Recenze

9 Majitel

Škoda Octavia Tour 1.9 TDi PD 74kW

9,48 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Octavia, foto 1 Škoda Octavia, foto 2 Škoda Octavia, foto 3 Škoda Octavia, foto 4 Škoda Octavia, foto 5 Škoda Octavia, foto 6 Škoda Octavia, foto 7 Škoda Octavia, foto 8
Škoda Octavia, foto 9 Škoda Octavia, foto 10 Škoda Octavia, foto 11 Škoda Octavia, foto 12
 

Technické info

Přezdívka auta Oktávka Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:64000 tuning/stylingoznačené * palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 74 / 101 * kroutící moment [Nm]: 240 / 330 * zrychlení 0-100 km/h [s]: 11,8 maximální rychlost [km/h]: 189 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 528 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5,1

Popis vozu

Počátkem roku 2010 jsem začal uvažovat o obměně mé letité Škodě Fabia 1,4MPi za novější model. Nenutily mě k tomu problémy se stávajícím vozem, Fabie (r.v.2001) bych ohodnotil jako spolehlivé auto, u kterého se dlouhodobá spotřeba pohybovala mezi 7,1 až 7,3 litru (město 8,5 l, dálky při klidnější jízdě za 6,4 l) a během let se neobjevila jediná vážnější závada (pouze prasklé žárovky a výměna vodní pumpy ještě v záruce). Lákaly mě spíše klesající ceny nových vozů, se kterými šly pochopitelně dolů i ceny 1 – 2 ročních ojetin. Právě tam jsem měl původně zacíleno, s poměrně jasnou představou o autě nižší střední třídy a vzhledem ke stoupajícímu ročnímu nájezdu jsem uvažoval o dieselu. Vzhledově se mi vždy líbil Peugeot 407 a ceny ojetých vozů s nájezdem do 30 tisíc kilometrů se v tomto období (polovina roku 2010) pohybovaly mezi 300 – 350 tisíci, což byla částka, kterou jsem měl na nový vůz připravenou.
Vydal jsem se tedy k nejbližšímu prodejci, předem vyhlédnutý vůz si vyzkoušet. Peugeot 407 má skutečně mimořádně povedený design, ovšem moc praktický vůz to není. Na zadních sedadlech byla utrpením i pouze 10-ti minutová zkušební jízda (pro průměrně vzrostlého člověka se 180 cm), moc místa není v podélném směru ani na sedadle spolujezdce, podobné překvapení na mě pak čekalo i v prostoru kufru (provedení sedan), který byl snad ještě menší než ve Fabii. Naproti tomu jízdní dojmy z pohledu řidiče jsem měl pozitivní, dieselový Peugeot 407 má mnohem kultivovanější zvukový projev než později zkoušené motorizace od Škody, včetně tehdy právě zaváděného 1,6TDi CR. V provedení 2,0HDi má navíc Peugeot i vynikající výkon (1,6HDi byla vybavena pouze 5-ti stupňovou převodovkou). Nicméně protože v autě téměř nikdy nejezdím sám a navíc každý týden (kromě běžného používání) absolvuji souvislé cca 350 km přesuny, musel jsem „čtyřistasedmičku“ ze seznamu svých adeptů vyškrtnout.
Právě v té době přišly Korejské automobilky Hyundai a Kia s agresivní cenovou politikou, která srazila ceny jejich modelů nižší střední třídy výrazně dolů. Navíc Kia Ceed vyhrála nedlouho před tím cenu Auto roku v ČR, a vzhledově se mi také zamlouvala, rozhodl jsem si tedy prohlédnout i tento model. Jenomže slevy se týkaly pouze provedení s benzínovým atmosférickým motorem o obsahu 1,4 litru, ty dieselové byly pochopitelně za poměrně značný příplatek navíc. Když jsem si pak prohlédl interiér vozu, překvapila mě kvalita použitých plastů a jejich provedení, dokonce i u výběhového modelu posledních Octavií Tour (i přes poměrně spartánské vybavení vozu) působily hodnotnějším dojmem, v Ceedu jsem neustále měl pocit, že sedím v autě o třídu nižším.
Vrátil jsem se tedy ke Škodě, která právě zahajovala prodej dvojkových Fábií s novou motorizací 1,6TDi CR a v provedení kombi by tento model také splňoval mé požadavky na nový vůz. Jak jsem se později přesvědčil, motorizace CR nemá výrazně kultivovanější projev než starší provedení PD, ale možná je to horším odhlučněním malých Fábií, kdo ví. Co mě však hlavně překvapilo, byl vnitřní prostor nových Fábií, oproti mé jedničkové z roku 2001 totiž působí mnohem stísněnějším dojmem. Možná bych si na to sice časem i zvykl, ale na dlouhé přesuny to moc příjemné není a na krátké jízdy po městě jsem si hodlal ponechat starou Fabii. Vše pak pohřbila cena nových vozů, která byla dokonce o 30 až 40 tisíc vyšší než u souběžně nabízených Octávií Tour, ale ty mají, přestože se jedná o technicky 16 let starý, byť průběžně vylepšovaný model, přece jen jinou užitnou hodnotu, zejména pak pokud jde o komfort jízdy a vnitřní prostor.
