Recenze

9 Majitel

Seat Ibiza 1.4 16V Stylance

9.75 Uživatelé

Hodnoceno: 27× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Seat Ibiza, foto 1 Seat Ibiza, foto 2 Seat Ibiza, foto 3 Seat Ibiza, foto 4 Seat Ibiza, foto 5 Seat Ibiza, foto 6 Seat Ibiza, foto 7 Seat Ibiza, foto 8
Seat Ibiza, foto 9 Seat Ibiza, foto 10 Seat Ibiza, foto 11 Seat Ibiza, foto 12 Seat Ibiza, foto 13 Seat Ibiza, foto 14 Seat Ibiza, foto 15 Seat Ibiza, foto 16 Seat Ibiza, foto 17 Seat Ibiza, foto 18 Seat Ibiza, foto 19
 

Technické info

Přezdívka auta Ibizka Rok výroby 2008 Koupeno ojeté najeto [km]:9800 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 63 kroutící moment [Nm]: 132 zrychlení 0-100 km/h [s]: 12.2 maximální rychlost [km/h]: 175 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 292 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.2

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Autoemocion".

Výchozí situace, naše požadavky:
S nástupem ekologických převodních poplatků od počátku roku 2009 jsem si na podzim 2008 uvědomil, že po 8 letech je nejvyšší čas manželce pořídit modernější a hlavně bezpečnější auto. Bude opět sloužit jako druhý vůz v rodině a většinou s ním tedy bude jezdit moje drahá polovička. Naše požadavky tedy byly následující - moderní hatchback segmentu B (délka okolo 4 m, pro obratnost a snadné parkování ve městě), 5 dveří (kvůli snadnému nástupu a výstupu dětí a variabilnímu kufru), prvotřídní bezpečnost, nadprůměrně atraktivní design (ani sebelepší auto by nám neudělalo pravou radost, pokud by se nám nelíbilo po vzhledové stránce), nadprůměrné jízdní vlastnosti (občas se rád svezu ostřeji a pro řešení případných krizovek), opravdu kvalitní zpracování, benzinový čtyřválcový motor se slušným výkonem (objem 1,4 - 1,6 l), nějaký světlejší metalický lak a v neposlední řadě solidní cena a dostatečně hustá servisní síť. Zcela nové nejeté auto jsme kvůli ceně, následné ztrátě hodnoty a jen občasnému garážování ihned zavrhli, ale příliš ojeté jsme také nechtěli. Ideálním řešením se tak stala koupě jen mírně jetého, několik měsíců starého vozu od prvního uživatele.
"Výběrové řízení":
Vybrat si správně v dnešní obrovské nabídce na trhu není úplně snadné - v uvažované kategorii je k dispozici nějakých třicet modelů (no dobře, když odhlédneme od kuriozit typu Lada Kalina, či Chevrolet Aveo, které vůbec nelze brát vážně a vyřadíme starší výběhové modely a vyšší auta s užitkově vypadající karoserií tak o něco méně, ale i tak je jich požehnaně).
Do širšího výběru u nás postoupilo těchto 11 vozů: Fiat Grande Punto, nový Ford Fiesta, Hyundai i20, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, nový Seat Ibiza, Škoda Fabia II, Toyota Yaris a VW Polo. Se všemi auty (kromě i20) jsem se svezl a spolu s manželkou začal vyřazovat: Hyundai i20 nebyl na podzim 2008 ještě ani v prodeji (škoda, podle fotek se nám docela líbil a motory má jistě také výborné), Mazda 2 boduje skvělými jízdními vlastnostmi, ale jinak se nám zdála příliš malá a subtilní a nezamlouval se nám dost