Recenze

9 Majitel

Toyota Yaris 1.0 VVT-i 51 kW

9.85 Uživatelé

Hodnoceno: 32× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Toyota Yaris, foto 1 Toyota Yaris, foto 2 Toyota Yaris, foto 3 Toyota Yaris, foto 4 Toyota Yaris, foto 5 Toyota Yaris, foto 6 Toyota Yaris, foto 7 Toyota Yaris, foto 8
Toyota Yaris, foto 9 Toyota Yaris, foto 10 Toyota Yaris, foto 11 Toyota Yaris, foto 12 Toyota Yaris, foto 13 Toyota Yaris, foto 14 Toyota Yaris, foto 15 Toyota Yaris, foto 16 Toyota Yaris, foto 17 Toyota Yaris, foto 18 Toyota Yaris, foto 19 Toyota Yaris, foto 20 Toyota Yaris, foto 21 Toyota Yaris, foto 22 Toyota Yaris, foto 23 Toyota Yaris, foto 24 Toyota Yaris, foto 25 Toyota Yaris, foto 26 Toyota Yaris, foto 27 Toyota Yaris, foto 28
 

Technické info

Přezdívka auta Yarísek Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:8500 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 998 výkon [kW]: 51 kroutící moment [Nm]: 93 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15.7 maximální rychlost [km/h]: 155 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 272 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.8

Popis vozu

V lednu 2010 nastala vhodná doba vyměnit přítelkynin sedmiletý Citroen C3 1.4 HDi za nové auto podobné velikosti. Kritéria výběru byla: cena do 250 000 Kč s DPH, nějaká ta výbava včetně klimatizace, 5 dveří, zážehový motor, nízká spotřeba (po motoru 1.4 HDi se vybírá špatně něco úspornějšího) a celkově nízké náklady (servis, povinné ručení). Samozřejmě se taky muselo líbit drahé polovičce....:-) V širším výběru byly následující vozy: Škoda Fabia, Ford Fiesta, VW Polo, Suzuki Splash, opět Citroen C3, Mazda 2, Peugeot 207 a Toyota Yaris. Koncernová auta byla pak vyřazena kvůli motorům HTP (HTP prostě ne a lepší motorizace byla drahá), dále pak Fiesta (málo místa vpředu nad hlavou), Splash (moc malý kufr a hodně drahé garanční prohlídky) a C3 (první generace se za 7 let uvnitř téměř nezměnila). Nakonec zbyla Mazda 2, Peugeot 207 a Yaris. Mazda pro nás měla hůř dostupný servis a dvěstěsedmička byla relativně těžká a ne tak úsporná jako nakonec zvolená Toyota Yaris. Jednalo se o pětidvéřovou variantu a motorem 1.0 VVT-i ve výbavě Yaris (základní výbava), po faceliftu. I přestože se jedná o základní výbavu, je v dané kategorii poměrně bohatá:

Exteriér

Rozměr pneu 165/70R14
Disky kol 5J ocel 5,5J litá
Nárazníky v barvě karoserie
Elektricky ovládaná vnější zrcátka černá
Kliky dveří černé
Přední maska černá

Komfort

Elektricky ovládaná okna přední
Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním
Nastavitelný volant výškově
Výškově a podélně nastavitelné sedadlo řidiče
Elektrický posilovač řízení (EPS)
Otáčkoměr + rychloměr digitální
Palubní počítač
Klimatizace manuální
Rádio s RDS + CD přehrávač + Aux-In
MP3 a WMA přehrávač
Počet reproduktorů 4
Imobilizér
Zadní sedadla sklápěcí posuvná, dělená 60:40
Potah sedadel - čalounění látka “Yaris”
Kosmetické zrcátko spolujezdce

Bezpečnost

ABS + EBD + BA
Airbag řidiče a vypínatelný spolujezdce
Uchycení dětské sedačky ISOFIX

