Recenze

10 Majitel

Mazda MX-5 MX5 NC

9,92 Uživatelé

Hodnoceno: 24× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda MX-5, foto 1 Mazda MX-5, foto 2 Mazda MX-5, foto 3 Mazda MX-5, foto 4 Mazda MX-5, foto 5 Mazda MX-5, foto 6 Mazda MX-5, foto 7 Mazda MX-5, foto 8
Mazda MX-5, foto 9 Mazda MX-5, foto 10 Mazda MX-5, foto 11
 

Technické info

Přezdívka auta Frogy Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:66000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1999 výkon [kW]: 118 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7 maximální rychlost [km/h]: 215 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 160 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 9

Popis vozu

Původním autorem recenze je uživatel s nickem "Koby".

Jak jsem se k „ní“ dostal…


Jakožto automobilový nadšenec, který už těsně po obdržení řidičského průkazu vyhledává zejména auta zaměřená pro skutečné řidiče, nebylo mé rozhodování zrovna těžké. Preferoval jsem vždy auta s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou pro svojí obecnou hravost a lepší vyváženost. Mým prvním autem se proto stalo BMW e36 318IS kupé, v krásném stavu, dovezeném po prvním majiteli ze SRN. S autem jsem byl velice spokojený, ale časem mi začal poněkud chybět výkon – 140koní ve zhruba 1400 kg těžkém autě kolikrát nestačilo ani na bezpečné předjíždění. :-) Přede mnou tak stálo rozhodnutí, zda pořídit namísto 318IS nějakou silnější variantu e36 - 328 či M3 nebo připlatit a splnit si svůj dětský sen – BMW e46 kupé. Po několika bezesných nocí strávených vyhledáváním informací o obou kandidátech nakonec zvítězil chtíč mít trochu modernější auto a výběr tak padnul na e46. Nyní už jako ponaučený jsem „skočil“ rovnou do krásně vybaveného kousku s motorem 3.0 M54, kompletním M paketem a nádhernou barvou topazblau, to vše ve stavu nového auta. Naivně jsem si myslel, jak si toto auto budu hýčkat tzv. do důchodu, ale bohužel se mi nečekaně změnily chutě. :-) Velmi rychle jsem si totiž uvědomil, jak obrovským kompromisem mezi luxusním a sportovním autem 330ci je a rozhodl jsem se jí po 6 měsících vlastnictví vyměnit. O bývalé 330ci se dočtete více zde, v tizyho garáži :)

http://moje.auto.cz/Tizy-famousbmw-autofun-cz-/kupatko.html


Ihned po prodeji jsem začal přemýšlet nad plnohodnotným a pokud možno čistě sportovním nástupcem ( opravdu jsem při prodeji netušil, jaké další auto vlastně chci - pouze jsem preferovat auto bez střechy, ale ani to nebyla nutnost ). Výběrem prošlo opravdu plno aut, kromě MX-5, namátkou BMW M3 e36 3,2, Honda S2000, BMW Z4, BMW 130i, Toyota MR2, Opel speedster, Mazda RX-8 a dokonce i hothache v čele s Mini Cooper S 170koní, Focus ST nebo třeba Golfem V GTI. Nebudu zde obsáhle rozepisovat, z jakých důvodů jsem jednotlivé kandidáty vyřadil z boje, ale vesměs vždy to byly důvody jako – drahé na provoz, staré, těžké, velké, nespolehlivé, turbomotor nebo neadekvátní spotřeba. Jak je Vám asi jasné, MX-5 z toho boje vyšla jako jasný vítěz…

