Recenze

8 Majitel

Škoda Octavia Tour Trumf 1.6 MPI 75 kW

9.91 Uživatelé

Hodnoceno: 50× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Škoda Octavia, foto 1 Škoda Octavia, foto 2 Škoda Octavia, foto 3 Škoda Octavia, foto 4 Škoda Octavia, foto 5 Škoda Octavia, foto 6 Škoda Octavia, foto 7 Škoda Octavia, foto 8
Škoda Octavia, foto 9 Škoda Octavia, foto 10 Škoda Octavia, foto 11 Škoda Octavia, foto 12 Škoda Octavia, foto 13 Škoda Octavia, foto 14 Škoda Octavia, foto 15 Škoda Octavia, foto 16 Škoda Octavia, foto 17 Škoda Octavia, foto 18 Škoda Octavia, foto 19 Škoda Octavia, foto 20 Škoda Octavia, foto 21 Škoda Octavia, foto 22 Škoda Octavia, foto 23
 

Technické info

Přezdívka auta Oktávka Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:4500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1595 výkon [kW]: 75 kroutící moment [Nm]: 148 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.8 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 528 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.3

Popis vozu

V srpnu 2009 jsme s přítelkyní řešili koupi auta. Roční nájezd máme cca 18000 km z 90% okresky, 5% město a 5% polní cesty a lesní cesty. V hledáčku bylo samozřejmě více modelů a kritéria byla: cena do 300 000 Kč s DPH, benzínový motor, klimatizace + nějaká ta výbava a větší kufr kvůli kočárku. Bez ohledu na třídu jsme se zaměřili na Citroen C4, Renault Clio Grandtour, Fabii Combi a Ford Fusion. Korejci byli dražší, zvláště pak ve variantě kombi. Později se víceméně náhodou narazilo na Octavii Tour v akci Trumf a ve srovnání s předchozími adepty se nám jevila jako nejlepší varianta, přestože jsou všichni ostatní konstrukčně mladší. Rozhodl hlavně zavazadelník, motor 1.6 a možná můj osobní pocit, že za ty prachy dostanu poctivější kus auta.

Následovala tedy domácí příprava – tisk konfigurace ze škodováckého konfigurátoru, abychom se v salónu příliš nezdržovali. Jednalo se tedy o Tourku ve verzi liftback s motorem 1.6 MPI 75 kW se základním interiérem Scale.

Seznam základní výbavy dle Škoda Auto:

Kola ocelová 6,0 J x 15" s kryty Drive, pneumatiky 195/65 R 15
Nápis Tour na zádi vozu
Ochranné boční lišty dveří černé
Interiér Scale šedá
Přístrojová deska Onyx-Onyx
ABS + MSR + MBA (pro 1.9TDI navíc ASR)
Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači předních bezpečnostních pásů
Dvě čtecí světla pro řidiče a spolujezdce
Imobilizér, štítek s VIN kódem
Odkládací schránka v přístrojové desce s osvětlením
Osvětlení zavazadlového prostoru
Popelník a zapalovač cigaret s prosvětlením (zásuvka 12V)
Posilovač řízení
Přerušení přívodu paliva při nárazu
Příprava pro 2 dětské sedačky s bezpečnostním uchycením ISOFIX
Příprava pro rádio (anténa + 4 reproduktory vpředu)
Sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola)
Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče
Tónovaná skla
Upínací oka v zavazadlovém prostoru
Volant čtyřramenný, nastavitelný ve dvou osách
Výškově nastavitelné sedadlo řidiče
WIV (flexibilní servisní intervaly)
Zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3)