Příplácet se za nic nemuselo, protože prodejce přidal béžovou metalízu, obutá litá kola (Dezent L + Bridgestone B 250) a základní výbavu zdarma. To vše za 249 900 Kč. V podstatě jediná věc která se později dokupovala, byly gumové koberečky. Mimochodem doporučuji ty od českého výrobce Gumárny Zubří – sedí perfektně, nehýbou se i bez kolíčků, jsou odolné, cena je také přijatelná a nezapáchají levnou gumou. Co se týče prodejce, Toyota udělala moc dobrý dojem svým přístupem, ochotou a samozřejmě také přidanou výbavou. Mám zkušenost s prodejci Škody, VW, Suzuki a Citroenu, ale Toyota (konkrétně Toyota Dolák Č. Budějovice) jednoznačně vede, je úplně někde jinde....

Teď k samotným zkušenostem s vozem:

EXTERIER

Co se týká designu, každému se nelíbí i já osobně jsem byl zpočátku spíše skeptický, ale s přibývajícím časem se mi Yaris docela zalíbil. Celé auto působí zvenku malým dojmem, pokud zrovna nestojí vedle jiného konkurenta ve třídě. Přední část díky vysoko vytaženým světlometům, masce, která je součástí nárazníku a krátkému krytu motoru dělá auto užší, než ve skutečnosti je. Poměr sklonu předního skla a krytu motoru se více blíží Renaultu Twingo než klasickým vozům. Boční pohled na mě působí zakulaceným a dynamickým dojmem zároveň díky spodní hraně oken, která spolu s bočním profilováním karoserie stoupá šikmo vzad. Zadní partie vozu dělá podobný dojem jako přední, tedy spíše auto zužuje. Profilování pátých dveří pěkně navazuje na to boční a celek dokreslují vcelku vkusně tvarovaná zadní světla. Na dveřích chybí boční lišty. Kliky dveří, výplň masky a zrcátka jsou základní - černá, ale vzhled tím nijak moc netrpí. Na náraznících se nacházejí místo bočních lišt jen prolisy. Teď ke kolům, musím přiznat, že 14“ kola, ať už ocelová nebo litá, jsou pro Yaris opticky malá. Při prvním pohledu jsem si myslel, že to jsou třináctky. I to je důkaz, že Toyotka trochu klame tělem, protože např. u Škody Fabie I. generace na mě její 14“ palcová kola tak malým dojmem nepůsobila. Zkrátka patnáctky by Yarisu slušely víc, ale motoru 1.0 by svou šířkou a odporem asi nadělaly víc starostí. Až na malá kola je podle mne design karoserie vyvážený, nedělá automobilce ostudu a zapadá do současného trendu vozů Toyota. Větší obliba bude samozřejmě u žen. Slícování karosářských dílů i kvalita laku je bezchybná. Před zadními koly je plastová zástěrka, z jakého důvodu tam je, nevím. Lemy zadních blatníků jsou v místech namáhání odletujícími kamínky chráněny plastovou páskou v barvě karoserie a prahy jsou po délce částečně chráněny černým pásem z plastu. Zavírání a otevírání čtyř dveří je bez problémů a jejich zvuk při zavírání se podobá autům o třídu výš. Páté dveře jsou trochu problém, otevírání je v pořádku, ale zavírání chce cvik. Plynové vzpěry kladou při zavírání moc velký odpor až do konce zavírání a je třeba s dveřmi pořádně máchnout, aby se zaklaply. Pokud se něco vyndá z kufru většinou se to drží jedné ruce a druhou se zavírá zavazadlový prostor, tento běžný úkon jde s Yarískem poněkud hůře.