První seznámení

Byl podzim 2009 a já se nemohl dočkat až se poprvé posadím a okusím samotnou jízdu v MX-5 zatím poslední generace s kódovým označením NC1. Se svojí výškou 184cm jsem měl největší strach z malého interiéru a dále z velkého hluku při stažené střeše v rychlostech nad 120kmh. Přítelkyni se k tomu navíc nelíbila velikost kufru, ale po 2 dovolených už přiznává, že kufr o objemu 160 litrů je pro dva ažaž. První obava se rozplynula naštěstí ihned – po nasednutí jsem si bez problému našel přirozenou polohu za volantem a samotný posed mě hned uchvátil, s hlukem to bylo obzvlášť v kontrastu z přechodu ze skvěle utlumené 330ci poněkud složitější, ale rozhodl jsem se to později přehlédnout. :-) Z 30km předváděcí jízdy jsem byl jinak ohromen a měl jasno, že musí být nejpozději ten den doma v garáži.:-) Což bylo ale poněkud nereálné a tak jsem začal ještě tentýž večer s hledáním konkrétního kousku v podstatě po celé Evropě. Po nekonečných 4 měsících hledání jsem se konečně dočkal. Ta moje jezdila v okolí Dortmundu. :o)



Proč mi dělá radost ?

Je toho hrozně moc :). Mám ji již půl roku a najeli jsme spolu 16 000km, což si myslím, že je dávka kilometrů, za kterou jsem auto dokonale prokoukl a tak o něm můžu něco málo sepsat. Její největší předností je, že člověk se řízením baví a nemusí jet nutně jako pirát silnic. Pro mě je tahle vlastnost velké plus, je to „bezpečnější“ a šetrnější k peněžence. :-) Je to dané především nízkou hmotností okolo 1 tuny a ideálním vyvážením 50:50. K tomuto pocitu nadále přispívá skvělé řízení. Je tak akorát tuhé a k tomu příjemně strmé, nejdou do něj rázy, ale je sportovně ukecané, takže víte dokonale o každé vyjeté koleji, dyletačních spárách apod. Jenom pro srovnání – e46 je proti tomu přeposilovaná a zdaleka ne tak strmá. Řízení skvěle doplňuje neskutečně přesná 6 stupňová převodovka s opravdu velmi krátkými drahami. To všechno podtrhují neméně podstatné rozmístění pedálů – meziplyny jdou takřka sami.

Co možná trošičku kazí celkový dojem čistě sportovního roadsteru je paradoxně motor. Má sice vysokootáčkového ducha což oceňuji– nejlépe se cítí mezi 4000-6000 otáčkami – omezovač se hlásí až při 7000 otáčkách, na plyn reaguje okamžitě, i zdánlivě skromný výkon 160 koní bohatě stačí , ale chybí mu trošičku sportovnější zvukový projev např. sání. Standardní výfuk mi zvukem vyhovuje, při stažené střeše je krásně slyšet brumlání při přeřazení ve vysokých otáčkách nebo typický jekot v blízkosti červeného pole. Ubrzdit takhle lehké auto se 4 kotoučovými brzdami je hračka. Samozřejmě nechybí plně vypínatelné DSC. Součástí každého dvoulitru je další lahůdka a tou je samosvorný diferenciál typu Torsen.

Největší řidičské potěšení nastává samozřejmě na kvalitní zakroucené okresce, kde výše popsané vlastnosti MX5 vyniknou ze všeho nejvíc a pro které je auto přímo stvořené. Není problém si při vypnutém DSC zpestřit výjezd ze začátky s rozevlátou zádí při citlivě přišlápnutém plynu. Naprosto lahůdkové je hraní si s přesouváním hmotnosti auta před zatáčkou brzdou/plynem – je to úžasně spontánní záležitost, je to absolutně samozřejmá věc. Téměř na hranicích fyzikálních zákonů je samotný grip auta při příkladném najetí zatáčky, auto jede doslova jak po kolejích – podvozek je skutečně jak se říká rychlý. Ale ani na dálnici auto nejeví známky utrápenosti a není problém překonávat opravdu několikaset kilometrové dálniční přesuny a to i se staženou střechou.

Nezaostává ani interiér, kde sice nejsou použity materiály jako např. v MB SLK nebo v nové Z4, ale to dojem vůbec nekazí. Interiér je účelový, výborně se čistí což je u otevřeného auta důležité a hlavně je perfektně smontovaný. Vše je zde skvěle uzpůsobeno řidiči, který je vyloženě zasazen v kokpitu, což je dáno především nízko položenou sedačkou a celkově stísněným dojmem. Můj kousek je navíc vybaven koženými sedačkami s výhřevem, u kterých bych si dovedl představit lepší boční vedení, dále máme keyless systém a nebo rádio Bose s měničem.

