Recenze
Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI 176 kW 4Motion DSG Highline
Technické info
Přezdívka auta Tigi Rok výroby 2018 Koupeno ojeté najeto [km]:61000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1968 výkon [kW]: 176 / 212 * kroutící moment [Nm]: 500 / 550 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.5 maximální rychlost [km/h]: 230 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 18 / 19 * zavazadlový prostor [l]: 600 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 6.4 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Pořídli jsme si nový vůz do rodiny, tak jsem se rozhodl, že Vám zprostředkuji své pocity, dojmy, ale také cestu, která nás k němu dovedla. Impulsem k pořízení novějšího vozu byla skutečnost, že se nám narodilo miminko, které nechcete přepravovat 15 let starým autem. Mimochodem tím autem byl Passat Variant B6 2.0 FSI. Super prostorné auto, ale bralo 10 l benzínu, ať se jelo jakýmkoli jízdním stylem. A pořád se tam něco kazilo.
První věc, nechtěl jsem auto zcela nové. Racionálnější mi přijde (a hlavně excelové tabulky s výpočty TCO potvrzují), že ekonomičtější je počkat 1-3 roky, kdy cena vozu padá nejvíce a s citelnou slevou auto pořídit. Pořád je to přitom auto "skoro nové", kde se stářím nic nekazí a mění se pouze provozní kapaliny a filtry.
Vybíral jsem tedy zánovní vozidlo, které by mělo plnit funkci rodinného vozidla. Obecný a základní požadavek u takového auta je prostor, takže v úvahu připadaly větší či menší klasické kombíky.
Já jsem fanda do aut, mám rád originalitu, i když v konzervativním pojetí. Takže požadavek byl, aby to nebylo auto tuctové, kterých jsou plné silnice. Tím z výběru automaticky vypadly škodovky Octavia a Superb a taky VW Passat (chtělo to taky změnu).
Manželka měla požadavek na prvním místě bezpečnost. Aby s tím vůbec jezdila, tak to muselo mít automatickou převodovku a aby s tím neodmítala parkovat (bydlíme ve městě), tak to nesměla být takříkajíc "velká kráva". No a taky se jí líbí SUV (bezpečnost, rozhled, možná pohodlí), takže ve výběru měla své místo i SUVčka.
Kandidáti: Kombíky Volvo V60, V90, Audi A4. SUV Volvo XC60 a ... VW Tiguan. Ve výběru byl na začátku ještě Ford Puma a světe div se, Škoda Kamiq. Puma z výběru vypadla, protože na propagačních fotkách vypadá notně větší, než jaká je ve skutečnosti, Kamiq to samé v bledě modrém. Je to pěkné šmrncovní autíčko, vevnitř pěkně moderní, říkal jsem si, že to bude tak akorát. Ale když jsme u dealera otevřeli kufr, tak mě ten pohled zarazil. Spíše odkládací přihrádka, tam se ani samotný kočárek nedal dát. Takže šel z kola ven. Karoq vypadal už zastarale a pak tady byl ještě Kodiaq, ale u něj se mi hrozně nelíbí ta zadní zapuštěná kola do karoserie. To bych nezkousl.
Co se týče ostatních kadidátů, já jsem preferoval kombíky, manželka spíše SUV. Ale znáte to. Nové auto si naspecifikujete do posledního detailu, ale u ojetiny prostě musíte brát to co je, případně počkat, než se něco dle představ objeví. Vhodného kandidáta jsem hledal asi půl roku a nakonec rozhodla "neviditelná ruka trhu".
Blízko jsme měli k Volvu V90, které mělo buchlé 5. dveře, to nakonec o pár desítek tisíc nevyšlo. Líbily se mi V60ky, zvlášť v nazvedané verzi cross country, ale většinou byly prostě drahé, dražší než větší V90. Holt ve Švédsku frčí velký kombíky, vozí se většinou odtud a tím že jich je hodně, tak překvapivě vychází větší auto levněji.