Co se týče příplatkové výbavy, přidala se béžová Cappucino metalíza, Paket Tour Plus (centrální zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizace a elektrická okna vpředu, kliky a zrcátka v barvě vozu), Paket pro špatné cesty (zvýšení o 2 cm, ocelový kryt pod motorem, zakrytované hadičky a sedla pružin, jiný typ tlumičů), Malý kožený paket (volant se lépe drží a řadící páka vypadá lépe než zastaralá základní) a palubní počítač. U palubního počítače se musím pozastavit, protože v konfigurátoru byl uveden v příplatkové (mimořádné) výbavě, ale bez ceny. Zavolal jsem tedy na informace a bylo mi řečeno, že počítač není součástí standartní výbavy, ale pokud ho chci, stačí ho zahrnout do konfigurace. Byl tedy přidán, aniž by se navýšila cena – zajímavé, ale nekupte to. To je z příplatkové výbavy vše. Bohužel na dálkovém ovládání centrálu jsem netrval a vymstilo se mi to, protože DO nelogicky souvisí s osazením zámku kastlíku. Pokud DO není, místo zámku kastlíku je osazena lacině vzhlížející plastová záslepka. Naopak absence zadního stěrače mi nijak nevadí, protože se zadní sklo vůbec nešpiní. Standartní součástí není ani rezervní kolo, nahrazuje ho lepící sada s kompresorem. Dále za rádio Symphony se mi nechtělo dávat 13 500 Kč, tak jsem ho nahradil rádiem Pioneer DEH-2120 UB, které do interiéru celkem pasuje designem i podsvícením, má lepší zvuk (i když ho trochu degradují standartní reproduktory), usb port a hlavně je o více jak 10 000 Kč levnější. Prodejce dal nějakou tu slevu, gumové koberečky a povinnou výbavu. Tato konfigurace tedy vyšla na 287 900 Kč s DPH, základní cena byla 269 900 Kč.

Teď k samotným zkušenostem s vozem:

EXTERIER

Design dnes už nikoho nenadchne, ale také úplně neurazí. Zub času je nejvíce patrný při pohledu na předek auta, hranatější tvary dnes už zkrátka nefrčí. Naopak zadní část se mně osobně líbí víc než u druhé generace Octavie a její design je nadčasový. Bočnímu profilu také nemám co vytknout a celkově hodnotím design jako vyvážený. V našem případě vzhled vozu bohužel degraduje zvýšený podvozek v kombinaci s 15“ koly, ale co se dá dělat, Paket pro špatné cesty byl nutností. Kvalita slícování karosářských dílů je bezchybná, stejně jako kvalita laku. Zvuk při zavírání dveří konstrukční stáří také popírá. Zvýšení mimo jiné způsobilo to, že se páté dveře při plném otevření téměř dotýkají stropu garáže a hrozí jejich odření. V garážích s nižší světlou výškou nastane problém. Tovární letní pneu jsou Matador MP 42 a kryty kol nesou název Drive. Vnější zpětná zrcátka pocházejí z Fabie II a musím uznat, že starší zrcátka Tource slušely víc.