lacině vyhlížející interiér, Opel Corsa nezaujal designem a odradil línými motory Ecotec, Renault Clio bodoval prostorností a komfortem, nikoliv však vzhledem, chybějícím podélným nastavením volantu a nekomunikativním řízením, Škoda Fabia II propadla hranatým designem (a hlavně hrozným poměrem šířky a výšky) a použitím starší podvozkové platformy, Toyota Yaris byla zcela nepřijatelná kvůli nepovedenému designu, uspořádání přístrojové desky (digitální přístroje uprostřed) a vysoké poloze řidiče za volantem a VW Polo vypadl z důvodu svého konstrukčního stáří (tato generace je na sklonku své kariéry) a nudnému designu.
Užší výběr:
Do užšího výběru se tedy nakonec probojoval Fiat Grande Punto, nový Ford Fiesta, Peugeot 207 a nový Seat Ibiza. Fiat se nám moc líbil po designové stránce, velkorysou nabídkou vnitřního prostoru a bohatou výbavou Dynamic, ale kvalita interiérových plastů ani čalounění sedadel není nejlepší, a ještě více vadilo necitlivé řízení. Hlavní problém ovšem spočíval v tom, že byl k dispozici jen s motorem 1,2 l, který je na tak velké auto mimo město slabý. Nový Ford Fiesta 1.4 se ukázal po všech stránkách skvělý, ale jeho prodej teprve začínal (navíc za přemrštěné ceny), takže jako mírně jetý nebyl nikde k mání. Škoda, mohl mít vítězství v kapse. Elegantní, komfortní a jízdně docela schopný Peugeot 207 s výborným motorem 1.4 VTi byl favorit mé ženy a i mě se zamlouval, ale ani ten jsme za slušnou cenu nesehnali, navíc po stránce poruchovosti a kvality prý nemá úplně nejlepší renomé.
Vítězem se tedy nakonec stal:
Štěstí jsme měli až v případě nového Seatu Ibiza.
Hned nám v prodejně zánovních vozů v Praze na Jarově padl do oka - velmi atraktivně tvarovaná pětidveřová karoserie, nijak oslnivý, ale přesto slušný motor 1.4 16V, poměrně bohatá výbava Stylance + krásná příplatková litá kola 15 palců, úžasná stříbrná metalíza s modrým nádechem, najeto kolem 9200 km, výroba květen 2008 (takže plná záruka až do května 2010), cena docela příznivá, stav až na pár maličkostí velmi dobrý (původně se jednalo o referentský vůz importéra). Jistou roli asi hrál i fakt, že jsme před lety jeden Seat v rodině už měli (poslední provedení Toleda I. generace) a dobře se osvědčil jak extrémní užitnou hodnotou, tak naprostou spolehlivostí (méně již jízdními vlastnostmi). Spojení šmrncovního jižanského designu a kvalitní techniky koncernu VW se mi vždy zamlouvalo jako zdařilá a velmi logická kombinace.
Výbava Stylance
Výbava Stylance tvoří zlatou střední cestu mezi základní Referencí (jen čtrnáctipalcová kola a nelakovaná zrcátka vozu nesluší) a nejdražším provedením Sport, které by pro nás bylo málo komfortní. Reference tedy zahrnuje např. patnáctipalcová kola, lakované kliky a zrcátka, světlomety s dvojitou optikou, přední mlhovky, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizaci, el. ovládání oken všech dveří, el. ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, palubní počítač, rádio s přehrávačem CD a MP3, dálkové centrální zamykání, tempomat, ABS a v neposlední řadě 4 airbagy.

