Recenze

!GAS! (muž 46 let) Poslat zprávu
 
9 Majitel

Mazda MX-5 NB

9.92 Uživatelé

Hodnoceno: 55× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda MX-5, foto 1 Mazda MX-5, foto 1 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 3 Mazda MX-5, foto 4 Mazda MX-5, foto 5
Mazda MX-5, foto 5 Mazda MX-5, foto 5 Mazda MX-5, foto 6 Mazda MX-5, foto 8 Mazda MX-5, foto 9 Mazda MX-5, foto 10 Mazda MX-5, foto 11 Mazda MX-5, foto 12 Mazda MX-5, foto 13 Mazda MX-5, foto 14 Mazda MX-5, foto 15 Mazda MX-5, foto 16 Mazda MX-5, foto 17 Mazda MX-5, foto 18 Mazda MX-5, foto 20 Mazda MX-5, foto 21 Mazda MX-5, foto 22 Mazda MX-5, foto 25 Mazda MX-5, foto 26 Mazda MX-5, foto 27 Mazda MX-5, foto 28 Mazda MX-5, foto 29 Mazda MX-5, foto 30 Mazda MX-5, foto 31 Mazda MX-5, foto 32 Mazda MX-5, foto 33 Mazda MX-5, foto 33 Mazda MX-5, foto 34 Mazda MX-5, foto 35 Mazda MX-5, foto 36 Mazda MX-5, foto 37 Mazda MX-5, foto 41 Mazda MX-5, foto 42 Mazda MX-5, foto 43 Mazda MX-5, foto 44 Mazda MX-5, foto 46 Mazda MX-5, foto 47 Mazda MX-5, foto 48 Mazda MX-5, foto 49 Mazda MX-5, foto 50 Mazda MX-5, foto 51 Mazda MX-5, foto 52 Mazda MX-5, foto 100
 

Technické info

Přezdívka auta Mia Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:108000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1840 výkon [kW]: 103 kroutící moment [Nm]: 162 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.5 maximální rychlost [km/h]: 205 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 8.8

Popis vozu

Můj osobní život si plynul vcelku bezproblémovým jednostopým tempem a nic jinýho než motorky mě nezajímalo. Vždycky jsem se rád svižně svezl dobrým autem, ale nikdy tu nebyl ten nutkavý pocit potřeby vlastnit auto na blbnutí. Jak říkám, vše bylo v pohodě. Bylo... do okamžiku, kdy jsem měl možnost na delší období okusit jízdu služebním cabriem Audi TT 2.0 TFSi.

Od té doby vím, že jízda bez střechy se celkem dost blíží pocitu jízdy na mašině. Ano, v zatáčkách se s autem nedá dost dobře klopit, ale jízda bokem tento handicap sebevědomě nahrazuje. (pozn. autora: nejsem žádnej závodník a rozhodně si nemyslím, že bych uměl dobře řídit, leč čas od času se v nějakým tom vinglu zadaří).

Nicméně služební TT bylo a je obyčejným předohrabem (nejednalo se bohužel o verzi quattro) a tak ke kýženému pocitu musela podat "pomocnou ruku" ruční brzda. viz: http://www.youtube.com/watch?v=WdzcwR6DOws&feature=channel_page

Od doby, kdy jsem se cabriem poprvé svezl, pociťuji nutkavou potřebu pořídit si cabrio, které mi přinese radost z větru ve vlasovém porostu a především z projíždění vinglů. Po relativně krátkém váhání padá jednoznačná volba na evergreena mezi kabriolety, na MAZDU MX-5 verzi NB. Má všechno co potřebuju: sundavací střechu, dostatečnou nepraktičnost na to, aby mi jí nebrala manželka a především zadní náhon, který společně s umístěním motoru vepředu zaručuje dostatek zábavy během jízdy.

Trnem v oku mi sice byla chudá nabídka motorizací (verze NB pouze s motory 1,6 - 110 HP a 1,9 - 140HP), ale víra v podvozek byla silnější než touha po více než dvěstěhlavém koňském stádu.