INTERIER

V této části začnu palubní deskou, ta je složena z tvrdých, ale kvalitních matně černých plastů s perfektní povrchovou úpravou. Středový panel je doplněn tmavě stříbrným lesklým dekorem, který lehce připomíná kov. Plastové díly jsou vcelku dobře slícovány až na jednu výjimku, tou je slícování stříbrného plastu nad středními výdechy topení a černým plastem pod středovou kapličkou palubních přístrojů. Lehká nepřesnost je vidět na fotografii středové kapličky. Ovládací prvky topení, klimatizace a vyhřívání zadního skla jsou na středovém panelu uspořádány vertikálně a nad nimi je vestavěné rádio, výdechy topení a středový panel se všemi palubními kontrolkami a digitálními přístroji. Na tuto kombinaci jsem si já klasik chvíli zvykal a po pár kilometrech uznávám, že je to perfektní řešení. Zvláště rychloměr, otáčkoměr, palivoměr a ukazatel počtu km je jakoby zapuštěn do palubní desky a tedy opticky více vzdálen. Toto řešení je šikovné tím, že člověk nemusí tolik zaostřovat při převedení pohledu z cesty na dobře čitelné údaje. Údaje jdou dobře odečítat i za slunečného počasí. Středová kaplička je podsvícena příjemnou zelenou barvou. Intenzitu osvětlení lze nastavovat pomocí tlačítek na středové kapličce. Bohužel těmito tlačítky se přepíná a nuluje palubní počítač, což je za jízdy docela nepohodlné. Palubní počítač ukazuje hodnoty: 2x denní kilometry, hodiny, aktuální spotřebu, průměrnou dlouhodobou spotřebu, průměrnou rychlost, dojezd a venkovní teplotu. Zobrazovaný dojezd trochu zbytečně klame, když ukazuje 0 km v nádrži je ještě cca 7 litrů benzínu. Audiosystém je hezky vestavěn přímo do středového panelu a má také zelené podsvícení, ale bohužel jiný odstín než má palubní kaplička. Zvuk, který rádio se čtyřmi reproduktory vydává, je hodně kvalitní. Vstup AUX na středovém tunelu přijde vhod, ale USB mi přijde lepší řešení. Jinak je rádio schopné přehrát WMA a MP3 formát, ale hlavní je pro mě přijímání signálu FM a tomu se také nedá nic vytknout. Další skvělou věcí jsou odkládací prostory, těch je až přebytek. V palubní desce se nachází pět zavíracích schránek a po stranách středového panelu další dvě otevřené. Na středový tunel se toho také dá dost odložit stejně jako do dveří. 1.5 litrová petka do schránky dveří jde napasovat, ale musí z ní být trochu upito :-), do držáku na středovém tunelu jde bez problémů. Výplně dveří tvoří ve spodní částí tvrdý černý plast a v horní části černá tkanina. Tyto části jsou odděleny vcelku mohutným madlem ve kterém jsou usazeny ovládací prvky oken a zamykání. Madlo je z bílého plastu a ruka se o něj opírá velmi dobře. Volant sice není kožený, ale použitý materiál má optimální tvrdost a povrchovou úpravu což spolu s perfektním tvarováním a tloušťkou věnce tvoří skvělou kombinaci. Perfektně se padne do ruky, stejně jako řadicí páka a ruční brzda. Ergonomie všech ovládacích prvků je zkrátka prvotřídní, až na maličkost v podobě ovládání palubního počítače. Teď přejdu k sedadlům, ta mají z mého pohledu optimální tvarování i tvrdost. Rozměrově vypadají menší, ale pokud se do nich usadí člověk střední postavy tedy já (178 cm, 85 Kg), úplně dostačují. V zatáčkách drží tělo dobře a na delší cesty jsou také pohodlná, po absolvování 600 km dlouhé cesty záda nebolela. Výtku mám k opěrkám hlavy vzadu, vyšší postavy tlačí do horní části zad. Posez je trochu vyšší a z auta je skvělý výhled na všechny strany. Sedadlo řidiče lze ještě výškově nastavit. Co se týká vnitřního prostoru – v dané kategorii je královský v příčném i podélném směru. Pokud přesednu z již recenzované Octavie Tour do Yarisu, cítím se v něm o něco líp. Také prostor na zadních sedadlech pro nohy resp. kolena je skvělý. Středový tunel vzadu končí zhruba v úrovni předních sedadel, což zlepšuje prostor pro nohy pro prostředního cestujícího a usnadňuje přelézání pokud je možno nastoupit jen z jedné strany. Zavazadelník má objem 272 litrů, ale na první pohled to tak nevypadá. Zadní lavice se dá posunout ještě vpřed a tím se dá objem navýšit na cca 360 litrů, ale na zadní sedadla si už nikdo nesedne, tento systém se mi v praxi jeví jako zbytečný, protože mi přijde lepší klasické sklápění sedadel. To jde v Yarisu také a přestože zadní lavice klesne se sklopením níž, stejně vznikne mezi podlahou kufru a sklopeným opěradlem schod asi 10 cm. Tento schod vyrovná dvojitá podlaha, která se musí přikoupit. Takže z tolik vychvalovaného a supervariabilního zavazadelníku moc nadšený nejsem a viděl jsem už lepší řešení, např. u Suzuki SX4. Otevírání nádrže se provádí táhlem vlevo na podlaze u řidiče, což je u japonců obvyklé.