Objevil jsem také jednu roční Audi A4, zabavený OL (údajně to měl mít nějaký klučina, který po půl roce přestal platit leasing, tak mu to zase vzali), nájezd skoro nic (myslím že ani ne 10 tis. km) a vyvolávací cena v aukci přívětivá. Aukci (caraukce.cz) jsem dokonce vyhrál a už se radoval, jak budu jezdit skutečně téměř novým vozem za 65 % ceníkové ceny. Radost mi pak zkazil Škofin, kterému se zdála moje nejvyšší nabídnutá cena až příliš přívětivá a na prodej nepřistoupil. Uznávám, byla nízká, ale naštvali mě :-) Auto se pak objevilo ještě v jedné neveřejné aukci znovu, ale tam už to chtěl asi někdo víc než já, protože mě prostě přehodil. K radosti mé manželky, která si představovala Tiguana. Ten se také objevil, jednoho moc pěkného prodávala policie. Nějaký umělec si to nechal zabavit v rámci trestního řízení (cenza.cz). Snad 2 roky jim stál v kryté hale, měl velmi nízký nájezd a žádné vady. Rline paket, velmi vybavené auto, krásná antracitová barva. No jo, jenomže zase aukce a zase to šlo hodně do nesmyslu.
Hledání tak pokračovalo, lidi v závěru korona krize a lockdownu šíleli čím dál víc, skupovali byty, auta, prostě všechno, což tlačilo ceny nahoru a výběr dolů a v tu chvíli se objevil VW Tiguan +- podle představ. 3 leté auto z vráceného OL, s rozumným nájezdem, v dobré výbavě, v dobré specifikaci a s rozumnými příplatky, opět v aukci. To jsem si řekl "teď nebo nikdy" (rozuměj teď, nebo později a dráž) a šel do toho. Aukce se podařila, moje nabídka byla nejvyšší. Škofin s cenou souhlasil, takže jsem se teď už doopravdy mohl těšit.
Co jsem to tedy vlastně pořídil? VW Tiguan 2.0 BiTDI 176 kW 4Motion DSG Highline, LED segmentové světlomety, R18 kola, do provozu 2018 a najetých 61 tis. km.
Motor: Po biturbu jsem netoužil, stačila by nám 110 kW varianta motoru, ale jak už bylo řečeno, u ojetých aut prostě berete to, co je a v nabídce bylo zrovna tohle. Takže moje pocity z biturba: Naprosto neuvěřitelný motor. Za studena je trochu hrubý, pak ale ztichne. Při běžné jízdě si vrní lehce nad volnoběhem, když potřebujete přidat, DSG zbytečně neřadí, opře se o ten veliký krouťák a zrychluje. Někde jsem četl, že recenzent to hodnotil negativně, protože prý se tomu nechce řadit, pak to nejede a kdesi cosi. Já k tomu můžu říct jen to, že lidi jsou už i líní šlapat na plyn. Když se totiž sešlápne víc (třeba až za půlku dráhy), tak to samozřejmě podřadí a adekvátně zrychluje. Mě se ale líbí, že to zběsile neřadí při potřebě každého zrychlení (zdravíme novou Audi Q5 40 TDI [dvoulitr] s DSG). Je to příjemné a civilizované, hlavně manželce se s tím příjemně jezdí. Když to naopak dáte do sportu, kde si to udrží lehce vyšší otáčky a plynový pedál prošlápnete, DSG o stupeň podřadí a je z toho raketa. To se zase kouzlí úsměv mě. Ne Redbull, ale biturbo dává křídla. Nejvíc jsem se smál na dálnici při výjezdu z omezených úseků. Představte si, jak za vámi jedou všechny ty superby a octavie, nadržené, že už to zase rozpálí z 80 na 140. Vy tam necháte zařazenou 7 a jen dáte plnej. Ve zpětném zrcátku pak vidíte, jak se těm stíhačkám nadlehčuje předek od toho jak na to šlapou, přitom se vám vzdalují a překvapeně řadí pravý pruh :D Při dálniční tachometrové 130 km/h točí motor lehce přes 2000 ot/min.
Motor má díky tandemu turbodmychadel krásný lineární "benzínový" charakter. Žádná turbodíra, žádné hledání ideálních otáček. Dle Škoda Storyboard pracují turbodmychadla v nízkých otáčkách dvoustupňově, přičemž hlavní kompresi zajišťuje menší vysokotlaké turbo. Ve vyšších otáčkách práci přebírá pouze vetší nízkotlaké, které umí generovat plnicí tlak prý až 3,8 barů (hodně). Je to naprosto plynulé a je cítit jen nekončící zátah. Je to fakt super a nakonec jsem rád, že ho mám, protože budu mít za pár let na co vzpomínat. Tohle totiž už v dnešní elektro eko bio době nikdo nikdy nevyrobí.