Přes skutečnost, že na trhu ojetin vládne pevnou rukou přesilovka "jedna šestek" se mi nakonec daří sehnat 1,9vítku v relativně zachovalém stavu. Relativně v překladu znamená, že po technické (motorické a podvozkové) stránce je auto ve stejně dobré kondici, jakou má třeba boxer Ruda Kraj, nicméně plechařina se snaží jemnými indiciemi naznačit, že by to chtělo zapracovat na lemech zadních blatníků. Se zaťatými zuby akceptuji tento fakt a právě v těchto okamžicích je děvče na operačním sále, kde se právě provádí plastická operace, navracející do její tváře skutečné mládí. O tom jak se situace bude nadále vyvíjet zde budu dodatečně informovat. Tedy alespoň nyní tomu věřím.

V zatáčkách se mi za volantem Miaty nezřídka vybavují vzpomínky na dovádění v KART areálech (motokáry), kterým se svou hravostí Miata dost blíží. Je až s podivem, jak se těch 1060kg "živé" váhy proplétá spletí zatáček, za doprovodu veselého pištění zadních pneumatik.

Posez, ergonomie, převodovka:
Ergonomie řidiče snad nemůže být lepší, tedy alespoň pro jedince měřícího 165-180cm. Dlouháni nejspíš budou mít drtek problém najít ideální pozici v útulném interiéru, ale všichni ostatní budou hýkat radostí, protože vše je přesně na svém místě. Originální volant pravda nevypadá nejmoderněji, ale přímo excelentně padne do ruky, což se dá říct i o pidikrátké řadící páce, která si vesele trčí přímo z převodové skříně. Její dráhy jsou jemnější než dámský rozkrok a zábavu nabízejí stejně kvalitní. :o)

Sedačky se na dobu svého vzniku tváří nadprůměrně anatomicky, i když v dnešních poměrech spadají do běžného průměru cestovních aut.

Řízení:
Abych nezapomněl, převod řízení... Dost důležitý faktor ovlivňující fun fucktor (?) zábavy. Některá auta mají z rejdu do rejdu tolik otáček, že jízda smykem představuje spíš šampionát v ručkování, než požitek z jízdy. U MX-5tky je tento poměr nastaven relativně sportovně, díky čemuž při větším vyosení prdelky téhle kočičky budete nuceni otočit volantem o 1- max 1,5 otáčky. To už ale budete na dorazu rejdu. Zmíněný převod řízení proto vidím jako ideální k zaměření týhle káry. Nebo kárky?

Motor:

Motor jako takový není žádnej vazoun, bohužel nezní jako V6tka a už vůbec ne jako V8mička, kterou stačí jemně protúrnout a všem holkám v okolí zvlhnou klíny.
Miaťácký čtyřválec můžete túrovat jako Fitipaldi, ale pokud nemáte laděný svody s koncovkou výfuku, nebo alespoň tu koncovku, neotočí se za vámi ani policajt. Bohužel, nebo možná bohudík?
Vše pramení z filozofie Mazdy, vzpomínáte na reklamní slogan z let 90tých: Motor který neslyšíte...
Co si budeme nalhávat, na světě jsou i lepší filozofie, třeba takové právo první noci, hmmm... (to bych si nechal líbit, pokud bych byl já panovník co klátí ženský...:o)
Nicméně smíříte-li se s faktem, že motor běží potichu, čekají vás ty dobré stránky věci:
a) Z nadměrného hluku nebolí hlava vaší spolujezdkyni, takže se v noci můžete těšit na pořádnou divočinu.
b) Neserete tolik lidí v místech kam jezdíte pilovat drifty.
c) Slyšíte muziku, aniž by bylo volume extrémně doprava.

Co si budeme nalhávat, všechny tyhle výhody by asi většina z nás Miaťáků vyměnila za V6tku, ale něčím se přeci uklidňovat musíme, že... ehm. :o)

Co se tahu čtyřválcové jednotky týká, není na tom tenhle řadovej nedomrdlej dvoulitr špatně. Bez potíží si nechá líbit jízdu od volnoběhu, takže při kochací jízdě není řidič nucen sledovat jedním okem otáčkoměr a druhým vozovku, "žeáno". Pravda, přidáte-li okolo 2-3tis otáček plyn na doraz a máte tam zařazenou 4ku, nebo dokonce 5ku, nic moc se pochopitelně nestane. Tohle není turbomotor pánové. Chcete jet rychle? Tak fajn, ale musíte tenhle čytřvál udržovat pěkně při vědomí nad 4tis. ot./min. Mezi 4-7tis totiž Miata jede pěkně, moc pěkně. Samozřejmě, mohlo by to být lepší, ale ostudu člověku neudělá.

