichází v režimu race. Každé povolení plynu ve vyšších otáčkách, každé podřazení pádlem znamená prásknutí do výfuku. Každá akcelerace k omezovači pak krásně gradující zvuk, ano přibarvený do reproduktoru, ale nevtíravě, přirozeně. Já vím, klukovina, ale…
Zvuk z repráků se dá samozřejmě vypnout, pak slyšíte přirozený zvuk, který ale upřímně, kromě střílení do výfuku, není moc výrazný. Využíval jsem ho pouze na dálnici při dlouhých cestách, kdy je přeci jen dunění výfuku po chvíli dost otravné.
Motor díky velkému turbu má prodlevu, ale není to nic hrozného. Na druhou stranu, hrozně zajímavá je schopnost auta zatáhnou i na vyšší rychlostní stupeň z relativně nízkých otáček, což popisoval i Vaculík v testu Superbu 206kW. Typicky na dálnici jedete 130, auto před vámi uhne a i po poměrně výrazném sešlápnutí plynu auto nepodřadí a i na tu 7ku velmi výrazně zabere. Tátova 2.0TSI 195kw prostě okamžitě, i při poměrně malém přidaní plynu, dává na dálnici 6ku.
Hrozně příjemná je nenucenost, s jakou auto zrychluje na půl plynu a zároveň brutálnost, když to zašlápnete při předjíždění a auto vypálí jako střelené. Díky monitoru výkonu bylo zajímavé sledovat, kolik auto „dává“.
Skvělý je LC, kdy se auto po puštění brzdy prvního půl metru jen tak lehce pohne, a pak brutálně vystřelí dopředu.
Spotřeba je samozřejmě šílená, ale věděl jsem, že to auto není „moje“ na dlouho a nelituju ani jediného litru. Všichni tvrdí, že 2.0 TSI jsou na svůj objem a výkon velmi úsporné. A já souhlasím, pokud jej nemáte v Tiguanu. Tady totiž jediná možnost, jak se dostat pod 10l je okreska, tempomat 90km/h, nepředjíždět, naprosto plynule, pak se to možná povede. Jednou jsem jel opravdu hodně defenzivně a dostal jsem se někde k 9,2l, ale to byl očistec. Celkově pod 10l asi 3x, ale to byly vždy velmi klidné jízdy. Standartně spotřeba na DELŠÍ cestě při normální jízdě je 10-11l, při svižnější 12-13l, při hodně rychlé 15l.
Jezdím sice rychle, ale hodně předvídavě, málo brzdím, takže dosahuju velmi dobrých spotřeb, ale tady to prostě nešlo. Nevím, jak auto bylo zajeto, tankoval jsem někdy doporučovanou 98-100, někdy 95, protože cena 2€/litr za 100oktan je docela dost. Můj průměr 10km do práce byl 11,5-12,5l, dálnice 140km/h byla za 10. Cesta 600km Německo-Opava, tempo na neomezené 160-200, Polsko 150-200, okresky 120 znamenala spotřebu 11,6, zpátky Polsko trochu pomaleji, Německo 180-210 pak 12,7. Okresky do Karlových Varů a zpět 11l.
Vlastně bylo celkem fuk, jak rychle jedete, na dlouhé trase to nešlo přes 13l, ale ani pod 10l, takže nemělo smysl se omezovat a prostě si užívat dynamiku a jet.
Převodovka byla v tomto modelu poměrně dost ostrá, občas to dost škublo, ale řadila hezky, rychle, nemám výhrady. Snad jen podřazení v D režimu by mohlo být rychlejší, chvíli to trvalo.
