Recenze
Citroën Xsara XSARA N0 COUPÉ LFX
Technické info
Přezdívka auta Zlatíčko Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:186000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1761 výkon [kW]: 66 kroutící moment [Nm]: 147 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 408 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Po dlouhém hledání si na konec ke mně našla cestu tato zlatá xsara .Od doby co jsem dostal do ruky řídičský průkaz uplynulo přes půl roku, když jednou v úterý zvoní telefon a ozývá se hlas pána, který mi hledal nějaké to auto v Německu. Nabídl mi peugeot 306, který sem tak moc chtěl, na konec se ale ukázalo, že auto je poničené od krup tak z koupě sešlo. Za nějakou dobu mi nabídl ten samí pán xsaru kupé s motorem o objemu 1,8 nejprve sem váhal, zda li to není na první auto moc a také spotřeba nebude tak skvělá jako u motoru s objemem 1,4 ale nakonec sem přikývl a těšil se na mé první auto. Za tři dny už auto stálo u nás před barákem.
Teď něco o voze jako takovém:
Citroen Xsara je typickým vozem nižší střední třídy, schopným již v základní variantě liftback uspokojit rodinné nároky. Rozumná cenová politika výrobce a vnitřní prostornost z něj vždy činily atraktivní nabídku. Jako nástupce známého typu ZX se Xsara představila v roce 1997. Zaujala líbivými tvary a prostorností karosérie. Zklamala však jízdními vlastnostmi. Předchozí model ZX totiž v první polovině devadesátých let minulého století platil v tomto směru za etalon v oblasti, což se o Xsaře říci nelze. Tlumení nerovností je i přes použití jen normálního ocelového odpružení na skutečně citroenovské úrovni, chování v kritických situacích má však k dokonalosti daleko. V rychle projížděných táhlých zatáčkách se vůz vlní a při náhlé změně směru má jeho neklidná záď tendence vybočovat. Při rychlé jízdě po dálnici máte co dělat, abyste se udrželi ve svém jízdním pruhu. Součtem svých vlastností je tak Xsara v našich podmínkách ideálním kandidátem na rodinný vůz, vždyť s dětmi na zadních sedačkách se přeci nezávodí. I přes ve své třídě podprůměrný rozvor náprav 2540 mm nabízí velmi dobrou prostornost, a to i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je s objemem 408 litrů dostatečný již u základního tří či pětidvéřového modelu. Citroen Xsara je průměrně kvalitně zpracovaný vůz, pazvuky plastů při přejezdu nerovností holt již k francouzským vozům patří. Oproti předchozím modelům se zlepšila spolehlivost elektroniky zážehových motorů, takže nyní již všechny pohonné jednotky pod kapotou vozu platí za velmi odolné. Pomoc „žlutých andělů“ Citroen Xsara na silnicích téměř nepotřebuje a není to dáno pouze jeho malou rozšířeností. Když přece jen k vozu pomoc jela, tak šlo většinou o nedostatek pohonných hmot, palivoměr je totiž příliš optimistický. Sporadicky se vyskytuje též přehřátí motoru (někdy s vážnými následky), které má na svědomí nefunkční termostat přídavného ventilátoru chlazení.vým odhlučněním, komfortem a prostorností Xsara nezklame ani při dlouhých cestách na dovolenou, mnohým mohou vadit jen u „francouzů“ tradičně příliš měkká sedadla. Řízení je přesné, má super posilovač s velkým účinkem pro jednoduché parkování.
Motor:
O pohon mé xsary se stará benzínový motor jelikož jsem fanda do aut tak si nenechám zkazit požitek z jízdy silnými vibracemi a chrochtáním z pod kapoty jak už to tak bylo u starých turbo dieselů. K mému motoru sem se dostal tak trochu bez vybírání já osobně jsem chtěl 1.4, která si myslím na toto auto stačí. Nebyla by špatná samozřejmě ani 1.6 ale tu najít je skoro nadlidský výkon. Tak jsem se tedy dostal k benzínovému čtyrválci s rozvodem OHC (tedy moderní než fábie o mnoho déle) s technikou vstřikování od výrobce Magneti Marelli . Motor má objem 1761ccm , dle technického průkazu rozhodně výkonem nepřekypuje má udáno 66kw při 5000 ot/min. Točivý moment má 147 Nm při 2600 otáčkách. Už od začátku mi překvapuje projev tohoto motoru, pokud jedete bez toho, že někam pospícháte a plynový pedál jen tak lechtáte zdá se vám jako beránek ale, pokud včas nepřeřadíte, nastane kopanec, jak kdyby byl motor přeplňován. Ručička na otáčkoměru zrychlí a motor de velice rychle do otáček, motor ještě na chvilku dostane druhý dech a to pod 5tisíci otáček ale pak už je potřeba přeřadit. U červeného pole nemá motor už zdaleka takový výkon. Motor tedy mohu jen doporučit i vzhledem ke spotřebě, která jde udržet na hranici7,5 litru ale, jelikož já sem mladý a baví mě motor točit tak jezdím lehce nad osm litrů. Pravdou ovšem je že pokud mu naložíte, není problém dostat se k deseti. Maximální rychlost xsary je 182 km/h a zrychlení na stovku za 11s.