Smířený jsem proto byl se spotřebou třeba 9 l, kterou jsem považoval tak za adekvátní (všechno pod 10 dobrý). O to větší překvapení je, když nám PP ukazuje dlouhodobý průměr kolem 6,5 l (manželka míň, já víc). Nádrž má 60 l, takže při troše snahy i tisíc km na jednu nádrž? Má to 1810 kg, aerodynamiku krabice od bot, výkon 240 koní.. Pořád čekám na nějaký háček, to se mi zdá neuvěřitelné, takovou spotřebu má fabie (já vím, benzin vs nafta, jablka a hrušky, ale přeci jen). Je pravda, že jsem spotřebu neměřil od dotankování a proto podezřívám PP, že trochu kecá a proměřuje. Asi mi to nedá časem to opravdu změřím sám. edit// Teď po čase reálně mezi 7 a 8 l/100.
Zvědavý jsem také na servisní spolehlivost. Prošel jsem ale všechna možná fóra a nikdo si na nic nestěžuje. Ze začátku produkce zlobila vodní pumpa, ale ta půjde ven tak jako tak s prvními rozvody. Chladící kapalinu, s kterou měly být problémy, mám naštěstí zcela čistou, růžovou. Jinak prý drží jak motor, tak DSG. Převodovka je typ DQ500, stavěná až na 600 Nm krouťák (motor dává 500 Nm). Prý se dávala i do RS3. Když se mění olejová náplň každých 60 tis. km, tak by měla auto přežít. Spojky samotné už tak drahé nejsou. Tak snad to tak bude. Jen když se u motoru porouchá turbo, tak se musí měnit obě dvě naráz (au), ale zase by měly vydržet "stovky tisíc". Tak uvidíme.
Interiér: Kdo zná koncern, je tady jako doma. Už tady jsou vymoženosti jako digitální kokpit nebo velká obrazovka infotainmantu, ale ještě nebyla v plném proudu mánie "všechno ovládání na tabletu", takže jsou tu pěkná fyzická tlačítka (kolečka) k ovládání klimatizace, fyzická tlačítka na volantu, kolem "řadičky" a tak. V této výbavě to taky už vypadá hezky, alcantara na sedadlech, jemné ambientní osvětlení, bezklíčové odemykání a startování, je tam bezdrátová nabíječka na mobil a všechny možné asistenty, včetně adaptivního tempomatu, elektrický kufr. K tomu kufru, kdyby to byl Allspace, bylo by to asi lepší :-) S malým mimčem je to trochu tetris. Kvůli velkému sání u motoru je navíc umístěná baterka místo rezervy, z čehož plynou 2 skutečnosti. 1) Je tu jen lepící sada místo plnohodnotného kola a 2) plato zavazadelníku nejde dát níž tak, jako to jde ve standardních verzích. O to je kufr menší. Na každodenní život se to dá a na větší výlety a dovolené holt budu muset dokoupit příčníky na hagusy a budeme si půjčovat rakev na střechu.
Jinak jsem nadšený, takže mé hodnocení musíte brát s rezervou. Je to taky první auto, které jsem si skutečně koupil. Takže chápete, že je to pro mě teď nejlepší auto na světě. :-)
Silné stránky
Motor
Spotřeba paliva
Vnitřní prostor (kromě kufru)
Pohodlné
Elektrický přístup vč. pátých dveří
DLA - LED světla s vykrýváním protijedoucích aut
Slabé stránky
Malý zavazadlový prostor
Nemá rezervní kolo
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pán využívající OL byl ještě rozumný, motorový olej byl měněn po 25 a následně po 23 tis. km a olej v převodovce v 48 tis. km. Já jsem mot. olej nechal vyměnit po těch 13 tis. a do budoucna budu měnit po +- 15 tis km. Vyměněn byl i olej v haldexu + brzdovka, nechával jsem vše dělat v AZ SERVIS Brno, kde mě teda naštvali. Dovezl jsem si vlastní mot. olej, že ho tam chci dát. Ze strany servisu jsem byl však odmítnut s tím, že musím koupit jejich olej za 850 Kč/litr! Za to jsem koupil celé 5l originální balení. S tím jsem se setkal poprvé, že bych neměl volby. Technik za nic nemohl, prý výmysl vedení. Chápu, že musí vydělávat, ale je to moje auto, už bez tovární záruky, já si přece budu určovat co chci do vlastního auta. Pokud mám vlastní materiál, který je kvalitativně srovnatelný s originálem, nebo lepší, tak není důvod zákazníka odmítat. Nutit zákazníky do koupi vlastního materiálu na místě proto považuji za nekalou obchodní praktiku. No zaplatil jsem nesmysl (jen pro představu - výměna motorového oleje, olejového filtru, oleje v haldexu, výměna brzdové kapaliny, kontrola geometrie - 12 000 Kč). Už mě tam neuvidí. Sám jsem si následně vyměnil vzduchový, kabinový i palivový filtr. Vše (kromě kabinového) prý předepsaný interval 90 tis. km - hloupost. Kvůli turbům to chce čistý vzduch ze sání a kvůli vysokotlakému čerpadlu a drahým vstřikovačům čistou naftu. Mohl jsem si to nechat udělat v tom servisu, ale to by to nestálo celkem do tisícovky a neměl bych z toho takovou radost.
