Recenze
BMW řada 3 325i (E30)
Technické info
Přezdívka auta BMW E30 Rok výroby 1988 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2500 výkon [kW]: 125 kroutící moment [Nm]: 222 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.3 maximální rychlost [km/h]: 222 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 13
Popis vozu
Začátek
Jak to všechno začalo? Inu, pár let zpátky mě na mém kabriu MX-5 spíš než jízda bez střechy bavila jízda s rozevlátou zádí, viz recenze Mazdy MX-5 v mém profilu.
Jenže znáte to. Příchod rodiny znamenal razantní seškrtání rodinného rozpočtu a tak chtě nechtě, musela Mazda za novým pánem. Slabou náplastí byla možnost vození své zadnice ve služebních vozech s pohonem všech kol quattro, které však paradoxně nenabízely onu radost z powerslidů v takové míře, jako klasický zadohrab. Naštěstí léto roku 2011 přineslo krom deštivého počasí i nepatrné, leč zázračné zlepšení mé finanční situace, takže ihned přišla ke slovu touha po nějakém tom autu, libujícím si ve sklonech k powerslidu.
Výběr
Zde se začíná psát kapitola BMW typu E30, který u mě už odmalička vytvářel ony „Top Gearovské“ vibrace u kořene penisu. Ten zlej kukuč starých třicítek má podle mého názoru i po tak dlouhé době od svého uvedení na trh jakousi magii a oproti minulé MX-5tce působí přeci jen víc chlapáckým dojmem.
Pravda, poněkud mě zarazila skutečnost, že novější E36tky se dají sehnat za lepší peníze než prastaré zachovalé E30tky, nicméně jsem se nenechal odradit a před nedlouhou dobou v garáži zaparkoval jeden z relativně zachovalých exemplářů dovezený z Německa. Již ve výrobě ho vybavili paketem M-Technic, obsahující kromě designově zajímavého, avšak funkčně relativně zbytečného bodykitu, především originálně sníženým a přitvrzeným podvozkem. Ten i po mnoha letech a zhruba 200 tis km stále vykazuje velmi slušnou kondici, i když je samozřejmě nutné tu a tam přiložit ruku k dílu v podobě výměny silentbloků či gum na stabiku. Ovšem hlavním důvodem proč jsem sáhnul po tomto kousku, byl jednoznačně řadový šestiválec o objemu 2500ccm. Ten sice produkuje skromných 170koní, na druhou stranu mi jeho akustický projev do dneška nedá spát a především, poněkud skromný výkonový potenciál si umí relativně velmi slušně poradit s pohotovostní hmotností vozu, která činí pouhých 1210kg. To tedy znamená poměrně solidní poměr výkon/hmotnost, čímž se stává jízdní dynamika Etříci přijatelná i na dnešní měřítka.
Jízdní vlastnosti
V praxi to znamená, že i na suchém asfaltu lze auto velmi snadno utrhnout do powerslidu na dvojku i trojku (záměrně neříkám do driftu, ve kterém absenci koní supluje ručka), čímž se jízda ve vinglech stává maximálním potěšením. Reakce motoru na korekce plynu jsou díky absenci přeplňování okamžité, což ve výsledku vytváří z jízdy bokem skutečnou nirvánu. Pravda, Báwo vlastním teprve krátce, takže se zatím sžíváme, ale již prvních pár kilometrů nasvědčuje tomu, že by se mohlo jednat o dlouhý a spokojený vztah, dokud nás strom, lampa nebo jiný crash nerozdělí. :o) Snad tedy ne.
Jediné, co poněkud kalí radost z řízení, je právě ono řízení, respektive jeho převod, neboť z rejdu do rejdu 3,8 otáčky není zrovna málo. Ano, pro rychlou jízdu se bez debat hodí, nicméně při „bokaření“ to obnáší neustálé kontra minimálně o jednu otáčku, což samo o sobě není příliš komfortní. Čas ukáže, zda budu nucen sáhnout po strmějším řízení, či mě jeho pořizovací cena včetně přizpůsobení stávajícímu vozu odradí.
Kotoučové brzdy na všech kolech mají s muší váhou Báwa relativně snadnou práci, což bych ovšem netvrdil o ruční brzdě, kterážto je čelisťová. Vnitřek zadních kotoučů je dutý a obsahuje vlastně bubnovou brzdu, která s aretací vozu v kopci nemá problém, na druhou stranu jiný názor má na utržení vozu do driftu. S touto eventualitou nejspíš „soudruzi“ v NSR nepočítali. :o)
Provozní náklady
Vlastní pořízení vozu není až tak finančně nákladné jako jeho provoz. První co člověka zarazí, není ani tak cena náhradních dílů, které patří spíše do tak zvané „lidové“ kategorie (především tedy z prodejen replik), ale spíš spotřeba paliva, která se při běžném provozu (zatáčky svižně – přesuny v klidu) pohybuje okolo 13 litrů na sto zábavných kilometrů. Připočteme-li si, že na 100km člověk opotřebuje minimálně 1mm desenu pneumatik, dá se jízda s E třícou v zatáčkách označit jako relativně drahý koníček.
Každopádně život je otázka priorit a pro jízdu z BMW E30 325i platí bezezbytku rčení z Kofoly: „Když jí miluješ, není co řešit!“
Silné stránky
zadní náhon, zvuk řadového šestiválce, charisma
Slabé stránky
věk
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Díky servisnímu zázemí ve firmě kde pracuju jsem v pohodě
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
privat
Mám rád originální stav vozů
Místo tuningu plánuju spíš renovaci vozu a možná časem strmější řízení.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 325i (E30)
- navrh 12.11.2014 19:54 Zdenda23
- Re: Re: Re: MX-5 vs. E30 02.11.2011 18:40 !GAS!
- Re: Re: MX-5 vs. E30 30.10.2011 10:19 Enthusiastic.driver
- Re: Re: Pěkné, pěkné! 21.10.2011 09:41 d.a.m.
- Re: Pěkné, pěkné! 21.10.2011 08:31 !GAS!
- Pěkné, pěkné! 20.10.2011 16:35 d.a.m.
- Re: Moc fajn kára 19.10.2011 13:18 !GAS!
- Moc fajn kára 19.10.2011 11:54 Mira328i
- Re: MX-5 vs. E30 19.10.2011 11:36 !GAS!
- MX-5 vs. E30 19.10.2011 10:01 Enthusiastic.driver
- Re: krasavec 15.09.2011 07:54 !GAS!
- krasavec 14.09.2011 21:56 FiLan
- veliké DÍKY! 14.09.2011 08:04 !GAS!
- Parada 13.09.2011 21:51
- Gratuluju 13.09.2011 20:16
- Nadhera 13.09.2011 19:12 erbe
- E30 13.09.2011 18:33 pivrnec
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.4.2009 99 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1989) Majitel: jardafox
Přidáno: 6.3.2013 108 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 16.1.2011 168 Majitel 9.90 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1991) Majitel: parkoviště
Přidáno: 4.9.2008 17910 Majitel 9.89 Uživatelé
-
BMW řada 3 (1990) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.10.2008 3210 Majitel 9.87 Uživatelé