Převodovka:
Ačkoli mě fascinují automaty zejména teda dvou spojková převodovka od volkswagenu z označením DSG tak jsem volil u xsary jednoznačně pěti stupňový manuál. S automatem u citroenu jsem se setkal a musím poznamenat, že není vůbec povedená a má jen čtyři velice dlouhé kvalty, které mají za příčinu o mnohem více zvednutou spotřebu motoru. Moje manuální převodovka se mi zdá velice dobře odstupňovaná až na první stupeň, který se mi zdá velice krátký a tak i když nechcete motor při rozjezdu vytáčet tak vám nezbývá nic jiného. Převodovka i po více než 170 tisících je přesná,(ale samozřejmě gumová), má celkem krátké dráhy.
Podvozek:
U citroenu už se stalo tradicí pohodlné a houpavé odpružení. Není tomu jinak ani u xsary. Mnoho lidí si řekne, že kupé by mělo být sportovní, ale to tak trochu od xsary nečekejte, možná u vrcholné verze VTS ve které jsem neměl tu čest se svést. VTS jednoznačně lépe drží na silnici už díky tomu, že rozchod přední nápravy je větší o 10 milimetrů a u zadní dokonce o 12 milimetrů. U mé xsary se mi také zdá velice neklidná zadní náprava, ta má tendenci uskakovat. Do zatáčky kde je kluzký povrch musíte dát pozor, aby se vám xsara nepřetočila. Vozidlo má zadní nápravu samostatně natáčející proti směru jízdy. Třeba si na to trochu zvyknout, nebo ten, kdo jezdil s autem s tuhými nápravami, bude mít pocit, že autu ujíždí "zadek" resp. že je přetáčivé. (výhoda natáčecí nápravy je, že eliminuje nedotáčivost vozu tím, že ho natáčí do směru jízdy). Také není příliš dobře vyřešeno pérování zadní nápravy o které se stará torzní tyč.
Interiér:
Pochvalu si zaslouží semišové sedačky - jsou příjemné na dotek a pěkně hřejí. Zpracování plastů na přístrojové desce se zdá velice dobré vévodí mu černé tak trochu laciné plasty, které jsou doplněny o stříbrně lakované plasty, které lemují středový panel a budíky. V interiéru samozřejmě občas něco zavrže, ale po pravdě v kterém autě tohoto data vydání tento problém není. Všechny ovládací prvky jsou na dosah ruky a v zorném poli řidiče. Jako takovou zajímavost ovšem beru ovládání stahování okének, které svým umístěním na středovém panelu kousek od radia mnoho lidí přehlédne, a často mi zamykají dveře zevnitř v domnění, že se jim stáhne okénko. V celém interiéru vládne dostatečný prostor pro nohy i ramena. Řidič a spolujezdec má tak dostatečný prostor. Vzadu už to tak slavné není, místa pro kolena je dostatek, ale pro hlavu už to tak slavné není. Z celého interiéru mam samozřejmě nejraději měkké sedačky, které mají i nějaké to boční vedení. Zavazadlový prostor má 408 litrů, které často dostačují. Vadit může snad jen trochu vysoko nakládací hrana.
Spolehlivost:
Z mého pohledu se mi jeví citroen jako průměrně spolehlivé auto. O xsaře však platí, že ještě neměla žádnou vážnou poruchu. Z toho co má v německé servisní knize plyne, že je to velice spolehlivé auto, které jezdí do servisu jen měnit olej, brzdy a další opotřebované díly podvozku. Za dobu co jí mám se vyskytlo jen pár závad a to většinou komických jako například utržená klika od dveří (to se stává často u xsary), ulomená anténa, odlepené zpětné zrcátko, a sem tam prasklá žárovka v pod svícení palubních přístrojů. Jsou to věci úsměvné, ovšem někdy můžou pořádně štvát. Nebýt těchto dětských nemocí tak je xsara bez závady. I na technické kde sem byl, když bylo autu více, než 10 let našli jen zkorodovaný výfuk a něco ze clonítkem v autě (do teď nevím co je na nich za závadu).
Výbava:
Kdo by čekal nějaké ty moderní vymoženosti od tak starého auta. V mé výbavě tak jen najdete 4x airbag, vyhřívané zadní okno, zadní stěrač, automat. klimatizaci, posilovač řízení, okýnka v elektrice, dnes již nezbytné ABS, otáčkoměr, vyhřívaná zrcátka, příprava pro rádio, dělená zadní sedadla, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, multifunkční volant a také zadní tónovaná okna, možná sem na něco zapomněl ale já toho více nepoužívám.
crash test:
Auto jsem si také vybral z důvodu, že má v crash testech 20 bodů a tím dosáhla tří hvězdiček což je na tu dobu dobré, obzvláště když jde o auto nižší střední třídy.