Silné stránky

Design
Ne nadarmo se říká, že vzhled auta prodává. Nová Ibiza má jižanský sportovní "šmrnc" který se nám moc líbí, rafinovanou hru sexy oblin a vyzývavých prolisů. Navíc je krásně široká a poměrně nízká, takže již od pohledu působí stabilním a sportovním dojmem. Příď a záď vypadá až agresívně (navíc zadní svítilny dostaly velmi zajímavý "zamračený" noční design"), z boku zase zaujmou zvláštní prolisy, pomocná okénka v předních i zadních sloupcích, sportovně pojatá zrcátka ukotvená na plechu dveří a nezvykle šikmá záď (konkurenti většinou mají zadní sklo skoro kolmé, coz působí nedospěle). No prostě mě i manželce padla do oka, tohle rozhodně není žádná nudná konfekce. Moc se nám zamlouval i vzhled interiéru, např. přístrojová deska je taky řešena v klasickém sportovním stylu (oddělené tubusy kontrolních přístrojů, tříramenný volant, kulaté výdechy ventilace).
Jízdní vlastnosti
Druhou vynikající stránkou nové Ibizy jsou jízdní vlastnosti. Nová koncernová platforma má zvětšený rozchod předních i zadních kol a je výrazně tužší (boční panely karoserie a střecha se sváří laserem a je použito dost vysokopevnostní oceli). Karoserie díky tomu vychází zhruba o 40 kg lehčí než menší předchůdkyně, což je v dnešní době automobilových tlouštíků skvělý výsledek. Jízdní vlastnosti jsou opravdu vynikající a v současné době se s nimi může rovnocenně měřit jen nová Fiesta a Mazda 2. Všichni ostatní jsou více či méně horší. Je opravdový požitek s tímto autem rychle absolvovat nějakou technickou pasáž se spoustou zatáček. Jízdní stabilita je prvotřídní a nedotáčivost přichází opravdu pozdě a nesměle. Vůz je taky málo citlivý na boční vítr, což je důležité zejména na dálnici. Další chloubu představuje chirurgicky přesné, a přesto lehké řazení. V tom snad toto auto ve svém segmentu vůbec nemá sobě rovného. Brzdy bych označil za nikoliv špičkové (na zadní nápravě jsou jen bubny), ale vzhledem k výkonu motoru naprosto vyhovující. Přesné řízení sice ve vyšších rychlostech hezky tuhne, ale přivítal bych ještě o něco zdrženlivější posilovač v nižších rychlostech. Prý se ale dá v servisu nastavit do režimu Sport, takže to možná nechám udělat při servisní prohlídce. Co se týká komfortu odpružení, na patnáctipalcových kolech s trochu nezvyklými šedesátiprocentními pneumatikami je velmi slušný, nižší šestnáctky by už ale mohly být v českých podmínkách trochu problém. Celkově vzato - řídit novou Ibizu je opravdový požitek, ne jenom přesunování z bodu A do bodu B, a právě po tom jsem i u manželčina auta toužil (a jí to taky rozhodně není proti mysli). Prostě nefalšovaný Auto Emoción!
Kvalita zpracování
Za třetí silnou stránku považuji kvalitu dílenského zpracování, která se ve srovnání s minulou generací (která se ještě pořád prodává) výrazně zlepšila. Vůz působí pevně a patřičně robustně. Výrobce tvrdí, že u nového modelu nastavil kvalitativní měřítka podle prémiové značky Audi a já tomu do jisté míry i věřím. Vše na karoserii i v interiéru na milimetr lícuje a na velmi dobré úrovni jsou i použité materiály vč. čalounění sedadel, koberců, materiálu vnitřních klik dveří, výplně stropu atd. Přístrojová deska má na přední části měkčený plast, zavírané dveře vydávají solidní zvuk aj. Přesto se ale občas na nerovnostech ozve slabé povrzávání přístrojové desky (za nízkých venkovních teplot), ale které auto této kategorie je prosté pazvuků zcela stoprocentně?
Poloha za volantem
Velmi spokojen jsem také s polohou za volantem, kterou lze upravit tak, že vyhovuje snad každé postavě. Měřím skoro 190 cm, ale když si spustím sedačku až k podlaze, volant přitáhnu co nejvíc k sobě a dost nahoru, docílím naprosto optimálního sportovního posazu a ani pravé noze nic nepřekáží. A moje podstatně menší a drobnější žena také, jen si chudák musí vše přenastavit.
Sedadla, volant, řadicí páka
Jen chválu také zasluhují sedadla - pohodlná, dostatečně velká a pevná, se slušným bočním vedením a s optimální polohou a výškou opěrek hlavy. Také vzadu se sedí dobře, úhel mezi sedákem a opěradlem je správně zvolený, sedák i opěradlo jsou dostatečně dlouhé a vhodně tuhé.
Nadchl mě rovněž volant (tříramenný sportovní design, výborný tvar silného věnce, příjemný materiál) i tvar řadicí páky (supr velikost i tvar hlavice). Obojího je přímo požitek se dotýkat a to i bez koženého potahu.
Zavazadlový prostor
Základní objem kufru 292 l je v této kategorii výrazně nadprůměrný, díky vysoko výklopné zadní stěně je i přístupnost dobrá. V případě potřeby jsou samozřejmě v záloze sklopná zadní sedadla, odklopit lze i sedáky.