Tak jsem se dostal k Octavii Tour, jejíž prodejní ceny s motorem 1,9TDi PD tehdy klesly na 300 tisíc. To byla ovšem pouze základní cena „holého“ vozu, k tomu je třeba připočítat ještě 11 tisíc za metalízu a dalších 10 tisíc za paket Tour Plus, které obsahoval dálkově ovládané centrální zamykání, manuální klimatizaci, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětné zrcátka, další příplatky byly za přední mlhovky, plnohodnotnou rezervu, po dodání vozu od výrobce pak dále montáž autorádia a zámku zpátečky, gumové resp. tkaninové koberce a další drobné doplňky – konečná cena vybaveného vozu se tak vyšplhala bezmála na 350 tisíc. To je bohužel letitá politika Škodovky, kdy za příplatkové výbavy, které dnes ostatní výrobci už běžně nabízejí v „základu“ utratíte další nemalou sumu peněz. Podobný přístup razí i prodejci, kteří nejspíš hřeší na to, že Škodovky se v Čechách prodávají tak nějak automaticky a poptávka po některých modelech mnohdy převyšuje nabídku. Jediný bonus při koupi nového vozu jsem tak získal v propisce od dodavatele zámku zpátečky a pracovnice servisu prodejce, která mi nový vůz předávala dokonce zpočátku ani nevěděla, že se jedná diesel...
Oktávka byla dodána na 15” plechových discích s pneumatikami Bridgestone Turanza ER300. Jedná se o gumu s asymetrickým vzorkem, při pohledu zezadu to sice vypadá poněkud nezvykle (jako by jedna strana kol byla osazena obráceně a jela v protisměru), ale tak je to v pořádku a obdobně vypadají i asymetrické dezény ostatních výrobců. Původně jsem sice uvažoval o výměně za 16” hliníkové disky a pneumatiky s profilem 205/55, ale vzhledem ke stavu českých silnic a dosavadním zkušenostem se stávajícími Bridgestonkami, které i při ostřejší jízdě perfektně drží stopu, nemám zatím potřebu nic měnit. Při výměně za zimní gumy (s totožným rozměrem disků), také můžu využít stejné, z výroby dodané kryty kol. Navíc pro Oktávku základní rozměr, mnohými sarkasticky označovaný jako „balónové“ pneumatiky s profilovým číslem 195/65, přeci jen lépe napomáhají tlumení všudypřítomným výmolů a nerovností, než vzhledově efektnější nízkoprofilové elektrony. Vzhledem k přechozím nevalným zkušenostem se zimními pneumatikami Barum Polaris 2 (na Fabii dokázaly občas nemile překvapit) jsem nevyužil financování od ŠkoFINu a později dokoupil sadu zimních gum (včetně disků) Bridgeston Blizzak LM30. Cena za komplet 9200,- Kč byla přijatelná, a jak jsem se později přesvědčil, jízdní komfort a vlastnosti na hůře udržovaných komunikacích oproti Polariskách nepoměrně lepší.
První zkušenosti s jízdními vlastnostmi nového vozu byly poněkud rozpačité, např. při rozjezdu (pokud jsem nechtěl řádně prošlápnout plynový pedál) se Oktávka dávala do pohybu jen velmi pozvolna a pocitově jsem měl dojem, že sedím v autě mnohem těžším, byť oproti mé benzínové Fabii je naftová Oktávka o pouhých 250 kilogramů těžší. Vše ještě umocňují krátké převody prvních dvou rychlostí, uvedená motorizace zkrátka není příliš vhodná pro krátké pojíždění ve městě, ale spíš pro plynulou jízdu na delší vzdálenosti. Tady se také uplatní hlavní přednosti vozu, odstupňování a zpřevodování dalších rychlostí je takřka ideální, na pátý rychlostní stupeň dokáže Oktávka pohodlně vyjet táhlý kopec a to dokonce i při větším stoupání, při rychlosti 120 km/h pak se spotřebou do 10 litrů, což je hodnota které bych se při jízdě s benzínovým motorem (byť menšího obsahu) ani zdaleka nepřiblížil. Další výhodou jsou velká zpětná zrcátka z dvojkové Fabie, na jedničkové Oktávce sice působí poněkud nezvykle, ale ve spojení s elektrickým vyhříváním jsou, jak jsem se v zimě přesvědčil, velmi praktickou záležitostí. Předností je také snadný přístup do kufru v provedení liftback, zejména pak pro toho, kdo nemá příliš v oblibě tvary kombíků. Škoda je tak jedním z mála výrobců, který toto řešení u většiny svých modelů nabízí. Nevýhodou je naopak schod po sklopení zadních sedadel, kdy nevznikne úplně rovná plocha, což v některých případech může docela vadit, snad tento drobný nedostatek u nových Oktávek konstruktéři vyřeší.
Motor se nejlépe cítí v otáčkách mezi 1800 a 2500 ot/min, osobně nejsem příznivcem toho motor dusit a jezdit např. po městě 50 km/h na pátý rychlostní stupeň (i když to motor pobere), ale snažím se pohybovat právě v uvedeném rozmezí, byť to samozřejmě znamená častěji řadit. Zvěsti o tom, jak motory TDi žerou olej (údajně až 1 litr na 10000 km) jsou přehnané – asi hodně záleží na tom, jak kdo s autem jezdí, pokud bych ho neustále vytáčel na 3000 otáček, pak bych tomu možná i věřil, ale já jsem prvně doléval olej až po bezmála 11000 km (bylo to asi 350 ml) a od té doby po dalších více než 10000 km to zatím nebylo potřeba. Výhodou je také velká nádrž pro kapalinu do ostřikovačů, to ve Fabii jsem ji musel po několika málo jízdách neustále dolévat, pro někoho možná detail, ale pokud s autem pojede vaše drahá polovička, může to být už celkem nepříjemný problém, najít tu správnou nádrž a kapalinu doplnit.
Po zhruba dvouletém používání považuji faceliftovanou jedničkovou Oktávku za bezproblémové a bezporuchové auto s dostupným servisem (za přijatelné ceny), která je dobrou volbou (pro někoho možná i kompromisem) mezi pořizovací cenou a užitnou hodnotou, navíc s designem, který ani po 16-ti letech od svého uvedení na trh nestárne, nebo přinejmenším rozhodně neurazí.