Interiér

Někomu může interiér Miaty připadat chudý jako kostelní myš, ale jde spíše o úhel pohledu. Miata se snaží neobtěžovat řidiče zbytečnými údaji a knoflíky, které jsou vhodné akorát tak do dopravní zácpy, ve které si s nimi může člověk krátit dlouhou chvíli. Stejně se většině MX-5tek dopravní kolapsy vyhýbají... a proč? Inu, protože s Miatou jezdí po dálnicích a hlavních tazích jen málo kdo. Dokonce mnozí z MX-5tkařů si zcela záměrně ani nepořizují roční dálniční známky, aby je to na dálnice nelákalo. :o) Nicméně to jsem trochu odbočil, proto zpět za volant. Palubní deska na první pohled působí chudším, leč spořádaným dojmem a při bližším ohledání jezdec zajásá, jelikož přímo před jeho zraky spatří, u sportovních aut tolik potřebný, tlakoměr oleje. Palivoměr samozřejmě také nechybí, což se bohužel nedá říci o kontrolce rezervy PHM. Ale žádný strach, žít se bez ní dá. Naopak potěší hned dva tripmastry (denní počítadla ujetých km), na kterých můžete zvlášť počítat km od tankování a zvlášť denní porce adrenalinu.

Středový panel vyjma rádia, ovládacího panelu topení, větrání a eventuálně klimatizace obsahuje i "nepostradatelné" hodiny, nebo ovládače stahování oken.

Zdá se vám to málo? Pak si ještě můžete zahýbat malým joystickem ovládacím zpětná zrcátka, nebo ztlumit podsvětlení palubní desky. Víc toho ale u modelu NB asi nehledejte, hledali byste zbytečně.

Jenže to je dobře. Řidič se má soustředit na zmíněný, do rukou skvěle padnoucí volant, kratičkou řadící páku, pedály s krátkou dráhou a ruční brzdou, nacházející se pěkně po ruce, vedle řadící páky.

A pokud Vám tohle připadá málo, pak s největší pravděpodobností sedíte ve špatným autě.



Novodobé poznatky... MX-5 absolvovala výlet na sever Dánska, během kterého se v průměru spokojila s pouhými 7,0 l/100km, přičemž nejnižší spotřeba klesla až na neuvěřitelných 6,6 l/100km! A nešlo přitom o nějakou extra couračku, neboť rychlosti na dálnici se pohybovaly kolem běžné 130tky a na okreskách kolem 100km/h a to většinou se staženou střechou.

Možná za to mohl přeci jen "výletní" styl jízdy společně s poměrně dlouhýma denníma etapama, ale i tak je to poměrně slušný rozdíl. Podotýkám, že při běžném svižnějším využití v ČR žere Míťa cca 9 - 9,5 l/100km.



Pokračování příště... možná už zítra?!

Silné stránky

Ovladatelnost podvozku, design a charisma káry z poctivých 90. let.

Slabé stránky

Chabá imunita karoserie vůči korozi a brzdy. Ač kotoučové, přesto nepatřící mezi nejlepší. Ony vlastně brzdí relativně normálně, jen je zapotřebí poněkud větší ovládací síly = chce to prostě víc tlačit. Ale pozor na čistotu spodního prádla! :o)

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Sám si vařím, sá si peru, že se na to nev... Autoerotika v podobě vlastnoručních oprav s přiležitostnou pomocí kamarádů.

 

Video

Přímý odkaz na video.


Další vozy Mazda MX-5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
1
prostornost
6
jízdní vlastnosti
10
jízdní komfort
6
provozní náklady
8
náhradní díly
7
výkon motoru
8
spotřeba
7
hlučnost motoru
7
kvalita sedadel
10
brzdy
9
zavazadlový prostor
6





Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…