MOTOR A PŘEVODOVKA

Jedná se o základní tříválcový motor 1.0 VVT-i s výkonem 51 kW (6000 ot./min.), kroutícím momentem 93 Nm (3600 ot./min.) a variabilním časováním ventilů. Při koupi jsem se právě tříválce bál nejvíce. Auto jsem před koupí neměl možnost projet, toto zbylo na přítelkyni. Při první jízdě mi nejvíce vadil zvuk motoru, na který jsem si ale po pár kilometrech zvykl a nyní mi ani nepřijde že jedu s tříválcem. Co se týká výkonu, ten mi s prázdným autem kupodivu nechyběl a motůrek mě hodně kladně překvapil. Při plném obsazení samozřejmě výkonová rezerva chybí a se zrychlováním do kopce to není moc slavné, ale je třeba mít stále na paměti, že se jedná o litrový motor a porovnávat ho v dané kategorii. Pokud tedy není auto plně obsazeno a jezdí se maximálně ve dvou, není to taková tragédie, jak se v některých recenzích píše. Je třeba se s autem naučit jezdit a více motor točit. Motor miluje otáčky a hlavně je kam točit, lze i lehce přes 6000, ale při běžné jízdě si zpravidla vystačíte s limitem do 4000, výjimečně do 5000 ot./min. a pokud otáčky klesnou pod 3000, dynamika jízdy už je slabší. Podstatná informace je, že s vytáčením se hluk od motoru ani spotřeba nijak extrémně nezvyšuje. Pro tento motor jsou otáčky zkrátka samozřejmostí a ani člověku časem nepřijde, že točí o několik set otáček víc než v jiných autech se zážehovými motory. Při 100 km/h motor na pětku točí cca 3200 ot./min. a při 130 km/h cca 4200 ot./min. (jedná se o tachometrové rychlosti). Nejčastěji náš Yarísek jezdí po okreskách s dvěma pasažéry na palubě, klidným stylem a tempem kolem 100 km/h, při tomto režimu ukazuje palubní počítač spotřebu kolem 4,5 l/100 km. Absolvovali jsme i cestu po dálnici D1 se čtyřmi pasažéry na palubě, zapnutou klimatizací a plným kufrem, tempem 120-150 km/h, které Toyotka s vytočeným motůrkem zvládala celkem statečně. Po projetí trasy Č.Budějovice – Humpolec – Brno – Praha – Č.Budějovice byla spotřeba změřena dotankováním a činila 5,8 l/100 km. Motor tedy hodnotím velice kladně díky své úspornosti a výkonu. Ne nadarmo ve své kategorii několikrát vyhrál anketu International Engine of the Year a pro lehčí auta (C1, 107, Aygo) musí být ideální motorizací. Jenom bych uvítal objemnější nádrž kvůli většímu dojezdu ten nyní teoreticky činí cca 820 km při 42 litrech paliva v nádrži, ale ukazatel paliva a dojezdu vás donutí tankovat zhruba už v 720 km. Většinou do plné tankujeme 35 litrů, 7 litrů tedy v nádrži ještě zůstává. Převodovka je v Yarisu poměrně krátká, dokonce kratší než v kolínských trojčatech. Otáčky při určitých rychlostech jsou popsány výše. Co se týká samotného řazení je i přes delší řadící páku velmi přesné, má krátké dráhy a jednotlivé stupně perfektně zapadají. Jednička s dvojkou jsou krátké, trojka a čtyřka se mi jeví jako delší a pětka je kratší. Maximální rychlost, kterou jsem s Yarískem dosáhl byla asi 166 km/h (tachometrová).