INTERIER

Čas je znát i uvnitř, ale jen co se týče vzhledu, jinak je interiér kvalitně zpracovaný, nikde nic nevrže a materiály působí hodnotněji než tvrdé plasty některých konkurentů v podobné cenové relaci. S ergonomií ovládacích prvků taky nemám větší problém, snad jen 12V zásuvka je umístěná na středovém tunelu moc vzadu a je třeba delší kabel pro nabíjení navigace přisáté na čelním skle. Palubní přístroje jsou dobře čitelné, ale tachometr jen do hodnoty 120 km/h, pak už se údaj odečítá hůře. Regulace osvětlení palubních přístrojů překvapivě chybí, podsvícení je však nastaveno tak, že v noci neobtěžuje. Pohodlné je elektronické otevírání víčka nádrže, ale bohužel později vyráběné modely ho postrádají a mají ruční otevírání pomocí klíčku. Často kritizované odkládací prostory mi kupodivu stačí, peněženku dávám do přihrádky pod rádio, mobil do držáku na skle, klíče a žvýkačky do přihrádky vedle ruční brzdy a ve dveřích mám škrabku a stěrku na sklo. Větší pet-lahev je problém, ale nejen u Octavie. Zbytek se vejde do přihrádky před spolujezdcem, na které mě štve již zmíněná plastová záslepka místo zámku – šetření na nepravém místě. Interiér celkem omlazuje nový typ volantu. Doporučuji Malý kožený paket, vzhledově i uživatelsky si dost polepšíte. Sedadla by si zasloužila lepší tvarování, jinak rozměry i tvrdostí mi sedí. Šířka interiéru není špatná, ale tři osoby vzadu stejně nemají dostatek pohodlí, přece jen je to nižší střední třída. Místa nad hlavou je dostatek. Co se týká prostoru v podélném směru, se svojí výškou 178 cm nemám vpředu problém a prostor na zadním sedadle za mnou je také dostatečný. U vyšších postav už je to ale horší, není za nimi pak moc místa. Je to známá a profláknutá bolest první generace Octavie. Zato zavazadelník je obrovský a to i ve verzi liftback. Otevřít páté dveře jde pouze tlačítkem nad reg. značkou a při jeho stisku se ozve zvuk elektromotorku. Objem zavazadelníku je 528 litrů a při koupi jsem dobře věděl, do čeho jdu, přesto při naložení prvních věcí jsem koukal, jak se v kufru doslova ztratily. Výhled z vozu je dobrý, kromě výhledu vzad. Při couvání není přes mohutnou a ještě zvýšenou záď dobře vidět, navíc masivní zadní sloupky a zadní sklo skloněné pod ostrým úhlem vytváří nevelký průzor. Je třeba tedy couvat pomocí zrcátek.

MOTOR A PŘEVODOVKA

Jedná se o starý dobrý osmiventil 1.6 MPI s výkonem 75 kW. Oproti 74 kW verzi bylo přepracováno sání, klasický lankem ovládaný „plyn“ byl nahrazen elektronickým a ještě byla jinak nastavena řídicí jednotka. Také byla přidána ještě jedna lambda sonda, ať se má co pokazit :-). To vše kvůli snížení emisí. Elektronický plyn mi zpočátku dělal trochu problémy, při rozjezdech šel hůře dávkovat, ale rychle jsem si zvykl. Dále se elektronickému ovládání vytýkala pozdní odezva, ta je patrná jen při protůrování motoru naprázdno, ale při jízdě reaguje přesně. Dynamika motoru úpravou podle mě nijak neutrpěla, mám zkušenost s VW Bora 1.6 74 kW a výrazný rozdíl jsem nepoznal. Jezdím hlavně na členitějších okreskách a právě na ně je motor jak dělaný, pružnost i výkon zde zcela postačuje. Pokud nejedu do prudkého stoupání nebo nepotřebuji větší zrychlení, motor spolupracuje už od 2000 otáček, takže pátý rychlostní stupeň v pohodě zvládá rychlost 70 km/h bez projevů podtáčení. Většinou se při jízdě pohybuji v rozmezí od 2000 do 4000 ot./min. takže se mimo obec moc neřadí, protože pokud jedu alespoň 90 km/h, motor se zařazeným 5. rychlostním stupněm zvládne i prudší a táhlejší kopce bez ztráty rychlosti. Ale jezdím spíše nenaložen a maximálně ve dvou. Tachometrová rychlost 100 km/h znamená cca 2950 ot./min, 130 km/h pak cca 3800 ot./min. Přiznám se, že na dálnici jsem s tím ještě nebyl, přesto jsem jel nejvíce asi 150 km/h, ale kolik to točilo, nevím. Přestože maximální výkon motoru 75 kW je až v 5600 ot./min., motor nemá vysoké otáčky moc rád a taky se mu k nim moc nechce, přes 4000 ot./min. chodím snad jen při přejíždění do kopce. Je to zkrátka 8V, mě osobně to ale vyhovuje, motor je určený pro běžné, spíše klidnější řidiče. Co mě překvapilo, byla spotřeba, upřímně jsem čekal při jízdě mimo obec hodnoty začínající sedmičkou. Nyní mám najeto teprve 4500 km a dlouhodobá spotřeba je 6,3 l/100 km. Pokud jedu po okresce tempem 80-110 km/h dle charakteru silnice, palubní počítač na konci většiny jízd delších jak 50 km ukazuje hodnoty začínající pětkou, což je perfektní. Musím ale znovu zmínit, že jezdím většinou sám a nenaložen. Naopak na dálnici a do města se motor moc nehodí, ve městě papá více a na dálnici také, protože má kratší pětku. Teď k řazení, to má na dnešní poměry dlouhé dráhy, ale jsou přesné. Rychlostní stupně pěkně zapadají, kromě čtyřky, musím jí jakoby docvaknout. Doufám, že se to rozchodí, jinak není co vytknout.