To všechno mi MX5 nabídne s velice slušnou spotřebou, která se pohybuje od 8-10 litrů, se zatím malými servisními náklady ( doufám, že to tak vydrží i nadále :) ). S jistou pečetí kvality Mazda, velkou praktičností na tuto třídu aut, protože střecha se neskládá do kufru a neomezuje tak jeho prostor + zavazadlový prostor je velmi hluboký a dále pro někoho důležité - MX5 přecijenom nepotkáte na každém rohu. ;-)



Silné stránky

Nepopsatelná zábava za volantem
Zadní náhon + samosvor
Brilantní jízdní vlastnosti
Kupodivu dostačující praktičnost, odkládací schránky
Japonská kvalita
Nízká hmotnost
Posed za volantem
Topení s open mode funkcí
Spotřeba

Slabé stránky

Vyšší hluk se staženou střechou při vyšších rychlostech - o zvyku
Vnitřní panel pianoblack náchylný na oděrky
Rádio Bose, ale určitě lepší jak standart
nic víc...

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Pouze výměna oleje. Nic vážnějšího jsem zatím neřešil, auto je pořád ve stavu v jakém jsem ho kupoval. To je další věc, co mě na něm moc baví. U jiných aut vždy tak nějak cítím, jak se po každém ujetém tisíci rozpadají - tohle se skutečně chová po 16 000km uplně stejně.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Kupováno u dealera Mazdy v Dortmundu, bezproblémové.

Pružiny Eibach - 30mm/30mm + negativní odklony

Krátce po koupi jsem se a musím zdůraznit správně rozhodl autíčko trochu snížit a přitvrdit. 1. důvod byl ten, že na standartních pružinách + tlumičích Bilstein ( standart u 2.0 v nejvyšší výbavě ) se auto naklánělo víc než bych čekal a chovalo se na limitu na zvlněné silnici častokrát trošku nepředvídatelně - díky tomu, jak se v zatáčce rozhoupalo. 2. důvodem k tomuto kroku byla estetika. Tento neduh je ale jednou provždy vyřešen, auto se po výměně skoro nenaklání, sedí ještě daleko líp, přitom komfort zůstal takřka nezměněn a navíc daleko lépe vypadá. Pokud by to někoho zajímalo, jedná se o žluté pružiny Eibach ( prvovýroba pro Mazdu ) - -30mm/30mm a tužžší cca. o třetinu oproti sérii. Za cenu 150,- Euro se jedná o skvělou investici.

Závěrem jedna zajímavost ohledně originální světlé výšky MX-5. Auto původně mělo vyjíždět na těchto kratších pružinách, na kterých probíhaly všechny testy a odlaďování, ale těsně před zařazením do provozu se při homologačních atestech nepodařilo projít testy na ochranu chodců, tudíž bylo auto na poslední chvíli zvýšeno o ty 3cm.


Druhým vyladěním bylo upravení geometrie na trochu agresivnější. Po přečtení zahraničích diskuzí jsem se rozhodl udělat negativnější odklony. Vzadu 1,6 st, vpředu 1,3 st. Auto teď ještě lépe sedí a jde ještě ochotněji do zatáček.

Výše zmiňované jsou na 99,9% jediné a poslední zásahy do auta.

 

Novinky v recenzi

19.1.2011 13:28

Na Prodej!

Autíčko je na prodej, viz. http://www.sportovnivozy.cz/12884-mazda-mx-5


Další vozy Mazda MX-5



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím vše šlape jak má.

praktičnost
6

Kupodivu velká, absolvovali jsme s přítelkyní 2 dovolené pod stanem, takže spacáky, karimatky apodobně a vešli jsme se naprosti bez problému. Ale ano, lednici nebo skřín asi nepřevezete...

prostornost
8

Akorát, jsem člověk co nemusí mít kolem sebe půl metru místa. Říkám, že je mi jedno, jestli mám na koleno nebo nad hlavou centimetr místa nebo metr místa, hlavně, že se nebouchám. Ale je to auto pro lidi do výšky 190cm

jízdní vlastnosti
10

Zkrátka úžasné, hravé, předvídatelné, jako motokára.