Silné stránky

Motor má i přes poměrně nekultivovaných chod (ve vyšších otáčkách) solidní výkon (pro jízdu na našich silnicích) a vynikající spotřebu, kdy i při ostřejší jízdě, nebo naloženém autě se mi nikdy nepodařilo dostat průměrnou spotřebu přes 6 litrů, při jízdě vyloženě na spotřebu se pak lze snadno dostat i pod 5 litrů, můj dlouhodobý průměr je pak kolem 5,2 litrů na 100 km. Pouze si dávám pozor na kvalitu nafty a tankuji jenom u zavedených benzínek (nejčastěji OMV), ale pouze základní neprémiová paliva, přesto jsem zatím neměl žádný problém, přičemž např. zimní aditiva, nebo jiné přípravky nepoužívám.
Dostatek místa uvnitř vozu a to nejen notoricky známý nadprůměrný zavazadlový prostor. Na předních sedadlech je místa více než dost a ani na zadních nevidím větší problém, rozhodně to není tak hrozné jak se obvykle tvrdí a dva dospělí lidé při delších jízdách vzadu nijak nestrádají. Ani středový tunel mezi předními sedadly mi nečiní žádný problém, ale možná jde jenom o zvyk a polohu nohou při jízdě. Naopak sedáky by mohli být o něco měkčí a lépe tvarované, při delších jízdách je to bohužel znát, tady má jedničková Oktávka velké rezervy.