KOMFORT A BEZPEČNOST

Hluk v interiéru je v dané kategorii malý. Motor je slušně odhlučněn a výrazně je slyšet až od 4000 otáček, aerodynamický hluk je v běžných rychlostech téměř neslyšitelný a na dálnici je pořád na přijatelné úrovni. Při stání se zapnutým motorem jsou vibrace tříválce jsou při v interiéru cítit jen mírně. Valivý hluk od kol, je také nízký ale bude to spíše úzkými pneumatikami. Na nevalné dálnici D1 byly nejvíce slyšet rázy od kol, ale v tom asi Yaris nebude sám. Na běžných okresních silnicích je tedy nejvíce slyšet motor, hlavně pokud je v tahu. Odpružení nabízí v dané kategorii skvělou ne-li nejlepší kombinaci komfortu a jízdních vlastností. Podvozek nerovnosti filtruje velmi dobře a není to žádná tvrdá motokára. Hodně k tomu pomáhají základní čtrnáctky kola. Co se týče bezpečnosti, auto je vybaveno dvěma airbagy, airbag spolujezdce jde vypnout. Dále je vybaveno systémy ABS + EBD + BA a systémem ISOFIX pro uchycení dětské sedačky. Jsem si jistý, že v tomto voze si pásy vždy zapnete, protože to pípání se nedá vydržet a postupně ještě nabere na intenzitě. Tato kontrola platí pro řidiče i spolujezdce. Hodnotím to spíše negativně, protože existují situace kdy si pás při krátkých popojížďkách např. kolem chalupy nebo v lese prostě nezapnete. V hodnocení Euro NCAP dostala Toyota 5 hvězdiček.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Jedním slovem skvělé, auto i na základních 14“ kolech perfektně projíždí zatáčkami a díky lehkému motoru vpředu (69 kg) má neutrální chování. Podvozek se prostě povedl. Stejně tak řízení, je přesné, má optimální převod a odpor. Auto prostě každým coulem s řidičem komunikuje, krásně se ovládá a je velká radost ho řídit. Dálší velkou výhodou je skvělý rejd, auto se doslova otočí na pětníku a parkování je také radost. Brzdy jsou výborné a mají ostřejší nástup, na který je třeba si zvyknout. S rozložením pedálů a záběrem spojky nemám žádný problém. Svítivost světlometů je slušná a blinkry nad nimi jsou umístěny vysoko a jdou dobře vidět.

ZÁVĚR

Toyota Yaris je moc povedené auto, se kterým je radost jezdit. Když ho řídíte, díky podvozku, ergonomii, komfortu, vnitřnímu prostoru a komunikativnímu ovládání máte pocit, že řídíte auto o třídu výše. A to vše při minimálních nákladech na provoz. Díky těmto skvělým vlastnostem zapomenete na jeho drobné neduhy.