KOMFORT A BEZPEČNOST

Hluk v interiéru, je na dnešní poměry malinko vyšší než např. u vozu Kia Ceed, ale není to žádná tragédie. Motor je slušně odhlučněn, valivý zvuk včetně rázů od kol také a svist větru při běžných rychlostech je také celkem v pohodě. Přesto když se to všechno sečte, na Ceeda to nemá. Opět je zde trochu vidět zub času. Odpružení je naopak komfortnější a nerovnosti filtruje daleko lépe, než tvrdší novodobá auta podobné cenové kategorie. Odnáší to však jízdní vlastnosti. Stejně tak v případě bezpečnosti to není žádná sláva, dva airbagy jsou dnes trochu málo. Boční airbagy jsou za příplatek. Ale podle mě pokud boční airbagy nejsou doplněny hlavovými, jsou téměř k ničemu. Tuhost karoserie na dnešní standart už také nestačí, ale že by se zase jednalo o vyloženě nebezpečné auto, to se říct nedá. Na druhou stranu jsem moc rád, že v autě není přiblblé pípání pokud si nezapnu pás. Mám v tomhle ohledu špatnou zkušenost se Suzuki SX4 a Toyotou Yaris, to jsou hrozně upípaná auta a při popojížďkách kolem chalupy a na polních cestách v řádu desítek metrů to hrozně otravuje. Při nezapnutých pásech mi stačí, když mě nenápadně upozorní kontrolka a ne uřvaný nekonečný pípák.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Pro běžnou jízdu bohatě postačí, pokud ovšem chcete spěchat a řezat zatáčky, Octavii se to moc líbit nebude. Při prudším nájezdu do zatáčky zpočátku působí nedotáčivě, dost se naklání a při ještě větším utažení zatáčky začíná být cítit delší zadní převis, který má snahu vybočovat. Zkrátka pro jízdu v extrému není stavěná a kratší rozvor je znát a v mém případě jsou jízdní vlastnosti ovlivněny Paketem pro špatné cesty, který o trochu zvedá těžiště. Paket byl pro nás nutností, protože sice málo, ale pravidelně jezdíme po polních a lesních cestách a vzhledem k tomu, že je vůz hlavně v přední části dost nízký a motor standartně chrání jen chatrné plasty nebo nic, nechtěl jsem riskovat poškození. Z vlastní zkušenosti ale paket auto vpředu pod motorem téměř nezvýší. Světlá výška se zvyšuje spíše klínovitě směrem vzad, takže už se mi několikrát stalo, že jsem plechem pod motorem pěkně škrtnul. Plech je ale dostatečně silný a pevný a pořád lepší, když se dotkne země on a ne motor. Pokud už se plech ozve, máte téměř jistotu, že ničím jiným dál nezavadíte. Dále pak chrání motor před nečistotami. Zakrytování hadiček a sedel pružin v těchto podmínkách přijde také vhod. Co se týče řízení, je poměrně přesné a má dobrou zpětnou vazbu, auto se po okreskách vodí dobře. Brzdy jsou v předu kotoučové (dvojité kotouče s vnitřním chlazením) a vzadu jsou klasické bubny. Zpočátku mi vadilo, že pedál brzdy je o něco výš nad pedálem plynu a při brzdění se dost propadal, dnes už mi to ani nepřijde. Nástup a účinek brzd není při běžné jízdě příliš agresivní, ale při panickém brzdění nezklame díky MBA. Účinnost světlometů s čirou optikou je moc dobrá a Octavia svítí lépe, než někteří konkurenti mladší konstrukce.