Slabé stránky

Pouze pětistupňová převodovka, při jízdě na okreskách a silnicích 1. třídy je dostačující, ale pro jízdu na dálnici a rychlostech nad 120 km/h už tam ten šestý rychlostní stupeň vyloženě chybí. Navíc vytáčet motor nad 3000 ot/min nemá příliš smysl, zvukový projev motoru je v tomto pásmu otáček dost nekultivovaný a také jeho výkon znatelně uvadá, Oktávka pak v rychlostech nad 150 km/h už zrychluje jen velmi neochotně.
Malá světlá výška předního nárazníku, který je navíc, na rozdíl od dvojkové Oktávky vyroben v jednom kuse. I když si na to dávám pozor, už se mi podařilo spodek nárazníku při parkování mírně poškrábat, naštěstí to při zběžném pohledu zvenku není vidět, ale samozřejmě že to zvláště u nového auta zrovna moc nepotěší.
Loketní opěrka je řešená dost nešťastně a není podélně posuvná, její poloha tak znesnadňuje manipulaci s ruční brzdou, zejména je-li řidič poněkud rozložitější postavy. Naštěstí je alespoň odklopná, takže si lze v případě potřeby pomoci alespoň tímto způsobem. Dost mě překvapilo, že u nového Rapidu je použita úplně stejná opěrka, pocházejí snad ještě z Golfu začátku devadesátých let...

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím jsem absolvoval jedinou pravidelnou servisní prohlídku po dvou letech u autorizovaného servisu, z toho důvodu, abych nepřišel o mobilitu čtyřleté záruky. Cena za všechny úkony 2900,- Kč mi přišla přijatelná, přičemž motorový olej Long Life 0W30 jsem si sehnal sám (cena 240,- Kč za litr). Vím, že spousta lidí zpochybňuje prodloužené servisní intervaly, ale při mém ročním nájezdu kolem 10 tisíc km, převážně delších jízdách a pravidelném garážování v tom nevidím zas až tak velký problém.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Už jsem o tom psal v úvodním textu, že přístup některých prodejců Škodovek má k předcházení si zákazníků hodně daleko. Mně se prodejce od převzetí vozu ani jednou neozval, pro někoho možná zbytečnost, ale např. dotaz typu „jak jste spokojen novým vozem“ samozřejmě potěší. Zmíněný prodejce se mi neozval ani v termínu pravidelné servisní prohlídky a tak jsem se obrátil na jiného, který mi nabídl např. zapůjčení náhradního vozu, což v dnešní době považuji za samozřejmost.

 

Novinky v recenzi

8.2.2016 09:00

Úprava softwaru řídící jednotky

Zhruba před měsícem upravena ŘJ, kromě zvýšení plnícího tlaku (navýšení výkonu), také nastaven dřívější předvstřik (rychlejší reakce na plyn) a jeden dovstřik paliva navíc, to vše by mělo přispět ke změkčení chodu motoru. Nově bych měl mít k dispozici 330 Nm (měřená hodnota), z ní dopočítaný teoretický výkon pak 101 kW (137 k) a max. rychlost při 4.820 otáčkách (motor se teď nechá snadněji vytáčet) 205 km/h. Celá úprava softwaru provedena výměnou ECU v původní ŘJ (jinak trvá přehrání nových dat zhruba 5 hodin), vše vyšlo na 7.000,- Kč + samozřejmě dvouletá záruka na SW a pětiletá na HW.
Zkušenosti po prvních cca 1.000 ujetých kilometrů s novým nastavením – motor je výrazně méně hlučný, zejména pak ve vyšších otáčkách, kolem 3.000 pak navíc nevadne a má snahu stále znatelně zrychlovat, jeho projev se tak více blíží (dáli se to tak napsat) jízdě s benzínovým motorem. Pochopitelně se také zlepšila pružnost, co se týká výkonu a spotřeby, záleží na tom, jakým stylem s autem jezdíte, ale mám teď vyšší nájezd po dálnicích (i to byl mimo jiné důvod provedení čipu) a průměrná spotřeba se stále pohybuje někde mezi 5 – 5,1 litry na 100 km (vždy dopočítáváno podle tankování a skutečně ujetých kilometrů).
Celkově tedy spokojenost, jenom je škoda, že šestý rychlostní stupeň se dodával pouze do jedničkových Oktávek 1,9TDi PD s výkonem 96 kW, těch je ovšem zoufale málo, navíc v době ukončení výroby (tedy v roce 2010, kde jsem vůz kupoval) bylo na výběr pouze ze dvou motorizací, kromě 1,9TDi PD 74 kW, potom benzínový 1,6MPi s výkonem 75 kW. Pokud by byla k dispozici další rychlost (úprava je bohužel nehorázně drahá), zvýšila by se nejen maximální rychlost, ale hlavně pak snížila spotřeba při rychlostech nad 120 km/h, kdy se musí téměř dvoulitrový diesel zbytečně trvale vytáčet do otáček kolem tří tisíc.