Silné stránky

- solidní základní výbava
- odpovídající cena
- motor (ve své kategorii)
- vnitřní prostor
- perfektní jízdní vlastnosti
- komfortní podvozek
- ergonomie ovládacích prvků
- odkládací plochy
- komunikativní, přesné řízení a malý poloměr otáčení
- přesné řazení
- účinné brzdy
- solidní zpracování a kvalitní materiály
- velmi nízká spotřeba při všech jízdních režimech
- nejnižší sazba povinného ručení
- nízké ceny garančních prohlídek
- spolehlivost
- výhled z vozu
- poloha za volantem
- profesionalita prodejců a servisu

Slabé stránky

- objem zavazadelníku
- při plném obsazení chybí výkonová rezerva
- zavírání pátých dveří
- ovládání palubního pc

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím je najeto 8500 km takže žádné.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Toyota Dolák České Budějovice – lepší jednání jsem nikde nezažil

Úpravy

V plánu je montáž lapačů nečistot.

 

Novinky v recenzi

23.7.2010 15:49

Přidány fotky

Podsvícení rádia a přístrojů...


Další vozy Toyota Yaris



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
10

Zatím bez jediné chyby. Doufám, že to dlouho vydrží.

praktičnost
8

V dané kategorii určitě dobrá.

prostornost
9

Co se týká posádky - jedno z nejprostornějších malých aut.

jízdní vlastnosti
9

Perfektní.

jízdní komfort
8

Trochu je slyšet motor, jinak pohoda a klídek. Podvozek na čtrnáctkách bezchybně filtruje nerovnosti.

provozní náklady
10

Asi nejnižší v kategorii.

náhradní díly
8

Možná trochu dražší, ale doufám, že nebudou třeba.

výkon motoru
8

Jeden z nejlepších litrových motorů. Když nečekáte velké zázraky, překvapí.

spotřeba
9

Velmi nízká.

hlučnost motoru
8

Zvuk motoru neobtěžuje ani ve vyšších otáčkách. Je třeba si spíš zvyknout na projev tříválce.

kvalita sedadel
8

Spokojenost.

brzdy
9

Účinné a dobře dávkovatelné. Je třeba si zvyknout na ostrý nástup.

zavazadlový prostor
6

Malý, ale nějaká ta variabilita tam je :-)






Blesk.cz

Nelegální party v centru Prahy: Stovka mladých, vstup na heslo! Policie použila beranidlo

Nelegální party v centru Prahy: Stovka mladých,…

Výsměch nařízením a celému Česku přímo do obličeje?! 119 mladých lidí se v pátek večer sešlo na ilegální party…

Českoslovenští uprchlíci umírali u břehů Palestiny: Při lodním neštěstí zemřelo 278 lidí

Českoslovenští uprchlíci umírali u břehů Palestiny:…

Zachránit si život. Tak jednoduchá byla motivace židů, kteří za druhé světové války prchli z Československa do…

 

iSport.cz

Funebrák, který znectil Maradonu: Říkají, že nás zabijí a rozbijí nám hlavy!

Funebrák, který znectil Maradonu: Říkají, že nás…

Trojice zaměstnanců pohřebního ústavu přišla o práci za to, že se vyfotila u těla fotbalové legendy Diega…

Růžička v létě do Sparty rýpnul, že je Hradec lepší. První bitva? Není

Růžička v létě do Sparty rýpnul, že je Hradec lepší.…

Místo lekce: Hradec Králové. Vrchní školitel: Sparta. Vladimír Růžička si mohl vykřičet plíce a všechno marné.…

 

Reflex.cz

Kultovní festival ruských hippies nedaleko Moskvy: Každoroční orgie plné nahoty a opojení

Kultovní festival ruských hippies nedaleko Moskvy:…

Kdo by si byl býval pomyslel, že se v Rusku nedaleko Moskvy každoročně uskutečňuje festival, který dává…

Tajná párty v Praze: Vstup na heslo, policie použila beranidlo

Tajná párty v Praze: Vstup na heslo, policie použila…

Policie v noci na dnešek zasahovala v centru Prahy v klubu, který otevřel navzdory nařízení vlády kvůli…