ZÁVĚR

Nakonec stručně dodám, že auto splnilo moje očekávání a naše potřeby i přes své konstrukční stáří s rezervou naplňuje.

Silné stránky

- cena (při akci Trumf a s akčními pakety)
- zavazadelník a přístup k němu
- komfortní odpružení
- solidní zpracování a kvalitní materiály
- nízká spotřeba při jízdě mimo město
- levné a dostupné náhradní díly
- jednoduchá konstrukce
- spolehlivý a relativně pružný motor
- zpřevodování pro okresní silnice
- svítivost světlometů
- servisní síť
- léty prověřená konstrukce (doufám, že vyjímka potvrzuje pravidlo - viz níže)

Slabé stránky

- prostor na zadních sedadlech
- jízdní vlastnosti v extrému
- motor nemá rád vysoké otáčky a to někomu nemusí vyhovovat
- i když je design povedený a vyvážený, léta nezapře
- krátké převody na dálnici
- delší dráhy řazení
- chudá základní výbava
- některé nelogické souvislosti a ceny příplatkové výbavy
- horší zabezpečení vozu
- výhled vzad při couvání

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Porucha se objevila jedna, po pár kilometrech začal volant vykazovat vůli. Při přejezdu ostřejších nerovností vůle navozovala pocit, že řízení nemám pevně v rukou a ze sloupku se ozývalo klepání. Ihned jsem jel do servisu tam, kde bylo auto zakoupeno. Přišel týpek, zacukal volantem a začal mi tvrdit, že je to normální....hezky jsem poděkoval a jel o 20 km vedle, kde si auto týden nechali a vyměnili bez řečí celý horní sloupek řízení. Od té doby je klid. V prvním servisu už mě neuvidí. Omlouvám se, ale radši nebudu servisy konkretizovat.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Narozdíl od servisu, prodejce byl bez problémů - ochota a profesionalita.

Úpravy

V plánu je montáž tažného zařízení a světel pro denní svícení, to bude celý můj tjůnink :)

 

Novinky v recenzi

17.10.2010 21:48

Spotřeba

Po 1 roce se spotřeba ustálila na 6,3 l/100 km

18.6.2010 17:32

Aktuální dlouhodobá spotřeba po 7000 km

S lepším počasím, delšími trasami a větším zajetí motoru klesla dlouhodobá spotřeba na skvělých 5,9 l/100km.


Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Tour Trumf 1.6 MPI 75 kW

Další vozy Škoda Octavia



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:

Další auta majitele

Hodnocení
spolehlivost
8

Doufám, že vyjímka potvrzuje pravidlo :-)

praktičnost
8

Obrovský zavazadelník vynahrazuje menší variabilitu.

prostornost
6

Co se týká interiéru - vzhledem k třídě vozu je průměrná.

jízdní vlastnosti
7

Běžná jízda je v pohodě, extrém je horší. Takže lepší průměr.

jízdní komfort
8

Vůbec není špatný, ale jel jsem v Ceedu a ten byl o něco tišší.

provozní náklady
8

Spotřeba je nízká, povinné ručení taky ujde.

náhradní díly
9

Levné.

výkon motoru
7

Dostačuje, ale plné obsazení vozu je samozřejmě znát.

spotřeba
8

Mimo město jedna z nejúspornějších zážehových jednašestek.

hlučnost motoru
8

MPIčko je dobře odhlučněné.

kvalita sedadel
7

Tvarování by mohlo být lepší.

brzdy
8

Nemám s nimi problém.

zavazadlový prostor
10

Obrovský, skladný a dobře přístupný.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…