4.10.2015 11:30

Zkušenosti po 5 letém provozu

Tak přidám pár novinek po bezmála pětiletém provozu. Auto zatím šlape bez problém, asi v cca 35 tisících jsem měl teprve pocit, že je motor zajetý, je evidentně méně hlučný, zejména pak při vyšších otáčkách, takže už občas Oktávku na dálnicích trvale protáhnu na rychlost 150-170 km/h, aniž bych při tom v kabině ohluchnul. Ale možná je to také tím, že už přes rok používám pouze bezřepkovou naftu a je to opravdu znát, ani ne tak na spotřebě, ta je víceméně pořád stejná, ale právě na hlučnosti motoru, třeba oproti Vervě od Benziny, kterou jsem jednou zkoušel natankovat, je to opravdu velký rozdíl.
Mám zas sebou také druhou servisní prohlídku, spojenou s první technickou + emisemi, opět jsem vše nechal na autorizovaném servisu a s celkovou cenou za oboje 4.300,- Kč jsem byl spokojen.
Pozitivní zkušenost mám také s pneumatikami, letní Bridgestonky mají k dnešku najeto 29.000 tisíc a ještě je na nich cca 6 mm vzorku, jsou sice už pět let staré, ale při dobrém uskladnění počítám, že je budu měnit až tak za dalších 3-5 let (celkem 8-10 let provozu), to budou mít najeto, odhadem tak nějakých 60.000 tisíc.
Vlastně pouze jednu věc jsem měnil, po 34 tisících odešla baterka, navíc ta původní (dodaná společně s novým autem z výroby) měla menší kapacitu a nižší startovací proud, než je pro danou motorizaci předepsáno jako ideální, přesně 70Ah oproti 74Ah a 570A místo 680A. Koupil jsem tedy novou Banner Power Bull za si 2.500 tisíce a od té doby je vše v pořádku. Pouze jsem pak po výměně musel do servisu, jak totiž jednou odpojíte baterku, už bez zásahu technika nezapnete rádio.
Zajímavá (a pro mě u tohoto vozu nová) je také zkušenost se spotřebou oleje, od poslední servisní prohlídky mám najeto více než 11 tisíc a podle rysky na měrce se zdá, že olej zatím nijak viditelně neubývá, to předtím se vždy po 10 tisících muselo krapet dolévat (ne moc, cca 2-3 deci).
Uvažoval jsem také o tom, nechat si v servisu dodělat šestku (další rychlostní stupeň), ale vzhledem k ceně této úpravy 27 tisíc a mém jízdní profilu, kdy dálnice činní pouze cca 5% všech jízd, jsem od podobných úvah rychle upustil, prostě by se mi to při mém nájezdu nevyplatilo. Také zatím odolávám mnohem levnější úpravě (kolem 5 tisíc u zavedených firem) nechat si načipovat motor na vyšší výkon, nejsem ale žádný závodník nebo magor, co má potřebu nahánět ostatní po okreskách, a pro jízdu na našich silnicích a bezpečné přejíždění v krizových situacích mi stávající výkon bohatě stačí. Navíc dálnice, zvlášť ty Německé jezdím minimálně, také už asi motor nastálo ponechám v továrním nastavení.
Jinak jsem rád, že se mě stávající problémy spojené s kauzou Dieselgate netýkají, navíc tento motor 1,9TDI PD, použitý v Octavii Tour i vez filtru pevných částic plní normu Euro4, takže výhledově splňuje podmínky pro vjezd do uvažovaných městských zón, kam budou mít starší automobily s Euro2 a Euro3 vjezd omezený.


Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Tour 1.9 TDi PD 74kW

Další vozy Škoda Octavia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10
praktičnost
8
prostornost
9
jízdní vlastnosti
7
jízdní komfort
5
provozní náklady
8
náhradní díly
8
výkon motoru
7
spotřeba
9
hlučnost motoru
4
kvalita sedadel
4
brzdy
7
zavazadlový prostor
10

Více o modeluŠkoda Octavia 1U (1996-2010)
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI – Čtyřočko poprvé v akci! Škoda Octavia Combi 2.0 TDI – Čtyřočko poprvé v akci!

S faceliftovanou octavií jsme se zatím svezli jen v…

Modernizovaná Škoda Octavia Scout: Jak se vám líbí čtyřoký dobrodruh? Modernizovaná Škoda Octavia Scout: Jak se vám líbí čtyřoký dobrodruh?

Modernizace modelové řady Octavia pokračuje. Čtyř očí se…

 





Blesk.cz

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

 

iSport.cz

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…