Slabé stránky

Nabídka motorů
V prvé řadě rozhodně nabídka motorů. Než přijde plánovaný 1.6 TDI, 1.2 TSI a 1.4 TSI, nemá Ibiza jedinou jednotku, kterou by bylo možné v dnešních měřítkách považovat za lepší než průměr. Často se dokonce jedná i o podprůměr (např. tříválce 1.4 TDI s příšernou kulturou chodu a zvukem, dnes již zastaralý a zbytečně objemný 1.9 TDI s hlučným vstřikováním čerpadlo-tryska). Ze tří nabízených benzinových motorů jsme zvolili prostřední 1.4 16V jako "nejmenší zlo". Tříválec 1.2 HTP by nám nesměl přes práh, pro tak dobré auto je zcela nedůstojný, a to nejen zvukovým projevem. Vyzkoušel jsem si také "špičkovou" 1.6 16V, ale subjektivně vzato ve srovnání s 1.4 16V to není zase takový dynamický rozdíl a motor je už ve středních otáčkách nepříjemně hlučný (přitom zvuk má méně příjemný než čtrnáctistovka) a celkově působí málo kultivovaně. A jelikož naše auto hodně jezdí po městě, byla by šestnáctistovka také dost neekonomická.
Motor 1.4 16V
Už při pohledu na technické údaje je jasné, že motor 1.4 16V/63 kW není žádný výkřik moderní techniky. Jak je patrné při srovnání s některými nepřeplňovanými konkurenčními čtrnáctistovkami (např. v Hyundai i20 či Peugeotu 207) chybí mu hlavně variabilní časování ventilů, které by přineslo vyšší výkon a lepší pružnost i spotřebu. V praxi si ale tento motor zase nevede až tak zle, jen je třeba se pohybovat v pásmu optimálních otáček. Při potřebě výraznějšího zrychlení není zrovna široké - slušný zátah začíná nad 3000 ot./min, po překročení 5000 ot./min se už ale nic zajímavého neděje. Ještě štěstí, že auto má na dnešní poměry příznivou hmotnost. Při vytočení má motor sympatický sportovní zvuk, který neruší. Co se týká spotřeby, tak ta také zrovna nenadchne. Mimo město kolem 6,5 l/100 km, při popojíždění po městě i o dva litry víc, na dálnici asi 8 l/100 km. Dlouhodobý průměr činí 7,4 l/100 km, ale převažuje město. Celkově vzato je ale pro nás 1.4 16V takový velmi únosný kompromis, který vyhoví i mimo město a v případě potřeby se úplně neztratí ani na dálnici. Tam při tachometrových 130 km/h točí na pětku 3600 ot./min, což je na pětikvalt a motor této velikosti jistě únosné.
Vnitřní prostor
Další oblastí, kde nová Ibiza zrovna nevyniká, je nabídka vnitřního prostoru. Na současné poměry menší výška karoserie v kombinaci s hodně skloněným čelním sklem vypadá efektně, ale vynutila si také oběti - hodně hlubokou přístrojovou desku. Zejména před koleny spolujezdce chybí její jakékoliv vybrání, takže dotyčný musí mít sedačku posunutou více vzad, než by bylo vzhledem k nikterak velkému rozvoru 2,47 m milé. (Koncern VW je od nepaměti rozvorový "skrblík", který je za konkurenty vždy pozadu, nechápu proč.). V prostoru kolen vzadu sedicích dospělých cestujících tedy pár cm chybí, my zde ale naštěstí vozíme hlavně děti.
Výhled řidiče
Další slabší stránku představuje výhled řidiče, zejména dozadu, ale tak tomu je u většiny moderních aut, takže to bych Ibize prominul. Zejména ženám lze ale doporučit příplatit si za parkovací asistent.
Hlavové airbagy jen za příplatek
Prostřední výbava Stylance je docela bohatá, je ale velká škoda, že neobsahuje i hlavové airbagy. Ty mi na našem autě opravdu hodně chybí, na rozdíl od tempomatu, který mi u takto malého vozu ve standardu připadá až zbytečný. Domontovat hlavové vaky ale dodatečně nelze (nebo jen za absurdní cenu). Vyšším uživatelům určitě doporučuji si připlatit za výškové nastavení sedačky spolujezdce (to naše auto bohužel taky nemá, domontovat nelze, jen draze vyměnit celou sedačku).
Šetření za každou cenu
Co mi opravdu vadí, je trapné šetření výrobce na některých detailech - proč proboha auto přišlo o výškovou regulaci předních bezpečnostních pásů? A proč už nemá teploměr chladicí kapaliny? To je tedy pokrok! Dokonce nemontují ani modrou kontrolku, která by po zahřátí motoru zhasla. Ti prokletí "osekávači" nákladů! Klidně bych si za tyto "vymoženosti" pár stovek připlatil, stejně jako za chybějící textilní čalounění částí výplní dveří. Ne zcela "košer" je také konstrukce stíračů. Ne že by nebyly účinné, ale kvůli těsně přiléhajícímu okraji kapoty motoru je v doběhové poloze nelze pořádně odklopit (asi obět na oltář aerodynamiky). Při použití ostřikovače se spouští příliš brzy, takže k mé zuřivosti prvním tahem stírají ještě suché sklo.

