Recenze

8 Majitel

Mazda 3 BK 1.6 / 77kW Comfort

9.33 Uživatelé

Hodnoceno: Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Mazda 3, foto 1 Mazda 3, foto 2 Mazda 3, foto 3 Mazda 3, foto 4 Mazda 3, foto 5 Mazda 3, foto 6 Mazda 3, foto 7
 

Technické info

Přezdívka auta Mazda Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 77 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.2

Popis vozu

Po ročním vlastnění a používání tohoto auta jsem se rozhodl sepsat svoje postřehy, zkušenosti a myšlenky.

Mazdu jsem koupil po rozhodování mezi M3, Fordem Focus II, Volvem S40/V50 a Opelem Astra H. Všichni až na Astru sdílí stejnou podvozkovou platformu, která se vyznačuje skvělými jízdními vlastnostmi. Požadavky na auto byly mladší 10 let, s nájezdem nižším než 200 000 km, v dobrém technickém stavu se spolehlivým motorem a cenou ideálně do 120 000 Kč.

Bylo by vyhrálo Volvo, ale za cca 2 měsíce co jsem vybíral, jsem neobjevil žádné s požadovaným nájezdem a ucházející cenou a výbavou. Mazdy a Focusy se objevovaly za cenou o cca 10-15 000 nižší než Astry a i 20-40 000 nižší než Volva. Teď už chápu proč - jak Mazdy tak Focusy hnijí (Focus méně, ale taky přece jen dost).

Nakonec rozhodla otrávenost z jednání autobazarů a správná nabídka ve správný okamžik od soukromého prodejce, který působil férově, nic nezatajoval a taky pro mě velmi důležitá průhledná a ověřitelná historie vozu (více v části "Zkušenosti s prodejcem"), kdy bylo možné jednoduše podle TP kontaktovat i předchozí majitele a ověřit si věrohodnost informací a servisní úkony, které byly na autě provedeny po dobu, kdy auto vlastnili.

Silné stránky

- líbivý design a moderní, sportovnější vzhled palubovky a budíků (subjektivní), pěkný interiér (doporučil bych ale spíše tmavší interiér), který je taky dobře zpracovaný (při srovnání aut s podobným stářím a nájezdem v interiéru opravdu nikde nic moc nevrže)
- jízdní vlastnosti, jistota při řízení (společná platforma s Fordem Focus a Volvem C30/S40/V50, vpředu MacPherson a vzadu víceprvková náprava), přesné odezvy
- na jízdu po městě krátce odstupňovaná převodovka s krátkým a přesným řazením a spolehlivý čilý benzínový motor 1.6, který nejde do 100 km/h skoro slyšet
- tříramenný volant s ovládáním rádia a tempomatu (tempomat lze jednoduše dodělat za pár stovek přidáním ovládacích tlačítek, ale jen u modelů po FL s elektronicky ovládaným plynem)
- v základu výškově nastavitelné sedadlo řidiče + výškově i podélně nastavitelný volant
- údajný nezájem zlodějů
- dlouhodobá kombinovaná spotřeba 7.2 L/100km (pro benzín 1,6 / 77kW při 70% dálnice a 30% město)

Slabé stránky

- HODNĚ slabý lak a antikorozní ochrana (hnijící podvozek, prahy, lemy, blatníky, hrany + B sloupky dveří a 5. dveře)
- na dálnici už je znát krátce odstupňovaná převodovka, chtělo by to 6. převodový stupeň (motor při tachometrových 130 km/h točí 4000~4200 otáček a je už docela hlučný údajně přes podběhy; při cca 140~150 km/h paradoxně vnímám míru hluku motoru jako nižší, protože ji přehluší aerodynamický hluk)
- horší otevírání kufru u sedanu (po FL už je v nárazníku prolis) a špatný přístup do kufru (vyšší nákladová hrana a malý vstupní otvor)
- horší vyrovnání nerovností kvůli tvrdšímu podvozku (jízda na panelové D1 je za trest)
- chybějící palubní počítač u nižší výbavy (po FL se dal SW odblokovat stisknutím sekvence tlačítek na rádiu)
- chybějící AUX-IN / USB pro rádio, u nižších výbav dokonce není ani CD přehrávač (po FL nebo u rádií bez tlačítka TAPE/MD se dá AUX-IN jednoduše dodělat za cca stokorunu)
- pouze dojezdová rezerva
- vzhledem k délce skoro 4,5m poměrně málo místa na zadních sedadlech (zbytečně velký převis přes přední nápravu)
- vyšší pořizovací cena, dražší servis a cena ND jako u většiny japonských aut