Přestalo mě bavit pořád myslet na vypínání stop/start systému. Tak jsem odpojil datový konektor od baterie na mínusovém pólu. Auto tak neví hodnotu nabití akumulátoru a motor nezhasne. Také to řeší problém s "inteligentním" dobíjením baterie, které nechává baterii polovybitou, před smrtí. Teď to alternátorem nabíjí konstantně tak, jak má. Kromě probliknutí "závada stop start systému" při zastavení třeba na křižovatce to žádné chyby nehlásí.
//edit: Proběhlo kódování, Start&Stop a inteligentní nabíjení deaktivováno softwarově. Kablík od baterky jsem měl odpojený přes rok, všechno fungovalo normálně a nic se nestalo, navzdory strašením odborníky na fórech. Nebýt kódovačky, jezdím tak dál.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno z neveřejné aukce (vwfs.cz), kompletně online, vlastně jako na e-shopu :-) Borci z Volkswagenu to mají trochu na háku, ale dodrželi vše dle podmínek, takže v pohodě.
Super je, že se auto kupovalo vlastně přímo od Volkswagenu (formálně Škofin), takže odpadla polovina starostí ohledně prověřování právního stavu - jestli není kradené, v zástavě, jestli nespadá do insolvence, neprodává majitel v exekuci apod. Jasný byl také kilometrový nájezd a servisní historie.
Novinky v recenzi
Servis - 94 906 km
Olejový servis Mobil 1 ESP 5w30 + trochu Liqui Moly Ceratec, přední brzdy komplet Brembo Xtra, zadní destičky, filtry vzduchový, kabinový.
Odhlučnění kufru a podběhů (přidáno foto)
Pokračování v odhlučňování auta. Nejdříve jsem se pustil do dna kufru, neboť s ohledem na velkou plochu a relativně málo reliefní povrch slibovala tato partie snadnější a rychlejší práci. Po odstrojení je vidět, že na plechu je aplikováno pouze několik antivibračních housenek a je tedy co tlumit. Takže očistit, odmastit, nejdříve antivibrační vrstva po celé ploše, potom protihluková vrstva. Nezdá se to, ale byla to zábava na celé odpoledne. Rozdíl před a po aplikaci byl obrovský. Teď je to jako když něco brání rezonanci bubnu, který se ozýval zezadu. Všechny rázy a hluky od zadních kol jsou tlumené, žádné ostré rázy. U vozidel kombi musí být ten efekt ještě větší.
Další fáze byly podběhy. Vepředu je plastový kryt, takže protihlukovou vrstvu lze lepit po demontáži, vyčištění a odmaštění přímo na něj. Kromě pochopitelného hluku od kol toto tlumí částečně i hluk motoru, neboť prostor mezi motorem a vnějším prostředím pod předními koly vymezuje právě pouze plastový kryt, který je tedy nyní polepený protihlukovým materiálem.