Silné stránky
- nekorodující karoserie
- mladiství vzhled
- malé provozní náklady
- na kupé hodně místa i v zadu a kufru
- levné auto pro každého
- 4x airbag
- klimatizace
- centrální zamykání s dálkou
- výborný lak
- celkem levné díly
Slabé stránky
- nepříliš účiné brzdy
- občasné problémi z elektronikou
- často praskající žárovky
- rezerva umístěná zespodu
- chybí palubní PC
- občas chybí nějaké ty dveře
- nepříliš úsporný vysavač pod kapotou
- světla svítí mizerně
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servis u známého
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Známí sehnal a dovez z německa o vše se postaral a vše zařídil takže vše bez problému.Ještě jednou mu děkuji za skvělé auto
Tuning
Nejsem zastáncem tuningu hlavně né teda velkých laminátových křídel a velkých spojlerů.Vše co na auto přidávám je buď vždi jen decentní na první pohled neviditelné.A nebo přidávam věci pro zvýšení pohodlí jako je například loketní opěrka mezi sedadli ,která pojme mnoho věcí a také zvyšuje pohodlí.Jediné ůpravy co se mi z tuningu líbí jsou velká a pěkná kola ,které změní vzhled celého vozu a zlepší tím i jízdní vlastnosti.
Také mám rád muziku v autě a tak přišlo také její vylepšení.
-autoradio JVC KD-G331
-adaptér na ovládání z volantu JVC KS-RC110
-ve dveří 165mm koaxiální dvou pásmové repro Spectron SP16CX 80w RMS
-u zadních sedaček Crunch GRP 5.2C - 130 mm komponentní 250w/50w
-v platu tří pásmové komponentní Pyle 6"9" 180W + výškové repro
-v platu středové repro Pyle
-zespoda na platu pasivní výhybka axton
-zesilovač magnat rock 6000 800w
-zesilovač Rainbow 2x70w rms ( zatim jen ve skříni pude ale pod sedačku spolujezdce,bude krmit repro v předu)
Novinky v recenzi
Malé jubileum
V nedávné době xsarka oslavila 200 000 kilometrů . Stále se jevý jako spolehlivé a bezproblémové auto .
Prodáno
Včera jsem se rozloučil z xsarkou po společně strávených tři a půl roku.
Loučení s mazlíkem
Přestože xsarka slouží bez nejmenšího problému, nastal čas na změnu. Důvodem změny je zejména velikost vozu a hospodárnost provozu. Doufám, že budoucí majitel bude z xsarou spokojen tak jako já.
STK
Včéra xsarka úspěšně prošla technisckou kontrolou. Před stk byli vyměněny kotouče a destičky na pžední nápravě a tyčka stabilizátoru. Brzo nás čeká výměna silentbloku na ramenech a výměna středového výfuku tak aby bylo vše na 100 procent.
Zimní pneu
Jelikož se blíží zima , rozhodl jsem se koupit si nové zimní pneu. Po dvou letech zkušeností se značkou Kleber z tátovy xantie jsem se rozhodl právě pro kleber krisalp hp2 o rozměru 185/65 R 14 86T Které budou obuty na nově opískované a nalakované disky. Cena pneu 4823kč
Renovace zadní nápravy
Dnes jsem navštívil specialisty kteří se zabívají renovací náprav vozů PSA . Jelikož byla náprava v dezolátním stavu a takřka už vůbec nepružila bylo to již nutností. Cena byla velice přijatelná a to 6000 kč.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Citroën Xsara XSARA N0 COUPÉ LFX
- Pravopis a levopis 17.10.2011 12:03 Jerry.Gunman
- Re: motto 15.06.2010 15:35 sanaosek (dopraváci team)
- motto 15.06.2010 11:39 Džošua Kejleb
- Pravopis 06.01.2010 22:35
- Xsara 06.01.2010 20:24 FRPE
- Re: Myslíš ... 18.12.2009 12:45 sanaosek (dopraváci team)
- Myslíš ... 17.12.2009 23:46 FRPE
- Re: Taky jsme ji chteli 01.12.2009 12:40 sanaosek (dopraváci team)
- Taky jsme ji chteli 01.12.2009 09:14
- hodnocení 16.11.2009 10:32 DanV
- Xantia 08.05.2009 19:33 Johnny_P
- xsara 1,8i 19.04.2009 16:32 nxue
- Re: Re: Re: heh 09.11.2008 17:35 zip2016
- Re: Re: heh 09.11.2008 12:48 sanaosek (dopraváci team)
- Re: heh 09.11.2008 09:57 zip2016
- heh 08.11.2008 18:34
Další vozy Citroën Xsara
-
Citroën Xsara (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.2.2008 317 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2004) Majitel: Čujo
Přidáno: 18.7.2008 669 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2001) Majitel: kuko
Přidáno: 7.4.2011 149 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Citroën Xsara (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.3.2008 179 Majitel 9.62 Uživatelé
-
Citroën Xsara (2000) Majitel: Revolte
Přidáno: 30.12.2010 49 Majitel 9.60 Uživatelé