Recenze
Technické info
Přezdívka auta Mazda Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 77 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.2
Popis vozu
Po ročním vlastnění a používání tohoto auta jsem se rozhodl sepsat svoje postřehy, zkušenosti a myšlenky.
Mazdu jsem koupil po rozhodování mezi M3, Fordem Focus II, Volvem S40/V50 a Opelem Astra H. Všichni až na Astru sdílí stejnou podvozkovou platformu, která se vyznačuje skvělými jízdními vlastnostmi. Požadavky na auto byly mladší 10 let, s nájezdem nižším než 200 000 km, v dobrém technickém stavu se spolehlivým motorem a cenou ideálně do 120 000 Kč.
Bylo by vyhrálo Volvo, ale za cca 2 měsíce co jsem vybíral, jsem neobjevil žádné s požadovaným nájezdem a ucházející cenou a výbavou. Mazdy a Focusy se objevovaly za cenou o cca 10-15 000 nižší než Astry a i 20-40 000 nižší než Volva. Teď už chápu proč - jak Mazdy tak Focusy hnijí (Focus méně, ale taky přece jen dost).
Nakonec rozhodla otrávenost z jednání autobazarů a správná nabídka ve správný okamžik od soukromého prodejce, který působil férově, nic nezatajoval a taky pro mě velmi důležitá průhledná a ověřitelná historie vozu (více v části "Zkušenosti s prodejcem"), kdy bylo možné jednoduše podle TP kontaktovat i předchozí majitele a ověřit si věrohodnost informací a servisní úkony, které byly na autě provedeny po dobu, kdy auto vlastnili.
Silné stránky
- líbivý design a moderní, sportovnější vzhled palubovky a budíků (subjektivní), pěkný interiér (doporučil bych ale spíše tmavší interiér), který je taky dobře zpracovaný (při srovnání aut s podobným stářím a nájezdem v interiéru opravdu nikde nic moc nevrže)
- jízdní vlastnosti, jistota při řízení (společná platforma s Fordem Focus a Volvem C30/S40/V50, vpředu MacPherson a vzadu víceprvková náprava), přesné odezvy
- na jízdu po městě krátce odstupňovaná převodovka s krátkým a přesným řazením a spolehlivý čilý benzínový motor 1.6, který nejde do 100 km/h skoro slyšet
- tříramenný volant s ovládáním rádia a tempomatu (tempomat lze jednoduše dodělat za pár stovek přidáním ovládacích tlačítek, ale jen u modelů po FL s elektronicky ovládaným plynem)
- v základu výškově nastavitelné sedadlo řidiče + výškově i podélně nastavitelný volant
- údajný nezájem zlodějů
- dlouhodobá kombinovaná spotřeba 7.2 L/100km (pro benzín 1,6 / 77kW při 70% dálnice a 30% město)
Slabé stránky
- HODNĚ slabý lak a antikorozní ochrana (hnijící podvozek, prahy, lemy, blatníky, hrany + B sloupky dveří a 5. dveře)
- na dálnici už je znát krátce odstupňovaná převodovka, chtělo by to 6. převodový stupeň (motor při tachometrových 130 km/h točí 4000~4200 otáček a je už docela hlučný údajně přes podběhy; při cca 140~150 km/h paradoxně vnímám míru hluku motoru jako nižší, protože ji přehluší aerodynamický hluk)
- horší otevírání kufru u sedanu (po FL už je v nárazníku prolis) a špatný přístup do kufru (vyšší nákladová hrana a malý vstupní otvor)
- horší vyrovnání nerovností kvůli tvrdšímu podvozku (jízda na panelové D1 je za trest)
- chybějící palubní počítač u nižší výbavy (po FL se dal SW odblokovat stisknutím sekvence tlačítek na rádiu)
- chybějící AUX-IN / USB pro rádio, u nižších výbav dokonce není ani CD přehrávač (po FL nebo u rádií bez tlačítka TAPE/MD se dá AUX-IN jednoduše dodělat za cca stokorunu)
- pouze dojezdová rezerva
- vzhledem k délce skoro 4,5m poměrně málo místa na zadních sedadlech (zbytečně velký převis přes přední nápravu)
- vyšší pořizovací cena, dražší servis a cena ND jako u většiny japonských aut
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Autorizovaný servis Kodecar v Ostravě: až na více než hodinové čekání ikdyž jsem byl objednán přístup profesionální. Nechají si ale za to řádně zaplatit.
Abych si udělal představu o autorizovaných servisech, na které každý druhý kydá hnůj, nechal jsem si loni od Kodecaru před technickou kontrolou udělat placenou prohlídku auta a diagnostiku (za 2tis) a předstíral jsem, že o autech absolutně vůbec nic nevím.
Na základě této prohlídky mi vypracovali nacenění oprav na cca 40tis bez práce a bez DPH. V normálním servise vše opraveno za 10tis včetně STK. Nabyl jsem z toho dojmu, že do oprav starších aut se jim moc nechce, protože je jednodušší měnit celé díly než něco opravovat.
Abych jen tak neplácal, dám pár příkladů:
- namísto vylisování a výměny silentbloku chtěli vyměnit celá přední ramena při ceně cca 10tis za kus
- protože od pohledu byly zarezlé hlavy šroubů na zadní nápravě, tak mi doporučili výměnu celé zadní nápravy za dalších cca 40tis, s argumentem, že jinak nepůjde udělat geometrie na zadní nápravě (která nebyla potřeba)… v každém normálním servisu by odřezali šrouby a udělali nové závity a nenavrhovali zákazníkovi opravu za cca polovinu zůstatkové ceny auta.