Vzadu kryje podběhy filcový materiál, na který nelze nalepit nic. Proto jsem materiály aplikoval přímo na kovovou část podběhu. Nejdříve opět antivibrační matriál všude kde to šlo a na něj pak protihlukový materiál. Celková tloušťka nalepeného materiálu je cca 8 mm (2+6), což je opravdu úplné maximum, které tam jde dát. Při kompletaci zpět jsem se pěkně zapotil, ale nakonec si všechny šroubky daly říct a kryty podběhů jsou tam, kde mají být. Je to práce jak na kostele a jedno je jisté - že rozdělávat to fakt už nikdy nebudu :-)
Rozšiřovací podložky (přidáno foto)
Pro lepší vzhled jsem pořídil rozšiřovací distanční podložky kol SCC. Nechtěl jsem to přehánět, jen aby kola vyplňovala lemy blatníků. Po testování minulé léto jsem nakonec sáhl po tloušťkách 10 mm dopředu a 15 mm dozadu a myslím, že je to přesně akorát. Úměrně tomu se rozšířil také rozchod, auto je teď pocitově takové pevnější, stabilnější. Klasicky jsem zapomněl vyfotit stav před, tak mám jen stav po. :-)
Podložky mají homologaci, tak jsem si je pro všechny případy nechal schválit technickou zkušebnou a následně zapsat do velkého TP (vč. povolení rozšíření rozchodu).
Chiptuning motoru a převodovky (přidáno foto)
Po čase jsem vypozoroval určité eko neduhy řazení DSG. Že odřazuje brzy a snaží se mít co nejnižší otáčky, to je obecně známá věc. Ale třeba i do dlouhého mírného kopce je schopná nechat motor točit jen zvýšené volnoběžné otáčky (1200 otáček), a to už je mi tak nějak vnitřně nepříjemné. Já bych tam dal zhruba tak o 500 víc. Řešit to lze přepnutím předovodky do S módu, otáčky se pak snaží držet převážně na začátku pásma nejvyššího točivého momentu (1750) a mimo město je to skutečně OK. Reakce na plynový pedál je také přirozeně pohotovější. Ve městě je ale zbytečně nabroušená, občas podrží otáčky zbytečně vysoko, a tedy spíše NOK. Nechal jsem si proto DSG přemapovat. První 3 stupně zůstaly origo a upravovaly se momenty odřazení u stupňů 4 až 7. Otáčky motoru se teď při normální jízdě pohybují mezi 1500 a 2000, což je přesně styl, jak bych si i řadil sám - paráda.
Když už jsem tam byl, tak jsem se odhodlal k chiptuningu motoru. O svém záměru jsem se bavil s kamarádem a ten se mě zeptal na důvod úpravy motoru, jestli se mi tovární výkon zdál snad nedostatečný. No řekněme, že nutnost to nebyla, sériový výkon je více než OK. S rodinou na palubě člověk zpravidla nevyužije ani tu sérii, tehdy jsou priority na cestě jinde. Ale občas jsou situace, kdy výkonu není nikdy dost, nebo je prostě dobré rychle vystřelit z nebezpečné situace. No a taky když jedu sám, tak se i rád svezu. :-)
Sériový výkon změřený na válcích přesně to, co píše VW v techničáku, tj. 176 kW/240 PS, 500 Nm. Po úpravě ... 212 kW/290 PS a 550 Nm. Upravovala se i pohotovost reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu (tzv. "gumovost" plynového pedálu), i když jsem s tím žádný problém neměl a úpravu v tomto směru nepožadoval. Prý si na to ale všichni se 110kW a 140kW stěžují a tak jsem to do biturba dostal naděleno tak nějak automaticky. Svérázný přístup :-) Budu muset si na to nějaký čas zvykat. Ale umí to teď jet opravdu děsivě. Sem tam si to prošlápnu a vše souběžně jedoucí nechám ve zpětném zrcátku. Co mě baví je to, že je to v "obyčejném" Tiguanu, bez všemožných znáčků okolo (RS, Rline apod.). Obavy o živostnost mít prý nemusím (při odpovídajícím servisu), hýbe se pouze s hodnotami v rámci rozsahů stanovených výrobcem. Tak YOLO a snad budeme mít o mobilitu i tak nějakou dobu postaráno (pokud nás totálka nebo jiná nepříjemnost nerozdělí). Pak si myslím, že s ohledem na cenový vývoj spalovacích aut, které kvapem dohání EV, už bude náš nástupce na elektřinu. Pokud má stát slušně vybavený Tiguan podobné peníze jako Tesla Model Y, která je aktuálně nejlevnějším středně velkým elektrickým SUV, tak asi není co řešit. Zvlášť, když k tomu přičtu levnější provoz a téměř nulový servis EV proti ICE. A můj úkol bude našetřit si za tu dobu na víkendový šestiválcový poršák bez střechy, abych nezapomněl, jak má znít motor.