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Autorizovaný servis Kodecar v Ostravě: až na více než hodinové čekání ikdyž jsem byl objednán přístup profesionální. Nechají si ale za to řádně zaplatit.
Abych si udělal představu o autorizovaných servisech, na které každý druhý kydá hnůj, nechal jsem si loni od Kodecaru před technickou kontrolou udělat placenou prohlídku auta a diagnostiku (za 2tis) a předstíral jsem, že o autech absolutně vůbec nic nevím.
Na základě této prohlídky mi vypracovali nacenění oprav na cca 40tis bez práce a bez DPH. V normálním servise vše opraveno za 10tis včetně STK. Nabyl jsem z toho dojmu, že do oprav starších aut se jim moc nechce, protože je jednodušší měnit celé díly než něco opravovat.

Abych jen tak neplácal, dám pár příkladů:
- namísto vylisování a výměny silentbloku chtěli vyměnit celá přední ramena při ceně cca 10tis za kus
- protože od pohledu byly zarezlé hlavy šroubů na zadní nápravě, tak mi doporučili výměnu celé zadní nápravy za dalších cca 40tis, s argumentem, že jinak nepůjde udělat geometrie na zadní nápravě (která nebyla potřeba)… v každém normálním servisu by odřezali šrouby a udělali nové závity a nenavrhovali zákazníkovi opravu za cca polovinu zůstatkové ceny auta.

Závěr: Nemá podle mě ale moc smysl jezdit se staršími auty na mechanické práce do AS. Smysl to může mít například v případě nějaké zapeklité chyby, která se špatně diagnostikuje, kterou budou schopni vyřešit rychleji, protože mají zkušenosti s vozy konkrétní značky, na kterou se specializují.
Opravy mechanických částí vám udělají v neautorizáku levněji ikdyž vám budou v AS tvrdit, že vám dají např. 30% slevu na cenu originálních dílů (program Mazda Fair Service). Dají vám sice slevu na cenu originálních dílů, ty jsou ale mnohem dražší a budou vám chtít vyměnit co půjde, ikdyž by se díl dal třeba jednoduše opravit za zlomek ceny.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Koupeno od soukromé osoby. Při komunikaci se prodejce zmínil o mírné korozi, ale při prohlídce jsem si jí nevšiml a nevěnoval jí dostatečnou pozornost, protože před prohlídkou pršelo. Mokrý lak vypadal opravdu krásně, leskle, zdravě, takže jsem se soustředil spíše na jízdu a technickou stránku vozu. Prodejce přistavil auto ještě s mírně teplým motorem, takže nebyla možnost ověřit studený start. A protože se prohlídka (kvůli mé časové indispozici přes týden) konala o víkendu ve městě, které neznám, nebyla příležitost auto zvednout a prohlídnout i podvozek. Toto byly 3 chyby, co jsem při nákupu udělal. Pokusím se popsat jejich následky, které se začaly projevovat až po koupi, aby se ostatní mohli z mých chyb poučit:

1) Pohled na podvozek auta na zvedáku při přezouvání v servisu zarazil nejen mě, ale i mechanika. Nečekal jsem žádný zázrak, ale byl jsem nemile překvapen mírou koroze podvozku. Ikdyž šlo o povrchovou korozi, hned o víkendu šlo auto na rampu a podvozek se na zasažených místech ošetřil dříve, než by to přešlo v nějaký závažný problém. Prohlídka podvozku odhalila i načaté tlumiče, čepy a silentbloky na přední nápravě. Ty o sobě daly vědět hned po několika jízdách na panelové části D1, takže se vzhledem k blížící se technické kontrole opravily.