Podvozek a brzdy
Podvozek měl 2 polohy. Tvrdý a tvrdý jako prase. Vlastně si nejsem moc jistý, jestli bych to chtěl na těch letních 21“ zkusit. V komfortu to bylo snesitelné, ale ve městě kde bydlíme jsou docela otřesné cesty a na každé záplatě a nerovnosti to mlátilo. Na druhou stranu, jízdní vlastnosti, na to že je to SUV, a zejména zadní diferenciál jsou výborné. Myslel jsem si, že kopyto jako já nemá šanci poznat, že tam vzadu mezi koly něco je, ale ten účinek prostě pozná každý, kdo umí alespoň trochu přidat v zatáčkách. Nádherně to auto stáčí do oblouku. Na sněhu s tím byla strašná prdel, na morku to chtělo hodně zhurta na plyn, aby se auto urvalo, ale šlo to. Za sucha bez šance, auto si jen lehce hodilo prdelkou. Nicméně, zimní gumy holt moc nefungovaly, a karoserie SUV, se nedá okecat. Takže reálně i s obyčejným Arteonem s DCC Sport, na zimních 18“ se stejně blbýma gumami Pirelli, projíždím nájezd na dálnici z práce rychleji, bez jakéhokoli náznaku nedotáčivosti. Kde Tiguan už šel zadkem ven, nakláněl se a gumy pískaly, tak tady nic. A stačí jen, aby to nebylo SUV a hned budete rychlejší než nejsportovnější klony SUV. Ano, Rko je rychlé, hodně rychlé, ale zejména vrámci svojí kategorie. Rozhodně s tím na okreskách nespráskáte Golf GTI, jak jsem se někde dočetl, na to zapomeňte.
Trochu mě zklamala náchylnost na vítr. V Německu celý podzim dost foukalo a pár jízd jsem prostě byl nucený jet pomaleji, než bych normálně jel, protože prostě s autem to i na velkých kolech a s podvozkem na sport mávalo jak s hadrem. Proti tomu Arteon se prostě ani nehne, absolutně nic. Opět stačí, když to není SUV.
Brzdy
Přední kotouče 370mm zadní tuším 340mm, oboje ventilované, tady nebylo o čem. Auto brzdilo skvěle, bez známek vadnutí, jen teda za mokra na dálnici v zimě se mi stávalo, že to prostě po sešlápnutí chvíli nebrzdilo, nejspíš díky filmu vody. Poprvé jsem se skoro zes… nikdy se mi to u jiného auta nestalo.
Opravy a poruchy
Nic se nevyskytlo, auto šlo pouze na výměnu oleje, kterou si vyžádalo v cca 21 000km
Hodnocení
Vzhledem k době která přichází, už je poměrně dost pravděpodobné, že podobné auto již vlastnit nebudu. A proto jsem vděčný i za těch pár měsíců, kdy jsem měl možnost s ním jezdit.
Chcete si ho koupit? Nebudu Vám to vymlouvat. Pokud už máte větší děti, nebo jste sami, potřebujete vyšší posaz a nevadí Vám živit tohle auto, tak do toho jděte. Další už nejspíš nevznikne. Osobně? Pokud toužíte po Rku, jděte do Golfu R. Pokud máte rodinu Golf R Variant, pokud chcete větší pohodlí, Arteon R. Dají Vám ještě víc, ale s menšími kompromisy.
Byl to s Tigim zážitek, ale auto bohužel nesplňovalo stránku rodinného vozu, kdy nás čeká 2 mimčo a to už by opravdu nešlo. Takže následníkem se od ledna stal Arteon SB s motorem 2.0TSI 140kW, lepší motor bohužel nešel ☹. O tom napíšu zase někdy příště, až bude mít více najeto a posbírám zkušenosti z provozu.
Silné stránky
Motor
Motor
Motor
Slabé stránky
Kufr
Materiály
Infotainment
Další vozy Volkswagen Tiguan
-
Volkswagen Tiguan (2018) Majitel: s0va
Přidáno: 23.7.2021 1110 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2016) Majitel: okuk
Přidáno: 23.11.2017 28 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2018) Majitel: jirka69
Přidáno: 19.1.2019 129 Majitel 7.11 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2010) Majitel: Jerry XXL
Přidáno: 20.3.2010 41010 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2009) Majitel: intent
Přidáno: 16.9.2009 1210 Majitel 9.87 Uživatelé