Větší servis - 83 190 km
Rok se s rokem sešel a tak nás čekal olejový servis. A protože už zároveň odbylo 5 let Tiguana v provozu, tak nastal i časový interval pro rozvody. Co všechno se měnilo:
- rozvodová sada vč. vodní pumpy, výměna chladící kapaliny za G12evo, motorový olej vč. filtru, DSG olej vč. vnějšího filtru, haldex olej (4x4), olej v diferenciálu, brzdová kapalina, filtry palivový, vzduchový, kabinový.
Bohužel měl pro mě mechanik nemilou zprávu, protože na palivovém filtru (byl v autě 20 tis. km) našel kovové špony. Ne moc, ale byly tam. To znamená, že jsou v celém palivovém systému a zvýšené riziko pro vstřikovače. Hlavní podezřelí jsou vysokotlaké a tandemové čerpadlo. Do každého tankování dávám VIF diesel aditiv a stejně se to začne dít už v těchto kilometrech. Řešení je vyměnit všechno ve vedení nafty, kromě kovových trubek, které se dají propláchnout a vyčistit. Prý dělal nedávno u Kodiaqa a celá sranda vyšla na 80 tis. Kč. Tak hlavně že máme ty "nákladově a ekologicky optimalizované" díly..
Zkušenosti s Dynamic Light Assist
Vykrývání proti/souběžně jedoucích aut, někdy nazývané jako Matrix. Je to zvláštní pocit mít zapnnutá dálková světla a v noci všechno dobře vidět, a současně neoslňovat ostatní na silnici, protože se pohybují ve stínu. Při vjezdu do města se dálková světla také sama ztlumí a při výjezdu rozsvítí. Ke kvalitní funkci (minimálně u těchto světel z přelomu let 2017/2018) je však potřeba mít taky kvalitní podmínky na cestě, a proto je to funkce, bez které bych se nakonec celkem obešel. Základem je hladká silnice, kdy auto neposkakuje na okreskových hrbolech a nerovnostech a světla tak "nelítají" sem a tam. Táhlé oblouky jsou v pohodě, ale rychlé a třeba několikanásobné zatáčky už ne. Je potřeba také nabrat rychlost alespoň 65 km/h, což vylučuje požívání na okreskách a mezi lesy v obdobích podzim/zima/jaro kvůli zvěři (pelášit v podvečer na takových cestách 70 a víc je prostě moc). A taky nesmí být velký provoz, protože co jsem odpozoroval, tato světla umí vykrýt zhruba 1 souběžně jedoucí a 1 proti jedoucí auto zároveň, pak už se raději funkce vypne. Dobře to tedy funguje v noci na státovkách I. třídy s menším provozem, což jsem si vyzkoušel na jednom nočním přesunu do Vídně. Jen jednou mě problikl kamion, a to když jsme byli od sebe vzdáleni tak 3 km a mu se zdálo, že ho nějak moc budím. Jeho potkávačky byly v tu chvíli z té vzdálenosti jako bludičky, tak se nedivím, že ho to hned nevzalo. Hned po probliknutí ho ale moje světla schovala do stínu a pak už bylo vše bez protestu. V takových situacích je to příjemné. Tyto cesty však nejsou mým běžným cestovním režimem.
Nepochybuji, že nové Matrixy už jsou na tom zase lépe, když vývoj na autech jde teď dopředu hlavně na světelné technice (preciznější vyřezávání, rychlejší reakce, mnohost objektů včetně útlumu na reflexní značení, snad i promítání symbolů na silnici apod.), ale i tam budou problematická místa - třeba na horizontu, kdy je auto vykryto až když kamera zaznamená protijedoucí světla, takže řidič sedící v kabině nad nimi je vždy na zlomek sekundy oslněn (nehledě na kamiony, které mají světla až těsně nad silnicí). Suma sumárum, u mých světel je tato funkce využívána mnohem méně, než jsem si zpočátku myslel a častěji využívám klasické ruční přepínání.