jízdní komfort
7

Na auto téhle třídy velice slušný. Ujel jsem 1200km na zátah 50% dálnice, 50% okresky naprosto v pohodě, skoro bez únavy.

provozní náklady
10

Zatím drží, ťukyťuk :-) Pouze litr oleje Castrol Edge 5W-30 na cca. 4000-5000km.

náhradní díly
5

Ceny náhradních dílů jsou vysoké a co jsem zatím pochopil, tak v čr nemají skladem téměř nic...

výkon motoru
9

Naprosto dostatečný, nejednou mě překvapí svým výkonem, na lehké auto 160koní bohatě stačí.

spotřeba
10

7 litrů pokud člověk jede pohodově v rámci předpisů, 8,5 litrů znamená svižnější jízdu, rychlost na dálnici 160kmh, 9 litrů je můj průměr a 10 litrů představuje velmi rychlou jízdu po okresce - přes tuto hodnotu se dlouhodobě nejspíš nedá dostat.

hlučnost motoru
9

O motoru díky nízkému odhlučnění víte pořád, nikdy ale neobtěžuje. Mohl by ale znít libozvučnějši.

kvalita sedadel
8

Sedadla jsou nadstandartní, větší boční vedení by neuškodilo, ale rozhodně to neznamená. že by v nich člověk nějak lítal. Spíš jde o to, když mám srovnáví s faceliftem, který má v nejvyšší výbavě recara :)

brzdy
9

Skvěle se dávkují, zatím se mi je nepovedlo utavit a posledním testem na Grossglockneru prošly na jedničku. Dovedl bych si ale představit ostřejší nástup.

zavazadlový prostor
9

Skvěle řešený, dobře přístupný, hluboký + spoustu různých schránek rozesetých po celém autě ( za sedadly, mezi sedadly, pod složenou střechou... )


Více o modeluMazda MX-5 NC (2005-dosud)
Mazda modernizuje MX-5. Dostala silnější 2.0 Skyactiv-G a podélně nastavitelný volant Mazda modernizuje MX-5. Dostala silnější 2.0 Skyactiv-G a podélně nastavitelný volant

Výkon atmosférického dvoulitru v MX-5 narostl ve vysokých…

Mazda Xedos 9 2,3i Mazda Xedos 9 2,3i

Xedos 9 zastupuje na českém trhu vyšší třídu a snaží se…

 





Blesk.cz

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte ho do vody, může se utopit!

4 tipy, jak přežít s pejskem parné léto: Neházejte…

Vedro není příjemné lidem ale ani psům. Přinášíme vám proto čtyři tipy, jak se v parném létě o vašeho zvířecího…

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil padající strop

Děsivé záběry: Turisty na eskalátoru za živa pohřbil…

Nejméně devět turistů utrpělo zranění poté, co se na ně v turistickém centru v centrální části Číny zřítil…

 

iSport.cz

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely i zájmu o Slavii

Zpověď ruského novináře: o Vrbovi, metodách Petržely…

PŘÍMO Z RUSKA | Bývaly doby, kdy ruské kluby měly na radaru české fotbalisty a tahaly je do Premier Ligy. Ta…

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může příchod Lena

Čech a Arsenal? Zájem má Neapol, rozhodnout může…

Kolem bývalého brankáře české fotbalové reprezentace Petra Čecha (36) začíná být živo. V Itálii se spekuluje o…

 

Reflex.cz

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

Prezident Zeman by měl podstoupit psychiatrické vyšetření

V tomto článku se nepíše, že pan prezident je blázen, ani to, že trpí alkoholovou demencí čili Korsakovovou…

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od pivovaru pro nejlepší hráče i muslimům, ti ale nesmí pít

Hloupý nápad! Na šampionátu v Rusku dávají ceny od…

Fotbalové mistrovství světa v Rusku je kromě show Ronalda, Messiho, Neymara a dalších také obrovským byznysem.…