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Prozatím žádné problémy naštěstí nenastaly, na roční prohlídku se teprve chystám.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

S firmou Auto Jarov máme v rodině dlouholeté dobré zkušenosti. Je to sice šílený kolos, v našem případě tam ale vždy všechno fungovalo dobře, a pokud se vyjímečně objevil nějaký problém, vždy byl následně vyřešen k naší plné spokojenosti. Tak snad jim to vydrží i v budoucnu!

Doplňky apod.

Auto má domontován pouze zámek řazení a je doplněno o gumové koberce. Nic dalšího ani neplánuji.
Ani se nedivým, že model 1.4 Stylance je na českém trhu nejžádanější, domnívám se, že v současném modelovém portfoliu představuje nejlepší možný kompromis mezi cenou, výkonem, komfortem a provozními náklady.
Také jsem překvapen, jak málo zatím novou Ibizu na českých silnicích potkávám. Když ji zaparkuju někde ve městě na frekventovaném místě, většinou se okolo jdoucím moc líbí, ale spousta lidí se diví, co že je to za auto, že ho vůbec neznají. Jistě námět k zamyšlení pro importéra, ale alespoň člověk nemá auto, které stojí na každém rohu (prozatím):)))

 


Další vozy Seat Ibiza



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

Zatím bez jakýchkoliv problémů, ale je ještě brzo...

praktičnost
8

Kvůli nízké karoserii se trochu hůře nastupuje a vystupuje, hlavně vysokým a starším osobám. Jinak O.K.

prostornost
8

Existují i prostornější malé hatchbacky (třeba Grande Punto a Renault Clio).

jízdní vlastnosti
10

V současnosti absolutní špička, pocitově snad ještě lepší než nová Fiesta.

jízdní komfort
9

Renault Clio či Peugeot 207 je na tom lépe, ale na kolech 15 palců a se standardním nastavením podvozku to vůbec není špatné

provozní náklady
8

Motor 1.4 16V není zrovna zázrak úspornosti, ale ujde to.

náhradní díly
10

Předpokládám, že nebude žádný problém...

výkon motoru
7

Výkon 63 kW je u objemu 1,4 l již dost málo, před takovým Hyundaiem i20 1.4 VVT-T nebo Peugeotem 1.4 VTi má mindrák...

spotřeba
7

Bohužel opět nic moc k chlubení (průměr mimo město okolo 7 l), ale s lehkou nohou to ujde.

hlučnost motoru
9

Slyšet je tak akorát, dole je docela tichý, při vytočení se sympaticky sportovně ozývá, ale neruší. Na dálnici ve své kategorii velmi slušně odhlučněný vůz.

kvalita sedadel
10

Naprostá spokojenost s rozměry, tuhostí, nastavitelností (v případě řidiče), bočním vedením těla i potahovou látkou. Přední opěrky hlavy super, zadní představují (jak to tak bývá) kompromis.

brzdy
9

Vzhledem k výkonu naprosto vyhovující, odpovídající nástup účinku i odolnost vůči vadnutí

zavazadlový prostor
9

Základní objem 292 l je v tomto segmentu hatchbacků výrazný nadprůměr, takže plná spokojenost. Také přístupnost je dobrá, variabilita obvyklá.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…