Vytlumení mezimotorové přepážky / torpéda (přidáno foto)
Další DIY :-) Řekl jsem si, že při běžných přesunech není třeba poslouchat zvukový projev motoru a i když to nebylo nic hrozného, tak přeci jen, Tigi je turbodiesel a každý ruch navíc při delší cestě přispívá k únavě řidiče. Přestože výsledek z vytlumení kapoty nebyl zcela přesvědčivý, dal jsem ještě šanci vytlumení torpéda.
Použil jsem materiály Comfortmat od ahifi.cz ve 2 vrstvách - jen základní antivibrační S2 a izolační neoprene 6mm. Co mě překvapilo, torpédo u mého auta má poměrně výrazné vybrání pod čelní sklo směrem do kabiny. Ta plocha je poměrně velká a přitom je zde převážně jen holý plech, kde tedy je co tlumit. Materiály jsem tak lepil jak na přepážku, tak na tu plochu pod čelním sklem, v podstatě za palubní deskou.
Nejen že se s materiály dobře pracuje na členitých plochách, ale hlavně dobře fungují! Že budu méně slyšet projev TDI motoru v běžném cestovním režimu, to jsem tak trochu očekával. Ale ono to tlumí třeba i rázy při přejezdu běžných nerovností na silnici. Jakoby to bylo někde v dálce. A takový efekt jsem tedy nečekal. Materiály jsou nalepeny i kolem uložení tlumičů a zřejmě zamezují šiření vibrací od nich dále do kabiny. Cestovní komfort se určitě posunul na vyšší úroveň.
Negativum je jen jedno. Teď více vyniknou ostatní zvuky, kterých si člověk předtím tolik nevšímal (odvalující se kola na hrubším asfaltu, aerodynamický svist atp.). Přemýšlím nad podběhy, ale bojím se, aby mě už manželka s tím "drbáním se v autě" neposlala někam :D
Jarní výměna oleje, nová letní sada kol, instalace lapačů nečistot - 72 000 km
Před letní sezónou jsem se rozhodl vyměnit motorový olej za čerstvý. Byť možná trochu brzy, protože od poslední výměny uběhlo pouze 9 tis. km, ale chtěl jsem sjednotit pravidelné roční výměny na jaro. Zajel jsem tak ke kamarádovi se zvedákem a spolu jsme výměnu spáchali. Do motoru se vejde 4,5l, použit olej 0W-30 original VAG, filtr MANN. Za hodinku s klábosením jsme měli hotovo.
Nasazená nová sada kol R19 na léto a se vzhledem i chováním na vozovce jsem teda hodně spoko. Akorát si člověk musí pohlídat správný tlak v pneu. V servisu mi kola nafoukali na tlak podle štítku (2,6 bar) a to teda bylo hodně tvrdé. Když jsem odfoukl na běžný tlak 2,3 bar, přišlo mi to v zatáčkách už zase rozbředlé. Ideální tlak při běžném zatížení jsem zjistil na hodnotě 2,4 bar. Nemlátí, běžné hrbolky tlumí profil a pěkně drží (rozměr 235/50 R19).
Už v zimě jsem koupil a nainstaloval original VW lapače nečistot za obě nápravy. Ochránci ledních medvědů mě za to sice nebudou mít rádi, protože to zhoršuje aerodynamiku a tím zvyšuje emise a spotřebu, ale míň se to špiní :-) A taky je to snad ohleduplnější k ostatním účastníkům provozu jedoucích za mnou, kterým (snad) tolik neházím kamínky na kapotu a čelní sklo.
Druhá sada kol (přidáno foto)
Jak jsem již nastínil ve výhledu, chtěl jsem pořídit druhou sadu kol, protože mi přijde zdlouhavé měnit na jednom ráfku dvoje pneu. A taky mě nebaví před každou sezónou volat a týden dopředu se objednávat v pneuservisu. Chtěl jsem stříbrná kola typu Victoria Falls R19, ale nikde jsem je nemohl najít. Tak jsem oslovil 2 VW dealery v mém okolí, abych informativně zjistil, kolik stojí nová. Potvrdil jsem si svá zjištění, tedy že stříbrná varianta kol je nedostupná. Jako správní obchodníci mi však nabídli kola v antracitové barvě, a to za bratru 25 000 Kč. ZA JEDNO KOLO. S termínem dodání v řádu týdnů až měsíců! Zapochyboval jsem o jejich duševním zdraví.