Závěr: Nemá podle mě ale moc smysl jezdit se staršími auty na mechanické práce do AS. Smysl to může mít například v případě nějaké zapeklité chyby, která se špatně diagnostikuje, kterou budou schopni vyřešit rychleji, protože mají zkušenosti s vozy konkrétní značky, na kterou se specializují.
Opravy mechanických částí vám udělají v neautorizáku levněji ikdyž vám budou v AS tvrdit, že vám dají např. 30% slevu na cenu originálních dílů (program Mazda Fair Service). Dají vám sice slevu na cenu originálních dílů, ty jsou ale mnohem dražší a budou vám chtít vyměnit co půjde, ikdyž by se díl dal třeba jednoduše opravit za zlomek ceny.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno od soukromé osoby. Při komunikaci se prodejce zmínil o mírné korozi, ale při prohlídce jsem si jí nevšiml a nevěnoval jí dostatečnou pozornost, protože před prohlídkou pršelo. Mokrý lak vypadal opravdu krásně, leskle, zdravě, takže jsem se soustředil spíše na jízdu a technickou stránku vozu. Prodejce přistavil auto ještě s mírně teplým motorem, takže nebyla možnost ověřit studený start. A protože se prohlídka (kvůli mé časové indispozici přes týden) konala o víkendu ve městě, které neznám, nebyla příležitost auto zvednout a prohlídnout i podvozek. Toto byly 3 chyby, co jsem při nákupu udělal. Pokusím se popsat jejich následky, které se začaly projevovat až po koupi, aby se ostatní mohli z mých chyb poučit:
1) Pohled na podvozek auta na zvedáku při přezouvání v servisu zarazil nejen mě, ale i mechanika. Nečekal jsem žádný zázrak, ale byl jsem nemile překvapen mírou koroze podvozku. Ikdyž šlo o povrchovou korozi, hned o víkendu šlo auto na rampu a podvozek se na zasažených místech ošetřil dříve, než by to přešlo v nějaký závažný problém. Prohlídka podvozku odhalila i načaté tlumiče, čepy a silentbloky na přední nápravě. Ty o sobě daly vědět hned po několika jízdách na panelové části D1, takže se vzhledem k blížící se technické kontrole opravily.
2) Chování motoru a převodovky za studena překvapilo poprvé na podzim při prvních teplotách pod 10°C, kdy motor sice naskakoval bez problémů, ale kulisa řazení byla tuhá tak, že se obtížně řadil 1. a 2. převodový stupeň. Následovala výměna převodového oleje, který problém zmírnil. Spojka po koupi zabírala docela vysoko a po 10 000 km bylo potřeba ji vyměnit.
3) Lak na sucho vypadal samozřejmě mnohem hůře, než při prohlídce kdy bylo po dešti. Nevšiml jsem si jemných oděrek, důlků a promáčklin v karoserii. Ale co nejhůře drobných i větších bradavic počínající koroze pod lakem na klasických místech. Bradavičky po zimě vykvetly v nepěkný problém, jejichž oprava mi zase přidělá starosti, protože chci mít auto v dobrém stavu a předejít tomu, že mi shnije pod zadkem.
Je opravdu ostuda, jak má Mazda u těchto aut slabý lak a (ne)řešenou antikorozní ochranu. Když jsem se o problém začal více zajímat, zjistil jsem že lak i 5-7 let starých aut vypadá jak po 20 letech provozu.
V roce 2007 údajně začali používat jiný výrobní postup a lak by měl být u aut po tomto ročníku lepší, ale ani tak bych nešetřil důkladným ošetřením podvozku a nástřikem dutin, i když se zatím zdá vše OK. Nejlepší lék je u těchto aut prevence.
Posledním nepříjemným překvapením, které není vadou ale vlastností tohoto auta a motorizace, byla míra hluku při dálniční rychlosti. Při projížďce před koupí nebyla v okolí dálnice, takže se auto projelo jen na rychlost okolo 100 km/h, kdy jsem byl nadšený z tichosti motoru. Na dálnici už ale motor musí točit přes 4000 otáček, při kterých proniká do kabiny dost hluku od kol a motoru.
Závěr
Celkově bych případnému zájemci o tento model auto doporučil (viz. silné stránky, které pro mě převyšují ty slabé), ALE pohlídal bych si při koupi stav podvozku (ideálně garážované nebo s ošetřeným podvozkem v prvních letech po koupi), díval bych se pouze po vozech vyrobených v roce 2007+, kdy byl změněný výrobní postup, kde byl vyřešen problém s korozí a dají se i jednoduše a levně doplnit o prvky chybějící výbavy (např. tempomat, výhřev zrcátek a palubní počítač). Pokud jezdíte přes 120km/h příležitostně, tak s benzínovým motorem 1.6 neuděláte chybu, protože je tichý, spolehlivý a konstrukčně jednoduchý a pokud člověk nejezdí s cihlou na plynu, tak i rozumně žíznivý.
Dobrý podvozek vynikne především na okreskách. Jízda s Mazdou mě baví a ve srovnání s jinými auty si ji užívám.
Další vozy Mazda 3
-
Mazda 3 (2008) Majitel: - Radek -
Přidáno: 20.4.2008 47910 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Mazda 3 (2004) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.6.2008 3810 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Mazda 3 (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 31.5.2009 39 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Mazda 3 (2005) Majitel: dakilla
Přidáno: 10.12.2010 510 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Mazda 3 (2007) Majitel: werewolfMH
Přidáno: 20.9.2007 1329 Majitel 9.68 Uživatelé