2) Chování motoru a převodovky za studena překvapilo poprvé na podzim při prvních teplotách pod 10°C, kdy motor sice naskakoval bez problémů, ale kulisa řazení byla tuhá tak, že se obtížně řadil 1. a 2. převodový stupeň. Následovala výměna převodového oleje, který problém zmírnil. Spojka po koupi zabírala docela vysoko a po 10 000 km bylo potřeba ji vyměnit.

3) Lak na sucho vypadal samozřejmě mnohem hůře, než při prohlídce kdy bylo po dešti. Nevšiml jsem si jemných oděrek, důlků a promáčklin v karoserii. Ale co nejhůře drobných i větších bradavic počínající koroze pod lakem na klasických místech. Bradavičky po zimě vykvetly v nepěkný problém, jejichž oprava mi zase přidělá starosti, protože chci mít auto v dobrém stavu a předejít tomu, že mi shnije pod zadkem.

Je opravdu ostuda, jak má Mazda u těchto aut slabý lak a (ne)řešenou antikorozní ochranu. Když jsem se o problém začal více zajímat, zjistil jsem že lak i 5-7 let starých aut vypadá jak po 20 letech provozu.

V roce 2007 údajně začali používat jiný výrobní postup a lak by měl být u aut po tomto ročníku lepší, ale ani tak bych nešetřil důkladným ošetřením podvozku a nástřikem dutin, i když se zatím zdá vše OK. Nejlepší lék je u těchto aut prevence.

Posledním nepříjemným překvapením, které není vadou ale vlastností tohoto auta a motorizace, byla míra hluku při dálniční rychlosti. Při projížďce před koupí nebyla v okolí dálnice, takže se auto projelo jen na rychlost okolo 100 km/h, kdy jsem byl nadšený z tichosti motoru. Na dálnici už ale motor musí točit přes 4000 otáček, při kterých proniká do kabiny dost hluku od kol a motoru.

Závěr

Celkově bych případnému zájemci o tento model auto doporučil (viz. silné stránky, které pro mě převyšují ty slabé), ALE pohlídal bych si při koupi stav podvozku (ideálně garážované nebo s ošetřeným podvozkem v prvních letech po koupi), díval bych se pouze po vozech vyrobených v roce 2007+, kdy byl změněný výrobní postup, kde byl vyřešen problém s korozí a dají se i jednoduše a levně doplnit o prvky chybějící výbavy (např. tempomat, výhřev zrcátek a palubní počítač). Pokud jezdíte přes 120km/h příležitostně, tak s benzínovým motorem 1.6 neuděláte chybu, protože je tichý, spolehlivý a konstrukčně jednoduchý a pokud člověk nejezdí s cihlou na plynu, tak i rozumně žíznivý.

Dobrý podvozek vynikne především na okreskách. Jízda s Mazdou mě baví a ve srovnání s jinými auty si ji užívám.

 


Další vozy Mazda 3



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
9

zatím mě nikde nenechalo

praktičnost
8

hatchback by byl praktičtější, ale vzhledově se mi nelíbí tolik jako sedan

prostornost
8

vzhledem k délce 4.5m by na zadních sedadlech mohlo být více místa

jízdní vlastnosti
10

jistota při řízení (vpředu MacPherson a vzadu víceprvková náprava), přesné odezvy

jízdní komfort
10

tvrdší podvozek, při dálničních rychlostech větší míra hluku od motoru a kol

provozní náklady
7

spotřeba fajn, jen bylo potřeba trochu investic po koupi

náhradní díly
8

dražší jako u jiných japonských aut

výkon motoru
9

ve městě 10/10, na dálnici by se hodila 6 stupňová převodovka

spotřeba
8

dlouhodobá kombinovaná spotřeba 7.2 L/100km (při 70% dálnice a 30% město)

hlučnost motoru
7

ve městě 10/10, na dálnici 4/10

kvalita sedadel
10

sedadla tvrdší, sportovnější s dobrým bočním vedením

brzdy
10

brzdí

zavazadlový prostor
8

kurf objemný, ale u sedanu méně praktický (vyšší nákladová hrana a malý vstupní otvor)






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…