Druhá varianta kol pro mě byla typ Auckland R19 a tato kola jsem zanedlouho našel v inzerci. Byla lehce „ojetá“ z Německa, nicméně bez škrábanců a poškození. V dnešní době je záhodno jednat rychle, tak jsem se domluvil s prodávajícím a dojel si pro ně. Novou sadu mi dealerství nabídlo za téměř 50 000 Kč, já jsem je koupil za necelou polovinu. Tak ještě kvalitní pneu a na léto nazujeme nové papuče. :-)
Vytlumení kapoty motoru (přidáno foto).
DIY projekt. Zaujalo mě téma odhlučnění, tak jsem nakoupil materiál a pustil se do vytlumení kapoty motoru. Používal jsem produkty značky Comfortmat. Jako základní antivibrační vrstvu jsem lepil "Dark D2" přímo na odmaštěný plech. Je to takový hutný materiál, ještě potažený hliníkem. Má zabránit rezonancím plechu a zpevnit lepenou plochu. Protihluková vrstva byla zvolena "Integra", tu jsem nakonec nalepil na originální "filc". Překvapilo mě, jak těžké byly obě dvě vrstvy (žádná pěnička).
Efekt na autě je takový, že jsem poznal, že se projev motoru lehce posunul do hlubších tónů. Takže to něco dělá. Určitě to ale není nic výrazného a elektromobil z toho není. Mohu tedy doporučit spíše těm, co mají manuální aktivitu kolem jejich auta jako takové své hobby na neděli.
Reálná spotřeba paliva
Změřil jsem spotřebu paliva podle dotankování a zjistil tak zajímavé skutečnosti. Předně, PP je optimista. Řidiče chlácholí spotřebou o 0,5 až 0,6 l menší, něž jaká je skutečnost, resp. než to, za co zaplatíte u stojanu na čerpací stanici. Ukazuje-li nám Tiguan dlouhodobou spotřebu 7 l, tak fakticky oscilujeme mezi 7 a 8 l / 100 km. Naftu aditivuji VIFem dle doporučeného dávkování a skladba našich cest je 80 % rychlostní/okresní silnice, 10 % dálnice, 10 % město. (Poslední dobou více město). Jezdím svižně, nebojím se předjíždět, leč plynule a předvídám.
Čistě městský provoz pak znamená hodnoty i přes 9 l nafty na 100 km, což je podle mě důsledek vyšší hmotnosti auta (1 810 kg) a nutnosti častých rozjezdů. Mají-li ostatní šoféři s Bi-TDI vyšší podíl města, chápu jejich vyšší spotřebu. Na podobné hodnoty se bude nepochybně dostávat i ten, kdo jezdí stylem brzda-plyn a získanou kinetickou energii pálí na brzdových kotoučích.
Přidat názorDiskuse: Volkswagen Tiguan 2.0 BiTDI 176 kW 4Motion DSG Highline
- Re: Re: Špony vo filtri 22.04.2023 19:58 s0va
- Re: Špony vo filtri 22.04.2023 16:53 Rasto
- Re: Špony vo filtri 22.04.2023 13:31 s0va
- Špony vo filtri 20.04.2023 14:07 Rasto
- Re: Spotřeba a DPF 31.08.2021 21:17 s0va
- Spotřeba a DPF 30.08.2021 23:22 Tomogo
- Spotřeba 30.08.2021 21:19 superkutil
- Re: Výborná volba... 24.07.2021 21:45 s0va
- Výborná volba... 24.07.2021 10:58 Arese
- Re: Fajn auto 23.07.2021 21:20 s0va
- Fajn auto 23.07.2021 17:01 Dzakobo
Další vozy Volkswagen Tiguan
-
Volkswagen Tiguan (2016) Majitel: okuk
Přidáno: 23.11.2017 28 Majitel 9.33 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2023) Majitel: VII
Přidáno: 14.2.2024 69 Majitel 8.78 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2018) Majitel: jirka69
Přidáno: 19.1.2019 129 Majitel 7.11 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2010) Majitel: Jerry XXL
Přidáno: 20.3.2010 41010 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Volkswagen Tiguan (2009) Majitel: intent
Přidáno: 16.9.2009 1210 Majitel 9.87 Uživatelé